Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
General FUp sanoi:
Pistitkö muuten merkille miten se turva-auto lipsutteli siinä tunnelissa? Kovin suoraviivaiselta se meno ei ainakaan vaikuttanut.. ehkäpä se (turva-auto) sen takia joutui hidastamaan vielä kaiken muun lisäksi?
Totta. Turva-auto luisuu sladissa ja näyttää jättävän radalle tästä merkiksi jäljetkin...

pmv sanoi:
On hyvä muistaa, että kun Schumi lukitsi yhden renkaan, niin hidastuvuus on kaukana optimaalisesta, lukkiutumaton pyörä pysäyttää paljon paremmin.
Olen kyllä eri mieltä tuosta "kaukana optimista". Vaikka yksi pyörä onkin lukossa ja sen pito on menetetty, niin kolmen muun renkaan jarrutus on samaan aikaan lähellä "irtoamispistettä" jolloin näiden renkaiden jarrutus on parhaimmillaan ( ellei sitten jarrujen balanssi ole viturallaan ).
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Nyt kun tuon kuvanauhan on katsonnut noin 723 kertaa niin kyllä Pablo siinä tekee kaikensa ettei törmäystä tulisi. Hän ajoi ehkä liian lähellä Schumia mutta silti suosittelen Schumille peileihin katsomista.:jaska:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Typerää leikkiä Schumacherilta ja Montoyalta, leikki jatkui sitten Schumin osalta tunnelissa, Monty jakoi leikkimistä mutta Schumi sulki oven :)

Todella tyhmää harrastaa tuollaista jos tosiaan se Monacon osakilpailu on suurin yksittäinen haaste, auto kulki aika paskasti kun ei kärjessä ollut vaan jopa rellut ja bar edessä, talli tekee kovasti töitä mutta Schumi se pelleilee vaan.
Jo noilla palkoillakin jättäisin sen pelleilyn ihan muualle.

Schumi olis varmaan voittanu jos sen ei olisi tarvinnut tulla enää varikolle mutta muussa tapauksessa olisi hävinnyt sitten.
Eipä tuolla toisaalta MM taistoa ajatellen ole väliä mutta tulipa mokattua kuitenkin.

Ferrarit on taas kärjessä kun päästään radoille jossa auton vaikutus taas korostuu.

Monacossahan pienemmissä nopeuksissa ja lyhyemmillä suorilla tehon ja downforcen vaikutus suoritukseen ei ole yhtä suuri kuin tavallisilla radoilla, joissa on nopeita mutkia ja pitkiä suoria.
 

Timppi

Well-known member
Liittynyt
27.7.1999
Viestit
78
Sijainti
Helsinki
Montyllähän on tapana roikkua edellä ajavan perässä hyvinkin lähellä turva-auton takana ajettaessa. Usein roikkuminen on myös kantanut hedelmää (esim. samaisessa kisassa ensimmäisen kerran SC:n poistuessa radalta). Shueyllä taas on tapana tehdä mitä ihmeellisempiä temppuja edessä ajaessaan saadakseen etua SC:n poistuessa radalta. Molemmat varmasti tiesivät toistensa tavat ja pyrkivät molemmat saamaan edun itselleen. Tällä kertaa kävi näin. Montyltä virhe oli ettei kerinnyt jarruttaa (varmasti vain vilkaisu peiliin sopivassa paikassa tms. riittää moiseen.) Shueyltä taas virhe tukkia sisäreuna radasta (peiliin vilkaisematta jättäminen..) Juryltä täysin oikea ratkaisu, ja kerrankin melko nopeasti!
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Nykyisillä voimasuhteilla saataisiin mukavasti tasoitusta, jos puolet lopuista euroopan GP:stä ajettaisiin Monacoa vastaavilla katuradoilla. Sitten nähtäisiin, kuinka hyvin Schumi pystyisi vastaamaan kuskin rata -haasteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
pmv sanoi:

Tuossa kun katselin hidastusta, niin Schumin vasen eturengas on lukossa n. 20 metrin ajan.
..plus se 0..N metrin jarrutusmatka joka syntyi ennen kun auto ajoi em. kameran näkökentälle.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
Nyt kun tuon kuvanauhan on katsonnut noin 723 kertaa niin kyllä Pablo siinä tekee kaikensa ettei törmäystä tulisi. Hän ajoi ehkä liian lähellä Schumia mutta silti suosittelen Schumille peileihin katsomista.:jaska:
samaa mieltä aiheesta, jos schumi ajautuu jarrutuksen aikana vas. reunaan rataa niin JPM tekee ihan oikein väistäessään oikealle mikäli ei kerkiä jarruttaan...
sitä ihmettelen itse eniten että miksei michael pysynyt vas. reunassa, vaan piti heti vääntää itsensä oikealle... ois antanu Juanin mennä ohi, ei se siel kauaa olis ollu :)
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
ml sanoi:
Nykyisillä voimasuhteilla saataisiin mukavasti tasoitusta, jos puolet lopuista euroopan GP:stä ajettaisiin Monacoa vastaavilla katuradoilla. Sitten nähtäisiin, kuinka hyvän Schumi pystyisi vastaamaan kuskin rata -haasteeseen.
Niin olisiko Schumi aikaisemmin voittannut tuolla 4 vai 5 kertaa joten on kai hän pystynnyt vastaamaan tuohon radan antamaan haasteeseen mielestäni aika hyvin.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
FO110K sanoi:

sitä ihmettelen itse eniten että miksei michael pysynyt vas. reunassa, vaan piti heti vääntää itsensä oikealle... ois antanu Juanin mennä ohi, ei se siel kauaa olis ollu :)
Onhan noita vaihtoehtoja:
- Pidon palauduttua auto heilahti oikeaan ja MS valutteli sitten sitä linjaa.
- Kuten joku jo epäili aiemmin, MS saattoi tarkistaa miten renkaan kävi jarrutuksessa ja ajautui siinä hieman tavallista enemmän oikealle, eikä huomannut JPM:aa.
- Ei halunnut enempää tuhota rengastaan ajamalla vasemman reunan roinassa.
- MS:n mielessä kävi, että jos takana oleva joutui perässä jarruttamaan "oho-turva-auto-jarrutestin" vuoksi yhtä voimakkaasti, tämä ajautuisi ulkoreunalle ja MS väisti siksi vaistomaisesti sisälle.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
MaranelloRed sanoi:
Niin olisiko Schumi aikaisemmin voittannut tuolla 4 vai 5 kertaa joten on kai hän pystynnyt vastaamaan tuohon radan antamaan haasteeseen mielestäni aika hyvin.
Katuradat putsaavat melko tehokkaasti onnekkaat ulosajot pois. Toisaalta, Schumi on taitava kuski ajamaan pellota takaisin kisaan. Ja jos auto ei lähde hiekalta omin voimin, auttajia riittää.

Nytkin Schumi nilkutti rikkonaisella autolla varikolle, ettei tarvinnut jäädä toimittajien ahdisteltavaksi radalle.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
ml sanoi:
Nykyisillä voimasuhteilla saataisiin mukavasti tasoitusta, jos puolet lopuista euroopan GP:stä ajettaisiin Monacoa vastaavilla katuradoilla. Sitten nähtäisiin, kuinka hyvin Schumi pystyisi vastaamaan kuskin rata -haasteeseen.
Kieltämättä olis kiva nähdä lisää katuratoja. Tai edes tavanomaisilta radoilta ne asvaltoidut ulosajoalueet pois. Ärsyttää kun ulosajosta jatketaan kisaa kuin ei mitään :mad_old: :frank:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
Millähän logiikalla Schumacher muka "puolusti sijoitustaan" turva-auton takana. Eihän siinä saa ohittaa! Tokkopa Schumi edes peileihin katseli, jos olisi katsonut, niin olisi varmasti päästänyt Montoyan edelle. Siitähän olisi tullut kolumbialaiselle musta lippu. Tässä nyt kääntyy musta valkoiseksi ja toisin päin.
Sori nyt vaan punakaartilaiset ja muut summelin bootsinnuolijat, mutta menee kyllä Summelin omaan piikkiin tällä kertaa. Mietihän mitä sanot. Ei siinä Montoya ohittaa yrittänyt, vaan väistää Sumin autoa. Mustaa lippua ei olisi tullut vaikka olisikin ohi mennyt, sillä turva-autonkin takana SAA ohittaa jos se tapahtuu turvallisuussyistä, kuten tässä tapauksessa. Kolarin AINOA syyllinen on Schumacher: ensin teki jarrutusvirheen, ajautui likaiselle puolelle, mutta välttämättä halusi heti takaisin puhtaalle puolelle vaikka siellä ei ollutkaan enää tilaa siitä syystä että Sumin oma vauhti oli oman virheen seurauksena pudonnut. Koko homma tapahtui niin nopeasti ettei Montoyalle jäänyt aikaa reagoida, joten miestä ei todellakaan voi syyttää mistään. Jos Sumi ei olisi leikkinyt tavallisia leikkejään JA/TAI ei olisi väkisin ängennyt puhtaalle puolelle virheen tehtyään, mitään ei olisi tapahtunut. Montoya olisi ehkä mennyt väliaikaisesti ohi, mutta Sumi olisi saanut sijoituksensa takaisin viimeistään parin mutkan jälkeen.

