Schumin peippailu

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Edge sanoi:
Liityn siihen joukkoon jonka mielestä Schumin ja Montoyan tilanne oli ihan normaalia kilvanajoa, ilman mitään tarvetta rangaistuksiin.
Sama täällä. Nyt kun tuon linkitetyn videofilen vielä katseli moneen kertaan läpi, niin se vain vahvisti käsitystä "normaalista kilpa-ajotilanteesta". Tosin kiitos kuumakalle-Montylle siitä, että järjesti kisan näyttävimmän & kenties kiinnostavimman tilanteen :thumbup:

Montyllä ei ollut muuta paikkaa kuin nurtsi, jonne revitellä tuhoontuomitun ohitusideansa vuoksi - mutta Ralffi voi kyllä omasta nurmivisiitistään syytellä ihan itseään. Siis tietysti näin Montyn tapauksessakin, että itseään voi syytellä hänkin - mutta mikä esti Ralffia ajamasta / yrittämästä ohitse toiselta puolen, jossa olisi tilaa ollut? Jos Montyn ohittamisyritys oli "hullu" / tuhoontuomittu tms - niin mitä voi sanoa Ralffista? Väkisin yrittää nurmikkoa kyntämällä vaan ajaa ohi ja ihme kyllä saa pidettyä vikuroivan Williamsin hyppysissään ...

Olkoon Monty kuinka kuumaverinen & itkijä tai mitä vaan, mutta ainakin on 1000 kertaa mielenkiintoisempi f1-persoona kuin joku nurmikko-Ralf :tongue:
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
En ole F1 sääntökirjaa lukenut (kuulemma 2,5m paksu ja ei ole vitsi), mutta kaikissa rata-auto luokissa, joissa minä olen ajanut on kiilaaminen, blokkaaminen ja sukeltaminen ollut kiellettyä. Esim jos toisen auton eturenkaat on omani rinnalla, niin tilaa pitää antaa ja esim kartingissa ei ole edes peilejä joilla tilannetta tarkistaa, mutta sääntö silti noin. En halua tuoda esille muutakuin että jos Michaelin tekemä temppu on F1:ssä oikein, niin kannttaisiko sääntöjä muuttaa? Ohitukisia ja taisteluja halutaan nähdä, mutta tämä sääntö nimen omaan toisi niitä. Ei michaelin olisi tarvinut luovuttaa, kisaaminen vain olisi kestänyt muutaman mutkan enemmän... Ja sitähän sitä haluaisi nähdä.

Nykyään peippaillaan liikaa yms. ja jos säännöt on kirjoitettu vielä ihanneajolinjaa suosien, niin voidaan olla varmoja että ohituksia ei nähdä.
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
Musta Pekka sanoi:
No mutta näki selvästi että shumi oikein kiilas sen sinne... Katoppa in-car cameroista. Mukamas korjaa ettei perä lähde alta :thumbdown
Olin itse samaa mieltä, kunnes katsoin klippiä tarkemmin kohdasta jossa autot näytetään edestäpäin. Siinä havaitsee kuinka Sumin auto alkaa vikuroimaan. Samoin incar-kamerasta huomaa kuinka juuri ennen "kiilausta" nokka heilahtaa hieman vasemmalle.

Toisaalta Montyn nokka näkyy vähän väliä incar-kuvassa, eli Monty on ollut ihan vieressä, jolloin tilaa olisi ehkä pitänyt jättää? Mutta toisaalta, ainahan Monty olisi voinut ajaa kylkeen jos toinen ei suostu jättämään tilaa... ("fritzi tulee mukana", noin korkkarikielellä) :)
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Kyllähän tuossa oli ohituspaikka takanatulevalla kun Schumi valitsi mutkaantultaessa sen keskilinjan. Mutta Montoya munasi siinä, että jatkoi pysymistä siellä ulkona. Schumi ei ollut juurikaan optilinjalla suoralle kiihdyttämisen suhteen ja Montyn olisi ehdottomoasti pitänyt yrittää saada nopeampi kiihdytys sisäkautta siihen suoralle. Monty tosin pääsi hazardijarrutuksensa ansiosta vähän "liian" rinnalle ja Schumin ajolinja peitti automaattisesti sen puolenvaihdon, jota Monty olisi parempaan suorallelähtöön tarvinut.

