Schumin lama!

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Schumi ajaa aivan kuten motivaationsa menettänyt vanha pappa. Mutta miksi ihmeessä, mieshän ajaa maailmanmestaruudesta! Johtaa vieläkin sarjaa, vaikka suoritukset ovat olleet heikkoja. Jos Monzassa tulee takkiin kilpakumppaneilta, niin sanoisin minäkin että Schumi on lyöty. Ferrarin kotiradalla ei saa enää epäonnistua, ja paineet ovat varmasti valtavat. Nähtäisiinkö taas vuoden 2000 uusinta? Ferrarin ja Bridgestonen on pakko saada myös jotain aikaan. Uskon kuitenkin Ferrarin olevan kilpailukykyisempi Monzassa kuin vaikkapa nyt Unkarissa.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Viimeksi kun Schumi joutui taistelemaan kauden loppukisoihin asti hän oli 31-vuotias ja kaksinkertainen maailmanmestari (vuosi 2000). Vuosina 2001 ja 2002 kaikki oli täydellistä ja mestaruudet ratkesivat jo kesällä. Nyt kärkivauhtiin ei kuitenkaan ole asiaa läheskään jokaisessa kisassa, mikä taitaa vaikuttaa myös Schumin ajamiseen. Itse ainakin uskon Schumin ajavan tavanomaisen schumimaisesti mikäli auto olisi täydellisessä iskussa. Nyt kun säädöt ovat jatkuvasti hieman hakusessa ja muut hengittää niskaan, niin Schumilla ei enää pala se kirkkain liekki. Hän tuntuu ajavan kovaa silloin kuin kärkitaistoon on asiaa, mutta kun verinen taistelu käydään jämäpisteistä niin ajaminen ei samalla tavalla taida innostaa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Kyllähän se aika tarkkaan on tiedossa mistä Ferrarin rahat tulevat. Yksi jota kukaan ei ole vielä muistanut mainita on asiakasmoottorit.

Halusin enemmänkin herättää keskustelua tallien rahoituksesta. Perinteiset kilpatallit joiden takana ei ole jättimäistä autotehdasta, alkavat käydä vähiin, tai ainakin joutua erittäin ahtaalle.

Onko niin että Ferrari on "viimeinen mohikaani" ja jatkossa menestyvät vain suurten autonvalmistajien tallit?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ilmari:
Kyllähän se aika tarkkaan on tiedossa mistä Ferrarin rahat tulevat. Yksi jota kukaan ei ole vielä muistanut mainita on asiakasmoottorit.
Nuo eivät liene suuri tulonlähde, mitä ne maksoivat 40milj - menee lähes jo moottoreiden rakenteluun....

Ilmari:
Halusin enemmänkin herättää keskustelua tallien rahoituksesta. Perinteiset kilpatallit joiden takana ei ole jättimäistä autotehdasta, alkavat käydä vähiin, tai ainakin joutua erittäin ahtaalle.
Tuo on mielenkiintonen keskustelu, siitä voisi perustaa kokonaan oman aiheen.

Ilmari:
Onko niin että Ferrari on "viimeinen mohikaani" ja jatkossa menestyvät vain suurten autonvalmistajien tallit?
Ferrarihan oli edelläkävijä - se on aina ollut autotehtaan omistuksessa.
Ett silleen!!!!!!1
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Schumin vauhti Rubinhoon ja muihinkin hävisi kun Bridgestone lopetti Ferrarin yksinoikeuden rengastesteihin- sitä ennen renkaat suunniteltiin nimenomaan Ferrarille- lue Schumacherille. Siinä suurin syy- erityiskohtelua vähennettiin, nopeus väheni. Ironisinta tässä on tietenkin se, että BS jakoi rengastestivastuuta nimenomaan koska halusi saada Michelinin etumatkan kiinni. Hyvä opetus siitä, että kannattaa kilpailuttaa tallin ja merkin sisällä. Liika erityiskohtelu ja erityisasema herpaannuttaa ja saattaa ylimielisyyteen.
 

Hënkka

Guest
Aikaisemmin kaudella ajattelin, että Schumin munattomuus johtuu vain tämän uuden pistesysteemin täydellisestä sisäistämisestä, eli minimoimalla virheet saavuttaa kauden lopussa parhaan lopputuloksen. Kaikki liika yrittäminen on vain pahasta ja autossa satsataan absoluuttiseen luotettavuuteen. Mutta nyt edelliskisat ovat antaneet viitettä jostain ihan muusta. Jossain nyt mättää, kun Rubensin taso on pysynyt ihan kohdillaan, mutta Maikkeli on pudonnut kelkasta.