Ja vielä turva-auton takana ajamisesta. Säännöt EIVÄT määrää johtavan auton takana tulevien etäisyyttä johtavaan autoon, ainoastaan sen että ohittaa ei saa. Montoya olisi saanut ajaa Sumin takana vaikka kirjaimellisesti etusiipi Sumin vaihdelaatikossa kiinni. Säännöissä kyllä sanotaan että turvalliset välit, mutta jos kerran sen tarkkemin ei ole sanottu niin kaipa kuskit saavat tehdä omat arvionsa siitä mikä on turvallinen väli, kuten Sumi saa tehdä kärjessä? Siis jos mennään sääntöjen mukaan. Toisaalta näissä tilanteissa on tapana käyttää ns. järkeä (mitä Sumi ei tehnyt, eikä tee myöskään hänen puolustajatkaan), eli ei oikeasti ajeta ihan miten sattuu sen enempää letkan kärjessä kuin sen takanakaan. Montoya ajoi kyllä lähellä Sumia, mutta ei sen lähempänä kuin mitä olemme nähneet vuosien varrella ennenkin. Ennenkin ollaan nähty kaikenlaisia tilanteita turva-auton takana kun Sumi leikkii, tällä kertaa kävi itselleen köpelösti.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
General FUp sanoi:
Kun näin että Calvin on vastannut, tiesin jo mitä odottaa :D Jihuu!
Ole hyvä vaan! Asia kuitenkin ON mitä selvin, mikäli vain on munaa myöntää faktat. Eivät tietty kelpaa punakaartilaisille, mutta mitäs siitä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
ml sanoi:
Nykyisillä voimasuhteilla saataisiin mukavasti tasoitusta, jos puolet lopuista euroopan GP:stä ajettaisiin Monacoa vastaavilla katuradoilla. Sitten nähtäisiin, kuinka hyvin Schumi pystyisi vastaamaan kuskin rata -haasteeseen.
Kuinka hyvin pystyisi haastamaan? Ei kovinkaan hyvin, ainakaan viime vuosien valossa. Kolmessa viimeisessä Monacon kisassa Sumi ei ole ollut kertaakaan eturivissä tai voittanut vaikka on ajanut ylivoimaisimpia autoja mitä F1:ssä on koskaan nähty. Miehen onni jatkuu: ei tarvitse taistella tasaväkisillä autoilla, jolloin mestaruustaistelua ei punaiset pystyisi järjestämään.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Calvin sanoi:
Sori nyt vaan punakaartilaiset ja muut summelin bootsinnuolijat, mutta menee kyllä Summelin omaan piikkiin tällä kertaa.
Eikö se olekaan mennyt aina ennen Schumin piikkiin? :rolleyes:

Koko homma tapahtui niin nopeasti ettei Montoyalle jäänyt aikaa reagoida, joten miestä ei todellakaan voi syyttää mistään. Jos Sumi ei olisi leikkinyt tavallisia leikkejään JA/TAI ei olisi väkisin ängennyt puhtaalle puolelle virheen tehtyään, mitään ei olisi tapahtunut. Montoya olisi ehkä mennyt väliaikaisesti ohi, mutta Sumi olisi saanut sijoituksensa takaisin viimeistään parin mutkan jälkeen.
Todennäköisesti Montoya on ainoa henkilö joka täysin tietää, oliko törmäys hänen vikansa vai ei. Telkkarikuvasta tällaisten päätelmien tekeminen on hyvin epävarmaa. Jarno Trullin mukaan Schumi ja Montoya leikkivät edessä siihen malliin, että jotain tällaista odotti. Voi hyvin kuvitella, että kun Schumi on tyypilliseen tapaansa lämmitellyt jarruja ja siten ilmoittanut: "Pysykää lapset kauempana". Tähän Kolumbian kuumapää on tuuminut: "No, täälläpä ei anneta tuumakaan periksi, tulen sentin päässä perseestäsi, senkin saksalainen vinopää, yritä mitä tahansa".

