Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ilmari sanoi:
Täysin samaa mieltä. Montoya teki virheen (ajoi täysin idioottimaisessa paikassa liian lähellä) ja ehkäpä Schumikin olisi voinut olla hieman varovaisempi :D

Olen jo puolitoistasataa viestiä sitten ilmoittanut että mielestäni vikaa oli molemmissa. Kiitoksia kuitenkin muistamisesta. Toivottavasti myös vähäjärkinen "formulanomismi" loppuu :thumbup:
Formula rulebook
Safetycar
Chapter 26-28

Eikö tuossa sanota, että Montoyan pitää ajaa n.20-25m päässä Shumista ja Shumin pitää pyrkiä olemaan samalla etäisyydellä turva-autosta. Montoya ajoi liian kaukana Shumacherista tuossa tilanteessa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Zep sanoi:
Kyllä itse olen alusta pitäen ollut MaxiV:n linjoilla eli Schumi arvioi jarruja lämmittäessään väärin SC:n vauhdin, ajautuu liian lähelle tätä ja saa aikaan koko kaaoksen. Syytä toki on Montoyassakin, mutta yleensähän näissä ei ole yhtä syyllistä. Ihminen kun ei ole kone joka aina toimii ohjelmoidulla tavalla.
Miksi Shumacher ajoi noin kaukana turva-autosta kun sääntöjen mukaan pitäisi ajaa 20-25m päässä siitä tasaisesti.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Rusina sanoi:
Formula rulebook
Safetycar
Chapter 26-28

Eikö tuossa sanota, että Montoyan pitää ajaa n.20-25m päässä Shumista ja Shumin pitää pyrkiä olemaan samalla etäisyydellä turva-autosta. Montoya ajoi liian kaukana Shumacherista tuossa tilanteessa.
En ole nähnyt kuin tuon yhden radan reunasta kuvatun videon. Autojen ilmestyessä kuvaan Schumi on noin 25 - 30 m päässä turva-autosta ja Montoyoa vain muutaman metrin päässä Schumista.

Laittaisitko linkin jossa tilanne näkyy paremmin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ilmari sanoi:
En ole nähnyt kuin tuon yhden radan reunasta kuvatun videon. Autojen ilmestyessä kuvaan Schumi on noin 25 - 30 m päässä turva-autosta ja Montoyoa vain muutaman metrin päässä Schumista.

Laittaisitko linkin jossa tilanne näkyy paremmin.
Tunnelissa Shumacher oli aluksi 80-90m päässä turva-autosta. Tuossa filmissä Shumi oli jo pistänyt liinat kiinni, joten ei ole ihme, että Montoya oli jo noin lähellä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Rusina sanoi:
Tunnelissa Shumacher oli aluksi 80-90m päässä turva-autosta. Tuossa filmissä Shumi oli jo pistänyt liinat kiinni, joten ei ole ihme, että Montoya oli jo noin lähellä.
Kun seuraa tuota radan varresta otettua videota, ilmestyy kuvaan ensin turva-auto, sitten Schumi ja aivan perässä Montoya, sitten tulee Trulli, Ralf ja sitten vielä yksi Toyota. Videolta on helppo nähdä millaisin välein nämä kuusi autoa ilmestyvät kuvaan. Silmiinpistävää on se, ettei tuo Schumin jarrutus näytä tuovan kolmantena kilpailijana letkassa ajavaa Trullia oikeastaan ollenkaan parivaljakon Schumi/Monty lähelle. Tämä ei tue sitä näkemystä että Montoya olisi ollut tarpeeksi kaukana (liiasta puhumattakaan).

Mutta jotta keskustelua ylipäätään kannattaa jatkaa, laita joku linkki mistä löytyy parempaa kuvamateriaalia. Muuten homma menee tyhjän jauhamiseksi.

