Schumin lama!

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Olkaapas nyt hiljaa schumin lamasta, ne on vääräuskoisten valheita vain...

<small>[ 24-08-2003, 22:18: Message edited by: Mikko_A ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Schumihan saattaa olla lamassa. Jos häntä kuitenkin vielä puolustelee, niin voidaan todeta että Schumi menetti pelin osittain jo ennen lähtöä ja ensimmäistä mutkaa.

Lievä epäonnistuminen aika-ajoissa, huono lähtö likaisemmalta puolelta ja huonosti toimivat renkaat.
 

T. Harju

Active member
Liittynyt
23.7.2002
Viestit
30
Sijainti
Finland
Itse asiassa olen ollut erittäin hämmästynyt siitä miten pitkään ferrari on tällä kaudella pitänyt yllä tuloskuntoaan. Raaka tosiasiahan on, että Agnellin kuoleman jälkeen f1-tiimin emotehtaalta saama rahoitus pistettiin totaalisen uusiksi, vai miltä kuulostaisi 90 miljoonan dollarin leikkaus budjetissa..?

Ferrarin F1-tiimin vuosikausia syydettyä järkyttäviä määriä taalasäkkejä kehitystyöhön, käytännössä niin että jos jotain tarvittiin se vaan hankittiin, olisi ihme jos muutos ei näkyisi. Toki saavutetut tulokset puhuvat puolestaan, mutta käytössä olevan rahamäärän vähettyä näkyy organisaation haavoittuvaisuus auton kehittelypuolella.

Tästähän päästäänkin kiinni ihan uuteen ajatukseen; testikielto onkin nyt hieman yllättäen pelannut MacLarenin pussiin, kun päätös uuden auton käyttöön ottamatta jättämisestä on tehty ja ferrarin pitäisi epätoivoisesti päästä testaamaan uusia ratkaisuja ja löytää lääkkeet bridgestonen alisuoriutumiseen. Mäkillä ollaan muutenkin vanhan auton kanssa lähestulkoon vain istuttu ja ihmetelty kun mp-18 on saanut osakseen lähes kaiken itse auton kehittämiseen suunnatun huomion testityössä.

Kimin mukaan uusia jippoja, mm. uusi kone testataan imolaa varten, toivottavasti vauhtia löytyy lisää - mutta vain riittävästi ettei mestaruudesta tule liian ylivoimaista :D

Mitä tulee shumin omaan suorituskykyyn, niin voi olla että ensimmäiset häkkis-oireyhtymän merkit on nyt nähty. Kun ei kulje niin ei kulje, jos ei heti natsaa niin ei taistelijan tuli enää syty keskikastissa kruisaillessa. Trullin kanssa nahistelukin oli alun kiihkeyden jälkeen lähinnä nolostuttavaa katseltavaa vanhan mestarin tullessa varvatuksi kierroksella.

Toivotaan että ferrarin palikat jo imolassa ovat paremmassa järjestyksessä, mm-sarjan tasaisuuden nimissä olisi hienoa nähdä podiumilla nyt järjestys Räikkönen-Montoya-M.Schumi, laskekaa itse mitkä olisivat pisteet tuolloin :p
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
VOi olla että alkaa näkyä häkä ja mäkinen oireyhtymän merkkejä ilmassa... ei se schumikaan kone ole, ihminen vain ja vaikka se itse hokee kuinka on vielä motivoitunut jne. Voi olla pelkkää puhetta vain, kun ajattelee sen tilannetta: rahaa on kuin roskaa, 5 mestaruutta, voittoja ja paaluja vaikka muille jakaa.

Voi siinä jo olla vähän mötiveissöni koetuksella.

Bussikuskiksi kerppeniin joutais! wink
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Ilmari:
Schumi ei kisassa virheitä tehnyt, jos ei nyt sitten kyllä millään tavalla häikäissytkään.
Niin, tämähän se huolestuttavin asia onkin. Schumi ajoi virheettömän kisan ilman mitään ongelmia ja sulautui siltikin aivan liian hyvin harmaaseen massaan.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
T. Harju:
Toivotaan että ferrarin palikat jo imolassa ovat paremmassa järjestyksessä, mm-sarjan tasaisuuden nimissä olisi hienoa nähdä podiumilla nyt järjestys Räikkönen-Montoya-M.Schumi, laskekaa itse mitkä olisivat pisteet tuolloin
Parempi olisi Räikkönen-Coulthard-Alonso!!!

