Schumin lama!

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Mikään ei ole ikuista. Tilanne ei ole kuitenkaan aivan toivoton Michaelin suhteen, sillä edessä on Monza ja Indy. Radat, joilla kaveri tullee olemaan taas palkintopallilla vahvasti mukana.

Matkassa on kuitenkin kaksi (2) pahaa mutkaa...

1) Bridgestone (rengas ei sen kun vaan huononee)

2) Schumin hermot

Schumin kuuluisat hermot, tai lähinnä niitten puuttuminen, on omiaan tuomaan loppukauteen jännitystä. Kaverilla on pinnan ero JP:hen ja kahden Kimiin... Toinen noista kun voittaa Monzassa, niin Schumi on siinä. Loppukisoissa nähdäänkin taas se nuoruuden Schumi, joka on aivan pulassa paineen alla.

Siihen ei auta kun yksi juttu... voitto kotiradalla. Siihen on satsattava kaikki.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tällä hetkellä kun katselee Schumin ajamista on vaikea kuvitella että mies jatkaisi kauden 2006 loppuun asti eli vielä kolme kokonaista kautta tämän jälkeen.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Pistejohto taitaa olla mennyttä Monzan jälkeen. Enään ei edes sade pelasta Schumacheria jos oteet ovat tuollaisia kuin ne viimeisissä kisoissa ovat oleet. Teki oikein pahaa kun sitä räpistelyä katsoi. Renkaista varmasti löytyy suurin yksittäinen tekijä miksi Ferrari ei pärjää edes Jaguarille. Muitakin syitä löytynee ja onko tässä nyt sitten sitä pitkän voittoputken aiheuttamaa herpaantumista havaittavissa. Maha on täynnä eikä homma aidosti enään kiinnosta.

Mutta luovuttamaan en suostu edes vielä. Toivon totisesti että sää olisi kahdessa viimeisessä kisassa koleampaa kuin se on viimeaikoina kisapäivinä ollut. Sadetta pakkiin niin hommahan menee oikeasti todella mielenkiintoiseksi (sitä se on jo kyllä nyttenkin). Kolme kisaa jäljellä ja kolme kuljettajaa mahtuu kahden pisteen sisälle. Milloin tällaista on satunnut viimeksi ?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed:
Pistejohto taitaa olla mennyttä Monzan jälkeen. Enään ei edes sade pelasta Schumacheria jos oteet ovat tuollaisia kuin ne viimeisissä kisoissa ovat oleet. Teki oikein pahaa kun sitä räpistelyä katsoi. Renkaista varmasti löytyy suurin yksittäinen tekijä miksi Ferrari ei pärjää edes Jaguarille. Muitakin syitä löytynee ja onko tässä nyt sitten sitä pitkän voittoputken aiheuttamaa herpaantumista havaittavissa. Maha on täynnä eikä homma aidosti enään kiinnosta.

Mutta luovuttamaan en suostu edes vielä. Toivon totisesti että sää olisi kahdessa viimeisessä kisassa koleampaa kuin se on viimeaikoina kisapäivinä ollut. Sadetta pakkiin niin hommahan menee oikeasti todella mielenkiintoiseksi (sitä se on jo kyllä nyttenkin). Kolme kisaa jäljellä ja kolme kuljettajaa mahtuu kahden pisteen sisälle. Milloin tällaista on satunnut viimeksi ?
eikös -99 oltu aika lähellä? irvine & häkkinen melkein toisissaan kiinni ja Frentzeni oli sit joku 5pinnaa (tms) jäljessä ja pari kisaa ajamatta? en muista ulkoo pinnamääriä....
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Sinänsä muuten jännästi ristiriitoja (?) Schumin kommenteissa, mitä on viljellyt kisan jälkeen. Valitellut sitä, kuinka "ihan kaikki meni pieleen" - että joutui hitaampien takana ajamaan paljon ja menetti aikaa ... vaan eipä se Schumin nopein kiekkakaan ollut erityisen nopea, vaan päinvastoin - ja edessä oli ilmeisesti kohtuutyhjä ratakin paikoin ... Siitä nyt voi sanoakin että "menee pieleen", jos bensa loppuu ja joutuu rullailemaan tankkaukseen - mutta käy vaan mielessä, että menikö sittenkään kaikki pieleen? Ulkopuoliselle TV-katsojalle näytti siltä, että aivan suhteellisen virheetöntä ajoa, eikä mitään älytöntä kämmäystä edes varikolla (pari-kolme sekuntia ei ihan kaikkea selitä) ...

