Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Ja mitähän hemmetin järkeä on vetää jarrut täysin pohjaan pimeässä tunnelissa, jossa takaa tuleva näkee edellä menevän erittäin huonosti! Schumi on tietenkin syytellyt Montyä mutta itse näen vian täysin Schumissa. Mitä helkutin järkeä on jarruttaa niin VOIMAKKAASTI!? Toki jarruja lämmitellään jarruttelemalla mutta ei sitä niin voimakkaasti tarvi tehdä että toinen rysäyttää perään. Schumi harrasteli tällaista hidastelua turva-auton perässä myös Monzassa 2000. Silloinkin äijä yhtäkkiä jarrutti kuin viimeistä päivää. Tulos: Button ulos. Äijällä on lievän järjen puutteen lisäksi myös ehkä aavistuksen verran lyhyt muisti.... :tongue:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
pmv sanoi:
Ja Montoya menee rakoon mitä ei ole enää kun sinne kerkeää ja vieläpä keltaisten lippujen aikana. Onkos tämä sitten sitä Kolumbialaisen vaistoa?
Kyllä tuohon voidaan nähdä paljon Montoyan hyvää vaistoa: Kun Schumi oli jo tehnyt lukkojarrutuksen ja kadottanut otteen katuun ja Montoya äkkäsi törmäyksen mahdolliseksi - hän ei puolestaan tehnyt lukkojarrutusta tunnelin kuulalaakeripinnoitteella vaan koitti välttää onnettomuuden väistämällä Schumista ohi. Vaan Schumipa käänsi eteen, ettei menetä "sijoitustaan".

Minusta olisi ihan oikein vaatia sääntöjen noudattamista turva-auton takana-ajaessa. Ja varsinkin tälläinen jarrutestein takanatulevien tahallinen vahingoittaminen tulisi saada sanktioiden piiriin. Mutta nykyFIAn hallinnon tunnustaessa väriään tämä ei tietenkään näin onnistu kun kunkku on ominut itselleen ominaisen kanssakilpailijoita kunnioittavan tyylin tähänkin osa-alueeseen. Ja kuten nähtiin - turva-auton takana on lupa valita ajolinjansakin muutamaan otteeseen ettei vain kukaan mene "ohi".
 
Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
mikæl sanoi:
Kyllä tuohon voidaan nähdä paljon Montoyan hyvää vaistoa: Kun Schumi oli jo tehnyt lukkojarrutuksen ja kadottanut otteen katuun ja Montoya äkkäsi törmäyksen mahdolliseksi - hän ei puolestaan tehnyt lukkojarrutusta tunnelin kuulalaakeripinnoitteella vaan koitti välttää onnettomuuden väistämällä Schumista ohi. Vaan Schumipa käänsi eteen, ettei menetä "sijoitustaan".
Montoyahan ajoi tietenkin ajolinjalla eikä siellä kuulalaakereiden päällä.. doh.. Ja se ettei Monty vaikuttanut hidastavan ollenkaan on aikasta pyllystä
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos se Schumi oli muka menettänyt pidon katuun, niin millä lihaksella se vielä käänsi auton Montoyan eteen?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Luuletko mikael tosissasi että schumi tekee nuita jarrutuksia vain ja ainoastaan vahingoittaakseen toisia ???
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Pakko laittaa oma näkemys tilanteesta. Schumacher teki mitä yleensäkin turva-auton perässä tehdään tehdään - yritti pitää jarrut lämpimänä. Turva-auto ei ollut tulossa pois vielä siltä kierrokselta ( valot päällä ), joten olihan tuossa riskiä jarrutella tunnelissa. Varsinainen moka tuli varmaankin siinä, että MS oli ilmeisesti jättänyt väliä turva-autoon lämmitystä varten mutta kiihdyttikin liikaa, "oho turva-auto" ja eturengas lukkoon. Vauhdin hidastuttua pito palasi ja Kerppenin poika tukki epähuomiospäissään Montoyan väistöreitin oikealta.

