Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
100 % syyttömyydestä puhuminen on sangen turhaa. Kun kaksi autoa törmää toisiinsa turva-auton takana on tilanne, jossa toinen osapuoli on pelkka uhri jo lähtökohtaisesti poissuljettu. On mahdollista, että Montoya saa tapauksen takia varoituksen ja joutuu olemaan loppukaudesta tarkkana ettei varoitustili täyty ja kilpailukielto napsahda päälle. Todennäköisimpänä pitäisin kyllä jonkinlaista yleistä pahennusta turva-auton takana kolarointiin liittyen ja vakuutteluja siitä, että jatkossa on syytä olla huolellisempi.

Se ainakin on täysin varmaa, ettei kaikkien 18 osakilpailun voittoa tavoittelevalla ole varaa vähäisiinkään virheisiin missään tilanteissa. Parempi olisi, jos putken katkeaminen ei pelkästään tästä yhdestä lopultakin kuitenkin sangen pöljästä sattumuksesta jäisi kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
AMS82 sanoi:
..Jarruja ei tarvitse lämmitellä pyörät savuten..
Minusta asian pointti on juurikin tämä. Tuntuu vähän hätäpäissään keksitylle selitykselle tuo jarrujen lämmittely.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Tässä pätkä autosportin uutisesta, olisiko Monty voinnut aavistaa jotain tapahtuvan, Trulli ainakin aavisti...

"It is a regular technique for drivers following slow-moving Safety Cars to warm up the tyres and brakes, so that when it disappears, they can get straight back on their racing pace. But it can also lead to unpredictable circumstances.

Jenson Button said later: “You use the brakes a lot at Monaco and there is a lot of downforce on the cars with softer tyres than before and you tend to use harder brake materials. It is really, really hard to warm the brakes, and it's something I struggled with all weekend. You can't stop and then accelerate away again, but I don't think Michael did that.”

Button himself was caught unawares and crashed when Schumacher adopted a similar technique in an earlier race at Monza.

Jarno Trulli, following the incident, said: “I tend to leave a gap to the car in front but Montoya did not seem to. Already at Mirabeau they almost crashed and I thought: hey, something might happen here. And it did!”"

Lähde: Autosport.com

Mielenkiintoista...
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
skf sanoi:
Minusta asian pointti on juurikin tämä. Tuntuu vähän hätäpäissään keksitylle selitykselle tuo jarrujen lämmittely.

Erityisesti kun huomioidaan, että varmaankaan Ferrarilla ei aleta myöntämään mitään mikä saa Scumin näyttämään amatööriltä. Ferrarilta siis odotettu 'hyökkäys on paras puolustus'-taktiikka.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee juuri se, että turva-auton väitettiin tulevan pois radalta juuri sillä kierroksella millä onnettomuus tapahtui. Säännöthän sanoo, että johtava auto seuraa turva-autoa noin viiden auton mitan etäisyydellä. Kun turva-auto sammuttaa vilkkuvalot katolta, voi johtava auto(tai paremminkin sen kuljettaja) tehdä sääntöjen mukaan käytännössä mitä haluaa. Takaa tulevien on seurattava sitten mahdollisimman lähellä edellä meneviä. Ohittaa ei saa.

Tietysti nuo säännöt on vähän ongelmalliset takaa tulevien kannalta. Miten voi seurata lähellä kun ensimmäisenä ajava voi kiihdytellä ja jarrutella mielensä mukaan?

Mitä tuohon Schumin jarrutukseen tulee, niin jotaín ihmeellistähän siinä oli. Ei lukkojarrutuksesta ole missään tilanteessa mitään hyötyä. Jarrut ei sillä lämpene ja renkaaseen tulee ns. "flat spot". Autokaan ei hidastu optimaalisella tavalla. Tilanne pitäisi tosiaankin nähdä Schumin sisäkamerasta kuskin pään yläpuolelta.