Tjaa-a. Saapa nähdä miten Schumi ajelee loppukauden kisoissa.

<small>[ 25-08-2003, 15:09: Message edited by: Aeuk ]</small>
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Mitä noihin tasaisiin MM-tilanteisiin kauden lopussa tulee, niin tässäpä nyt pari esimerkkiä ihan viime vuosilta.

1999 Italian GP:n jälkeen, kolme kisaa jäljellä:

1.Häkkinen 60
2.Irvine 60
3.Frentzen 50

2000 Saksan GP:n jälkeen, kuusi kisaa jäljellä:

1.M.Schumacher 56
2.Coulthard 54
3.Häkkinen 54
4.Barrichello 46

13:n GP:n jälkeen M.Schumacherin ja Montoyan ero on vain yksi piste. 90-luvun piste-erot kärkikaksikon välillä 13:n GP:n jälkeen ovat seuraavat:

1990: 18p
1991: 24p
1992: 51p
1993: 23p
1994: 1p
1995: 17p
1996: 13p
1997: 10p
1998: 7p
1999: 0p
---
2000: 6p
2001: 43p
2002: 67p

...ja samat erot 1. ja 3. sijan välillä 13:n GP:n jälkeen:

1990: 38p
1991: 39p
1992: 52p
1993: 28p
1994: 43p
1995: 33p
1996: 42p
1997: 39p
1998: 29p
1999: 10p
---
2000: 13p
2001: 48p
2002: 73p

Nämä tilastot osoittavat, että tämä kausi on todellakin epätavallisen tasainen. Nyt kolmantena olevan Räikkösen ero Schumacheriin on vaivaiset kaksi pistettä. Kolmentoista kauden aikana kolmantena olevan kuljettajan ero kärkeen on vain kaksi kertaa ollut alle 20 pistettä. Yhdeksänä vuonna piste-ero on ollut yli 30 pistettä.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Myös 1982 oli aika tasainen kausi(11 eri voittajaa), mutta silloin oli pistelasku järjestelmä ihan erinlainen idea
 

Hënkka

Guest
Aeuk:
Sinänsä muuten jännästi ristiriitoja (?) Schumin kommenteissa, mitä on viljellyt kisan jälkeen. Valitellut sitä, kuinka "ihan kaikki meni pieleen" - että joutui hitaampien takana ajamaan paljon ja menetti aikaa ... vaan eipä se Schumin nopein kiekkakaan ollut erityisen nopea, vaan päinvastoin - ja edessä oli ilmeisesti kohtuutyhjä ratakin paikoin ... Siitä nyt voi sanoakin että "menee pieleen", jos bensa loppuu ja joutuu rullailemaan tankkaukseen - mutta käy vaan mielessä, että menikö sittenkään kaikki pieleen? Ulkopuoliselle TV-katsojalle näytti siltä, että aivan suhteellisen virheetöntä ajoa, eikä mitään älytöntä kämmäystä edes varikolla (pari-kolme sekuntia ei ihan kaikkea selitä) ...
Juuri tuota tuli ihmeteltyä. Olin varma että Schumi nousee mohnta sijaa ennen tokaa pysähdystään tyhjällä radalla, mutta ei mihinkään. Ei niin sanotusti irronnut.

Sade kyllä voi pelastaa miehen vielä ja kunnolla. Jokainen muistaa niiden bridzan intermediate-renkaiden 4 sekunnin ylivoiman Kanadan aika-ajosta.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Keskustelu nyt vähän ajatuu eri urille otsikosta, mutta pääasia että on hauskaa. Keskustelu on hauskaa ja hedelmällistä Schumin loppukaudesta, joten jatketaanpa sitä sitten.

