AnttiL
Reittinörtti
Sitä tarvittaisiin. Nuotille en menisi kaksivetoisella tai ehkä en edes GR Yariksella.Toyotalla ja Fordilla olisi valmis Cross-Country kalusto tuohon kisaan. Hyundailla taitaa tulla pikkusen kiire.![]()
Sitä tarvittaisiin. Nuotille en menisi kaksivetoisella tai ehkä en edes GR Yariksella.Toyotalla ja Fordilla olisi valmis Cross-Country kalusto tuohon kisaan. Hyundailla taitaa tulla pikkusen kiire.![]()
Oletko muuten viimeaikoina käynyt Saudi-Arabiassa? kun kutsut sitä kehitysmaaksi. Mielestäni se on taloudellisesti kaukana YK:n kehitysmaa määritelmästä ja uskonto estää loput. Suomihan tässä on taloudellisesti kehitysmaa. Mielestäni FIA:n linja on hyvin samanlainen ellei jopa kopioitu EU:n Ukraina linjasta, jota voineen siis kutsua eurooppalaiseksi linjaksi. EU:han tuomitsee Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan ja toteaa, että jotain pitäisi tehdä. Kun sotilaallista valtaa ei ole eikä halua siihen määrätään pakotteita ja annetaan julkilausumia. Sitten huomataan, että pakotteet ei ollut hyvä ajatus, koska se merkitsee kustannuksia. Pakotteet pidetään voimassa, mutta vielä tänäkin vuonna Ranska, Belgia, Hollanti, Portugali, Unkari, Slovakia.... ovat suurimmat EU:n rikolliseksi julistaman Venäjän öljyn ja kaasun ostajat. No, eurooppalaisesti vain pahoitellaan tilannetta ja noudatetaan perinteisesti EU:n direktiiveja vain soveltuvin osin. Ja ainahan voi ottaa lisää yhteisvelkaa, kun maksajat mm. Suomi löytyy. EU:han on itsekkin myöntänyt ettei se pysty valvomaan mihin yhteisvelkarahat katoavat.Just näin. Yhdenkään länsimaalaisen instituution (olkoonkin että FIA:n nuijaa heiluttaa itsevaltias arabi) ei tulisi olla tanssitettavissa minkään autoritäärisen ja ihmisoikeuksiltaan kehitysmaan rahojen avulla näiden pillin mukaan.
Ojarumpu kirjoitti että "ihmisoikeuksiltaan kehitysmaa". Ei taloudellisesti.Oletko muuten viimeaikoina käynyt Saudi-Arabiassa? kun kutsut sitä kehitysmaaksi. Mielestäni se on taloudellisesti kaukana YK:n kehitysmaa määritelmästä ja uskonto estää loput. Suomihan tässä on taloudellisesti kehitysmaa. Mielestäni FIA:n linja on hyvin samanlainen ellei jopa kopioitu EU:n Ukraina linjasta, jota voineen siis kutsua eurooppalaiseksi linjaksi. EU:han tuomitsee Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan ja toteaa, että jotain pitäisi tehdä. Kun sotilaallista valtaa ei ole eikä halua siihen määrätään pakotteita ja annetaan julkilausumia. Sitten huomataan, että pakotteet ei ollut hyvä ajatus, koska se merkitsee kustannuksia. Pakotteet pidetään voimassa, mutta vielä tänäkin vuonna Ranska, Belgia, Hollanti, Portugali, Unkari, Slovakia.... ovat suurimmat EU:n rikolliseksi julistaman Venäjän öljyn ja kaasun ostajat. No, eurooppalaisesti vain pahoitellaan tilannetta ja noudatetaan perinteisesti EU:n direktiiveja vain soveltuvin osin. Ja ainahan voi ottaa lisää yhteisvelkaa, kun maksajat mm. Suomi löytyy. EU:han on itsekkin myöntänyt ettei se pysty valvomaan mihin yhteisvelkarahat katoavat.
Eli tämä on länsimaalainen toimintapa. Todetaan tapahtunut, pahoitellaan kovasti, tehdään julkilausumia ja jopa voidaan tehdä mediaa ja ihmisten rauhoittamiseksi varten pakotteita, joita ei ole tarkoituskaan noudattaa (paitsi Suomi ja innokkaat virkamiehet, joilla ei ole mitään muuta tekemistä). Ja se siitä.
Kaukokisoissa on muuten maksuton ilmoittautuminen niillä, jotka on rekisteröityneet johonkin MM-sarjaan (WRC2, WRC3 etc). Toki sitten kaluston rahtaaminenkin maksaa enemmän. Mitähän kautta kalusto tuodaan Saudeihin? Maayhteydet tuossa lähi-idässä vaikuttaa vähän epävakaisilta ja riskaabeleilta kuljettaa kallista kalustoa, vai tuodaanko ne meriteitse Japanin suunnasta?Tässä särähtää useammallakin mahdollisella tasolla.
