Schumin peippailu

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Edge sanoi:

Jos Schumi olisi jättänyt Montoyalle tilaa, olisi hänen pitänyt hiljentää vauhtia selvitäkseen ideaalilinjaa tiukemmasta käännöksestä. JPM olisi mennyt heittämällä ohi ja takaa tulevat olisivat yhtä lailla saaneet vauhtiedun. Ei kukaan muukaan kuski olisi sitä suostunut tekemään.
Ei sillä eikä millään, mutta jos FIA ottaisi kannan, että tuollaisissa tilanteissa pitää jättää tilaa "ohitusta yrittävälle kuljettajalle" jonka eturengas on "ohitettavan" takarenkaan kanssa vähintään samalla tasolla (ja päinvastoin), saatettaisiin kisoissa nähdä joskus jopa ohituksia.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Finn75 sanoi:
Pitää olla epäselvät säännöt, että voidaan markkinavoimien mukaisia ratkaisuja leipoa tarvittaessa. Esim toleransseja ja muita. En edelleenkään ymmärrä miksi toiset kuskeista saa rangaistuksia ja toiset ei. Samanlaisista tilanteista...
Ongelma tuomareilla on sama kuin näkemyksillä tällä foorumilla. Täälläkin osa on sitä mieltä että Schumi toimi oikein ja osa sitä mieltä että pitäisi rangaista.

Mistä ihmeestä luulet johtuvan etteivät kaikki täällä ole samaa mieltä asiasta? Harrastetaanko tällä foorumillakin politikointia? Leipooko täälläkin osa kirjoittajista markkinavoimien mukaisia ratkaiseuja, vai mistä erilaiset mielipiteet mahtavat johtuva?

Ehkä kysymys on siitä että tismalleen oikeita vastauksia ei ole olemassa.
 

fhoti

New member
Liittynyt
27.4.2004
Viestit
3
kun katsoo tarkkaan niitä videoita niin
ainakin jaguar tallin auto pystyi hyvin ottamaan
sisemmän ajolinjan ja silti pystyi seuraavalla
suoralla haastamaan edellä ajavaa renaulttia.

Mutta toisaalta schumilla oli selvästi ongelmia
pidon kanssa ekan kierroksen ajan.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari sanoi:

Ehkä kysymys on siitä että tismalleen oikeita vastauksia ei ole olemassa.

Tämän takia olenkin erittäin helpottunut siitä, että tänä vuonna kilpailun aikaisista rangaistuksista ollaan pääosin luovuttu. Kisan jälkeen on paljon paremmat mahdollisuudet analysoida mitä tarkkaan ottaen tapahtui. Voisin ainakin kuvitella, että Montoya-Schumi tapausta on tutkittu tähän mennessä 3-4 kertaa enemmän kuin Montoya-Barrichello tapausta viime vuonna ennen tuomion langettamista.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Kun nyt otsikkona on schumin peippailu, niin en malta olla laittamatta tähän toisenkin threadin alle laittamiani otteita sääntökirjasta (tässä oli alunperin kysymys siitä onko ns. "klassikko" sääntö edellä ajavan vapaista ajolinjoista edelleen validi, vastaukseni oli Ei mutta jouduin sitten pihteihin ja hakemaan ajantasaiset tiedot sääntökirjasta).....

=>Kun nyt varta vasten pyysit niin kävimpä oikein kattomassa sääntökirjaa. Mutta ensin vähän taustaa: suoritin ns. rataleiman 80-luvulla jolloin ajoin siis myös kilpaa. Silloin mielestäni edellä ajava lähes yksiselitteisesti sai valita ajolinjat (sääntökirjan tekstiä en muista, mutta näin oli todellakin käytäntö). 90-luvun loppupuolella suoritin ratatuomaritutkinnon ja tällöin minulle oli suuri yllätys että että tämä ns. klassikko-sääntö oli heitetty romukoppaan. Uuden säännön mukaan "ohittajalle on annattava tilaa" (täähän on todella vaikea tulkita)

Asiani vakuudeksi ohessa muutamia lainauksia sääntökirjoista.

ns. F1 -säännöthän ovat puhtaasti administratiivisia ja teknisiä, ajamiseen liittyvä säännöstö löytyy yleisesti rata-autoilun säännöstöstä

Kyseinen pykälä on: FIA -General sporting regulations; appendix L; Chapter IV; code of driving...; 2. Overtaking (http://www.fia.com/resources/docume...ppendix_L_a.pdf )

koska tämä sääntökirja pdf-muodossa, en voi sitä kopioida tähän, joten laitan tähän saman kohdan suomalaisesta laitoksesta:

13.6.1 Ohittaminen
a) Kilpailun aikana, kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen koko radan leveyttä. Kuitenkin heti, kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edelläajavan ohjaajan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä radan sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta.

b) Jos edellä ajavan auton ohjaaja ei näytä seuraavan huolellisesti taustapeilejä, on ratatuomareiden varoitettava häntä heiluttamalla sinistä lippua ja siten välitettävä hänelle tieto, että toinen kilpailija haluaa ohittaa.

