Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
No tässä Schummelin "suusta":

Six-time world champion Michael Schumacher says he accepts that Juan Pablo Montoya did not intentionally take him out of the Monaco Grand Prix on Sunday, but has pointed out that the Colombian was lapped when they collided in the tunnel behind the safety car.

Schumacher has defended accusations that he was irresponsible to warm his brakes in the darkness of the tunnel, saying he was following normal procedure before a restart.

"When the accident with Montoya happened I was leading the race," said Schumacher. "So the situation is that the race leader was knocked out of the race after being hit by a backmarker. I am sure there was no deliberate intention on his part and I accept the steward's decision. I was accelerating and braking just as we do when we go to the grid and in the standard way when running behind the safety car.

"The tunnel was not even the first place I had done it as I had used the same procedure earlier in the lap.

Autosport.com
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Kas kun Sumi vaan ei jättäny Montoyalle tilaa oikealle. Ei olis voinu sitten sanoa että backmarkkeri otti ulos kisasta :nope:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Trulli antoi tuossa tulosruudun haastattelussa ymmärtää Schumin ja Montoyan "leikkineen" tarkoituksella jo pidemmän aikaa (kuten Schumi vähän vihjailee omassa lausunnossaankin), ja nyt sitten "poikien" leikki kostautui... tiedä sitten mikä on totuus. Aika kovaa toinen jarrutti ja aika kovaa toinen latasi siinä takana.
 

jaukkis

Member
Liittynyt
18.5.2004
Viestit
7
Kyllä tollasesta turva-auton takana törmäilystä pitäisi etsiä syyllinen.

Penalttia vaan molemmille, ellei uskalleta päättää kumman vika.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
dodiin, vkl vietetty mökillä, joten eka kommentti Monacon kisasta tähän topikkiin :)

Schumin ja Mäntyn kolari oli valitettava, mutta omasta mielestä Montylla ei ollut vaihtoehtoja, jarruttaan ei kerennyt niin vaisto vei oikeaan laitaan, vasemmalla tilaa olisi ollut joten ihmetyttää miksi michael heti rynnisti "paniikkijarrutuksen" jälkeen oikeaan laitaan...
(väliäkö sillä vaikka Monty tuossa olisi hetken aikaa kärjessä ollut kun SC:n aikana ei saa ohittaa)
Ihmetyttää kyllä hieman miksi Schumi jarrua painoi keskellä tunnelia...
Edit: jaha, vai lämmitti se jarruja... no ei niitä nyt lukkojarrutuksella ois kannattanu lämmittää :D
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mera sanoi:
Miksiköhän turva-auto laittoi tunnelissa hätävilkut päälle?
Vilkut ovat kyllä päällä aina turva-auton ollessa radalla... Tuon, että turva-auto olisi laittanut laittanut vilkut päälle jotenkin yllättäen taisi maikkarin pojat keksiä päästään.

Zep sanoi:
Tosin Schumi kyllä on toisin mestari lentävissä kuin aina pateettinen Häkkinen (päivän provo). :D
Tottahan tiedät, että suomen pateettinen on ihan eri sana kuin englannin pathetic? Siis sitä minä tässä vain, että kai tää oli tosi hiano piilovitsisettijuttu (jonka mä nyt analyyseilläni pilasin) hömöjen höynäyttämiseksi, etkä sä sekoita moisten sanojen merkityksiä toisiinsa...
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
Katsokaapas tuosta videosta kuinka Sumi piirtää koko näkyvältä matkalta mustaa viivaa. ==> Ei ollut mikään ihan lyhyt jarrutus.

Taisivat poijaat vaan pelleillä keskenään, ja leikki päättyikin kyyneliin.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
thInk sanoi:
Katsokaapas tuosta videosta kuinka Sumi piirtää koko näkyvältä matkalta mustaa viivaa. ==> Ei ollut mikään ihan lyhyt jarrutus.

Taisivat poijaat vaan pelleillä keskenään, ja leikki päättyikin kyyneliin.
Kyllä tuli leikki kalliiksi. Harmitti niin että Sumi lukittautui tapauksen jälkeen huoneeseen :dunno:
 

williams

Well-known member
Liittynyt
12.6.2003
Viestit
168
thInk sanoi:
Taisivat poijaat vaan pelleillä keskenään, ja leikki päättyikin kyyneliin.