Renaultin hyvän vauhdin varsinkin Unkarin kisassa uskon, ei välttämättä kokonaan mutta ainakin osittain, testikiellossa. Kun muut eivät ole saaneet testata, saa Renault ajaa kolmella autolla ziljoona kierrosta. Vaikka viikonlopun alussa rata oli varmasti likainen, uskon silti vahvasti että perjantaitestillä oli osuutta asiaan. Mutta nyt testikielto on ohitse ja talleilla on aikaa testata kaksi viikkoa. Nämä kaksi viikkoa voivat olla erittäin tärkeitä Ferrarille, sillä ne kaksi viikkoa lienevät ainoat loppukaudella jotka mahdollistavat testaamisen, koska Monzan jälkeen siirrytään kaukomaiden kierrokselle. Ferrarilta odotetaan lisäksi uutta aerodynamiikkapakettia Monzaan. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta näin jatkon kannalta. Nyt olisi Ferrarin ja ennenkaikkea Michael Schumacherin aika näyttää jälleen toteen se miksi hän on maailman paras autonkuljettaja.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämä on kyllä aivan oikeutettu otsikko. Itsekkin ihmettelin Unkarin kisassa että pitikö formuloita katsoa 12 vuotta että näki Schumacherin olevan ulkona kuuden parhaan joukosta. Tämä nimittäin oli eka kisa saksalaisen uralla, jossa mies ei päässyt kuuden joukkoon ajettuaan käytännössä ongelmista vapaan kisan. Toki toisen pysähdyksen häslinki taisi pudottaa miestä vielä yhden sijan, mutta sillä ei nyt ole mitään väliä.

Hockenheimin rengasrikko oli todella paha takaisku Schumille ja jos sieltä olisi se kakkostila tullut, niin tuskin tässä nyt aivan tällaista otsikkoa olisi tullut. Toisaalta onhan Schumacher aikaisemminkin kohdannut vakavia vaikeuksia, mutta yleensä yhden kisan epäonnistuminen on paikattu viimeistään kahdessa seuraavassa kisassa. Nyt Michael Schumacherin on ajanut käsittämättömät kolme kisaa sijoittumatta palkintokorokkeelle.

Tässä otsikossa tulikin jo kivasti historiaa. MM-tittelin kannalta tilanne on saksalaisen osalta näyttänyt monesti aikaisemminkin huonolta. Silti sieltä ollaan noustu taistelemaan vielä viimeisiin kisoihin. Hyvä esimerkki on myös vuoden 97 tapahtumat, jolloin Span voiton jälkeen Schumin MM mahdollisuudet olivat todella hyvät. Sitten seuraavissa kolmessa kisassa pistetili karttui erinäisten ongelmien takia vain kahdella ja Villeneuve otti samoista kisoista 22 pistettä. Ferrari kuitenkin nousi Suzukan kisaan aivan ihmeellisesti ja otti sieltä voiton. Finaali sitten päättyi miten se päättyi, mutta tosiasiassa peli olisi voitu menettää jo reilusti aikaisemminkin.

Tämä kausi on ollut ilahduttavan epätasainen ja kenenkään kuskin nostaminen toisen yläpuolelle näillä näytöillä ei ole mahdollista. Jotenkin tuo Montoyan sarja ei sovi tämän kauden kuvaan ollenkaan ja itse uskoisin podiumputken katkeavan, vaikka epätodennäköiseltähän se tuntuu. Tällä kaudella taitaakin olla niin, että kaikki epätodennäköinen on todennäköisintä.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
pmv:
Tällä kaudella taitaakin olla niin, että kaikki epätodennäköinen on todennäköisintä.
Eli Kiesa voittaa Monzassa :D

Montoyan putki katkeaa USA:ssa
yuck toivotaan näin :D
Ja Kimin putki on vasta alussa :D
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mielestäni nyt ollaan kyllä liian aikaisin nostamssa Schumille ruutulippua tms. Väitän, että tälle Schumille ainutkertaiselle kolmen tallikaveri-tappion jaksolla on jotain yhteyttä siihenkin, että nyt on vain yksi kierrosta aikaa ladata se paras aika. Kun säädöt ja rentous ovat kateissa ja tallikaverilla on putki päällä, niin jopa itse Schumille voi käydä näin.

Profetoin juhlallisesti, että Schumin taidot eivät ole kadonneet minnekään viimeisen kolmen kisan aikana, vaan kyseessä on väliaikainen notkahdus, minkä jälkeen Schumi tulee palaamaan omalle tasolleen. Jos viimeistä kolmea kisaa ei oteta huomioon, niin Schumi on tänä vuonna ollut aivan yhtä suvereeni Barrichelloon verrattuna kuin aina aikaisemminkin.