Kilpailijaa, joka ei noudata sinistä lippua, voidaan rangaista. Jatkuva sinisen lipun määräyksen noudattamatta jättäminen voi aiheuttaa kilpailusta sulkemisen.

c) Kaarteissa sekä niiden lähestymis- ja jättövaiheessa voivat kilpailijat ajaa haluamallaan tavalla ottaen kuitenkin huomioon radan reunamerkinnät. Kaarteessa ohittaminen voidaan tilanteesta riippuen suorittaa oikealta tai vasemmalta puolelta.

Kuitenkin toimenpiteet, joilla on tarkoitus estää toista kilpailijaa, kuten esimerkiksi ennenaikaiset suunnanmuutokset, tahallinen autojen kiilaaminen kaarteen sisä- tai ulkoreunaa kohti tai muut sääntöjenvastaiset suunnanmuutokset ovat ankarasti kiellettyjä ja rangaistaan tahallisuudesta ja virheen toistamisesta kilpailusta sulkemisella. Vaarallisen ajon toistaminen, tahattomastikin, voi aiheuttaa kilpailusta sulkemisen.

d) Jokainen estämistoimenpide yhden tai useamman kilpailijan suorittamana, olipa se tahallinen tai tahaton, on kielletty. Jatkuva useiden autojen rinnakkain ajaminen, samoin kuin muodostelmassa ajo, on sallittua vain silloin, kun toista autoa ei ole yrittämässä ohitusta. Muulloin sinistä lippua on heilutettava.

e) Seuraamus, joka aiheutuu sinisen lipun merkityksen noudattamatta jättämisestä, voidaan määrätä kilpailijoille, jotka sulkevat osan rataa ja vakavampana järjestelmällisestä sulkemisesta kilpailusta sulkemisella. Sama seuraamus määrätään kilpailijoille, jotka mutkittelevat puolelta toiselle radalla tarkoituksena estää muiden kilpailijoiden ohitusyritykset.

f) Vakavien virheiden toistaminen ja auton hallinnan puutteen esilletulo (esim. ulosajo radalta) voi aiheuttaa näihin syyllistyneen kilpailijan sulkemisen kilpailusta.

g) Kilpailijat saavat käyttää vain kilparataa ajon aikana.

SITTEN VIELÄ ns. SCHUMI-säännöstä.
yllä, kohdassa e) Sama seuraamus määrätään kilpailijoille, jotka mutkittelevat puolelta toiselle radalla tarkoituksena estää muiden kilpailijoiden ohitusyritykset.
Alkuperäisessä laitoksessa viimeinen lause kohdassa e) kuuluu: "The same penalty shall be applied to drivers who swing FROM ONE SIDE OF THE TRACK TO OTHER SIDE IN ORDER TO PREVENT OTHER COMPETITORS FROM OVERTAKING"

Eli sääntökirja ei todellakaan tunne, ei ole koskaan tuntenutkaan tätä Schumi-pykälää, jonka mukaan hän saa " yhden kerran peipata eteen"
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
No tämän päivän henkilöautostakin on vaikea nähdä juuri tohon missä monty on, vaikka peilit ovat isot ja kaartuvat. Vormulassa toi monty saatto olla sumin sokeessa kulmassaki koko ajan, ja niiinku sumi sano luulleensa, että se oli vaihtanu puolta niinku olis voinu odottaakin. Mulle on ihan sama ketkä kuskit siinä on, mutta en haluu tällasistä mitää rankkareita, ku kumpikaan ei keskeyttäny eikä tippunu mitään kymmentä sijaa taakse.

Ooksmä ainoo täällä kuka haluu noita tilanteita lisää joka ikiseen kisaan, ja mielellään monta per kisa??
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
pääosin samaa mieltä. Ei tosta rangaistuksia voi jakaa. toivottavasti ei jatkossakaan, vaikka roolit olisivat toisinpäin.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
h@nz sanoi:
Kun nyt otsikkona on schumin peippailu, niin en malta olla laittamatta tähän toisenkin threadin alle laittamiani otteita sääntökirjasta (tässä oli alunperin kysymys siitä onko ns. "klassikko" sääntö edellä ajavan vapaista ajolinjoista edelleen validi, vastaukseni oli Ei mutta jouduin sitten pihteihin ja hakemaan ajantasaiset tiedot sääntökirjasta).....