Olen kutakuinkin samaa mieltä pmv:n kanssa "johtajan oikeuksista", mutta aika paha Paaploa on tuosta syyttää kun kärkiauto lämmittää jarrujaan hämärässä, kaartuvassa tunnelissa rengas savuten...
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Siinä kun Leukakeisari ajoi tunnelista eturipustus paskana, ja tuli ekat tiedot että Montoya oli ajanut tunnelissa hänen peräänsä, niin ihan eka ajatus mulla oli, että "Hehheh, Monty on tahallaan puskenut Schumin ulos pimeässä tunnelissa".
No, eihän se varmastikaan tahallista ollut, mutta saipahan Montoya ainakin puolivahingossa kostettua sen parin kisan takaisen starttijupakan. :thumbup:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Johtajan oikeudet ?
Joo, onhan liikenteessäkin jollain aina etuajo-oikeus, mutta se ei silti ole sama asia kuin päälleajo-oikeus.
Samoin tässä muiden pitää väistää edellä menevää, mutta joku järki siinäkin pitää olla. Jos edessä tekee täysin älyttömiä temppuja täysin älyttömässä paikassa, on lopputuloskin älytön. Oikeuksia ja väistövelvollisuuksia aina löytyy, mutta pitää muistaa myös jättää toiselle mahdollisuus ennakoida ja tehdä niitä väistöjä.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Täällä puhutaan tästä jarrutuksesta termillä "lukkojarrutus", joo vasen etupyörä lukkiutui, mutta tuskin jarrutus kuitenkaan oli sen rajumpi kuin edelliset. Buttonhan sanoi tunnelin tuntuneen erityisen liukkaalta hiljaisella nopeudella (ei downforcea), joten Ferrarin etupyörä keventyessään lukkiutui, tokkopa kyse oli todella rajusta "jarrut pohjaan kaikin voimin" tilanteesta.

Kun Schumaherin jarruista nousi savua olisi jarrutuksen havaitseminen pitännyt olla kierroksella jääneeltä, perässä turhaan roikkuneelta Montoyalta vieläkin helpompaa, kuin ettei sitä savua olisi ollut ilmassa. Tunneli muuten ei nykyisin ole kuskeille valtavan "pimeä".

Todellakin voi ihmetellä myös sitä, miksi Montoya ei osannut aavistaa Schumaherin myös jarruttavan, jos hän kerran kertoo Schumin kiihdyttäneen erityisen lujasti tunneliin...
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
MaxiV sanoi:
"oho turva-auto"
Pistitkö muuten merkille miten se turva-auto lipsutteli siinä tunnelissa? Kovin suoraviivaiselta se meno ei ainakaan vaikuttanut.. ehkäpä se (turva-auto) sen takia joutui hidastamaan vielä kaiken muun lisäksi?
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Mielenkiintoinen tapahtuma. Tuohon sopisi hyvin taustalle se musiikki Kummelien "Koistinen" -sketsistä. Sattu niin sanotusti Juhaa leukaan. :D

Johtajalla on tosiaan oikeudet kiihdytellä ja jarrutella miten huvittaa, mutta kannattaisi sitten sen mukaan seurata myös takanatulevien menoa. Monty tuli turhan lähellä, yllättyi ja väisti, mutta tuo oven kiinni vetäminen oli käsittämättömintä mitä Schumi teki. Ehkä se ei sitten osannut ajatella moista mahdollisuutta ollenkaan eikä nähnyt Montoyaa. Eihän Schumi nyt sentään niin typerä voi olla että tahallaan oven veti kiinni kun Monty ei kisan suhteen edes ollut uhka hänelle.

Toivottavasti oppivat molemmat tästä jotain uutta. Montoya lähinnä sen, ettei turha härnääminen kannata ja Schumi sen ettei noissa tilanteissa voi aina vain itsekkäästi olettaa muiden tekevän jotain ja omaksi turvallisuudekseen on parempi katella myös peileihin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
http://www.motorsportmediamulti.com/videos/f1monaco/schumacher_montoya.mpg

Tuossa kun katselin hidastusta, niin Schumin vasen eturengas on lukossa n. 20 metrin ajan. Sen näkee jarrutusjäljestä. Oikea rengas ei piirrä mustaa viivaa. Auto oli siis kuljettajan hallinnassa. Syy tähän on varmaan melko pitkälle siinä mitä Button sanoi. Monacossa rata on liukas ja tunnellissa downforce tekee pidon. Lisäksi jarrupalat ovat kovat suuren kulumisen takia. Kun vertaa Schumin etäisyyttä turva-autoon, niin se on tuossa kohtaa suurin piirtein viisi autonmittaa. Montoya ajaa jo valmiiksi huomattavan lähellä Schumacheria kun vertaa muiden kuskien pitämiä etäisyyksiä toisiinsa.