Tasainen kisa tulee olemaan Monzassa, Mäkki voi vähän olla kärkeä jäljessä mutta ei paljoa :D
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
T. Harju:

Ferrarin F1-tiimin vuosikausia syydettyä järkyttäviä määriä taalasäkkejä kehitystyöhön, käytännössä niin että jos jotain tarvittiin se vaan hankittiin, olisi ihme jos muutos ei näkyisi. :p
Tämä on asia joka minua on aina kiehtonut. Mistä Ferrarin rahoitus tulee? Ferrari on autotehtaana paljon pienempi kuin esimerkiksi Chrysler/Mercedes, BMW, Renault tai Ford. Emoyhtiö FIAT ei käsittääkseni syydä Ferrarin kilpailutoimintaan hirveitä summia.

Jos pääosa rahoista tulee sponsoreilta, niin ihmetyttää kuinka Ferrari kykenee panostamaan näin hirvittäviä summia kilpailutoimintaan verrattuna niihin jättimäisiin autonvalmistajiin jotka sillä on vastassa.

Viisaat, valistakaa minua?
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Häkkinenhän jossain vaiheessa totesi näkevänsä Schumissa samoja oireita kuin itsellään oli viimeisellä kaudellaan, eli tuntui odottelevan sitä Schumin lopettamispäätöstä vähän ajan kuluttua. Sitten Schumi tekikin tuon pitkän jatkosopimuksen ja koska Schumi on toitottanut koko ajan tuota motivaationsa riittämistä niin kyllä kaikki sitä sitten uskoivatkin, varsinkin kun suoritukset kauden puolivälissä olivat hyviä.

Nyt sitten nuo Häkkisellä vaikuttaneet oireilut tuntuvat olevan myös Schumilla. Ajo on "munatonta", mies ei puserra samalla tavalla kuten on totuttu näkemään. Eikä ole sattumaa että Schumi häviää tallikaverilleen kolme kertaa putkeen aika-ajoissa, kun on aiemmin suorastaan nöyryyttänyt tallikavereitaan, oli sitten tallina ollut Benetton taikka Ferrari.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ilmari:
T. Harju:

Ferrarin F1-tiimin vuosikausia syydettyä järkyttäviä määriä taalasäkkejä kehitystyöhön, käytännössä niin että jos jotain tarvittiin se vaan hankittiin, olisi ihme jos muutos ei näkyisi. :p
Tämä on asia joka minua on aina kiehtonut. Mistä Ferrarin rahoitus tulee? Ferrari on autotehtaana paljon pienempi kuin esimerkiksi Chrysler/Mercedes, BMW, Renault tai Ford. Emoyhtiö FIAT ei käsittääkseni syydä Ferrarin kilpailutoimintaan hirveitä summia.

Jos pääosa rahoista tulee sponsoreilta, niin ihmetyttää kuinka Ferrari kykenee panostamaan näin hirvittäviä summia kilpailutoimintaan verrattuna niihin jättimäisiin autonvalmistajiin jotka sillä on vastassa.

Viisaat, valistakaa minua?
Kyllähän FIAT tukee ferraria, olikos se jotain 200 milj / vuosi. Ei se yhtä paljon ole kuin muilla, mutta melkein. Kuitenkin tärkein tulonlähde on sponsorit. Ferrari on auton niin legendaarinen, että sen sponsorit ovat valmiit maksamaan McLaren +10%, jotta saisivat oikeudet näkyä sen kyljissä. Samalla kuitenkin voi tuoda itseään esiin mainoksissa, joissa näkyy esim. Modena, tämä toimii myös jenkeissä, jossa esim. McLaren ei merkkinä ole niin iso...
Ett silleen!!!!!!!
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Schumin esitykset ovat olleet kieltämättä todella huonoja loistavan kevään jälkeen. Ei ole pitkään aikaan näkynyt sellaista Schumacheria johon olemme tottuneet. Haluan kuitenkin katsoa kauden loppuun asti, jolloinka totuus vasta paljastuu, sillä moneen otteeseen Schumacher on osoittautunut kaikkein vaarallisemmaksi silloin kun häntä erehdytään aliarvioimaan. Toivottavasti tämä taikaa pitää. Viitattaessa Mäkisen&Häkkisen "oireyhtymään" voi hymähtää, mutta myöskin tämä ajatus on käynyt mielessäni.

Spekuloidaanko hieman, koska se on Tomi Tuomisenkin mukaan niin kivaa. Jos Schumacher saavuttaa kauden lopulla kuudennen maailmanmestaruutensa, niin äskeiseen oireyhtymään viitaten jatkaisiko hän tällöin uraansa vielä ensi kaudella, vai lopettaisiko hän voittamattomana, toisin kuin Mika ja Tommi? Pähkäilkääpä sitä.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
T. Harju:

Ferrarin F1-tiimin vuosikausia syydettyä järkyttäviä määriä taalasäkkejä kehitystyöhön, käytännössä niin että jos jotain tarvittiin se vaan hankittiin, olisi ihme jos muutos ei näkyisi. :p
Tämä on asia joka minua on aina kiehtonut. Mistä Ferrarin rahoitus tulee? Ferrari on autotehtaana paljon pienempi kuin esimerkiksi Chrysler/Mercedes, BMW, Renault tai Ford. Emoyhtiö FIAT ei käsittääkseni syydä Ferrarin kilpailutoimintaan hirveitä summia.