Voi..voi sellaista sattuu..paremmissakin piireissäkin -näköjään-
Mahtava kisa lähes yhtä jännittävä kuin -96, tupakallakaan ei tarvinnut koko ajan ravata kun oli kerrankin katsomisen arvoinen Kisa.:thumbup:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Pojat on poikia ja ne tykkää leikkiä kalliilla leluilla.
Schumi tekee tuota pelotteluleikkiä joka kerta turva-auton perässä ollessaan. Sillä se yrittää pelotella takana tulevan jättämään reilumman raon hänen peräänsä ja sitten saada siitä hyödyn kun startti taas tapahtuu.
Nyt hän vain leikki ihan väärässä paikassa. Kukaan ei koskaan jarruta tunnelissa, joten se on täysin hullu paikka jarrutella rajusti. Lisäksi ei ne jarrut lämpene yhtään, jos ne ovat lukossa. Joten tämä menee ihan täysin Schumin omaan piikkiin. Ainainen muiden pelottelu noilla äkkijarrutuksilla tulikin nyt omaan nilkkaan, eikun etupäähän.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sen verran pitää sanoa, että säännöt tietyllä tapaa sallivat tuollaisen pelaamisen ensimmäiseltä autolta turva-auton takana. Takana tulevien kuskien on mentävä tämän ensimmäisen auton ehdoilla. Ei ensimmäisenä ajavan tarvi miettiä pitääkö takana tulevalle jättää tilaa, koska ohittaminen on yksiselitteisesti kielletty. Ei pitäisi olla ensimmäisenä ajavan ongelma, jos takana tuleva ei kerkeä jarruttaa. Sinänsä absurdi ajatus että Montoya ei kerennyt jarruttaa. Kyllä huippuluokan kilpa-ajajan on kyettävät reagoimaan ja pysäyttämään autonsa paremmin. Tokihan tunnellissa on hämärämpää kuin muualla ja näkyvyys heikompi. Montoya oli mm. Trullin mukaan meinannut osua jo aikaisemmin Schumin perään aivan valoisalla osuudella. Luulisi että kolumbialainen olisi hoksannut jättää aavistuksen enemmän tilaa paikassa jossa näkyvyys on normaalia heikompi. Korostettakoon että takana tulevalla on näissä tapauksissa velvollisuus pitää etäisyys edellä ajavaan oikeana. Ei toisin päin.

Tässä tulee muutama tilanne f1-historiasta mieleen. Vuonna 93 Senna kävi puhuttelemassa Irvineä Suzukan kisan jälkeen kun tämä oli käyttäytynyt johtavaa kuskia kohtaan huonosti kierroksella ohittaessa. Keskustelu päättyi siihen, että Senna sanoi Irvinelle että "You gotta respect the leader" ja vahvisti väittämäänsä nyrkin iskulla. Foorumillakin oli tästä keskustelua joku aika sitten. Aika moni oli sitä mieltä että Senna oli oikeassa ja toimi hyväksyttävästi. Itse en sitä nyrkin iskua hyväksynyt, mutta siinä mielessä Senna oli oikeassa että kierroksella jäänyt ei saisi haitata kilpailua johtavan menoa.

Toisaalta tulee mieleen tilanne Brasilian GP:stä vuonna 2001, kun Verstappen tilttasi Montoyan perään kierroksella ohitus-tilanteessa. Patrick Head haukkui Verstappenin ja otti käyttöön analogian siviililiikenteseen. Headin pyöritteli että jos moottoritiellä sattuisi peräänajokolari, niin peräänajaja on aina syyllinen. Missähän Headin analogiat ovat nyt?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Täytyy kyllä sanoa, että en ole ennemmin kenenkään nähnyt lämmittelevän jarruja niin rajusti, että renkaat menevät savuten lukkoon. :tongue: Schumin jarrujen lämmittelyn takia on enneminkin ajettu pihalle. Mm. Button Monzassa kaudella 2000.

Toki Montoya oli Schumin perässä ja hänen olisi pitänyt varoa, mutta Schumin jarrujen lämmittely oli kyllä kohtuuttoman rajua. Molempien vika minun mielestäni... Sitä en lähde spekuloimaan, että kumman syy se oli enemmän.