Vastaavia tilanteita nähtiin mm. Hocken F3-kisoissa monia. Edellämenevä päätti suoralla ottaa sisälinjan mutkaan tultaessa ja taitava takaa tuleva kaveri kuittasi välittömästi ottamalla paljon optimimman linjan ulkoa ja kääntämällä mutkasta lähdettäessa sisäpuolelle, kun se edellemenevä sisälinjan ottanut ajautuu väistämättä ulommas ja sai vielä huonomman lähdön suoralle.

Mun mielestä Schumi ei tehnyt siinä mitään väärää, mutta Montoya ei osannut käyttää tilannetta oikealla tavalla hyväkseen. Leveämmällä radalla olisi voinut tapahtua mitä vaan. Imola lopullisesti vaan mäkeen kisakalenterista, eihän siellä taaskaan tainnut ollut yhtään ohitusta jos jotain Kimin Minardi-ohituksia ei lasketa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Finn75 sanoi:
En ole F1 sääntökirjaa lukenut (kuulemma 2,5m paksu ja ei ole vitsi), mutta kaikissa rata-auto luokissa, joissa minä olen ajanut on kiilaaminen, blokkaaminen ja sukeltaminen ollut kiellettyä. Esim jos toisen auton eturenkaat on omani rinnalla, niin tilaa pitää antaa ja esim kartingissa ei ole edes peilejä joilla tilannetta tarkistaa, mutta sääntö silti noin. En halua tuoda esille muutakuin että jos Michaelin tekemä temppu on F1:ssä oikein, niin kannttaisiko sääntöjä muuttaa? Ohitukisia ja taisteluja halutaan nähdä, mutta tämä sääntö nimen omaan toisi niitä. Ei michaelin olisi tarvinut luovuttaa, kisaaminen vain olisi kestänyt muutaman mutkan enemmän... Ja sitähän sitä haluaisi nähdä.

Nykyään peippaillaan liikaa yms. ja jos säännöt on kirjoitettu vielä ihanneajolinjaa suosien, niin voidaan olla varmoja että ohituksia ei nähdä.
F1-kisoja on ajettu aika kauan. Jos sellainen sääntö, että saa tilaa mutkassa työntämällä etupyörät vastustajan rinnalle olisi hyvä, niin miksi luulet ettei sitä ole toteutettu? Ohituksia ja tiukkaa kilpailuahan haluavat kaikki; yleisö, järjestäjät ja kuljettajat. Minkä ihmeen takia luulet että laji on tahallaan näin typerällä säännöllä tehty tylsemmäksi kuin mitä se voisi olla?

Luulisi että sinulla kilpa-ajoa harrastavana olisi ajatuksia tästä.

Minä noviisina en voi kuin arvata. Kuvittelen sen johtuvan turvallisuustekijöistä. F1 kilpailussa on myös hurjan nopeita mutkia joissa mutkan läpi kulkevalta optimilinjalta poikkeaminen aiheuttaa auton hallinnan menettämisen. Kuvaamasi kaltainen sääntö aiheuttaisi myös todennäköisesti hulluja rinnalle jarrutuksia ja tätä kautta huomattavan määrän kolareita jotka tuottaisivat vaaratilanteita, jopa hengenvaarallisia.

Nämä nyt olivat vain maallikon näkemyksiä. Uskon kuitenkin ettei formuloita tahallaan tylsäksi ole tehty. Ei se kenenkään etu voi olla.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Ilmari sanoi:
F1-kisoja on ajettu aika kauan. Jos sellainen sääntö, että saa tilaa mutkassa työntämällä etupyörät vastustajan rinnalle olisi hyvä, niin miksi luulet ettei sitä ole toteutettu? Ohituksia ja tiukkaa kilpailuahan haluavat kaikki; yleisö, järjestäjät ja kuljettajat. Minkä ihmeen takia luulet että laji on tahallaan näin typerällä säännöllä tehty tylsemmäksi kuin mitä se voisi olla?
Sehän tässä jännää onkin, kun selkeää sääntöä ei tunnu olevan. Välillä saa jotain tehdä ja välillä ei.

Luulisi että sinulla kilpa-ajoa harrastavana olisi ajatuksia tästä.
Oma veikkaukseni on että homma on politisoitunut liikaa. Pitää olla epäselvät säännöt, että voidaan markkinavoimien mukaisia ratkaisuja leipoa tarvittaessa. Esim toleransseja ja muita. En edelleenkään ymmärrä miksi toiset kuskeista saa rangaistuksia ja toiset ei. Samanlaisista tilanteista...