Toivottavasti et saanut elin-ikäisä traumoja siitä, että jouduit "pihteihin" minun takiani. Vastaukseni viestiisi löytyykin toisesta toikista. ;)

Lisää tuollaisia taistelutilanteista todellakin kaivattaisiin!:ahem: :thumbup:
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Spam sanoi:
No tämän päivän henkilöautostakin on vaikea nähdä juuri tohon missä monty on, vaikka peilit ovat isot ja kaartuvat. Vormulassa toi monty saatto olla sumin sokeessa kulmassaki koko ajan, ja niiinku sumi sano luulleensa, että se oli vaihtanu puolta niinku olis voinu odottaakin. Mulle on ihan sama ketkä kuskit siinä on, mutta en haluu tällasistä mitää rankkareita, ku kumpikaan ei keskeyttäny eikä tippunu mitään kymmentä sijaa taakse.

Ooksmä ainoo täällä kuka haluu noita tilanteita lisää joka ikiseen kisaan, ja mielellään monta per kisa??
Hei kamoon!

Kuolleessa kulmassa eivät ole henkilöautot kuten eivät formulatkaan silloin kun ovat jo edellä ohitettavaa

Lisää näitä, olen samaa mieltä.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Juhis sanoi:
Toivottavasti et saanut elin-ikäisä traumoja siitä, että jouduit "pihteihin" minun takiani. Vastaukseni viestiisi löytyykin toisesta toikista. ;)

Lisää tuollaisia taistelutilanteista todellakin kaivattaisiin!:ahem: :thumbup:
Ei ollenkaan. Oli itse asiassa ihan hyvä käydä tarkistamassa asiat, kun ei tosiaankaan tuu enää ihan säännöllisesti virkailtua.

Ja sitä paitsi olen samaa mieltä kanssasi.:wink:
 

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
Leeds sanoi:
Hei kamoon!

Kuolleessa kulmassa eivät ole henkilöautot kuten eivät formulatkaan silloin kun ovat jo edellä ohitettavaa

Lisää näitä, olen samaa mieltä.
Olettaisin Schumin katseen olleen kuitenkin mutkan suuntaan, kypäräkin estää jonkin verran sivuttaisnäkyvyyttä, ja peileistä Juanin auto ei tuolta varmasti näkynyt, joten pitäisin näkemättömyyttä ihan mahdollisena.

Ja toiseksi aivan seinähullua edes olettaa, että joku jättäytyisi tuossa ulkokaarteen puolelle.

Juanina olisin lehdistötilaisuudessa jättänyt itkemättä.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Spam sanoi:
Mulle on ihan sama ketkä kuskit siinä on, mutta en haluu tällasistä mitää rankkareita, ku kumpikaan ei keskeyttäny eikä tippunu mitään kymmentä sijaa taakse.

Ooksmä ainoo täällä kuka haluu noita tilanteita lisää joka ikiseen kisaan, ja mielellään monta per kisa??
Asiapuhetta. Ei tässä mitään rangaistuksia tarvita, viime syksynä Indyssäkään ei olisi pitänyt antaa. Tällaisia tilanteita väkisinkin tapahtuu toisinaan noissa vauhdeissa. Pääasia oli että kumpikaan ei rikkonut autoaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
hjuw sanoi:
Olettaisin Schumin katseen olleen kuitenkin mutkan suuntaan, kypäräkin estää jonkin verran sivuttaisnäkyvyyttä, ja peileistä Juanin auto ei tuolta varmasti näkynyt, joten pitäisin näkemättömyyttä ihan mahdollisena.
Schumacherillahan on ennenkin ollut näitä näköongelmia kuten Kanadassa 1998.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tämä keskustelu jälleen todistaa oikeaksi sen huvittavan tosiseikan, että ihminen näkee asiat juuri niin kuin haluaa. Ne, jotka kuuluvat jo muutenkin anti-Schumi leiriin, näkevät Schumin sikailleen törkeästi. Muut taas näkevät tilanteen suhteellisen normaalina kilvanajona.

En osaa sanoa, mikä tilanne oikeastaan oli. Sitä kuitenkin kysyisin, että kuinka moni Schumin moralisteista luulee, että Montoya olisi toiminut Schumin asemassa jotenkin eri tavalla? Frank Williams totesi aivan oikein, että Montoyalta ei ole odotettavissa armoa tuon tapaisissa tilanteissa. Tämän takia läski-Pablon ruikutus on naurettavaa tekopyhyyttä.