Lisäksi ihmetystä herätti se, että miksi hitossa turva-auto laittoi uudestaan valot päälle, kun kerta oli tulossa radalta pois?! :dunno:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Sattu mikä sattu. Syyllistä on turhaa edes hakea. Vikaa niin Schumissa, Montyssa, turva-autossa ja jopa tekniikassakin. Jos joku pitää suurimmaksi syntipukiksi nimetä niin taitaa auton numero 1 piikkiin tälläkertaa mennä tuo näytös. Mitäs leikki pimeässä tunnelissa. Syttyikö turva-auton valot tunnelissa uudestaan ja Schumi säikähti sitä,,,,,jarrutti,,,,,,,montoyaa puski 900 hevosta eteenpäin räks, ei voinnut mitään. Onneto sattuma kaiken kaikkiaan.

Kuulitteko muuten Schumin poistuessa varikon takatiloihin kun Schubertti tärähti seinään aikamoisella voimalla. Meinas siinä vaiheessa jopa hymyilyttää :D :mad: :mad: :mad: :D
 
Viimeksi muokattu:

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Karpow sanoi:
Täytyy kyllä sanoa, että en ole ennemmin kenenkään nähnyt lämmittelevän jarruja niin rajusti, että renkaat menevät savuten lukkoon. :tongue: Schumin jarrujen lämmittelyn takia on enneminkin ajettu pihalle. Mm. Button Monzassa kaudella 2000.

Toki Montoya oli Schumin perässä ja hänen olisi pitänyt varoa, mutta Schumin jarrujen lämmittely oli kyllä kohtuuttoman rajua. Molempien vika minun mielestäni... Sitä en lähde spekuloimaan, että kumman syy se oli enemmän.

Lisäksi ihmetystä herätti se, että miksi hitossa turva-auto laittoi uudestaan valot päälle, kun kerta oli tulossa radalta pois?! :dunno:
Minuakin jäi hämäämään tuo valojen välke.. Eikös ainakin aiemmin turva-auto ole lopettanut vilkuttelun radalta pois tullessaan. Ja ruudussa taisi näkyä race controllin ilmoituskin turva-auton poistumisesta..

Kuten toisessakin topikissa olen analysoinut, paksu-Pablon läskit on syy miehen auttamattomaan hitauteen.. ilmeisesti läskiä on myös korvien välissä.. :rolleyes:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Ilmeisesti Karpow radalla oli vielä roinaa ja turva-auto päätettiin pitää liikenteessä vielä jonkin aikaa. Muuta syytä en keksi.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
MaranelloRed sanoi:
Kuulitteko muuten Schumin poistuessa varikon takatiloihin kun Schubertti tärähti seinään aikamoisella voimalla. Menas siinä vaiheessa jopa hymyilyttää :D :mad: :mad: :mad: :D
Aivan selkeä kypärä kohtaa seinän -ääni sieltä kuului :D Minkähänlainen lommo on pelteihin tullut? Saadaankohan siitä kuvaa kun Ferrarin väki on lähtenyt ja uteliaat ihmiset pääsevät paikalle kurkkimaan :) Ehkä Ferrari vie seinän mukanaan :D
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
pmv:ltä hyvää analyysia tapauksesta yleisemmältäkin kannalta. Voi kuitenkin kysyä, että jos asia on noin yksinkertainen, missä viipyy Montoyan rangaistus. Ei kai kukaan voi väittää, että kilpailua johtavan ei tarvitse miettiä takana tulevien toimia turva-auton ollessa radalla, jos mahdollisesta kolarista ei rangaistuksia kenellekään tule. Tuomaristo ei nähnyt tapauksessa mitään, mihin pitäisi puuttua. Kilpailua johtavalla lienee kuitenkin aina syytä pitää huolta siitä, ettei mikään romuta omia voiton mahdollisuuksia.

Toisaalta voisi ajatella, että sarjassa on nykyään liiankin monta kuljettajaa, joiden keskinäinen kunnioitus on nollassa. Trullin ja monien muiden tilannetta seuranneiden kanta taitaa olla se, että onnettomuus oli arvattavissa ja Montoyan takana tulleet tajusivat pitää häneen (ja maikkeliin) etäisyyttä ensimmäisen likeltäpiti tilanteen jälkeen. Nykyisessä sarjassa edes viralliset säännyt puhumattakaan kuskien keskinäisestä kohteliaisuudesta ja kierroksella ohittavan kuljettajan yleisestä kunnioituksesta eivät takaa kenellekään mahdollisuutta jättää muut kuljettajat radalla huomiotta. Kuvaavaa lienee se, ettei Trulli omien sanojensa mukaan voinut olla nauramatta, kun Maikkeli ja Montoya sitten todella kolaroivat keskenään. Ymmärrän sen, että naurua voi olla vaikeata pidätellä, mutta on tuokin jotenkin oireellista kuskien asenteiden osalta.

