Schumi - Montoya Monaco: 2.näytös (tunneli)

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Miten turva-auton takana tuleva rytinä voisi olla "racing incident" kun kerran kilvanajo loppuu kun turva-auto tulee radalle.. Mikä vielä typerämpää, Montoya oli kierroksella Schumia jäljessä, hänen takanaan oli kierroksella ohittava.. Hän ei olisi voittanut yhtään mitään olemalla aivan Schumin kannassa ja vaikka kuittaamalla lentävässä lähdössä. Nuo seikat puhuvat kovasti Montoyaa vastaan.
Turva-auton ollessa radalla, kisa on kylläkin käynnissä jatkuvasti, mutta ohittaminen on kielletty. Onhan noita ohittamisia ollut ennemminkin ohituskiellon aikana, mutta jos näin on tapahtunut, ohittaja on kyllä heti laskenut edellä olleen takaisin edelleen, paitsi Schumi Iso-Britannian GP:n lämmittelykierroksella kaudella 1994. :D
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Karpow sanoi:
Turva-auton ollessa radalla, kisa on kylläkin käynnissä jatkuvasti, mutta ohittaminen on kielletty. Onhan noita ohittamisia ollut ennemminkin ohituskiellon aikana, mutta jos näin on tapahtunut, ohittaja on kyllä heti laskenut edellä olleen takaisin edelleen, paitsi Schumi Iso-Britannian GP:n lämmittelykierroksella kaudella 1994. :D
Ja siitä tulikin muistaakseni ihan tarpeeksi muistutusta miehelle ;) Mutta eikös turva-auto ole siellä paikalla kuitenkin sen takia että niiltä "incidenteiltä" vältytään? :D
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Ja siitä tulikin muistaakseni ihan tarpeeksi muistutusta miehelle ;) Mutta eikös turva-auto ole siellä paikalla kuitenkin sen takia että niiltä "incidenteiltä" vältytään? :D
Tottakai, mutta ihmisethän ne niitä autoja ajavat. Eivät koneet. Erehtyminen on inhimillistä. :rolleyes:

Asiasta toiseen, Iltasanomista napattua:

---

Schumacher meni varikoille mököttämään

Ferrari-raketti Michael Schumacher joutui antamaan eilisen Monacon GP:n jälkeen meriselityksen kilpailujohdolle, kuten kaikki kolaroineet kuljettajat. Saksalainen ei tilaisuuden jälkeen tullut ihmisten ilmoille, vaan vetäytyi murjottamaan.

Keskeyttämisen raivostuttama Schumacher joutui varikolla Williams-mekaanikkojen verbaaliseen ilotulitukseen ja vastasi heille tiettävästi vilauttamalla keskisormea.

---

Mitähän Williamsin mekaanikot olivat mahtaneet huudella?
:D
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
General FUp sanoi:
Miten turva-auton takana tuleva rytinä voisi olla "racing incident" kun kerran kilvanajo loppuu kun turva-auto tulee radalle.. Mikä vielä typerämpää, Montoya oli kierroksella Schumia jäljessä, hänen takanaan oli kierroksella ohittava.. Hän ei olisi voittanut yhtään mitään olemalla aivan Schumin kannassa ja vaikka kuittaamalla lentävässä lähdössä. Nuo seikat puhuvat kovasti Montoyaa vastaan.
Miksei Montoya olisi saanut ohittaa Shumacheria? Sinisiä lippuja ei olisi tullut heti tuon jälkeen, koska Shumachería ei nähtävästi hidastettaisi tuossa tilanteessa.

Elikkä kannattaa jättää tuo kierroksella takanaoleminen taakse, koska tuolla ei ole tässä asiassa Pätkääkään väliä
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Rusina sanoi:
Miksei Montoya olisi saanut ohittaa Shumacheria? Sinisiä lippuja ei olisi tullut heti tuon jälkeen, koska Shumachería ei nähtävästi hidastettaisi tuossa tilanteessa.

Elikkä kannattaa jättää tuo kierroksella takanaoleminen taakse, koska tuolla ei ole tässä asiassa Pätkääkään väliä
Mielestäsi Montoya oli Schumia nopeampi radalla? :eek:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä sillä Montoyan kierroksella jäämisellä on tässä tapauksessa tietty moraalinen merkitys. Turva-auton takana pedataan koko ajan parhaita mahdollisuuksia uusintastarttia varten, koska siinä voidaan ratkoa sijotuksia. Montoyalla ei kuitenkaan tähän taisteluun ollut osaa eikä arpaa sillä hän oli kierroksella jäänyt. Se miksi Montoya ajoi niin lähellä Schumacheria ei selity millään muulla kuin että hän halusi provosoida Michaelia. Jossainhan väitettiin myös, että Williams tiimi yritti saada Montoyan takaisin johtokierrokselle. En kuitenkaan usko tuollaiseen järjettömään toimintaan.