Minä noviisina en voi kuin arvata. Kuvittelen sen johtuvan turvallisuustekijöistä. F1 kilpailussa on myös hurjan nopeita mutkia joissa mutkan läpi kulkevalta optimilinjalta poikkeaminen aiheuttaa auton hallinnan menettämisen. Kuvaamasi kaltainen sääntö aiheuttaisi myös todennäköisesti hulluja rinnalle jarrutuksia ja tätä kautta huomattavan määrän kolareita jotka tuottaisivat vaaratilanteita, jopa hengenvaarallisia.
Sääntö on nimen omaan toista kuskia kunnioittava. Eli hänelle pitää antaa tilaa niin ulkona kuin sisälläkin. "Hullut jarrutukset" eli ns. sukellukset eli kurviin painaminen niin että osuumaa ei voi välttää ilman, että ohitettava väistää, jos sittenkään olisi kiellettyjä kanssa. Kolareilta ei moottoriurheilussa voida välttyä.

Nämä nyt olivat vain maallikon näkemyksiä. Uskon kuitenkin ettei formuloita tahallaan tylsäksi ole tehty. Ei se kenenkään etu voi olla.
Ei minunkaan näkemykset mitään ammattilaisen näkemyksiä ole mutta ihmettelenpä vaan miksi perussäännöt puuttuvat F1:stä..
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Näin "sulkee" Schumi oikeaoppisesti oven:



Tuossa ei mitään ovea suljeta, vaan ajetaan tahallisesti päälle, vaikka toinen on/oli rinnalla. :thumbdown Onkohan tuosta incar-kamera videota Montyn autosta missään?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Monty sai mitä tilasi :thumbup: Rinnallaolon suhteellisuus on hämmästyttävän pöyristyttävää :D
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Eikos tosta mutkasta lahdettaessa ajettu aina tolle jatketulle "ritilalle"?? JP oli aivan vaarassa paikassa tossa mutkassa (kun itse asiassa yritti edellisessa mutkassa sita ohitusta, ei tassa) eika itse hellannyt kaasua paremman ajolinjan toivossa. Tuloksena nurtsi.

Ei mitaan epaselvaa.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ja tuosta katsottuna Schumi ei edes yhtä suurta koukkausta sille jatkeelle tee kuin normaalisti.. johtuisiko vaikka siitä että yht'äkkiä siellä onkin jonkun pässin auto tukkeena :yuck:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Monty sai mitä tilasi :thumbup: Rinnallaolon suhteellisuus on hämmästyttävän pöyristyttävää :D
Tuossa vaiheessa osuma on tapahtunut jo. Sitä paitsi netistä etsimällä löytää ainakin incar-kamerakuvaa Schumin autossa ja yhdessä vaiheessa Monty on jo auton kaulan verran edellä. Siinä vaiheessa Schumin päättää ajaa mutkan vahingossa "hieman" leveäksi ja sitten kolahti. Maikkarin lähetyksestäkin näkee, että Schumi vetää Tosa-mutkan paljon leveämmin kuin muut perässä tulevat.

Jos Schumi ei olisi töötännyt Montoyaa sivuun, olisi tullut todella mielenkiintoinen rintarinnan ajo/kisa seuraavaan mutkaan. Sitä ei valitettavasti Schumin törmäilyn takia nähty. :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
General FUp sanoi:
Ja tuosta katsottuna Schumi ei edes yhtä suurta koukkausta sille jatkeelle tee kuin normaalisti.. johtuisiko vaikka siitä että yht'äkkiä siellä onkin jonkun pässin auto tukkeena :yuck:
Kyllä muuten teki. Katso tilanne videolta uudestaan. Schumi vetää lähes itsekkin nurmikolle asti. Tuossa kuvassa hän on palannut jo radalle ja törmäys on jo tapahtunut.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Ei tuosta ehkä olisi rangaistusta tarvinnut antaakaan, mutta kuinkahan olisi ollut jos miehet olisivat olleet toisin päin?

Montyhan oli yhdessä vaiheessa jo Skumin edellä, mutta ...

TS:
"Schumacher itse suhtautui hyvin rauhallisesti kolumbialaisen syytöksiin. Taistelu osui startin jälkeen ensimmäiseen, toiseen ja varsinkin kolmanteen kaarteeseen.
- Sellaista on kilpa-ajo. Pulman aiheutti, että Montoya jarrutti radan likaisella puolella. Onnistuin kiihdyttämään ennen häntä ja siksi en nähnyt autoa. ."Luulin hänen olevan toisella puolella

Aikasten sokea kilpa-ajaja. Ei uskois, että on moninkertainen MM.

