Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Eli suomennettuna tuo j-kohta tarkoittaa sitä että sillä kierroksella jolloin turva-auto poistuu, on ensimmäisenä ajavalla autolla oikeus säädellä "pakan" vauhtia :wink:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ilmari sanoi:
Eli suomennettuna tuo j-kohta tarkoittaa sitä että sillä kierroksella jolloin turva-auto poistuu, on ensimmäisenä ajavalla autolla oikeus säädellä "pakan" vauhtia :wink:
dictate=

diktaatti (noun)
käsky (noun)
määräys (noun)
saneluratkaisu (noun)
komentaa (verb)
määrätä (verb)
sanella (verb)

Eli tällaisia oikeuksia Schumilla oli vauhdin suhteen, eikä velvoitetta viiden autonmitan etäisyyteen pace-carista :thumbup:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ilmari sanoi:
Eli suomennettuna tuo j-kohta tarkoittaa sitä että sillä kierroksella jolloin turva-auto poistuu, on ensimmäisenä ajavalla autolla oikeus säädellä "pakan" vauhtia :wink:
Entä sitten Shumacherin takana tulevat? Pitääkö heidän kuitenkin olla se 20-25m päässä heistä?

Tuossa videossa turva-autolla on vielä vilkut ja valot päällä kuitenkin? Eli oliko auto tulossa pois varmasti?
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Rusina sanoi:
Entä sitten Shumacherin takana tulevat? Pitääkö heidän kuitenkin olla se 20-25m päässä heistä?

Tuossa videossa turva-autolla on vielä vilkut ja valot päällä kuitenkin? Eli oliko auto tulossa pois varmasti?
Takantulevista sääntökirja ei sano mitään siinä vaiheessa kun turva-auto on poistumassa. Tuskin ne kuitenkaan turva-auton vielä ollessa radalla saavat niin varomattomasti toimia että syntyy törmäysvaara esimerkiksi tuohon ensimmäiseen säätelyoikeuttaan käyttävään autoon. Muutenhan tällä taktikoitaisiin. Kyllä ykkösauto lämmittelee tässä vaiheessa jarrujaan, ajoi sitä kuka tahansa.

Säännöt sanovat että turva-auto sammuttaa oranssit valot siinä vaiheessa kun se on poistumassa. Autossa todella on vielä valot päällä. En osaa sanoa onko siinä sitten aikaisemmin ollut vielä jotain muita valoja jotka se oli sammuttanut (vaikuttaa siltä että ei). Schumi ilmoitti saaneensa tiedon radiolla.

Säännöt sanovat että tuomari ottaa yhteyttä turva-autoon ja ilmoittaa sen poistumisesta, jolloin sen on sammutettava nuo valot. Jos nuo autossa tunnelissa palaneet valot eivät olleet sammuneet, niin herää kysymys että miksi eivät?
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Täälläkin jaksetaan jauhaa sivukaupalla mokomasta tapahtumasta. Kuka olikaan syyllinen vai menikö Ferrarista jotain rikki, miksi turva-autossa paloi valot kun se oli tulossa pois ja niin edelleen. Pöh sanon minä, suurin syyllinen koko tapahtumaan on itse rata, lähes tulkoon mikä muu rata tahansa niin koko kolaria ei loppupelissä olisi tapahtunut. Nyt vain kävi niin että JPM:ltä loppui tila väistää ja lopputuloksen näkivät kaikki, se miksi ja kenen takia tuohon ajauduttiin on minun mielestä turhan päiväistä löpinää ja kuuluisi jo osastolle "**it happens, let's move on".
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ei voi kun ihmetellä niitä joiden mielestä Schumi olisi Montoyaa hiillostanut. Kuka helvata alkaa hiillostaa kierroksella jäänyttä kaveria? Herätys ihmiset.

Muutoinkin, johtopaikalta keskeyttäminen sapettaa aivan satavarmasti niin maan perusteellisesti etä.. Vai onkos joku täällä aidosti eri mieltä? Minusta oli vaan fiksua Schumilta odottaa tuomariston päätöstä asiasta eikä mennä märisemään kaiken maailman lehdille pikaistuksissaan mitä sattuu.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Mites on, kun Safety Carin takana ensimmäisenä autona pitää olla kilpailua johtava auto, niin olisiko Monty saanut Shumin tuupattuaan ohittaa Safety Carin ja ajaa pakan kierroksella kiinni, sillä Sumin keskeytyksen jälkeenhän kilpailua johti Trulli, jonka siis olisi pitänyt olla ensimmäisenä autona Safety Carin perässä?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
oskari sanoi:
Mites on, kun Safety Carin takana ensimmäisenä autona pitää olla kilpailua johtava auto, niin olisiko Monty saanut Shumin tuupattuaan ohittaa Safety Carin ja ajaa pakan kierroksella kiinni, sillä Sumin keskeytyksen jälkeenhän kilpailua johti Trulli, jonka siis olisi pitänyt olla ensimmäisenä autona Safety Carin perässä?
Ei tietenkä olis. Se vaan on niin :thumbup:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jippo sanoi:
Täälläkin jaksetaan jauhaa sivukaupalla mokomasta tapahtumasta.
Ja sinä päätit kantaa kortesi kekoon :thumbup:

Tämä tapahtuma on sentään todellinen reaalimaailman tapahtuma. Täällä puhutaan sivukaupalla täysin menninkäisiin ja joulutonttuihin verrattavista mielikuvitusjutuistakin, kuten esimerkiksi Mika Häkkisen paluusta.

Ei sillä että siinä mitään pahaa olisi.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Jean Todt:

"Ferrari-päällikön mukaan Schumacherin keskeytykseen johtanut kolari Juan Pablo Montoyan kanssa on yksi niistä asioista, joita voi tapahtua turva-auton ollessa radalla.
- Se kolari olisi ollut vältettävissä, mutta se on pakko kirjata normaalien kilpailutapahtumien joukkoon, Todt kuittasi."

Joten eiköhän mekin jo lopeteta Montoyan ja Schumacherin syyttäminen.

"Normaali kilpailuonnettomuus" sillä siisti.

MOT
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Minä tulkitsisin tuon sääntökohta j:n siten että vasta turva-auton valojen sammuminen antaa johtajalle oikeuden määrätä vauhdin. Ei mikään tallipäällikön (mahdollisesti virheellinen) oletus siitä että turva-auto olisi poistumassa radalta. :yuck:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
MaxiV sanoi:
Minä tulkitsisin tuon sääntökohta j:n siten että vasta turva-auton valojen sammuminen antaa johtajalle oikeuden määrätä vauhdin. Ei mikään tallipäällikön (mahdollisesti virheellinen) oletus siitä että turva-auto olisi poistumassa radalta. :yuck:
Viimekädessä se on kylläkin Brawn taktikkona kuka päättää turva-auton otosta ja poistumisesta kuten edellä on ilmi käynyt.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
No kuvittelisin kyllä että tärkein juttu on se onko turva-autossa valot päällä vai ei. Se on kuitenkin ensisijainen keino kertoa siitä, ei varkkomuurilta radiolla.
Jos ajattelee että turva-auton ei tarvitse kertoa aikeistaan, niin samallahan voisi lippumiehet laittaa kotia radanvarresta. Varikkomuurilta vaan kaukohaloo-yhteys omalle kuskille "Joo, keltaisia lippuja on jossain radan varrella, ei oikein kuvista saa selvää mikä mutka. Ja takaa ois tulossa nopeampi, koeta päästä se kans ohi"
Ja ne valot oli päällä ainakin tunnelissa, jos jollain on kisa videolla niin ois mukava kuulla onko ne ollut jossain vaiheessa pois päältä. Ehkä radalta löytyikin lisää romua, ja auto päätettiin pitää sittenkin radalla?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Näin se on. Auto oli aikeissa tulla pois radalta mutta tilanne muuttui jostain syystä. Olisikohan Ross soittannut kilpailun tuomareille ja sanonnut seuraavaa:"pitäkää turva-auto radalla vähintään kolme kierrosta niin meidän ykkös auton ei enään tarvitse käydä varikolla".

Näin ne asiat selviää.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Absolut sanoi:
No kuvittelisin kyllä että tärkein juttu on se onko turva-autossa valot päällä vai ei. Se on kuitenkin ensisijainen keino kertoa siitä, ei varkkomuurilta radiolla.
Aika vaikea viimeisten joukossa havaita sitä valojen sammumista varsinkin Monacon kaltaisella radalla, joten ei se kyllä voi olla ensisijainen keino kertoa positumisaikeista. Viimeiset saavat tiedon turva-auton poistumisesta joko radiolla tai viimeistään siinä vaiheessa kun toimitsijat heiluttavat vihreätä lippua kilvanajon jatkumisen merkiksi. Letkan kärki sitten voi päätellä vielä valojen sammumisesta mahdollisen poistumishetken.
 
Ylös