Olisiko yksi syy tapauksen tutkimatta jättämiseen muuten se, että turva-auton ja järjestäjien toiminta olisi havaittu virheelliseksi. Valot olivat päällä, vaikka auto oli tulossa pois radalta. Tässä ei näytä olevan mitään järkeä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
pmv sanoi:
Sen verran pitää sanoa, että säännöt tietyllä tapaa sallivat tuollaisen pelaamisen ensimmäiseltä autolta turva-auton takana...
Vai pitää sen verran sanoa? Eiköhän ole pitänyt sanoa jo aika paljon kun yrittään nähdä Schummelia kaikin tavoin syyttömäksi.

Schumi leikkii vapaalla radallakin aivan liikaa jarruta-kiihdytä leikkiään. Voidaan sanoa että kärjessä hänella on siihen oikeus mutta onko oikeus olla ihan noin tyhmä? Katuradalla ja tunnelissa ja mutkassa?

Melkoinen kiihdytys tunneliin - lukkojarrutus jo tunnelin pimeydessä, ehkä vähän kumista kertyneellä kuulalaakerilla tai jäähtyneillä jarruilla tai sitten vain keskittymisen herpaantuessa.

Montoya mukana leikissä - muttei tietenkään arvannut sen jatkuvan ihan tässä mitassa tunnelin pimeyteen mennessään. Ei paniikkijarruttanut silti vaan koitti saada autoaan siististi Ferrarin ja kaiteiden välistä ( missä ei kumirouheen takia voikaan jarruttaa kuten muuan Alonsokin osoitti ).

Ja siihen Schumin liki kolmas musta hetki peräkanaa kun lähti puolustamaan sijoitustaan ja sulki sisäkaarteen Montoyalta. Turva-auton perässä.

Ja tuomaristo ei uskalla määritellä syyllistä kolariin. Hah - mikään ei muutu vaikka sarja kävisi kuinka yksitoikkoiseksi.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
General FUp sanoi:
Mielestäsi Montoya oli Schumia nopeampi radalla? :eek:
Olisi voinut olla? Jos ei ohituksen jälkeen olisi päässyt karkuun, niin tottakai olisi tullut siniset liput kehiin. Kuitenkin sininen lippu kuvastaa tuosta, että nopeampi auto tulee takaata..
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
pmv sanoi:


Olisiko yksi syy tapauksen tutkimatta jättämiseen muuten se, että turva-auton ja järjestäjien toiminta olisi havaittu virheelliseksi. Valot olivat päällä, vaikka auto oli tulossa pois radalta. Tässä ei näytä olevan mitään järkeä.
Meinaatko, että Brawnin ohjeista huolimatta turva-auto ei huomannut sammuttaa valoja.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
mikæl sanoi:
Meinaatko, että Brawnin ohjeista huolimatta turva-auto ei huomannut sammuttaa valoja.
Eikös siitä ruudullakin näytetty race controllin viesti? Sen taisi selostajatkin (ihme ja kumma) huomata :rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Millähän logiikalla Schumacher muka "puolusti sijoitustaan" turva-auton takana. Eihän siinä saa ohittaa! Tokkopa Schumi edes peileihin katseli, jos olisi katsonut, niin olisi varmasti päästänyt Montoyan edelle. Siitähän olisi tullut kolumbialaiselle musta lippu. Tässä nyt kääntyy musta valkoiseksi ja toisin päin. Montoyalla ei ollut mitään oikeutta tukkia sinne rakoon ohitustarkoituksessa. Miksi Schumin olisi pitänyt varautua moiseen? Turva-auton takana kuskien pitää säilyttää turvallinen etäisyys toisiinsa. Takana ajavan vastuulla on se etäisyyden pitäminen, ei edellä ajavan.

Montoya itsekin sanoi Schumin tehneen rajun kiihdytyksen tunneliin mentäessä. Montoya myös tiesi että siellä on turva-auto vielä edessä. Mitenkähän Montoya kuvitteli Schumin ajavan tunnelin läpi. Eikö kolumbialaisen päähän pälkähtänyt se, että jos kiihdytetään kovasti turva-auton takana, niin jossain vaiheessa(jopa melko pikaisesti) on jarrutettavakin kovasti, sillä muuten törmätään siihen safety-cariin. Nämä ykköset kun liikkuvat paljon hereämmin kuin tuollainen MB 550 CL(vai mikä se nyt onkaan?).
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
mikæl sanoi:
Vai pitää sen verran sanoa? Eiköhän ole pitänyt sanoa jo aika paljon kun yrittään nähdä Schummelia kaikin tavoin syyttömäksi.