Ennen testikisaa Saudi Arabiassa ei ilmeisesti oltu järjestetty ainoatakaan perinteistä rallikilpailua ainakaan yli kymmeneen vuoteen. Reittivideoiden perusteella ainakin ek 3/6 näyttää paikoitellen siltä, että tie on vain puskettu mutkittelemaan keskelle tyhjää kivikkoerämääta. Siis tyhjästä ja vain tätä rallia varten.
Aikoinaan Jyväskylän rallin järjestäjät uurastivat joka vuosi kaikkensa, jotta ralli säilyttäisi hyväksynnän FISA/FIA:n ja autonvalmistajien silmissä ja että sille myönnettäisiin MM-arvo(t) seuraavanakin vuotena. Niiden pitäminen ei ollut itsestäänselvyys. Nyt Saudeilla on taskussa 10 vuoden kestotilaus.
Aikoinaan Norsunluurannikon kisalle irvailtiin, että siellä paikalliset taksitkin haalittiin lähtörampille, jotta päästäisiin lähemmäs sääntöjen vaatimaa maagista 50 kilpailijaparin määrää. Saudeissa on viivalla 41 autoa, mutta se on tämän kauden MM-ralleissa hieno saavutus. Virossa oli 30, CET:ssä 36 ja Japanissa 21 autoa. Kisa on hyvää ja määrä korvaa laadun. Sehän on pääasia. Tämän kauden osanottajaennätys oli Sardiniassa, 66 autokuntaa. Eli rallissa jolta syksyllä päätettiin siirtää MM-arvo pois.
Saudeissa lähtölistalla on mukana Qatarin kokenut Nasser Al-Attiyah M-Sportin Rally1 Pumalla. Hänen varmasti toivotaan herättävän koko alueen yleisön mielenkiinnon. Tosin yleisöllä ei taida olla suurtakaan painoarvoa. Saudien pätkät ajetaan päivällä auringon paahtamassa erämaassa. Kuka hullu sinne lähtisi? Sitä paitsi Japanissahan pätkät ajettiin paikoissa, jonne yleisöllä ei edes ole pääsyä.
Mutta mieleen tulee väkisinkin ajatus, että onko tämä ralli viritetty syötiksi, jotta joku rahakasan päällä istuva mahtimies innostuisi lajista ja ryhtyisi tukemaan tallia tai paria tai mieluummin koko MM-sarjaa? Irvokasta on, että tälle suunnitelmalle ei ole varaa itkeä, vaan sille pitää osoittaa suosiota ja toivoa että kaikki jotenkin lutviutuisi. Ehkä se suurin särähdys on tyrmistys siitä, että mihin MM-ralli on tullut.
Kyse ei ole kirjoittajien itsekritiikin puutteesta vaan heitä ohjeistetaan ylempää toimimaan näin.Aina kun ajattelee/toivoo ettei tarvitsisi enää lukea yhtään typerää ja sensaatiohakuista Janni Hussi -uutista niin.....
"Kankkunen kiitteli Janni Hussin agenttityötä", voi perse en paremmin sano! Vähän samaa kuin oikeudenkäynnissä kiitettäisi kirjuria "agenttityöstä".
Eikö näillä kirjoittajilla ole mitään itsekritiikkiä? Kun vaan saadaan se Janni jotenkin mukaan niin antaa palaa asian vierestä ja lujaa. Olen (lähes) sanaton.
Näinhän se on, enkä lähde edes kyseenalaistamaan näitä.Kyse ei ole kirjoittajien itsekritiikin puutteesta vaan heitä ohjeistetaan ylempää toimimaan näin.
Nykyään hyvän journalismin mittatikkuna on se kuinka paljon artikkeli saa klikkauksia/näkyvyyttä. Ja paras keino tähän ovat artikkelien otsikot joissa käytetään ihan suoraan Fingerporin tasoisia sanakikkailuja joilla niitä klikkauksia haetaan. Jannilla on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa joita hän kiinnostaa ja tämän takia hän myös usein päätyy tälläisten otsikoiden aiheeksi.
Paitsi tässä kyseisessä tapauksessa toimittaja ohjaa itse itseään, koska on toinen firman perustajista, olikohan nyt sitten niin että toinen on päätoimittaja ja toinen toimituspäällikkö. Tosin samalla tavalla hänen täytyy ohjata itseään toimittajana tekemään otsikoita jotka kerää klikkejä, ja valitettavasti Janni Hussin avulla se tällä hetkellä onnistuu.Kyse ei ole kirjoittajien itsekritiikin puutteesta vaan heitä ohjeistetaan ylempää toimimaan näin.
Nykyään hyvän journalismin mittatikkuna on se kuinka paljon artikkeli saa klikkauksia/näkyvyyttä. Ja paras keino tähän ovat artikkelien otsikot joissa käytetään ihan suoraan Fingerporin tasoisia sanakikkailuja joilla niitä klikkauksia haetaan. Jannilla on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa joita hän kiinnostaa ja tämän takia hän myös usein päätyy tälläisten otsikoiden aiheeksi.