En vieläkään käsitä, mikä tuossa on niin yllättävää Montoyan kannalta ettei hän kerkeä reagoida jarrutukseen. Kyllähän hän tiesi että jos turva-auton takana kiihdytetään rajusti, niin kohta pitää jarruttaa, vai luuliko Montoya turva-auton haihtuneen johonkin tuossa välissä? On hyvä muistaa, että kun Schumi lukitsi yhden renkaan, niin hidastuvuus on kaukana optimaalisesta, lukkiutumaton pyörä pysäyttää paljon paremmin. Eikä tuossa ole vauhtia kuin ehkä joku 150 km/h, f1-auto pysähtyy tuosta vauhdissa varmaan n. 50 metrissä, parissa sekunnissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
Sattu mikä sattu. Syyllistä on turhaa edes hakea. Vikaa niin Schumissa, Montyssa, turva-autossa ja jopa tekniikassakin. Jos joku pitää suurimmaksi syntipukiksi nimetä niin taitaa auton numero 1 piikkiin tälläkertaa mennä tuo näytös. Mitäs leikki pimeässä tunnelissa. Syttyikö turva-auton valot tunnelissa uudestaan ja Schumi säikähti sitä,,,,,jarrutti,,,,,,,montoyaa puski 900 hevosta eteenpäin räks, ei voinnut mitään. Onneto sattuma kaiken kaikkiaan.
Näin nimenomaan, huonojen yhteensattumien summa, mutta korostaisin itsekin sitä että pääsyy löytynee autosta nr 1, ei jarruja lämmitetä kuitenkaan lukkojarutuksella ;)
Saahan siellä kärjessä tietty mennä ja ajaa sitä vauhtia kuin haluaa, mutta suoralla lukkojarrutus on omasta mielestä jo hieman liikaa... saattoihan siellä olla joku tekn. vika autossakin, tai sitten montyn ois pitäny olla kauempana...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
En vieläkään käsitä, mikä tuossa on niin yllättävää Montoyan kannalta ettei hän kerkeä reagoida jarrutukseen. Kyllähän hän tiesi että jos turva-auton takana kiihdytetään rajusti, niin kohta pitää jarruttaa, vai luuliko Montoya turva-auton haihtuneen johonkin tuossa välissä? On hyvä muistaa, että kun Schumi lukitsi yhden renkaan, niin hidastuvuus on kaukana optimaalisesta, lukkiutumaton pyörä pysäyttää paljon paremmin. Eikä tuossa ole vauhtia kuin ehkä joku 150 km/h, f1-auto pysähtyy tuosta vauhdissa varmaan n. 50 metrissä, parissa sekunnissa.
no omasta mielestä näytti siltä että MSc ja Monty tulee suht koht samaa nopeutta SC:n kanssa tunnelissa... sitten suoralla, kohtuu pimeässä schumi tekee voimakkaan jarrutuksen, harva nyt suoralla mitään äkkijarrutuksia odottaa...
ja kysyä voidaan myöskin, eikö Miikhail katsonut yhtään peileihinsä ennen kuin alkoi tekemään "jarrujen lämmitys operaatiota"?
Siellä tunnelissa kuitenkin on vaikeampi havaita lähellä olevan auton äkkijarrutus kuin päivänvalossa...
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Eikös tunnelissa ole kuitenkin aika kovat halogeenit katossa? Ja huomasitkos tuota postaustani turva-auton lipsuttelusta? Muutkin ovat mielestäni vastaavaa huomanneet..

Ja kysymyksenä kaikille: Vilkuttiko turva-auto valojaan jo ennen tunnelia vaiko vasta tässä tilanteessa.. tai siis hiukan ennen sitä?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
General FUp sanoi:
Eikös tunnelissa ole kuitenkin aika kovat halogeenit katossa? Ja huomasitkos tuota postaustani turva-auton lipsuttelusta? Muutkin ovat mielestäni vastaavaa huomanneet..