Olen kyllä Brawnin kanssa samaa mieltä siitä, että kyseessä ei ollut kilpailutilanne. Se turva-auto on siellä siksi että järkkärit ja muut voivat hoitaa työnsä turvallisesti. Kaikki onnettomuudet turva-auton ollessa radalla pitää tutkia ja miettiä mikä meni vikaan. Nämä onnettomuudet vaarantavat muidenkin kuin kuskien turvallisuuden.

Montoyan olisi pitänyt ennakoida paremmin turva-auton takana ajavan auton liikkeet. Kyllä Montoya on varmasti nähnyt CART:ssa ja f1:ssä aivan tarpeeksi vastaavia tilanteita. Ykkösenä ajavalla on kuitenkin aina etuoikeus siinä, että hän määrää tahdin. Oli sarja mikä tahansa, niin ykkösenä ajava petää itselleen parhaita mahdollisuuksia uusintastartissa. Se on sen oikeus. "Full course yellow" kieltää ohitukset yksiselitteisesti.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ajattelu menee varmaankin suurinpiirtein näin:

Koska Schumi on arvostettu ja taitava kuski, hän ei tee (aloittelijan) virheitä. Niinpä syyllistä (Montoyaa) pitää rankaista. Mutta koska Ferrari herrasmiestalli, he pyytävät (painostavat arvovallallaan) ratatuomaristoa tutkimaan asian (joka varmaankin ymmärtää rankaista syyllistä).
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82 sanoi:
Lisäksi myös oma käsityksesi totuudesta on muodostettu ennen onnettomuutta.
Niin sinunkin :thumbup:

(Minä muuten ilmoitin kantanani että totuus löytyy Schumin tai Montyn syyllisyyden välistä, senkö olin päättänyt ennen onnettomuutta?)
 
Viimeksi muokattu:

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Onnettomutta ei ehkä olisi tullut muualla kuin Monacossa ja vieläpä tunneliosuudella. Tavallisella radalla Montoya olisi vetänyt nurtsille.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Miksiköhän turva-auto laittoi tunnelissa hätävilkut päälle? MS luultavasti säikähti vähän ja teki vaistomaisen paniikkijarrutuksen. Montoya ei nähnyt kai turva-autoa eikä voinut arvata Schumin jarrutusta joten klikkaus oli väistämätön.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
HÖPÖNLÖPÖN KAIKILLE.

Masteri (letkan vetäjä) on jumala ja tekee mitä tykkää. Montoyan vika ja sillä selvä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tilanne oli kyllä lähes täysin Schumacherin sähläämisen ansiota. Kuvista ja tallin kommenteista näkee, että teknistä vikaa ei ollut. Lähinnä ihmettelen sitä, miksi Schumi vielä lähti kääntämään Montoyan eteen lukkojarrutuksen jälkeen, se oli nimittäin aivan tarpeetonta. Turva-auto oli kuitenkin radalla, joten ohittaa ei saanut. Ja kaiken lisäksi Montoya oli kierroksen jäljessä. Ehkäpä jokainen osapuoli oppi taas jotain tästä tapauksesta. Sinänsä hyvä että jotain tapahtuu kisoissa, vaikka sitten turva-auton takana.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
No niin.
Onko Brawnin sana sinulle ainut ja täydellinen totuus Oberfeldwebel?
Minkähän tallin miehiä tämä Brawn mahtaa olla?
No se siitä, hienoa kuitenkin oli että Trulli voitti.
Yksi asia mitä vielä jäin vähän ihmettelemään oli Ruupenin kesy esitys.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari sanoi:
Niin sinunkin :thumbup:
Ohi meni. Minulla ei ollut käsitystä tilanteesta ennen onnettomuutta (saatika, että olisin arvannut joutuvani väittelemään asiasta, jonkun kanssa jolle kaikki on täysin selvää).
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Racing-Live.com:sta

"The pair were summoned to see stewards after the race but the sport's governing body the FIA said in a statement that no further action would be taken."
 