Schumi leikkii vapaalla radallakin aivan liikaa jarruta-kiihdytä leikkiään. Voidaan sanoa että kärjessä hänella on siihen oikeus mutta onko oikeus olla ihan noin tyhmä? Katuradalla ja tunnelissa ja mutkassa?

Melkoinen kiihdytys tunneliin - lukkojarrutus jo tunnelin pimeydessä, ehkä vähän kumista kertyneellä kuulalaakerilla tai jäähtyneillä jarruilla tai sitten vain keskittymisen herpaantuessa.

Montoya mukana leikissä - muttei tietenkään arvannut sen jatkuvan ihan tässä mitassa tunnelin pimeyteen mennessään. Ei paniikkijarruttanut silti vaan koitti saada autoaan siististi Ferrarin ja kaiteiden välistä ( missä ei kumirouheen takia voikaan jarruttaa kuten muuan Alonsokin osoitti ).

Ja siihen Schumin liki kolmas musta hetki peräkanaa kun lähti puolustamaan sijoitustaan ja sulki sisäkaarteen Montoyalta. Turva-auton perässä.

Ja tuomaristo ei uskalla määritellä syyllistä kolariin. Hah - mikään ei muutu vaikka sarja kävisi kuinka yksitoikkoiseksi.
Sääntöjen mukaan turva-auton ja kärjen välimatka saa olla korkeintaan 5 autonmittaa...kuinka usein Shumacher rikkoikaan tuota sääntöä tuossa kisassa?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Miksi Schumi kiilas Montoyan kateen kävliin? Olis jättäny auton mitan tilaa niin ei olis tapahtunu mitään. Kyllähän ne autot joskus aina menee rinnakkais. Mut ei, Schumi päätti kiilata kun montoya oli oikealla :nope:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
vermula sanoi:
Miksi Schumi kiilas Montoyan kateen kävliin? Olis jättäny auton mitan tilaa niin ei olis tapahtunu mitään. Kyllähän ne autot joskus aina menee rinnakkais. Mut ei, Schumi päätti kiilata kun montoya oli oikealla :nope:
Aina joskus? Juu :D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos ajatellaan sääntöjen puitteissa niin ensimmäisellä on viiden auton mitassa varaa jarrutella ja kiihdytellä. Jos katsotaan mikä on käytäntö niin Schumi haluuaa siihenkin poikkeuksen - hänelle pitää antaa vielä hieman hullunvaraa: lukkojarrutus, tunnelissa, kaarteessa. Eikä tämäkään riitä, Schumi puolustaa "asemaansa" myös turva-auton takana ja sulkee ajolinjan - mitäs sitä vaistoilleen voi.

Muilta osin ajetaan niin kuin säännöt edellyttävät.

"Kiihdytin ja jarrutin aivan kuten turva-auton takana normaalisti tehdään, kun se on siirtymässä pois. Tunneli ei ollut ensimmäinen paikka, jossa tein niin, koska olin tehnyt samalla tavalla aikaisemmin sillä kierroksella. Pyörien savuaminen on normaalia, kun eturenkaiden ja jarrujen lämpöä halutaan nostaa", Schumi sanoi Ferrarin tiedotteessa.

Schumi kylläkin myöntää, että hänelle lukkojarrutus tunnelin kaarteessa on normaalia.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ja Montoya menee rakoon mitä ei ole enää kun sinne kerkeää ja vieläpä keltaisten lippujen aikana. Onkos tämä sitten sitä Kolumbialaisen vaistoa?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
312T4 sanoi:
Jossittelu sikseen; mennyt mikä mennyt! Uusi kisa on jo tulossa uusine kujeineen:D
Fiksua puhetta :) Mutta kun jossittelu on tämän foorumin suola.. Onneksi kuitenkin seuraava kisa on jo viikon päästä niin saadaan jotain uutta mietittävää :D
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Ei syyllistä löydy sen enempää, Schumi ei ehkä nähnyt peileistä mitään kun on pelkkä musta hahmo Montoyan tullessa tunnelin valoisan taustan takia. Montoya ennen tunneliin tultua ei nähnyt eteensä, koska silmien pitää hetken aikaa totuttautua himmeään tunneliin. Siinä kaikki.
 
Ylös