Jos pääosa rahoista tulee sponsoreilta, niin ihmetyttää kuinka Ferrari kykenee panostamaan näin hirvittäviä summia kilpailutoimintaan verrattuna niihin jättimäisiin autonvalmistajiin jotka sillä on vastassa.

Viisaat, valistakaa minua?
Ferrarilla on silti yksi f1 suurimmista budjeteista jos ei peräti suurin...ja rahat ne saa marlborolta ja vodafonelta(kaksi rahakasta sponsoria)
Mutta se on kyllä totta että ne on tehnyt leikkauksia mm.palkoista!!
 

MacGyver

Humppaliisa
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
4080
Sijainti
Pohjanmaa
Niin, ja kun siitä meni Ralffiki ohi niin nyt on jokin pahasti vialla. Ja vielä Unkarissa.. doubtful

Jos se miettii liikaa ku se on huomannu että siitähän siis voidaan ajaa ohi eikä pysty keskittymään ajamiseen. Joo, näin sen täytyy olla.. idea
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ilmari
Jos pääosa rahoista tulee sponsoreilta, niin ihmetyttää kuinka Ferrari kykenee panostamaan näin hirvittäviä summia kilpailutoimintaan verrattuna niihin jättimäisiin autonvalmistajiin jotka sillä on vastassa.
Ferrarin ideologia perustuu ykkösten mainosarvolle. Kilpailuun käytetyt kulut palaavat takaisin myytyinä autoina. Itse kilpatiimi taitaa elää melkolailla sponsorien varassa.

Jättimäiset autonvalmistajat taas panostavat moottoreihin ja saavat lisäksi osansa auton mainoksista ja tallin imagosta. Se johtaa autonvalmistajien kasvavaan (?) myyntiin.

Yksityistallille (kuten Mclaren oli ennen) oli ja on tietysti yhä tärkeää kilpailu, autourheilu. Samalla jotkut keräävät sitten tallin omista sponsorisopimuksista maallista mammonaa pankkitilille, toiset taas vähemmän onnistuneesti.

Ferrarilla ja toisella "yksityistallilla" ei ole siis käytännön eroa. Ferrari "myy" vain sitä mainostilaa itselleen minkä muut valmistajat antavat autotehtaalle. Ilmeisesti siis osa rahasta tulee myös autotehtaalta. Tai sitten Ferrari tekee yksinkertaisesti rahakkaampia sopimuksia. Olosuhteet pakottavat usein tallit siihen omaan toimintatapaan. Toisilla talleilla ei ole ollut pitkään aikaan mitään tarvetta yhtä laajalle toiminnalle. Mersu ja Renault on nyt palaamassa samaan toimintatapaan.

On myös hyvä muistaa että kalliista autoista saa katteita moninkertaisesti sen määrän mitä normaaleista autoista. Se pienentää sitä lukumäärästä aiheutuvaa eroa, ja takaa Ferrarille sen verran tuloja että osa voidaan tilittää autourheiluun.

<small>[ 24-08-2003, 23:02: Message edited by: jkjanne ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
Ferrarilla on silti yksi f1 suurimmista budjeteista jos ei peräti suurin...ja rahat ne saa marlborolta ja vodafonelta(kaksi rahakasta sponsoria)
Mutta se on kyllä totta että ne on tehnyt leikkauksia mm.palkoista!!
Kyllähän muillakin talleilla on isoja sponsoreita. Perinteisestihän kilpatallit hankkivatkin rahoituksensa juuri sponsoreilta.

McLareniahan on nyt moitittu siitä että sen auton (ja varsinkin sen moottorin) kehityshankkeeseen on jo nyt sijoitettu niin paljon rahaa ettei tuohon taloudelliseen panostukseen yksinkertaisesti kykene vastaamaan kukaan. Aika näyttää kuinka käy.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
jkjanne:
Ilmari
Jos pääosa rahoista tulee sponsoreilta, niin ihmetyttää kuinka Ferrari kykenee panostamaan näin hirvittäviä summia kilpailutoimintaan verrattuna niihin jättimäisiin autonvalmistajiin jotka sillä on vastassa.
Ferrarin ideologia perustuu ykkösten mainosarvolle. Kilpailuun käytetyt kulut palaavat takaisin myytyinä autoina. Itse kilpatiimi taitaa elää melkolailla sponsorien varassa.

Jättimäiset autonvalmistajat taas panostavat moottoreihin ja saavat lisäksi osansa auton mainoksista ja tallin imagosta. Se johtaa autonvalmistajien kasvavaan (?) myyntiin.