Edit: Trulli
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ilmari sanoi:
Kun seuraa tuota radan varresta otettua videota, ilmestyy kuvaan ensin turva-auto, sitten Schumi ja aivan perässä Montoya, sitten tulee Alonso, Ralf ja sitten vielä yksi Toyota. Videolta on helppo nähdä millaisin välein nämä kuusi autoa ilmestyvät kuvaan. Silmiinpistävää on se, ettei tuo Schumin jarrutus näytä tuovan kolmantena kilpailijana letkassa ajavaa Alonsoa oikeastaan ollenkaan parivaljakon Schumi/Monty lähelle. Tämä ei tue sitä näkemystä että Montoya olisi ollut tarpeeksi kaukana (liiasta puhumattakaan).

Mutta jotta keskustelua ylipäätään kannattaa jatkaa, laita joku linkki mistä löytyy parempaa kuvamateriaalia. Muuten homma menee tyhjän jauhamiseksi.
Alonson keskeytyksen takia oli turva-auto radalla. Trulli itse sanoi jättäytyneensä Montoyasta ja Shumacherista, joten..onko ihme, että hän pystyi pelaamaan peliä hieman paremmin kuin Montoya.

Harmittavasti videokuva leikkautuu huonosti. Tuossa yhdessä täälläkin esitetystä tunnelipätkästä on havaittavissa se, että Shumacher lähestyy kovaa vauhtia turva-auto ja Montoya on aluksi n.30m päässä Shumista, mutta lähestyy nopeasti (Shumacherin jarrutus alkanut)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Rusina sanoi:
Alonson keskeytyksen takia oli turva-auto radalla. Trulli itse sanoi jättäytyneensä Montoyasta ja Shumacherista, joten..onko ihme, että hän pystyi pelaamaan peliä hieman paremmin kuin Montoya.

Harmittavasti videokuva leikkautuu huonosti. Tuossa yhdessä täälläkin esitetystä tunnelipätkästä on havaittavissa se, että Shumacher lähestyy kovaa vauhtia turva-auto ja Montoya on aluksi n.30m päässä Shumista, mutta lähestyy nopeasti (Shumacherin jarrutus alkanut)
Anteeksi, sekoitin Rellu kuskit keskenään.

Kertoisitko vielä missä se täällä esiintynyt linkki on, jossa näkyy kuinka Montoya on 30 m päässä Schumista? Minulla on vain se menosuuntaan kuvattu pätkä jossa Monty on autojen kuvaan ilmestyessä vain muutaman metrin päässä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ilmari sanoi:
Anteeksi, sekoitin Rellu kuskit keskenään.

Kertoisitko vielä missä se täällä esiintynyt linkki on, jossa näkyy kuinka Montoya on 30 m päässä Schumista? Minulla on vain se menosuuntaan kuvattu pätkä jossa Monty on autojen kuvaan ilmestyessä vain muutaman metrin päässä.
Katsomastasi filmistäkin voi tehdä päätelmiä. Sen alkaessa Montoya on n.10-15m päässä Shumacherista, mutta tuossahan Montoya lähestyy hirvittävällä vauhdilla Shumacheria, kun tämän jarruttaminen alkoi ennen filmipätkän alkamista.

Koneella oli parempi filmi tuosta.. jos tuo pätkä olisi alkanut muutamaa sekuntia aikasemmin, niin olisimme paljon viisaampia.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Rusina sanoi:
jos tuo pätkä olisi alkanut muutamaa sekuntia aikasemmin, niin olisimme paljon viisaampia.
Niinpä :thumbup:

No odotellaan, jonnekin varmaan ilmestyy enemmin tai myöhemmin kuvaa Pablon incar-kamerasta.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Onkos jossain sanottu kuinka kaukana Montoyan pitäis olla sumista turva-auton perässä? Saahan sitä ajaa vaikka sumin puskurissa, ei mitenkään kiellettyä :)

Sumi on aika tyhmä jos tekee moisen jarrutuksen tietäen että Montoya seuraa perässä :thumbup:
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Keke sen sanoi (tai kirjoitti): liian äkkinäinen jarrutus.