Näyttää siltä, että taas on käymässä, niin että "formula kuski on yhtä hyvä kuin viimeinen kisansa". Vähän kaukonäköisyyttä on hyvä pitää pelissä mukana.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
posted 25-08-2003 13:40                    
------------------------------------------------------------------------
On varsin merkillistä, että Ferrarin vastoinkäymiset selitetään vain renkailla. Esimerkiksi se, että uusi GA ei selviä hitaista mutkista edellisvuoden mallin tapaan sivuutetaan turhan kevyesti. Ja kun Schumia on hehkutettu vuositolkulla ylivoimaiseksi, tätä ei suostuta enää kyseenalaistamaan.
Renkaiden ansiota tai puutteita arvioidaan kuin ne olisivat erillinen bonus itse auton lisäksi. Jopa kokenut Mika Salo päästelee kolumnipalstalleen muiden sammakoittensa sekaan sellaisen, että kuinka Ferrari ajaisikaan Michelinejä käyttäen. Ihan kuin yhdeltä rengasvalmistajalta saisi yksinoikeudella sen edut ja ne käytettyään voisi jouheasti siirtyä seuraavaan merkkiin - yksinoikeudella sinnekin.
Hyvä esimerkki renkaiden ja auton yhteistoiminnasta on nykyinen Williams. Auto, joka alkukauden oli totaalisen hukassa huolimatta hyvästä moottoristaan on parantanut toimivuuttaa koko kauden aikana. Suurin yksittäinen harppaus tapahtui kuitenkin kun eturenkaita levennettiin puolen tuumaa. Yksittäinen pieni seikka jota ilman sisäpiirin tietoa olevat asiantuntijatkin ihmettelevät. Ehkä yleisimmin selitykseksi on tarjottu näin merkittävästi lisääntynyttä säätövaran kasvua joka loksautti autossa ns palat kohdalleen. Varmaa tietoa ja kokonaiskuvaa asiasta on vain tallin sisällä.
Newey puolestaan on kommentoinut, että heidän kaksoiskölin etupään ratkaisunsa on paljon herkempi renkaiden ilmavirran muutoksille. Williamsillahan ripustus on perinteisempi ja siis ehkä sallivampi.
Joka tapauksessa Ferrari on jo pitkään saanut tehdä rengasrintamalla halunsa mukaan välittämättä muista toimittajan asiakkaista. Aiemmat vuodet ovat tuota satoa niittäneetkin, enkä tarkoita vain McLarenin ulos vipuamista. Mutta laskuakin kertyy: nyt koitetaan parantaa renkaita autoon sopivaksi kun vertailematta jää, onko autossa sittenkin se parantamisen vara. Samaten aika-ajorenkaat ovat historiaa ja varsinainen aika-ajo on jo osa itse kilpailua. Renkaiden tulee toimia kuormalla ja kestää sitä menettämättä ominaisuuksiaan. Voidaan myös sanoa, että auton tulee toimia kuormalla ja olla kuluttamatta renkaitaan loppuun. Mekaanisen pidon kriteerit muuttuivat jonkin verran sääntöjen myötä.
Eikä tämä sisäsiittoisuus rajoitu vain vertailevien tallien puuttumisella vaan on suoraa kehityskulkua Schumacherin ympärille rakennetusta dynastiasta. Myös vertaileva kuski tallin sisältä puuttuu. Jos Schumille suunniteltu auto tai renkaiden tuomat ominaisuudet sopivatkin paremmin kakkoskukille - ollaan neuvottomassa tilanteessa.
Kun edellinen 2002 malli sopi hyvin niin Barrichellolle, nopeisiin mutkiin kuin hitaisiinkin - niin GA kokeekin vaikeuksia hitaissa mutkissa ja rengaskestävyydessä. Kone ei enää pärjää Bemarin tehoille ja kaikkineenkin muut tallit ovat kirineet Ferrarin teknistä etumatkaa. Osin voidaan sanoa, että ovat korjanneet viime vuotiset virheensä.
Myös vielä hallitsevaan maailmanmestariin voidaan soveltaa samaa kritiikkiä. Pitääkö kaivaa naftaliinista ne muistot jolloin sillä, että hänellä ei ollut tallin sisällä kirittäjää - ei ollut merkitystä. Koska kilpatallin Häkkinen mittasi saksalaisen paineensietokyvyn ja hermot. Eikä ne aina testistä selvinneet. Nyt jälleen on tilanne, jossa kaikki ei ole ratkennut jo auton kehittelyssä joten em ominaisuuksiakin tarvittaisiin. Muutakin pulmaa jää radalle kuin miettiä tallin maaliintulojärjestystä näyttäväksi.
Michelin on tarvinnut Williamsin panosta, kun väkivahva ja nopea moottori on vienyt renkaita äärirajoille. McLarenin panos vasta merkittävä olikin, kunhan eri rengasversioiden valmistaminen mahdollistui. McLaren sai renkaat autossaan kestämään, auton kulkemaan painavanakin mutta kieltämättä teki asian eteen monen monta mutkaa ja kehitysversiota ja virheitäkin. Renault puolestaan soveltaa Michelinin itsensä alulle saattaamaa ripustusmallia ja on kohta jäljessä vain moottoritehoissaan. Ja tekee sitä kaikkina kilpaviikonloppuina. Kolme hyvin erilaista tallia on jo sinänsä ranskalaisvalmistajalle rikkaus josta testitietoa ammennetaan ja joiden analyyseja vertaillaan. Ja tallien lisäksi useamman kuskin eri mieltymysten kesken.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Eiköhän niissä renkaissa vain ole jotain eroa, kun alkukaudella Macci jäi samalla autolla ja nyt taas Ferrari jää Macista lähes joka radalla. Kimi juuri tuossa valitteli siitä, että autolle ei ole tehty juuri mitään; se on ihan sama kuin ensimmäisessä kisassa. Sanoisin, että renkaat ovat kauden alusta tähän kisaan aiheuttanut n. 0,7 sekunnin muutoksen Michelinin suuntaan. Tämän voisi todistaa yksinkertaisella vertailulla Michelinin ja Bridgestonen autojen kehityksissä sitten alkukauden (ei voida olettaa, että kehitystyö on edistynyt vain toisen rengasmerkin leirissä) Australiassa ja Imolassa Barrilla kisattiin jopa Renua ja Maccia vastaan, vaan kuinkas on asian laita nyt?