."Luulin hänen olevan toisella puolella :)
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Montyn valittamisesta tekee turhanpäiväistä / huvittavaa pari faktaa :

1. Lähdössä Monty peippaili todella törkeästi Ralffia joka olisi mitä ilmeisemmin muuten painanut Montystä ohitse
2. Heti "Montyn sortamisen" jälkeen Monty itse pistää vahingon kiertämään Ralfille ( joka sinänsä oli Ralfille oikein ;) )

Ei mitään Montya vastaan - päinvastoin, kuten on moneen kertaan tullut todettua - mutta ... onhan tuo aika kaksinaamaista valittaa muiden blokkaavan häntä kohdassa X, kun itse juuri hetkeä ennen ja jälkeen kohdan X blokkailee muita. Toki Ralffin nurmikolleajelu oli astetta pölhömpi tapaus (kuten sanoin aiemmin), mutta se lähdön blokkailu mitä Monty suoritti, se oli aika törkeää. Vähintään samanlaista "vaihdetaanpa ajolinjaa 10 metrin välein vaikka huvin vuoksi" kuin mistä Ferrareita syytettiin joku kausi takaperin.

En todellakaan ole mikään Schumi-fani, en ole koskaan ollutkaan - mutta silti on hyvä esittää kysymys: Jos Schumin tilalla tuossa olisikin ollut Monty, joka olisi blokannut Schumia ja Schumi olisi vetänyt nurtsilta mutkan, niin mikä olisi ollut niiden kanta jotka nyt ovat sitä mieltä että Schumi menetteli väärin? :tongue: Ettei vain olisi ollut ilo ylimmillään ja Montyn teko ollut oikea uroteko? (kieltämättä olisin itsekin siitä iloinnut, etenkin kun voittaja on nykyään aina sama hemmo) ...

Jossitellahan aina voi - veikkaanpa (jossittelen) että jos Monty olisikin Schumin tuossa ohittanut, niin ei olisi kauaa kestänyt se tilanne, että Monty olisi edellä pysynyt. Ei sillä autolla. Ferrarin ollessa niin paljon muita nopeampi. Mutta kuitenkin on myös hyvä, että Monty uskaltaa laukoa mielipiteitään joka paikassa - just tuollaiset räiskyvät persoonat piristävät formuloita - etenkin nykytilanteessa :dunno:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Henkka sanoi:
Kyllähän tuossa oli ohituspaikka takanatulevalla kun Schumi valitsi mutkaantultaessa sen keskilinjan. Mutta Montoya munasi siinä, että jatkoi pysymistä siellä ulkona. Schumi ei ollut juurikaan optilinjalla suoralle kiihdyttämisen suhteen ja Montyn olisi ehdottomoasti pitänyt yrittää saada nopeampi kiihdytys sisäkautta siihen suoralle. Monty tosin pääsi hazardijarrutuksensa ansiosta vähän "liian" rinnalle ja Schumin ajolinja peitti automaattisesti sen puolenvaihdon, jota Monty olisi parempaan suorallelähtöön tarvinut.

Vastaavia tilanteita nähtiin mm. Hocken F3-kisoissa monia. Edellämenevä päätti suoralla ottaa sisälinjan mutkaan tultaessa ja taitava takaa tuleva kaveri kuittasi välittömästi ottamalla paljon optimimman linjan ulkoa ja kääntämällä mutkasta lähdettäessa sisäpuolelle, kun se edellemenevä sisälinjan ottanut ajautuu väistämättä ulommas ja sai vielä huonomman lähdön suoralle.

