posted 25-08-2003 13:40
------------------------------------------------------------------------
On varsin merkillistä, että Ferrarin vastoinkäymiset selitetään vain renkailla. Esimerkiksi se, että uusi GA ei selviä hitaista mutkista edellisvuoden mallin tapaan sivuutetaan turhan kevyesti. Ja kun Schumia on hehkutettu vuositolkulla ylivoimaiseksi, tätä ei suostuta enää kyseenalaistamaan.
Renkaiden ansiota tai puutteita arvioidaan kuin ne olisivat erillinen bonus itse auton lisäksi. Jopa kokenut Mika Salo päästelee kolumnipalstalleen muiden sammakoittensa sekaan sellaisen, että kuinka Ferrari ajaisikaan Michelinejä käyttäen. Ihan kuin yhdeltä rengasvalmistajalta saisi yksinoikeudella sen edut ja ne käytettyään voisi jouheasti siirtyä seuraavaan merkkiin - yksinoikeudella sinnekin.
Hyvä esimerkki renkaiden ja auton yhteistoiminnasta on nykyinen Williams. Auto, joka alkukauden oli totaalisen hukassa huolimatta hyvästä moottoristaan on parantanut toimivuuttaa koko kauden aikana. Suurin yksittäinen harppaus tapahtui kuitenkin kun eturenkaita levennettiin puolen tuumaa. Yksittäinen pieni seikka jota ilman sisäpiirin tietoa olevat asiantuntijatkin ihmettelevät. Ehkä yleisimmin selitykseksi on tarjottu näin merkittävästi lisääntynyttä säätövaran kasvua joka loksautti autossa ns palat kohdalleen. Varmaa tietoa ja kokonaiskuvaa asiasta on vain tallin sisällä.
Newey puolestaan on kommentoinut, että heidän kaksoiskölin etupään ratkaisunsa on paljon herkempi renkaiden ilmavirran muutoksille. Williamsillahan ripustus on perinteisempi ja siis ehkä sallivampi.
Joka tapauksessa Ferrari on jo pitkään saanut tehdä rengasrintamalla halunsa mukaan välittämättä muista toimittajan asiakkaista. Aiemmat vuodet ovat tuota satoa niittäneetkin, enkä tarkoita vain McLarenin ulos vipuamista. Mutta laskuakin kertyy: nyt koitetaan parantaa renkaita autoon sopivaksi kun vertailematta jää, onko autossa sittenkin se parantamisen vara. Samaten aika-ajorenkaat ovat historiaa ja varsinainen aika-ajo on jo osa itse kilpailua. Renkaiden tulee toimia kuormalla ja kestää sitä menettämättä ominaisuuksiaan. Voidaan myös sanoa, että auton tulee toimia kuormalla ja olla kuluttamatta renkaitaan loppuun. Mekaanisen pidon kriteerit muuttuivat jonkin verran sääntöjen myötä.
Eikä tämä sisäsiittoisuus rajoitu vain vertailevien tallien puuttumisella vaan on suoraa kehityskulkua Schumacherin ympärille rakennetusta dynastiasta. Myös vertaileva kuski tallin sisältä puuttuu. Jos Schumille suunniteltu auto tai renkaiden tuomat ominaisuudet sopivatkin paremmin kakkoskukille - ollaan neuvottomassa tilanteessa.
Kun edellinen 2002 malli sopi hyvin niin Barrichellolle, nopeisiin mutkiin kuin hitaisiinkin - niin GA kokeekin vaikeuksia hitaissa mutkissa ja rengaskestävyydessä. Kone ei enää pärjää Bemarin tehoille ja kaikkineenkin muut tallit ovat kirineet Ferrarin teknistä etumatkaa. Osin voidaan sanoa, että ovat korjanneet viime vuotiset virheensä.
Myös vielä hallitsevaan maailmanmestariin voidaan soveltaa samaa kritiikkiä. Pitääkö kaivaa naftaliinista ne muistot jolloin sillä, että hänellä ei ollut tallin sisällä kirittäjää - ei ollut merkitystä. Koska kilpatallin Häkkinen mittasi saksalaisen paineensietokyvyn ja hermot. Eikä ne aina testistä selvinneet. Nyt jälleen on tilanne, jossa kaikki ei ole ratkennut jo auton kehittelyssä joten em ominaisuuksiakin tarvittaisiin. Muutakin pulmaa jää radalle kuin miettiä tallin maaliintulojärjestystä näyttäväksi.
Michelin on tarvinnut Williamsin panosta, kun väkivahva ja nopea moottori on vienyt renkaita äärirajoille. McLarenin panos vasta merkittävä olikin, kunhan eri rengasversioiden valmistaminen mahdollistui. McLaren sai renkaat autossaan kestämään, auton kulkemaan painavanakin mutta kieltämättä teki asian eteen monen monta mutkaa ja kehitysversiota ja virheitäkin. Renault puolestaan soveltaa Michelinin itsensä alulle saattaamaa ripustusmallia ja on kohta jäljessä vain moottoritehoissaan. Ja tekee sitä kaikkina kilpaviikonloppuina. Kolme hyvin erilaista tallia on jo sinänsä ranskalaisvalmistajalle rikkaus josta testitietoa ammennetaan ja joiden analyyseja vertaillaan. Ja tallien lisäksi useamman kuskin eri mieltymysten kesken.