Tasan kolme vuotta sitten (ennen Monzaa 2000) olin varma siitä että Michael Schumacher on kukistettu henkisesti, mutta silloin tuli oltua täysin metsässä. Siitä alkoi kaikkien aikojen ylivoima. Saas nähdä mitä nyt tuleman pitää ja Monza näyttää sen suunnan.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Henkka:
Aikaisemmin kaudella ajattelin, että Schumin munattomuus johtuu vain tämän uuden pistesysteemin täydellisestä sisäistämisestä, eli minimoimalla virheet saavuttaa kauden lopussa parhaan lopputuloksen. Kaikki liika yrittäminen on vain pahasta ja autossa satsataan absoluuttiseen luotettavuuteen. Mutta nyt edelliskisat ovat antaneet viitettä jostain ihan muusta. Jossain nyt mättää, kun Rubensin taso on pysynyt ihan kohdillaan, mutta Maikkeli on pudonnut kelkasta.

Tasan kolme vuotta sitten (ennen Monzaa 2000) olin varma siitä että Michael Schumacher on kukistettu henkisesti, mutta silloin tuli oltua täysin metsässä. Siitä alkoi kaikkien aikojen ylivoima. Saas nähdä mitä nyt tuleman pitää ja Monza näyttää sen suunnan.
Riittääkö jos schumi onnistuu vain monzassa...tifosot voi sytyttää liekin mutta se voi sammua heti kisan jälkeen!!!

Ja mitä tulee tuohon vuoden 2000 toisintoon silloin schumi oli pelkkä maailmanmestari kuten häkä, mutta nyt hän on saavuttanut kaiken formuloissa!!!

Kyl se taitaa olla niin että kimi ja pablo revittelevat karkuun ja schumi jää nuolemaan näppejä wink
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Vaikuttaa vähän siltä että tätä Schumin lamaa / ylivoiman loppumista on odotettu niin pitkään (todella monta vuotta) ja niin kiihkeästi, että nyt tartutaan muutaman kisan notkahdukseen niinkuin viimeiseen mahdolliseen oljenkorteen.

Aika näyttää kuinka käy, mutta kehoittaisin kuitenkin arvioissa varovaisuuteen; älkää nuolaisko liian aikaisin. Schumihan saattaa olla historiaa, mutta kovin jyrkkien lausuntojen antajat saattavat nolata itsensä.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Totesin jo edellisessä viestissäni samansuuntaista ja nyt Charlie ja Henkka pukivat sen sanoiksi: Kahden viikon väli kaudella 2000. Täydellinen häviö 6-0 Spassa. Monzassa erittäin hieno voitto kahta viikkoa myöhemmin. Keke Rosberg totesi myöhemmin että hän ei ole koskaan ennen nähnyt vastaavaa ryhtiliikettä kahden kisan välillä. Ruutulippu '00 kirjassa Häkkinen toteaa jo Spata edeltävässä Unkarin osakilpailun jälkeen olevansa mestarisuosikki, ja Belgiassa hänen johtonsa vain lisääntyi.

Tämä kaikki on tosin vain historiaa ja elettyä aikaa. Mutta tämä kaikki todistaa vain sen että Schumacher&Ferrari ovat ennenkin olleet selkä seinää vasten. Samalla koko ykkösiä seuraava kansa on kääntänyt mielipiteensä Schumacherin mestaruusmahdollisuuksia vastaan. Toivottavasti historia toistaa itseään jälleen kerran.

Ja Observer, ymmärsit varmaan tarkoitusperäni, mutta saivartelu se vasta hauskaa onkin. Jos Schumacher lopettaa omasta päätöksestään vähintään kuusinkertaisena maailmanmestarina, tulee historia muistamaan hänet varmasti voittajana.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
Vaikuttaa vähän siltä että tätä Schumin lamaa / ylivoiman loppumista on odotettu niin pitkään (todella monta vuotta) ja niin kiihkeästi, että nyt tartutaan muutaman kisan notkahdukseen niinkuin viimeiseen mahdolliseen oljenkorteen.