Mun mielestä Schumi ei tehnyt siinä mitään väärää, mutta Montoya ei osannut käyttää tilannetta oikealla tavalla hyväkseen. Leveämmällä radalla olisi voinut tapahtua mitä vaan. Imola lopullisesti vaan mäkeen kisakalenterista, eihän siellä taaskaan tainnut ollut yhtään ohitusta jos jotain Kimin Minardi-ohituksia ei lasketa.
Täysin samaa mieltä! Tilanne alkoi jo Tosaa edeltävässä shikaanissa, jota lähestyttäessä Schumi siirtyi sisälinjalle estääkseen Montoyan ohituksen shikaanissa. Montoya päättikin sitten ajaa ulkokautta Schumin rinnalle ja sai sisäradan seuraavaan kaarteeseen. Schumi sai Tosaa edeltävälle suoranpätkälle huonomman kiihdytyksen, koska antoi kahden käännöksen verran tilaa Montoyalle. Se mahdollisti Montoyan rinnalla-ajon Tosaan ja pakotti Schumin lähestymään Tosaa sisempää kuin normaalisti. Kaarre on niin tiukka, ettei Schuilla ollut mitään mahdollisuuksia kääntää jyrkemmin sisään, ellei olisi tiputtanut vauhtia täysin pois. Jos Montoya olisi toimint juuri niinkuin Henkka sanoi, eli olisi jarruttanut hieman aikasemmin ja kääntänyt Schumin sisälle, olisi Montoya saattanut paremman ulostulonopeuden ansiosta kiihdyttää Schumin edelle ja ainakin saanut sisälinjan seuraavaan tiukempaan mutkaan, Piratellaan.

Kyllä muuten teki. Katso tilanne videolta uudestaan. Schumi vetää lähes itsekkin nurmikolle asti. Tuossa kuvassa hän on palannut jo radalle ja törmäys on jo tapahtunut.
UkF1:stä löytyvältä videolta voi todeta, että Schumi ei ollut edes valkoisella levennyksellä, ennenkuin Montoya häntä sivuponttooniin tyrkkää. Loppu onkon seurausta Montoya tönimisestä, Schumi ottaa auton taas hanskaan nopealla ohjausliikkeellä, ja renkaat käyvät puoliksi valkoisen levennyksen ulkopuolella vihreällä levennyksellä.

Vaikea tuota on Schumin syyksi laittaa. Montoyalle voisi suositella vähän malttia ja jären käyttämistä tuollaisissa tilanteissa, niin voisi oikeasti ohikin päästä eikä kisan jälkeen tarvitsisi itkeä lehdistölle kuinka Schumi kiusaa häntä.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
"Kun Juan Pablo Montoya selviytyi Tosa-mutkassa ulosajolta Michael Schumacherin peittäessä tilan kolumbialainen oli hetkeä myöhemmin suistaa tallikaverinsa Ralf Schumacherin radalta kohdassa, missä autojen nopeus oli 250 km/t.
Head ärjähti kiro- ja haukkumasanojen täyttämän sadattelun kuulokkeisiin.
- Mitä tuo v-tun idiootti oikein tekee, tekninen johtaja kiljahti niin, että kuljettajat olisivat kuulleet sen ilman radioyhteyttäkin."

Lähde: Turun sanomat.

Aika hauskaa sanomaa tekniseltä johtajalta...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Sellata vielä, että ainoa syy miksi Montoya oli hetken renkaanmitan Schumia edellä Tosan sisääntulossa, johtuu Montoya tekemästä hazardijarrutuksesta aivan liian myöhään. Kovasta jarrutuksesta myös johtui hänen jäämisensä puoli autonmittaa Schumin taakse paremmalla sisääntulolinjalla.

Headkin on sitä mieltä, ettei Montoyan ajo ollut kovinkaan järkevää. :thumbup:
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Lukemattomat on ne kerrat kun toinen vetää mutkaan tultaessa sisältä ohi ja saman tien ulos leveäksi... Nyt vaan vauhtia ei ollu samalla lailla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Finn75 sanoi:
Sehän tässä jännää onkin, kun selkeää sääntöä ei tunnu olevan. Välillä saa jotain tehdä ja välillä ei.



Oma veikkaukseni on että homma on politisoitunut liikaa. Pitää olla epäselvät säännöt, että voidaan markkinavoimien mukaisia ratkaisuja leipoa tarvittaessa. Esim toleransseja ja muita. En edelleenkään ymmärrä miksi toiset kuskeista saa rangaistuksia ja toiset ei. Samanlaisista tilanteista...



Sääntö on nimen omaan toista kuskia kunnioittava. Eli hänelle pitää antaa tilaa niin ulkona kuin sisälläkin. "Hullut jarrutukset" eli ns. sukellukset eli kurviin painaminen niin että osuumaa ei voi välttää ilman, että ohitettava väistää, jos sittenkään olisi kiellettyjä kanssa. Kolareilta ei moottoriurheilussa voida välttyä.



Ei minunkaan näkemykset mitään ammattilaisen näkemyksiä ole mutta ihmettelenpä vaan miksi perussäännöt puuttuvat F1:stä..
Seiskavitosen kanssa täsmälleen samaa mieltä.
 
Ylös