Yksityistallille (kuten Mclaren oli ennen) oli ja on tietysti yhä tärkeää kilpailu, autourheilu. Samalla jotkut keräävät sitten tallin omista sponsorisopimuksista maallista mammonaa pankkitilille, toiset taas vähemmän onnistuneesti.
Nämä ovat itsestäänselvyyksiä, mutta eivät mielestäni täysin selitä sitä, miten Ferrari pysyy taloudellisesti "suurten" kelkassa.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
T. Harju:

Ferrarin F1-tiimin vuosikausia syydettyä järkyttäviä määriä taalasäkkejä kehitystyöhön, käytännössä niin että jos jotain tarvittiin se vaan hankittiin, olisi ihme jos muutos ei näkyisi. :p
Tämä on asia joka minua on aina kiehtonut. Mistä Ferrarin rahoitus tulee? Ferrari on autotehtaana paljon pienempi kuin esimerkiksi Chrysler/Mercedes, BMW, Renault tai Ford. Emoyhtiö FIAT ei käsittääkseni syydä Ferrarin kilpailutoimintaan hirveitä summia.

Jos pääosa rahoista tulee sponsoreilta, niin ihmetyttää kuinka Ferrari kykenee panostamaan näin hirvittäviä summia kilpailutoimintaan verrattuna niihin jättimäisiin autonvalmistajiin jotka sillä on vastassa.

Viisaat, valistakaa minua?
Ferrarilla on silti yksi f1 suurimmista budjeteista jos ei peräti suurin...ja rahat ne saa marlborolta ja vodafonelta(kaksi rahakasta sponsoria)
Mutta se on kyllä totta että ne on tehnyt leikkauksia mm.palkoista!!
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JOC:
hän tällöin uraansa vielä ensi kaudella, vai lopettaisiko hän voittamattomana, toisin kuin Mika ja Tommi? Pähkäilkääpä sitä.
Aika mielenkiintoinen näkökulma koska mm. Mika Häkkinen on itsekin pessyt Schumacherin MM-kamppailussa -98. Ja eräs Villeneuve vuotta aiemmin. :rolleyes:
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
On sitten varmaan hienompaa sanoa että motivaatio on kadonnut kuin "vanha ja hidas"...tällä tarkoitan yleensäkin urheilussa käytettyä termiä kun nuoret jyräävät vanhojen yli...se on ihan normaalia jo ihmisen anatomiankin takia.

Jos Schumin motivaatio on kadoksissa mm-taistelun käydessä tiiviimmillään niin sitten uraa on jäljellä enää 3 kilpailua :( .
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ilmari:
jkjanne:
Ilmari
Jos pääosa rahoista tulee sponsoreilta, niin ihmetyttää kuinka Ferrari kykenee panostamaan näin hirvittäviä summia kilpailutoimintaan verrattuna niihin jättimäisiin autonvalmistajiin jotka sillä on vastassa.
Ferrarin ideologia perustuu ykkösten mainosarvolle. Kilpailuun käytetyt kulut palaavat takaisin myytyinä autoina. Itse kilpatiimi taitaa elää melkolailla sponsorien varassa.

Jättimäiset autonvalmistajat taas panostavat moottoreihin ja saavat lisäksi osansa auton mainoksista ja tallin imagosta. Se johtaa autonvalmistajien kasvavaan (?) myyntiin.

Yksityistallille (kuten Mclaren oli ennen) oli ja on tietysti yhä tärkeää kilpailu, autourheilu. Samalla jotkut keräävät sitten tallin omista sponsorisopimuksista maallista mammonaa pankkitilille, toiset taas vähemmän onnistuneesti.
Nämä ovat itsestäänselvyyksiä, mutta eivät mielestäni täysin selitä sitä, miten Ferrari pysyy taloudellisesti "suurten" kelkassa.
A) F1:tä on tullut autotehtaiden leikkikenttä vasta vuosi pari sitten (todenteolla)
B) FIAT tekee tappiota, sen osa Ferrari voittoa.
C) Ferrari (eli Fiat) rahotus osuus on laskemassa, mutta silti iso
D) Muutkin tehtaat maksaa osuutensa moottoriurheilu(=osa sponsorointi) budjetistaan, ei se rahasumma muillakaan rajaton ole
E) Ferrari on isoin ja komein brandi tuolla, se houkuttelee helpoiten sponsseja.

Sitäpaitsi, jos tarkkoja ollaan FIAT on koko ajan enenevissä määrin osa maailman suurinta autofirmaa GM:ää...
Ett silleen!!!!!!1
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Schumi alkaa tulla vanhaksi! Edellä oli vähän häslinkiä, Schumi otti varovasti ja Ralffi kuittas heti!!! Mitähän Schumiki ajatteli siinä :confused: :D
 
Ylös