Aika näyttää kuinka käy, mutta kehoittaisin kuitenkin arvioissa varovaisuuteen; älkää nuolaisko liian aikaisin. Schumihan saattaa olla historiaa, mutta kovin jyrkkien lausuntojen antajat saattavat nolata itsensä.
Silloin pitää takoa kun rauta on kuuma :D
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
JOC:
Totesin jo edellisessä viestissäni samansuuntaista ja nyt Charlie ja Henkka pukivat sen sanoiksi: Kahden viikon väli kaudella 2000. Täydellinen häviö 6-0 Spassa. Monzassa erittäin hieno voitto kahta viikkoa myöhemmin. Keke Rosberg totesi myöhemmin että hän ei ole koskaan ennen nähnyt vastaavaa ryhtiliikettä kahden kisan välillä. Ruutulippu '00 kirjassa Häkkinen toteaa jo Spata edeltävässä Unkarin osakilpailun jälkeen olevansa mestarisuosikki, ja Belgiassa hänen johtonsa vain lisääntyi.

Tämä kaikki on tosin vain historiaa ja elettyä aikaa. Mutta tämä kaikki todistaa vain sen että Schumacher&Ferrari ovat ennenkin olleet selkä seinää vasten. Samalla koko ykkösiä seuraava kansa on kääntänyt mielipiteensä Schumacherin mestaruusmahdollisuuksia vastaan. Toivottavasti historia toistaa itseään jälleen kerran.

Ja Observer, ymmärsit varmaan tarkoitusperäni, mutta saivartelu se vasta hauskaa onkin. Jos Schumacher lopettaa omasta päätöksestään vähintään kuusinkertaisena maailmanmestarina, tulee historia muistamaan hänet varmasti voittajana.
Se nyt on selvää että schumia ei pidä unohtaa kokonaan mestaruustaistelusta!!!

Mutta kun ollaan "realisteja" niin kyllä pitää aikamoinen ryhdistäytyminen käydä jos schumi voittaa mestaruuden!!

Niin onhan se tehnyt nousun ennenkin, mutta on se menny myös toisinkin päin!!!
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula

Mutta kun ollaan "realisteja" niin kyllä pitää aikamoinen ryhdistäytyminen käydä jos schumi voittaa mestaruuden!!

Niin onhan se tehnyt nousun ennenkin, mutta on se menny myös toisinkin päin!!![/QB]
Toivotaan oikein kovaa ettei Schumi voita mestaruutta. Nostetaan peukalot ja vieläpä isovarpaatkin pystyyn. :D :D :D :D :D
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Täydellinen häviö 6-0 Spassa. Monzassa erittäin hieno voitto kahta viikkoa myöhemmin.

Nyt tuon ryhtiliikkeen pitäisi vaan olla paljon suurempi kuin 2000 (nyt tuli turpaan kierros eli 100-0). Silloin vain Mika pystyi lyömään Michaelin ennen Monzaa, nyt pitäisi lyödä Williamsit, McLarenit ja Renaultit ja tietenkin oma tallitoveri :D .

<small>[ 25-08-2003, 00:35: Message edited by: Felix ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Felix:
Täydellinen häviö 6-0 Spassa. Monzassa erittäin hieno voitto kahta viikkoa myöhemmin.

Nyt tuon ryhtiliikkeen pitäisi vaan olla paljon suurempi kuin 2000 (nyt tuli turpaan kierros eli 100-0). Silloin vain Mika pystyi lyömään Michaelin ennen Monzaa, nyt pitäisi lyödä Williamsit, McLarenit ja Renaultit ja tietenkin oma tallitoveri :D .
Taitaa kuitenkin pikkuisen pelottaa että se kykeneekin siihen.

:D :D :D :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
juuh, Rubinholla on alakanu kulkeen, siin on maikkeliki helisemässä :)
kyllähän tosiasia on että BS on jäljessä renkaiden suorituskyvyssä, mutta eise koko syy ole Ferrarin tilanteeseen... Kyllä ongelmia on myös siinä että Ferrari ei ole enää ainoa jolla on "jotain uutta ja ihmeellistä" innovaatiota autossaan.... viime kaudellahan ne oli ainoita joilla oli tuo uusi moottori/vaihteisto paketti autossa... täksi vuodeksi mäcci uusi autonsa takapään, Renu on tehny parannuksia silel alueelle, ja Williamsin yksi isoimmista innovaatioista otettiin uuteen autoon Imolassa, ja sillonhan Williams nostikin oikeen kohinalla autonsa suorituskykyä...

asiasta 2 kolmanteen, onko kukaan muu kun minä huomannut että MR on ollut tänään aikas hiljaa? :D
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
FO110K:
juuh, Rubinholla on alakanu kulkeen, siin on maikkeliki helisemässä :) D
Niin, muillehan kuulutettiin pitkät sopparin, mutta Ruupeni 'unohtui'... yrittää päteä :D

Eilisessä kisassa oli Michaelilla varikkohässäkkää muutaman sekunnin enemmän kun auto piti startata uudelleen, jolloin jäi muistaakseni juuri Trullin taakse. Ja kun erot eivät olleet suuria niin ei ohi pääse. Eihän Kimikään Webberiä ohittanut vaikka oli 'sekunnin nopeampi kierroksella'.