Schumin selitykset turva-autosta liian lähellä kuulostavat enemmän tai vähemmän tekaistuilta.

Renkaiden lämmittämisessäkään ei ole itsessään mitään tuomittavaa, ja saa sitä kai tehdä missä kohdin rataa haluaa. Oudolta tuntuu vain se tapa millä Schumi sen toteutti, äkillisellä jarrutuksella eturengas savuten.

Tässä kohdin nousee kieltämättä esille Keken mainitsema tekninen vika, ellei Schumi sitten pelästynyt tosissaan Alonson onnettomuutta... Ehkä Schumi ajatteli sillä puolen rataa olevan öljyä tms. Nuo selittäisivät sen pitkäksi menneen rajun jarrutuksen.

Ainahan on mahdollista sekin, että Schumi halusi tarkoituksella hiillostaa Montoyaa, mutta kapsahtikin omaan näppäryyteensä ja teki pahan virheen jarrutuksessa... Veikkaan siis joko teknistä vikaa tai jarruvirhettä :ahem:
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Keke uskoo Schumin Ferrarin pettäneen
25.05.2004 12:25


Formulamaailman huippuasiantuntija Keke Rosberg uskoo, että Michael Schumacherin Ferrari-autosta hajosi jotain jo ennen kuin Juan Pablo Montoya törmäsi siihen Monacon GP:n tunneliosuudella.

Schumi itse kertoi, että hän oli tilanteessa kiihdyttänyt ja jarruttanut lämmittääkseen renkaitaan ja jarrujaan. Kovaa jarrutustaan Schumi perusteli lisäksi sillä, että halusi välttää törmäyksen turva-auton kanssa.
- Ainakaan minua Schumin selitykset eivät vakuuttaneet, vaan kuulostivat lähinnä keksityiltä, Keke tyrmää Schumin jutut Iltalehden kolumnissaan.

Ennen yhteentörmäystä Schumi jarrutti pitkän matkaa eturengas savuten.
- Jokin on pielessä, kun vasen eturengas lukkiutuu ja jättää 60 metriä mustaa viivaa asvalttiin. Ei kukaan tahallaan tuhoa rengastaan, vaan nostaa jalan jarrulta välittömästi, kun se ei enää pyöri, Keke arvioi tilannetta Iltalehdelle.

- Voi olla, että Ferrarista murtui jotain, Keke miettii.

Michael Schumacherille ei ole sattunut teknisestä viasta johtuvaa keskeytystä sitten Saksan GP:n 2001.

(MTV3)
Aika mielenkiintoinen kommentti Kekeltä, kuitenkin miehellä on aivan varmasti niin kokemusta kuin silmääkin nähdä tilanteet eri näkökulmasta kuin keskiverto jannulla.

Toisaalta "formulamaailman huippuasiantuntijan" näkemyksestä poiketen jotenkin tuntuu sille että Schumacherin tasoinen kuski ei mekaaniseen vikaan niin kimmastuisi, eikä edes siihen että joku ajaa päälle kuin siihen että itse tuli kämmättyä. Schueyhan oli aikalailla kireän oloinen keskeyutyksensä jälkeen, muttei syyttänyt siitä varsin painokkaasti Montya, eikä tallia. Tottakai Montoyaa moitti, mutta kuulunee kuvaan? Toisaalta Michael varmastikin sanoisi kyllä medialle jos auto rikkoontuisi. Ellei Ferrarilta ole sanottu että auto muuten ei rikkoonnu sinun alta. Ikinä. Tässä valossahan voisi ajatella että schummelweiss koitti ajaa kaiteeseen huomattuaan auton rikkoontuneen.
Ääääh, toi nyt on jo aika paksua. Schummer joko teki jonkun kumman virheen, tai sitten auto jotenkin kummassa vioittui juuri kriittisellä hetkellä.
On syy mikä hyvänsä niin eiköhän toi ole vain sattumien suma joka tapahtui juuri niiden kuskien välillä joiden kesken se eniten aiheuttaa polemiikkia.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
vermula sanoi:
Onkos jossain sanottu kuinka kaukana Montoyan pitäis olla sumista turva-auton perässä? Saahan sitä ajaa vaikka sumin puskurissa, ei mitenkään kiellettyä :)