Se tuskin on täysin sattuma, että kolarista oli osallisena juuri nämä kaksi riitapukaria. Trullin kuvaukseen perustuva edellämainittu ajatuskulku ei anna mahdollisuutta pistää kolaria puhtaasti kummankan piikkiin.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Calvin sanoi:
Sori nyt vaan punakaartilaiset ja muut summelin bootsinnuolijat, mutta menee kyllä Summelin omaan piikkiin tällä kertaa. Mietihän mitä sanot.
Kuten myös (sinäkö olet sitten valkokaartilainen :D )! Onko sekin Summelin buutsinnuolemista, jos katsoo että vikaa oli vähän molemmissa?

Calvin sanoi:
Toisaalta näissä tilanteissa on tapana käyttää ns. järkeä (mitä Sumi ei tehnyt, eikä tee myöskään hänen puolustajatkaan), eli ei oikeasti ajeta ihan miten sattuu sen enempää letkan kärjessä kuin sen takanakaan.
Eli sinä käytät järkeä ja moni muu ei?:rolleyes: Onhan tätäkin tapausta pohdittu tässä topicissa aika monelta kantilta ja mielestäni ihan järkeä käyttäen ja asiallisesti.

Jälleen kerran voi olla, ettei lopullinen totuus tule esiin. Niinhän se F1:ssä usein menee, koska asiat tapahtuvat niin nopeasti ja me voimme vain katsoa niitä jälkeenpäin videolta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Calvin sanoi:
Kuinka hyvin pystyisi haastamaan? Ei kovinkaan hyvin, ainakaan viime vuosien valossa. Kolmessa viimeisessä Monacon kisassa Sumi ei ole ollut kertaakaan eturivissä tai voittanut vaikka on ajanut ylivoimaisimpia autoja mitä F1:ssä on koskaan nähty. Miehen onni jatkuu: ei tarvitse taistella tasaväkisillä autoilla, jolloin mestaruustaistelua ei punaiset pystyisi järjestämään.
Itse kisoissa Schumi on kuitenkin ollut selvästi porukan nopein (lukuunottamatta ehkä viime vuotta). Schumin Monaco-suorituksissa tuskin on ollut mitään vikaa, päinvastoin. Monacossa Rubens on jäänyt kisassa enemmän kuin missään muilla radoilla, mikä viittaa paremminkin siihen, että Ferrari-bridgestone ei pysty hyödyntämään vahvuuksiaan ko. radalla, ja noinkin hyvät tulokset ovat perustuneet Schumin hyviin suorituksiin.

Se on merkillepantavaa, että koko ajohistoriansa ajan Schumacher on tehnyt isoimmat erot tallikaveriinsa Monacon radalla, jossa nimenomaan kuljettajan osuus korostuu. Samoin myös Span radalla.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
MaranelloRed sanoi:
Looginen ja loistava vastaus ml. Selvensi asioita todella paljon. Kiitti.
Olet ilmeisen tyytyväinen. ;)

En kiellä, etteikö Schumi ole voittanut taidokkaasti Monacon kisoja. Schumille on sattunut todella vähän keskeytyksiä Monacossa, ja on siinä mielessä syystäkin taitava kuski.

Mutta tarkoitin tällä Schumin mittaamisella sitä, että katuradat ovat paljon armottomampia virheille. Mua henkilökohtaisesti potuttaa se, että Schumi tuntuu olevan ainoa kuski joka ei keskeytä vaikka kone leikkais kiinni. Samoin ulosajoissa joko Schumi on ottanut joltain saksalaiselta traktorireiskalta salaa oppitunteja kuinka ajaa turvallisesti hiekkapellolla tai sitten kaverilla käy ilmiömäinen tuuri ulosajoissa.

Kaikki muut kuskit jäävät suurella prosentilla radan sivuun ulosajotilanteissa, paitsi Schumi.

Myönnän, että katson subjektiivisesti ja asenteellisesti Schumia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös