Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Voi perskuta koittakaa nyt tajuta, että ainoastaan voi syyttää Sumia!! Mitä meni kiilaamaan Mointoyaa kun se oli kaiteen vieressä!! Olis pitäny oikeanpuoleisen linjan vaan!! Mitäs ei katso peiliin!!

Vai onko säännöissä kieletty työntämästä nokkaa turva-auton perässä toisen auton vierelle? Saako peräti ohittaa, jos palaa takaisin?
 

Bombay

Well-known member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
139
General FUp sanoi:
Itse olisin varmaan näyttänyt persettä Williamsin varikkohörhöille. Mutta miksi tämä Schumin käytös sinusta on niin väärin?
Itseppä haukuit Montoyaa. Ei tuo Sumin "protestointi" niin hirveästi minua häiritse. Mitä Montoyan ininään tulee niin ainakin sanoo mitä ajattelee. Eipä kukaan näistä F1 kuskeista mitään neroja ole. Mielenkiitoisia tapauksia kylläkin. Ja jos katsoo parhaita kuskeja kautta aikojen niin nämä ovat melkein kaikki olleet hieman itsepäisiä kavereita.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Se turha-auto oli turhan hidas. Sumi töppäs ja sitten vielä Montoya jätti jarruttamatta. Kaikki on syyllisiä, protesteja ei tule ja maailma pelastuu.

Pidempi versio: Sumi kiihdytti liikaa turva-auton perässä ja ehkä säikähti jotain, mistä lukkojarrutus. Brake-testing olisi tosi hölmöä kierroksella ohitettu perässä. Montoya tulee silmät kiinni perässä, koska ei vois olla vähemmän kiinnostunut missä Schumi ajelee. Aivan kuin Montoya ei enää hidastaisi kun pääsi rinnalle?? Jarrujen lämmittely olisi onnistunut siinä normaali jarrutuspaikassakin, tosin nyt oli ehkä romua radalla + turva-auto hidastelemassa, joten Schumi saattoi ajatella tekevänsä viisaastikin jarruttamalla jo aikaisemmin... Montoya ei uskonut, että kukaan idiootti jarruttaa pimeässä mutkassa. Tiedäpä tästä. Joka tapauksessa surkeaa kisan jännittävyyden kannalta. (Töppäsikö Ferrari + päässälaskumestari muuten taktiikassa pysyessään radalla sc:n tultua radalle; Trulli ja Pyyttoni kävivät hakemassa nakit. - ja poistun lukemaan kisaotsikkoa)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä itse olen alusta pitäen ollut MaxiV:n linjoilla eli Schumi arvioi jarruja lämmittäessään väärin SC:n vauhdin, ajautuu liian lähelle tätä ja saa aikaan koko kaaoksen. Syytä toki on Montoyassakin, mutta yleensähän näissä ei ole yhtä syyllistä. Ihminen kun ei ole kone joka aina toimii ohjelmoidulla tavalla.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Sanoisin, että vikaa oli molemmissa. Schumi lämmitteli jarrujaan tyhmässä paikassa keskellä pimeää ja nopeaa tunnelia eikä Montoya voinut sitä aavistaa. Lisäksi jarrutus oli kova, koska renkaistakin nousee savua. Montoya olisi puolestaan voinut ehkä välttää törmäyksen jos olisi seurannut tilannetta vähän tarkemmin, joskin Schumacher tosiaan jarrutti aika odottamattomassa paikassa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törmäilyä..

Eipä ole ensimmäinen kerta kun M.S ja J-P.M ottavat yhteen, voisinpa melkein olla varma että jatkonäytöstä ei tarvitse kauaa odottaa, ehkäpä jo Ringillä??

Kaksikosta on tulossa todellinen Senna - Mansell/Piquet taistelupari ykkösiin.

Monacon tapauksessa ihmetyttää se, miksi M.Schumacher lähti ehdoin tahdoin leikkimään aggressiivisen Kolumbialaisen kanssa jolla varmasti oli vielä Imolan tapahtumat muistissa.Kaiken lisäksi J-Pablo oli jo kierroksella jäänyt, joten en hyväksy hänen roikkumistaan noinkin lähellä kovalla nopeudella, kun tiesi että M.Schumacher tekee jarrutestiä ja vastaavaa.Ja miksi hän ei olisi voinut jättäytyä kauemmas? Miksi kierroksen jäljessä olevalle on niin tärkeää olla myöhästymättä lentävässä lähdössä?
Pelkää olevansa ulkona voittotaistelusta vai? :D

En suostu tuota kolaria M.Schumin nimiin laittamaan, koska hän oli ainoa jolla tuossa oli menetettävää.