Sumi on aika tyhmä jos tekee moisen jarrutuksen tietäen että Montoya seuraa perässä :thumbup:
F1 Rulebook
Safetycar
Chapter 26-28

Eli etäisyyden pitäisi olla ehkäpä n.20-25m. Kaikkien radalla olevien etäisyys seuraavaan pitäisi olla toi, lukuunottamatta turva-autoa ja letkan viimeistä.

"f) All the competing cars will form up in line behind the safety car no more than 5 car lengths apart."

eikun hetkinen
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Tai sitten niillä tosiaan oli se leikki päällä, niinkuin miraböööö mutkassakin kuten trulli sanoi.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Rusina sanoi:
F1 Rulebook
Safetycar
Chapter 26-28

Eli etäisyyden pitäisi olla ehkäpä n.20-25m. Kaikkien radalla olevien etäisyys seuraavaan pitäisi olla toi, lukuunottamatta turva-autoa ja letkan viimeistä.

"f) All the competing cars will form up in line behind the safety car no more than 5 car lengths apart."

eikun hetkinen
Huomionarvoista noissa säännöissä on myös kohta jossa puhutaan kärkiauton välistä turva-autoon.

Kohdassa h) todetaan että johtoauton täytyy pitää turva-autoon tuo viiden autonmitan ero poislukien kohta j)

Kohdassa j) puhutaan siitä kun turva-auto ilmoittaa valoilla poistuvansa radalta, tällöin:

j) .......At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than five car lengths behind it.

Eli Schumilla ei ollut enään turva-auton ollessa viimeisellä kierroksella velvollisuutta pitää tuota viiden autonmitan eroa safety-cariin.

Nyt odottelen vielä lisää filmimateriaalia.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Jos siellä semmosta tapahtui vaikka että sumi kiihdytti ja sitten jarrutti, sama se kisahan on ohi jo, jotain poikien leikkejä taas ollut menossa niinkuin Trullikin kertoi. :ahem:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Ilmari sanoi:
Muutamia kymmeniä kertoja joo. Tuon perusteella täällä voi jankuttaa maailman tappiin. Tilanteen kannalta ratkaisevaa on juuri se mitä tapahtui ennen tuota pätkää.
Aevan..100%:n varmaa on se, että Shumacher oli liian kaukana turva-autosta ja Montoya on lähestynyt Shumia voimakkaasti jo ennen tuon pätkän alkamista.. mutta miten kaukaa itseasiassa..lähes varmasti voi sanoa, että tuo lähestyminen alkoi kun Montoya oli kauempana kuin tuo 20m..
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Rusina sanoi:
Aevan..100%:n varmaa on se, että Shumacher oli liian kaukana turva-autosta
Et ilmeisesti huomannut tuota aikaisempaa postaustani. Tässä asia uudestaan:

Huomionarvoista noissa säännöissä on myös kohta jossa puhutaan kärkiauton välistä turva-autoon. Kohdassa h) todetaan että johtoauton täytyy pitää turva-autoon tuo viiden autonmitan ero poislukien kohta j). Kohdassa j) puhutaan siitä kun turva-auto ilmoittaa valoilla poistuvansa radalta, tällöin:

j) .......At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than five car lengths behind it.

Eli Schumilla ei ollut enään turva-auton ollessa viimeisellä kierroksella velvollisuutta pitää tuota viiden autonmitan eroa safety-cariin.
 
Ylös