Sitä toki voi kysyä, että oliko sitten ensimmäisissä kisoissa Bridgeillä rengasetu. Tähän on vaikea vastata mitään varmaa, kun vertaliluaineistoa tallien vahvuuksista on haettava ajalta siltä ajalta, kun esim. Mclaren ei ollut Michelinillä. Kuitenkin on epätodennäköistä, että tuota etua olisi paljoa ollut. Tähän viittaa Michelin tallien vahvuus kautta linjan.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Matxi:
Tässä on nyt kuitenkin aika helvetisti eroja kauteen 2000 :

- Silloin oli vastakkain kaksi suurta mestaria, nyt Schumia ja Ferraria haastaa kaksi tulevaisuuden suurta mestaria jotka molemmat haluavat kammeta vanhan mestarin valtaistuimelta.
Kaksi tulevaisuuden suurta mestaria...

Kannattaa kuitenkin muistaa, että niin F-1:n kuin muidenkin urheilulajien historia on täynnä toinen toistaan suurempia lupauksia, joista ei kaikista suurista odotuksista huolimatta kuitenkaan koskaan tullut mitään suurta mestarista puhumattakaan.

<small>[ 25-08-2003, 21:17: Message edited by: Maranelloman ]</small>
 

Masa

Well-known member
Liittynyt
8.5.1999
Viestit
479
Niinpä, kunhan mestari ei ole suomalainen. Se on pääasia. :D
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Taitaa olla Ruottalaiset vallanut tämän forumin :D
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Huonommin ei sunnuntai olisi Ferrarin kannalta voinut mennä, tämän päivän voisi mieluummin unohtaa. Schumacher, jonka on Unkarissakin nähty voittavan, ei ole se, jonka entuudestaan tunnemme. Liikaa salaisuuksia verhoaa hänen huonoa suoritustaan. Ferrarin täytyisi vihdoin selittää, mitkä ongelmat rasittavat autoa, maineikas urheilulehti Gazzetta dello Sport kirjoitti. :confused: :confused: :confused:

Hmmm...milloinkohan ferrari paljastaa mahdolliset "salaisuudet" :confused: :confused: :confused:
 
Ylös