Ehkä Montoya huomasi tilaisuuden Schumin jarruttaessa muistella vanhoja, kolarissa joka menisi selvityksessä tasan tai osittain joidenkin mielestä jopa Schumin nimiin.
Tilannetta jossa Montoya oli kierroksella jäänyt ja toisena osapuolena kilpailua johtava M.Schumacher, en menisi nimeämään normaaliksi F1-Törmäilyksi.

Mutta kuten sanottua, jatkoa odotellen.......
 
Viimeksi muokattu:

männänpalautusjousi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2001
Viestit
88
vermula sanoi:
Voi perskuta koittakaa nyt tajuta, että ainoastaan voi syyttää Sumia!! Mitä meni kiilaamaan Mointoyaa kun se oli kaiteen vieressä!! Olis pitäny oikeanpuoleisen linjan vaan!! Mitäs ei katso peiliin!!
Osaisitko kenties vastata myös seuraavaan kysymykseen:

Jos hämärässä tunnelissa jarruttamisen vuoksi Montoya ei kerran huomannut Schumin jarruttavan niin miten Schumi olisi voinut nähdä mitättömän pienistä peileistään samassa valaistuksessa Montoyan menevän oikealta ohi?

Jos näkyvyyttä oli riittävästi niin miksi Montoya ei sitten jarruttanut? Tilaa kyllä oli ja F1 kuskin refleksien pitää olla tarpeeksi nopeat tuollaisessakin tilanteessa.

Jos taas näkyvyyttä ei ollut niin miten Schumia voi syyllistää ajamisesta takaisin ajolinjalle hieman pitkäksi menneen jarrutuksen jälkeen?

Autojen äänetkin saattavat kuullostaa aavistuksen omituisilta tunnelissa, joten pelkkä äänihavainto tuskin kertoo lainkaan missä toinen auto on. Jos kuski nyt ylipäänsä kuulee toisia autoja ollenkaan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Montystä ei ollu Schumille mitään uhkaa, joten koko jarruttelupelleily oli sinänsä aivan turhaa alun alkaenkin. Mitä voitettavaa Schumilla oli? Jarrujen lämmittelyyn olis ollu parempikin paikka parisataa metriä edempänä oikeassa jarrutuspaikassa.

Kaikesta huolimatta Schumi meni kilpailuviettinsä lankoihin ja lankesi Montyn kisailuun. Monty vanhana jenkkisarjojen mestarina osaa tämä lähdöt ja tuo oli vaan hänelle luonnollista toimintaa huolimatta kisatilanteesta. Jokainen tilanne on voitettava. Joskaan emme ehkä koskaan saa tietää mitä Montyn päässä oikeasti liikkui, halusiko hän provosoida, kenties.

Molemmat jatkoi kuitenkin tuota pelleilyä ja lopputuloksen näimme kaikki ruudusta. Schumia otti oma moka päähän niin armottomasti, että hihat paloi ja kunnolla. Ja tuo on aivan ymmärrettävä reaktio, tekee Schummelistakin taas ihmisen :thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oli syy kenen tai molempien tahansa, niin kuitenkin se on herättänyt valtavasti keskustelua jo aneemiseksi menneelle formulakaudelle.

Böörni ja Mousli hierovat käsiään:D
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Sääntöjen mukaan Montoyan piti pyrkiä pysymään n.5 autonmitan etäisyydellä Shumacherista (ei lähempänä tai kauempana). Montoya eteni tunneliosuudella sääntöjen mukaan liian kaukana Shumacherista. Shumacherin olisi pitänyt pysytellä tasaisesti n.5 autonmitan päässä turva-autosta kokoajan.

Taisi olla sääntökirjassa turva-auto..kohassa nro.26-28
Ihme homma ettei FIA ryhtynyt rankaisemaan Shumia joka teki sen suurimman rikkeen jättäytyessä niin kauas turva-autosta. Tuo sääntö kuitenkin tehtiin sen takia ettei tulisi tuota haitariliikettä ja tällaisia vaaratilanteita
 
Viimeksi muokattu:

Bombay

Well-known member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
139
Kukaan ei ole ilmeisesti ajatellut sitä, että Montoya ei ehkä viitsinyt jarruttaa sen takia, että joku taka olisi voinut ajaa HÄNEN peräänsä. Eli ei viitsinyt tehdä "Sumeja".:confused: :confused: :confused:
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Bombay sanoi:
Kukaan ei ole ilmeisesti ajatellut sitä, että Montoya ei ehkä viitsinyt jarruttaa sen takia, että joku taka olisi voinut ajaa HÄNEN peräänsä. Eli ei viitsinyt tehdä "Sumeja".:confused: :confused: :confused:
Jos kaikki Shumin takana olisi ajanut sääntöjen mukaan, niin seuraus Shumin toimista olisi ollut joukkokolari
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Montystä ei ollu Schumille mitään uhkaa, joten koko jarruttelupelleily oli sinänsä aivan turhaa alun alkaenkin. Mitä voitettavaa Schumilla oli? Jarrujen lämmittelyyn olis ollu parempikin paikka parisataa metriä edempänä oikeassa jarrutuspaikassa.
No ei ollu montystä mitään uhkaa Schumille, että eiköhän sumi keskittynyt omaan hommaan, eli niitten renkaitten lämmittämiseen. Toki parempia paikkoja tuli eteen, mutta aina paras mitä useammin jarruttaa..
Toki tuo oli typerää, mutta turha väittää kellään että Schumi teki nuo liikkeet saadakseen Montoya sekaisin!
Kyllä itse olen alusta pitäen ollut MaxiV:n linjoilla eli Schumi arvioi jarruja lämmittäessään väärin SC:n vauhdin, ajautuu liian lähelle tätä ja saa aikaan koko kaaoksen.
Pötyä. Tuskin SC:n etäisyydellä on mitään väliä Schumin temppuun. Renkaitten savuaminen saa tilanteen näyttämään paniikinomaiselta, mutta kuten Trulli sanoi: Tunnelissa radan radan lämpötila on alhaisempi, joten rata on todella liukas. Ainoa pito mikä saadaan on downforce kovalla vauhdilla, nyt vauhtia oli vähän joten pitoakaan ei juuri ollut.

Schumi olisi jarruttanut samalla tavalla olisi etäisyys eessä tai takana tulevaan ollut eri. Ajolinja olisi ollut aivan sama, olisi montoya tullut tai ei. Se pieni seikka vain, ettää ajolinja olisi voinut nyt olla eri koska monty tuli. Mutta kuten luettu, tämäkin johtui todennäköisesti inhimillisestä syystä.

Ja kun joku siellä sanoi että teki sumi mitä protesteja tahansa nii se ei hänt liikkuta tms, mutta monty sentään inisee asiaa..
todellisuudessahan sumi hoiti homman hienosti ja sanoi että oli oikeen ettei tuosta langetettu rangaistuksia..
Tämä ei tarkoita sitä että hän myöntää tehneensä virheen, vaan sen että hän tietää tilanteen johtuneen monesta pieleen menneestä pikkuseikasta kummassakin kuskissa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Tänne on tullut niin paljon viestejä etten ehdi lukea kaikkia.

Kysymys: onko kukaan löytänyt netistä filmiä Montoyan, Schumacherin tai vielä sitä seuraavan auton incar kameroista?
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Virhe näytti olleen lähes yksin Schumin. Pimeässä kaartuvassa tunnelissa ei kannattaisi tehdä kovia jarrutuksia ja äkkinäisiä kiemurteluja edes takas. Montoya ennätti tuskin reagoida paljoakaan, ja vaikka ennättikin, Schumi sulki oven kääntämällä samalla oikealle.

Äkkinäinen lukkojarrutus ja peilien merkityksen unohtaminen, siinä Schumin virhe kaikessa lyhykäisyydessään. Liekö syynä sitten äkisti mieleen tullut Alonson onnettomuus ja radalle mahdollisesti jääneet romut ja panikoiminen vai mikä...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Schumihan ei tilanteessa "käännä" oikealle vaan jatkaa normaalilla ajolinjalla, tuon voi tarkistaa nauhalta jossa kaikki ajavat samaa linjaa, johon kuitenkin ohjaa Montoya.Olisin odottanut että Montoya olisi tehnyt jarrutuksen ja väistön vasemmalle missä tilaa oli.Aika epäloogiselta kuulostaa että Montoya väistää sinne missä tilaa on vähiten ja mistä Schumacher ei ainakaan miestä huomaa.Ok, reagointiaikaa oli vähän mutta silti..... Vauhti näytti miehellä olevan myös suhteellisen kova....