Kenen tahansa kuljettajan pitäisi pystyä jarruttamaan tarpeeksi nopeasti törmäykset välttääkseen turva-auton ollessa radalla. Toisaalta varsinaisen ajolinjan pitämiseen ei tällaisessa tilanteessa ole mitään järjellistä syytä, jos jarrutus menee ylimitoitetuksi. Mikäli Maikkelilla oli niin suuri nopeus tunnelissa, että hän tiesi ettei auto pysyisi käsissä radan likaisella puolella, tapahtui tilanteessa selkeä virhearvio jo ennen mitään kolaria. Todennäköisempää lienee se, että kuljettajat ovat pitkälti omaksuneet tavan pyrkiä pysymään ajolinjalla vaaratilanteissa, ja kun muiden huomioon ottaminen on vähäistä juuri tällainen asenne aiheuttaa täysin turhia kolareita. Sitä on sattunut aikaisemminkin, että turva-auton takana tapahtuu vahingossa ohitus, kun kuljettajalta jää jarrutus tekemättä. Olennaista ei mielestäni olekaan vain se, että ohitukset ovat kiellettyjä, vaan se että tällaisen ohituksen jälkeen tilanne normalisoidaan välittömästi. (turva-auton takana ohittamisestakaan ei taideta välttämättä langettaa rangaistuksia, mikäli kuljettaja välittömästi antaa sijansa takaisin ja kyseessä on ollut selkeä vahinko)

Jälkiviisasti voitaneen sanoa, että Maikkelin olisi kannattanut tehdä melkein mitä tahansa muuta, kuin tukkia takaa tulevalta tie kääntämällä takaisin ajolinjalle. Takaa tulevan ei sääntöjen mukaan (nähtävästi) tarvitse ajatella kilpailua johtavan kuljettajan kannalta parasta mahdollista tapaa välttää kolari. Ilmeisesti Montoya kuvitteli, että tilaa riittäisi jos hän yrittäisi ohjata autonsa Maikkelin ohitse ajolinjaa hyväksi käyttäen. Hänen kannaltaan ratkaisu ilmeisesti oli parempi kuin pyörien muuttaminen kantikkaiksi lukkojarrutuksella ja riskin ottaminen sen suhteen, ettei auto pysyisikään käsissä radan likaisella puolella. Jokaisen kuljettajan olisi toisaalta pitänyt tuossa vaiheessa tietää tunnelin olevan liukas, autolle joka saa suuren osan pidostaan aerodynaamisen pidon kautta. Vaarallinen paikka yrittää lämmittää jarruja sellainen, jossa rata on liukas. (voihan olla että rata oli kauttaaltaan liukas mutta muilta kuljettajilta on kuulunut kommenttejä lähinnä vain tunnelin liukkaudesta.)
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Nelosen urheilu-uutisissa kerrottiin Schumin näytelleen kansainvälistä käsimerkkiä varikolla kolarin jälkeen. Sen verran otti kuitenkin pattiin... Sitä ei kyllä sanottu, että kenelle. :tongue:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Miten turva-auton takana tuleva rytinä voisi olla "racing incident" kun kerran kilvanajo loppuu kun turva-auto tulee radalle.. Mikä vielä typerämpää, Montoya oli kierroksella Schumia jäljessä, hänen takanaan oli kierroksella ohittava.. Hän ei olisi voittanut yhtään mitään olemalla aivan Schumin kannassa ja vaikka kuittaamalla lentävässä lähdössä. Nuo seikat puhuvat kovasti Montoyaa vastaan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
Ilmeisesti Karpow radalla oli vielä roinaa ja turva-auto päätettiin pitää liikenteessä vielä jonkin aikaa. Muuta syytä en keksi.
Jos näin on, niin aika amatöörimäistä touhua järjestäjiltä... Kyllä tuollaiset asiat pitäisi tarkistaa moneen kertaan, ennen kuin annetaan käsky turva-autolle sammuttaa valot ja tulla pois radalta... :thumbdown
 
Ylös