Hivenen jäi myös hämäräksi tuo kun Ralf pääsi kuittaamaan Michaelin ennen unkarilaisen kierroksella ohittamista. Oliko Maillelilla suoralle lähtö epäonnistunut vai mikä oli kun ohitus näytti 'helpolta' vaikka aiemmin (ainakaan TV-kuvissa) ei näkynyt Ralf-Michael ohitusyrityksiä.

PS. Ja olikos niin, että se on Shell joka maksaa Schumin palkan?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tässä on nyt kuitenkin aika helvetisti eroja kauteen 2000 :

- Schumi ja Ferrari jahtasi silloin sitä ensimmäistä kuljettajien titteliä Ferrarille kahteenkymmeneen vuoteen.

- Schumi ei ollut itsekkään voittanut mestaruutta pitkään aikaan

- Häkkisen pudotti taistelusta Indianapoliksen moottoririkko

- Schumi oli nuorempi, eikä ollut menestyksen kyllästyttämä

- Vain McLaren pystyi laittamaan Ferrarille kampoihin 2000

- Schumacher ei ottanut turpiin tallikaveriltaan 0,5s/kierros aika-ajoissa kolmea kertaa putkeen

- Schumacherin suoritukset kisoissa ei ollut munattomia kuten ne on nyt

- Silloin oli vastakkain kaksi suurta mestaria, nyt Schumia ja Ferraria haastaa kaksi tulevaisuuden suurta mestaria jotka molemmat haluavat kammeta vanhan mestarin valtaistuimelta. Ja he ovat nälkäisiä kuten heidän tiiminsäkin (BMW koskaan voittanut mitään mestaruutta F1:ssä?).

Taitaa jäädä, ja toivottavasti jääkin, Ferrarille vain pronssia molemmista sarjoista. Tai sitten vielä Ralfkin kuittaa Michaelin pois MM-podiumilta. Se olisi oikeastaan parasta formuloille tähän saumaan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Joku viisas mies on sanonut kerran, että:
"Olet niin hyvä kuljettaja kuin mitä autosi on."

:D :D :D
 

Edge

Well-known member
Liittynyt
22.7.2003
Viestit
59
Sijainti
Kuopio
Kun puhutaan Schumin motivaatiosta, voitaisiin itse asiassa pohtia koko Ferrari-tallin motivaatiota. Toki niin isossa organisaatiossa työntekijöitä on vaihtunutkin mutta silti monet ovat varmasti olleet menossa mukana vuosikausia, parhaimmat kenties vuosikymmeniä. Mikä on näiden ihmisten motivaatio venyä yhä uudestaan ylivertaisiin suorituksiin? Kun sitä menestystä alkoi pitkän tauon jälkeen tulla roppakaupalla, kuinka monella takki tyhjeni? Kuinka monta tällaista "kehäraakkia" on nyt siinä asemassa että heistä yritetään saada irti enemmän kuin on mahdollista? Kun yksi menettää sen kipinän jolla mestaruutta tavoitellaan, tarttuu se pian toiseen, sitten kolmanteen... ja yhtäkkiä koko organisaatiossa on tapahtunut joku käsittämätön lamaantuminen, ei ehkä radikaali mutta kuitenkin juuri sen verran että se näkyy tuloksissa. Onko näin Ferrarin kohdalla?

Vaikka miten on kyse teknisestä lajista, vaikka miten rahaa pyörii ympärillä, niin silti kyse on ihmisistä. Siksi yksikään talli ei voi ikuisesti olla ykkönen, ei vaikka kuinka kaikki puitteet pitäisi periaatteessa olla olemassa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Shumi on siis palannut vanhaan taktiikkaansa eli "ryssimällä mestariski"?

Montoya kritisoi Schumin päälleajotaktiikkaa kuten myös Renaultti aiemmin:
'You've got to push,' said the BMW-Williams ace, 'but on the first lap I was on the outside of him and he just threw his car at me completely.'

Montoya said he was a 'bit shocked' by the German's tactics, which were questioned also after the Silverstone race by Renault officials.
 
Ylös