Häkkisen kanssa Schumilla ei ollut juurikaan ongelmia pysyä nahoissaan ja samaa varmaan pätee myös Räikköseen.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Jos nyt yleisemmin ajattelee koko tätä juttua ohittamisen kannalta, niin jotenkin tuntuu, että nykyään peitellään ja blokataan huomattavasti enemmän kuin ennen. Jos jotain vanhoja kisoja katselee, niin aika usein ohitustilanteessa huomaa, kuinka takaa tulevalle jätetään tilaa esimerkiksi mutkassa. Olisiko tosiaankin kilpa-ajokulttuuri tuolta osin muuttunut. Aika vähän kunnioitetaan takaa tulevaa. Tältäkin kaudelta on monta esimerkkiä jo kasassa. Montoya-Button Australiassa, Ralf-Sato Bahrainissa, Ralf-Alonso Imolassa ja sitten vielä tämä eniten puhuttanut Montoya-Schumacher tilanne. Kaikki nuo on päättynyt siihen, että ainakin yksi auto on spinnannut/ajautunut ulos. Toisaalta Bahrainissa nähtiin toisenlainenkin esimerkki, kun Sato ohitti DC:n. Siinä DC käyttäytyi kuin kuski ennenvanhaan. Ei alkanut sulkemaan väkisellä tietä, vaikka olisi ehkä voinut pitää ties kuinka kauan nopeampaa kuskia takana.

Tuota sitten voisikin pohtia, mistä kaikki johtuu. Ehkä autot on nykyään turvallisempia. Ei välttämättä käy mitenkään, vaikka vähän kolahtaisikin. Ennen oli nopeasti loukkaantuminen edessä, jos kolariin toisen kanssa joutui. Täytyi kunnioittaa siis ohitustilanteessa toista ja antaa tilaa. Ennen nuo ohituksetkin taisi olla helpompia. Ehkä siinä kaksi suhteellisen samaa nopeutta ajavaa kuskia pystyi ajattelemaan, että vaikka nyt tuo toinen ohituksen tekisikin, niin vielä on mahdollisuus ottaa sijoitus takaisin. Nykypäivänä on taas toista. Varsinkin jossakin Imolan kaltaisella radalla. Schumin oli melkein pakko tehdä kaikki mahdolliset temput, jotta Montoya ei mene ohi. Jos Montoya olisi mennyt ohi, niin kolumbialainen olisi puolestaan voinut alkaa peittelemään ja vielä hitaampana olisi hidastanut aikalailla sumin menoa. Tuota olisi voinut jatkua kierrostolkulla ja se olisi vaarantanut Schumacherin kisan. Tiedä sitten olisiko juuri mitään peittelyäkään tarvittu, kun tuo nykyautoilla tuntuu niin vaikealta tuo ohittaminen.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Häkkisen kanssa Schumilla ei ollut juurikaan ongelmia pysyä nahoissaan ja samaa varmaan pätee myös Räikköseen.
Tässä joku tais muutama päivä sitten just mainita että tuohan johtuu siitä että Häkä ja Sumi ajoi hyvin vähän loppujenlopuksi oikein tosissaan kilpaa keskenään. Spassa 2000 tämä päästiin näkemään ja silloin Sumi yritti heti kiilata Häkkisen seinään 300km/h vauhdissa. Harmi että Mika oli liiankin herrasmiesmäinen eikä halunnut ottaa asiaa julkisesti puheeksi toisin kuin Sumi olisi epäilemättä tehnyt jos osat olisivat olleet toisinpäin.

Voisikin sanoa että Schumacherilla ei ole hirvittävästi ongelmia pysyä nahoissaan jos toinen ei yrityksistä huolimatta provosoidu oikein mitenkään.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Monty oli provosoitunut jo ennen kuin oli ajannut yhtäkään ykköskisaa...

Mielenkiintoista kuitenkin seurata miten McLarenilla suhtaudutaan Juan Paplon mahdollisiin "avautumisiin", esim. tyyliin Ranska-03.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer:

Heti tulee ainakin mieleen kaksi Schumin tekemää kisatilanne ohitusta. Yhden kerran Mika pukkasi ensimmäiseen mutkaan todella rohkeasti Schumin ohi. En vain muista kisaa. Vähintäänkin ensimmäiseen mutkaan mentäessä tuli monta kovaa tilannetta. Eiköh'n niitä kisatilanteitakin ollut enemmän, kun vain muistaisi. Ainakin Ross Brawn katsoi aiheelliseksi verrata luunmurskaaja Montoyaa herrasmiesmäiseen Häkkiseen, jonka kanssa Schumi yleisesti ottaen ajoi puhtaasti. Toki sanoihan Mikakin, että radalla kaikki ei aina ollut täydellistä Schumin kanssa.
 
Ylös