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
Aivan järjetöntä oli shumin alkaa jaruttamaan(lämmitämään renkaita) tunnelin alussa.Näkyvyys on täysi nolla siinä vaiheessa kun ollaan sukeltamassa kirkkaasta auringonvalosta pimeään tunneliin jossa yleensä kiihdytetään rajusti.Oma moka
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari sanoi:

(Minä muuten ilmoitin kantanani että totuus löytyy Schumin tai Montyn syyllisyyden välistä, senkö olin päättänyt ennen onnettomuutta?)

Ei sinun kantasi oli, että totuus löytyy täällä esitettyjen äärimmäisten näkemysten välissä ja tästä näkökulmasta oletkin esittänyt yleistä tuomaria ja väittänyt muiden päättäneen näkemyksensä jo ennen kuin mitään tapahtui. Rooli lienee sinulle tuttu, esitys on vain jälleen uusi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sinänsä CARTin ja muiden luokkien lentäviä lähtöjä ei voi kyllä oikein verrata keskenään. Useassa luokassa lentävät lähdöt a'la F1 otettais uusiksi, koska lähtötapahtuma ei ole useinkaan tasainen. Ei ensimmäisen auton aina anneta tehdä ihan mitä mieleen juolahtaa.. Tosin Schumi kyllä on toisin mestari lentävissä kuin aina pateettinen Häkkinen (päivän provo). :D

Eikös ne hätävilkut ole Safety Carilla koko ajan päällä, joten ei tuollaisen pitäis hätkäytellä.

Yksi syy tällaisiin tapahtumiin on tuomareiden kovasti salliva käytäntö. Rangaistuksia ei tule, vaikket noudattaisikaan yleisiä rata-autoilun sääntöjä. Kovempi linja käyttöön!
 

Siankarlo

Well-known member
Liittynyt
10.3.2002
Viestit
314
Sijainti
Finland
Mera sanoi:
Miksiköhän turva-auto laittoi tunnelissa hätävilkut päälle? MS luultavasti säikähti vähän ja teki vaistomaisen paniikkijarrutuksen. .
Jos tuollalailla panikoi ,niin en kehottaisi normaaliin tieliikenteeseen osallistumista.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
F1-liven mukaan tilanteesta ei seuraa mitään kummallekaan osapuolelle.

The pair were summoned to see stewards after the race but the sport's governing body the FIA said in a statement that no further action would be taken.

Ferrari's Schumacher was running third overall but was at the head of the field with Jarno Trulli and Jenson Button both having made their second pit-stops.

He was attempting to warm his brakes up with the safety car due to return to the pit-lane when Montoya's Williams collided with him. Montoya said: "Michael brakes very hard as he was warming up his brakes and I moved to the right side of the track to avoid him. But the gap narrowed and we touched."

Williams Technical Director Patrick Head denied that Montoya, who has not always seen eye-to-eye with Schumacher, had deliberately rammed the German off.


"No matter what Michael or Ross (Brawn) might think, Juan is not a dirty driver. He knows what respecting a fellow driver is and there were no dirty tricks," Head said.

"Juan has said that Michael put the brakes on hard and I don't think that is a wise thing to do in a dark tunnel."

Ferrari's technical director Ross Brawn believed Schumacher had an outside chance of snatching victory from Renault's Trulli after strategy had got the world champion up to third behind Button.

Brawn said: "It was very unfortunate. You don't want to go out of a race for that reason. We were informed that the safety car was coming in and it is normal to warm your brakes up."

"Juan Pablo hit the back of him. We had a chance of winning the race, not a great one but a chance. We had a lot of fuel left in the car and it may have been possible. It is very frustrating to go out like that."

Source AFP
Eli Schumi mokas omalla kikkailullaan. :nope:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
CountZero sanoi:
Racing-Live.com:sta

"The pair were summoned to see stewards after the race but the sport's governing body the FIA said in a statement that no further action would be taken."
Olit nopeampi. :thumbup:
 
Ylös