Mutta tilanne on kuitenkin niin epäselvä ettei siitä kumpaakaan voi selvästi osoittaa syylliseksi, näin sanon siksi että joku tulkitsee edellä kirjoitetun puolueelliseksi.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Black Leopard sanoi:
Schumihan ei tilanteessa "käännä" oikealle vaan jatkaa normaalilla ajolinjalla, tuon voi tarkistaa nauhalta jossa kaikki ajavat samaa linjaa, johon kuitenkin ohjaa Montoya.Olisin odottanut että Montoya olisi tehnyt jarrutuksen ja väistön vasemmalle missä tilaa oli.Aika epäloogiselta kuulostaa että Montoya väistää sinne missä tilaa on vähiten ja mistä Schumacher ei ainakaan miestä huomaa
Montoya väisti sinne missä oli tilaa, eli Schumin rinnalle. Schumi vaan ei ajatellut katsoa peiliä.. sitten kolahti. Molemmilta hieman varomatonta toimintaa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Oma, hieman tarkennettu mielipiteeni asiasta:

1. Schumi jarrutti vaarallisessa paikassa: kaarteessa, hämärässä, liukkaalla osalla rataa ja jarrutuspaikka oli odottamaton. Lisäksi jarrutus näytti kohtuuttoman rajulta.
2. Montoya ajoi varomattomasti ja näytti siltä, että ainakin monilla osilla rataa aivan liian lähellä Schumia.
3. Molemmissa vikaa.

Molempien olisi pitänyt ottaa järki käteen Pace-carin takana ajettaessa. Schumin olisi kanattanut lämmitellä jarruja niissä paikoissa joissa oikeastikkin jarrutellaan. Kaikista loogisinta olisi ollut lämmittää niitä jarruja tunnelin jälkeisessä shikaanissa.

Emme nähneet, että ottiko Schumi jonkinlaisen spurtin ennen kohtalokasta jarrutustilannetta, mutta uskon, että jotenkin näin se meni: Schumi jätti pace-carin ja itsensä väliin tilaa, otti spurtin ja jarrutti sitten. Montoya iski lämän pian Schumin spurtin jälkeen tiskiin, tuli kaarteen takaa, Schumi oli jarruttanut ja voila: siinä sitä oltiin. Montoyalle tilanne tuli varmasti täytenä yllätyksenä.

Onneton tilanne, molempien moka. Schumin olisi pitänyt ajatella enemmän mitä tekee ja Montoyan olisi pitänyt olla varovaisempi.
Incar-camera kuvaa todellakin kaivattaisiin, varsinkin Montoyan autosta.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Karpow sanoi:
Oma, hieman tarkennettu mielipiteeni asiasta:

1. Schumi jarrutti vaarallisessa paikassa: kaarteessa, hämärässä, liukkaalla osalla rataa ja jarrutuspaikka oli odottamaton. Lisäksi jarrutus näytti kohtuuttoman rajulta.
2. Montoya ajoi varomattomasti ja näytti siltä, että ainakin monilla osilla rataa aivan liian lähellä Schumia.
3. Molemmissa vikaa.
Jos sääntöjä katsotaan, niin Montoya ajoi tunneliintullessa liian kaukana Shumacherista. Jokaisen auton välillä pitäisi olla 15-25m etäisyys Kokoajan. Sama etäisyys on kärkiauton pidettävä turva-autosta. En ole vielä nähnyt yhtään mikään mikä syyllistäisi Montoyaa..ellei pyrkimys ajaa sääntöjen mukaan lasketa tuollaiseksi? Shumacherin sääntörikkomuksesta lähti tuo tilanne.. jättäytyi liian kauas turva-autosta ja lähti sitten kiihdyttämään..Montoya lähti seuraamaan lähellä kuten säännöt velvoittavat.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Rusina sanoi:
Jos sääntöjä katsotaan, niin Montoya ajoi tunneliintullessa liian kaukana Shumacherista. Jokaisen auton välillä pitäisi olla 15-25m etäisyys Kokoajan. Sama etäisyys on kärkiauton pidettävä turva-autosta. En ole vielä nähnyt yhtään mikään mikä syyllistäisi Montoyaa..ellei pyrkimys ajaa sääntöjen mukaan lasketa tuollaiseksi? Shumacherin sääntörikkomuksesta lähti tuo tilanne.. jättäytyi liian kauas turva-autosta ja lähti sitten kiihdyttämään..Montoya lähti seuraamaan lähellä kuten säännöt velvoittavat.
Moni näyttää mielipiteestään unohtaneen, että Montoyan väistettyä ei radan likaisella osuudella voi jarruttaa kuin aivan taiten - muuten lähtee loputkin lapasesta. Ja Schumacher jo edellä osoitti, ettei edes ajolinjalla voi kovin voimakkaasti jarruttaa. Ts Montoyan väistöliike oli ainoa oikea valinta ei hänella ollut paljoakaan keinoja millä välttaa törmäys Schumin jo mokattua.

Ensimmäinen huomattava arviointivirhe sattui, kun Schumi jättäydyttyään turva-autosta kiihdytti väliä kiinni juuri tunnelin alkaessa. Tässä olisi 5-auton mittaa tullut noudattaa - vaikka Schumi itse on suuremmassa määrin romuttanut kyseistä sääntöä ja sen käytäntöä.
 
Ylös