Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
General FUp sanoi:
Ja vahingossakos se siihen ruutuun räpsähti? Eli jossain tuo tieto on ollut ja jakoonkin pistetty.
Ja mitähän merkitystä sillä on, vaikka olisi Bernie hyppinyt munasillaan pitkin rataa ja huutanut turva-auton lähtevän pois kun valot vilkkuu ja säännöt sanoo yksiselitteisesti, että silloin turva-auto määrää vauhdin - ei johtaja-auto. :jaska:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
General FUp sanoi:
Ja vahingossakos se siihen ruutuun räpsähti? Eli jossain tuo tieto on ollut ja jakoonkin pistetty.
Se on täysin sama mitä televisiossa lukee. Turva-autolla oli nuo valot päällä mitkä viestivät kuskeille ettei se ole tulossa varilolle tuolta kierrokselta.
 

putte

Member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
8
Tuosta videopätkästä joka on jo kymmeneen kertaan katsottu ei tosiaankaan voi kuin arvailla tapahtumien kulkua. Lähinnä lopputulos on nähtävillä.

Eli aika oleellista olisi saada tietää oliko turva-auto missään vaiheessa valojaan sammuttanut. Jos ne oli sammuksissa esim. ennen tunnelia ja tunnelissa lävähtivä jälleen päälle, niin Schumi on hyvinkin saattanut "säikähtää" yllättävää tilannetta ja on jarruttanut tavallista voimakkaammin.

Se ajoiko Montoya liian lähellä tai liian kovaa on myös vähän vaikeaa sanoa videon perusteella. Videolla näin tapahtuu, mutta mitä tapahtuu ennen sitä? Miksi Montoya ajautui kovalla vauhdilla liian lähelle Schumia? Olisihan hänen pitänyt pystyä reagoimaan Schumin jarrutukseen jo aiemmin. Vai olisiko?

Arvailuksi tosiaan menee tuon videon perusteella ja kuten moni on jo maininnut niin pitäisi todella nähdä mitä tapahtui ennen tuota videopätkää. Silloin ehkä voisimme mitä todella tapahtui. Ja paino sanalla ehkä...
 

uriah heep

Member
Liittynyt
6.6.2003
Viestit
6
Vielä pari aiheeseen liittyvää juttua:

Mark Blundell vastasi ITV F1 (http://www.itv-f1.com/asktheteam/asktheteam_story/21365) sivuilla katsojan kysymykseen seuraavasti:

“I think MS has the right to do what he wants as leader of the pack and the guy behind should be aware at all times like drivers on the road. Maybe doing this in the tunnel is not the best place I grant you, but sitting on the back of a guy who is known for doing this is also not the smartest thing.
I think JPM was trying to pressure MS ahead of the IndyCar-style rolling restart to get a jump like he did on Rubens Barrichello in the first restart! Its kind of strange that JPM did not get hit from behind as well so that gives you a clue as to what was going on there!”

Olen tuosta samaa mieltä Markin kanssa.

Toisessa jutussa Montoya kertoi olevan pahoillaan onnettomuudesta ja sanoi, että kaikki tiesivät turva-auton lähtevän pois kyseisellä kierroksella

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=21086

Muuten olen sitä mieltä, että vikaa oli kyllä molemmissa ja molemmat olisivat voineet välttää syntyneen törmäyksen.
:ahem:
 

huru

0xdeadbeef
Liittynyt
3.7.2003
Viestit
29
Sijainti
lappeen Ranta
Tulosruudussa oli eilen pätkä tästä tilanteesta, jossa näkyi selvästi miten Sumi iski liinat kiinni ja jätti mustaa rantua eturengas lukossa useamman kymmenen metrin matkalla. Jos aiemmin ajattelin että syytä oli molemmissa niin kyllä nyt pistäisin tämän täysin Sumin piikkiin, Montoya koetti kääntää sivuun ja väistää mutta kun tilaa ei ollut niin näin kävi. Sanoisin että musta hetki Sumilla ja vahinko pääsi tapahtumaan.
 

putte

Member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
8
huru sanoi:
Tulosruudussa oli eilen pätkä tästä tilanteesta, jossa näkyi selvästi miten Sumi iski liinat kiinni ja jätti mustaa rantua eturengas lukossa useamman kymmenen metrin matkalla. Jos aiemmin ajattelin että syytä oli molemmissa niin kyllä nyt pistäisin tämän täysin Sumin piikkiin, Montoya koetti kääntää sivuun ja väistää mutta kun tilaa ei ollut niin näin kävi. Sanoisin että musta hetki Sumilla ja vahinko pääsi tapahtumaan.
En nähnyt kyseistä tulosruutua, mutta oliko siinä videokuvaa tunnelin alkupuolelta? Eli täällä pyörinyttä videopätkää edeltävistä tapahtumista. Sellainen olisi mielenkiintoista nähdä.