Ja kysymyksenä kaikille: Vilkuttiko turva-auto valojaan jo ennen tunnelia vaiko vasta tässä tilanteessa.. tai siis hiukan ennen sitä?
huomasin kyllä pientä lipsuttelua, mutta pointti oli siinä että kakkosena ajava semmoista ei välttämättä havaitse kun edessä on auto....
toinen pointti on siinä että se tunneli kyllä näyttää pimeältä kun kirkkaasta auringonpaisteesta sinne ajat...
tuohon valojen vilkkumiseen en huomannut itse kiinnittää huomiota kisan aikana
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
F1live.comilla oli tämmöistä tietoa Montoyan lausunnosta:

Juan Pablo Montoya said if Michael wants to 'brake that hard' in the future he should not do it after a zone of massive acceleration in a dimly-lit tunnel.

Lähinnä tässä taas päästään pmv:n juttuihin.. Miten Monty voi edes olettaa että semmoista haipakkaa voisi painaa loppuun asti kun turva-auto on edesää :D

Tyhmä mikä tyhmä :D
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
En oikein oivalla mitä täällä puhistaan, että jarrutti renkaat savuten, mitäs jarrutti tunnelissa, sulki vielä oven yms.

Miten niitä renkaita/jarruja sitten pitäisi lämmitellä? Jarrutus lienee jarrujen lämmittämiseen aika ideaali ratkaisu. Lukkiutuminen ilmeisesti johtui valkoisen maalatun tieviivan päällä ko. renkaalla tapahtuneesta voimakkaasta jarrutuksesta, liukas pinta ja rengas lukkoon hetkeksi. Siltikin, jos pyörä ei olisi ollut lukossa, olisi hidastuvuus ollut vielä rajumpi! Lukitus kun heikentää hidastuvuutta. Ainoa paikka kunnon jarrutukseen Monacossa on se missä saa edes hieman vauhtia kelattua ennen jarrutusta.

Joka tapauksessa Schumin olisi pitänyt jarruttaa ennen turva-auton kiinni saamista, joten Juanin olisi pitänyt olla hyvin selvillä tulossa olevasta jarrutuksesta.

Tuo "kiilaaminen" taas, vaikuttaa siltä, että Juanilla olisi ollut hyvinkin aikaa vielä jarruttaa itsensä pois Schumin ja seinän välistä, vaan videolta näyttää kuin yrittäisi pitää oman eturenkaansa Schumin takarenkaan kohdalla. Ja Schumikin tuolla kokemuksella varmasti tietää, että tuossa paikassa kiilaaminen sattuu melko varmasti enemmän itseen kuin toiseen. Itse asiaa pohdittuani tulin toistaiseksi tulokseen, että Schumi ei katsonut tuossa peiliin, tai peileistä ei tunnelissa sitten ollut riittävästi apua. Saattoi myös yrittää katsoa eturengastaan vaurioiden varalta. Takana tulevista ei kuitenkaan pitäisi olla huolestunut turva-auton ollessa radalla.

Mielestäni turva-auton perässä ajelussa ei pitäisi olla siltä osin epäselvää, että edessä ajavan päälle ei ajeta, vaan jätettäisiin ns. turvaväli, kuten muut tuntuivat tekevänkin.

Onko muuten tuo 5 auton mitan päässä turva-autosta sääntö voimassa kierroksella jolla turva-auto poistuu radalta? Miten ihmeessä sitä noudattamalla saa jarrut lämpimiksi? Makuuttamalla jarruja vedon ollessa päällä? Voimansiirto hajoaa, eikä se riitä silti lämmittämään jarruja riittävästi. Näyttäkää kuski joka tuota on oikeasti noudattanut.

Vaikea vahingosta on rangaistusta antaa, mutta sitä(kään) en voi ymmärtää miten jotkut laittavat tapahtuneen täysin Schumin harteille.

Ihailla pitää silti nykySchumin hermojen hallintaa kameroiden ilmoilla. Sitten kyllä hieman jo kolahtikin kun kamerat eivät nähneet. Samoin niitä mahtavia kierroksia kun latu aukesi Kimin mennessä varikolle.

Jarrutuksen voimakkuuden kertovat jarruvalot formuloihin? Voimakkuus mukaan siksi, ettei niillä kiusattaisi takana tulevia.

Trullille onnittelut, vaikka Trullin voitto olikin selvä tekniikan vain kestäessä Schumin keskeyttäessä, periaatteessa jo ennen sitä.
 
Ylös