Formuloiden turva-autosääntöä muutettiin
30.05.2004 13:58
Formula ykkösten turva-autosääntöä on muutettu. Muutokset astuvat voimaan heti. Muutokset ovat seurausta Monacon Grand Prix'n tapahtumista.
- Jotkut autot ajoivat Monacossa liian kovaa turva-auton ollessa radalla, kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailunjohtaja Charlie Whiting kritisoi.
Aikaisemmin turva-auton poistumisesta radalta ilmoitettiin sammuttamalla turva-auton katolla palavat valot kierrosta ennen auton poistumista. Jatkossa ei tulla enää kertomaan ennalta, miltä kierrokselta turva-auto poistuu radalta.
- Jotta voimme varmistaa, että autoja ajetaan turvallisesti ja yhdenmukaisesti sillä kierroksella, jolta turva-auto tulee sisään varikolle, tullaan turva-auton valot sammuttamaan vasta, kun auto kurvaa varikolle, Whiting kertoi sääntömuutoksesta.
Monacossa Michael Schumacher lämmitteli renkaitaan ja jarrujaan kiihdyttelemällä ja ja jarruttelemalla voimakkaasti, koska tiesi turva-auton poistuvan radalta kierroksen päätteeksi. Seurauksena oli kolari Juan Pablo Montoyan kanssa.
Aikaisemmin monet kuljettajat ovat kurvanneet varikolle tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon saman tien, kun tieto turva-auton radalle tulosta on tullut. Jatkossa tämä ei enää ole kannattavaa, sillä varikonportti tullaan sulkemaan sillä hetkellä, kun turva-auto tulee radalle.
- Kun turva-auto otetaan radalle, tullaan varikon ulostuloportti sulkemaan kaikilta muilta autoilta paitsi niiltä, jotka ovat juuri sillä hetkellä varikolla. Varikonportti avataan uudestaan, kun turva-auto ajaa siitä ohi kaikki kilpa-autot perässään, Whiting kertoi.
(MTV3)
------------------------------------
Entäpä jos nyt kuskit harrastavat tätä "kiihdyttelyä ja jarruttelua" jokaisen turva-auton takana ajetun kierroksen ajan?