Ja jos Schumi on jarruttanut huomattavasti aiemmin kuin kyseisessä täällä linkitettynä olleessa videossa, niin vielä suuremmalla syyllä ihmettelen miksei Montoya ole tehnyt juuri elettäkään hidastaakseen vauhtiaan. Olettiko hän että voi väistää Schumin oikealle puolelle, mennä ohi ja palata takaisin paikalleen ja jätti jarruttelut liian myöhään? Onnettomuuttahan ei olisi syntynyt jos Schumi ei olisi "kiilannut" Montoyaa liian ahtaaseen rakoon. Ja "kiilauksen" uskon tapahtuneen täysin vahingossa, eli Schumi ei ole nähnyt Montoyaa törmäystä edeltäneenä hetkenä.

No, nämäkin ovat vain arvailuja eli olisi todella hyvä jos jostain löytyisi kuvaa tunnelin alkupään tapahtumista.

Ja mitä kuskien syyttelyihin tulee, niin olen itse ainakin toistaiseksi sitä mieltä että kyseessä oli onnettomien sattumien summa ja molemmat kuskit ovat syyttömiä tapahtuneeseen. Toki saattoivat edesauttaa tapahtumien kulkua leikittelyllä josta täälläkin on jo puhuttu.
 

huru

0xdeadbeef
Liittynyt
3.7.2003
Viestit
29
Sijainti
lappeen Ranta
Niin, en minäkään sanan varsinaisessa merkityksessä Sumia "syytä", ei hän varmasti tahallaan onnettomuutta aiheuttanut. Sanoisin että Sumin tiukka jarrutus kuitenkin viimekädessä aiheutti tapahtuneen. Olenkohan nyt pahasti ristiriidassa itseni kanssa, tajuatteko mitä tarkoitan :D

Alkupuolelta ei ikävä kyllä kuvaa ollut, joten siinä mielessä kyllähän tuokin vielä jätti spekulaation varaa. Koko tilanne tapahtui pirun nopeasti joten en ihmettele että Montoyalla ei ollut kauheasti aikaa reagoida, mielestäni hän kyllä hidasti vauhtiaan sen minkä tuossa ajassa taisi (ilman että itsekin veti liinat täysin kiinni) ja koetti sitten vetää sivuun ettei törmäisi suoraan perään. "Kiilaus" oli varmasti tahatonta.

Tämä nyt on vain minun näkemykseni asiasta ja voihan se muuttua jos jokin toinen videopätkä näyttää tilanteen vielä paremmin :) Tuomio (eli se että tuomiota ei tullut) oli kyllä mielestäni ihan oikea. Tällaista sattuu.
 

Joona

Well-known member
Liittynyt
19.5.2004
Viestit
73
Sijainti
Tuhansien järvien maa.
Formuloiden turva-autosääntöä muutettiin
30.05.2004 13:58


Formula ykkösten turva-autosääntöä on muutettu. Muutokset astuvat voimaan heti. Muutokset ovat seurausta Monacon Grand Prix'n tapahtumista.

- Jotkut autot ajoivat Monacossa liian kovaa turva-auton ollessa radalla, kansainvälisen autoliiton FIA:n kilpailunjohtaja Charlie Whiting kritisoi.

Aikaisemmin turva-auton poistumisesta radalta ilmoitettiin sammuttamalla turva-auton katolla palavat valot kierrosta ennen auton poistumista. Jatkossa ei tulla enää kertomaan ennalta, miltä kierrokselta turva-auto poistuu radalta.
- Jotta voimme varmistaa, että autoja ajetaan turvallisesti ja yhdenmukaisesti sillä kierroksella, jolta turva-auto tulee sisään varikolle, tullaan turva-auton valot sammuttamaan vasta, kun auto kurvaa varikolle, Whiting kertoi sääntömuutoksesta.

Monacossa Michael Schumacher lämmitteli renkaitaan ja jarrujaan kiihdyttelemällä ja ja jarruttelemalla voimakkaasti, koska tiesi turva-auton poistuvan radalta kierroksen päätteeksi. Seurauksena oli kolari Juan Pablo Montoyan kanssa.

Aikaisemmin monet kuljettajat ovat kurvanneet varikolle tankkaukseen ja renkaidenvaihtoon saman tien, kun tieto turva-auton radalle tulosta on tullut. Jatkossa tämä ei enää ole kannattavaa, sillä varikonportti tullaan sulkemaan sillä hetkellä, kun turva-auto tulee radalle.
- Kun turva-auto otetaan radalle, tullaan varikon ulostuloportti sulkemaan kaikilta muilta autoilta paitsi niiltä, jotka ovat juuri sillä hetkellä varikolla. Varikonportti avataan uudestaan, kun turva-auto ajaa siitä ohi kaikki kilpa-autot perässään, Whiting kertoi.

(MTV3)

------------------------------------

Entäpä jos nyt kuskit harrastavat tätä "kiihdyttelyä ja jarruttelua" jokaisen turva-auton takana ajetun kierroksen ajan?
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jaa-a aika oudolta säännöltä kuulostaa. Etummaiselle ei tilanne muutu pätkääkään, mutta jäljessä tulevat pyrkivät nyt vielä lujemmin roikkumaan edessä olevan auton puskurissa, joten en tiedä menikö muutos oikeaan suuntaan. :confused:
 
Ylös