Schumin peippailu

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
Observer sanoi:
Schumacherillahan on ennenkin ollut näitä näköongelmia kuten Kanadassa 1998.
On ollut tai ei, kommentoin vain Juanin kanssa kolausta imolassa, nyt kun tuosta clipin olen muutaman kerran loopannut.

Eikä kaikkia kolauksia missä Schumi on ollut mukana todellakaan voi laittaa Schumin piikkiin, paitsi jos tilannetta havainnoi anti-Schumi- tai sinivalkolasit päässä. Mikä voimakkuus sinulla on? :confused: Sinäkö edelleen katsot, että oli väärin kun Schumia ei tuosta rangaistu?

Miksei muuten näissä kolauksissa koskaan muistella esim. Malesiaa -03 kun Schumi myönsi kontaktin olleen oma virheensä?
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
hjuw sanoi:
On ollut tai ei, kommentoin vain Juanin kanssa kolausta imolassa, nyt kun tuosta clipin olen muutaman kerran loopannut.

Eikä kaikkia kolauksia missä Schumi on ollut mukana todellakaan voi laittaa Schumin piikkiin, paitsi jos tilannetta havainnoi anti-Schumi- tai sinivalkolasit päässä. Mikä voimakkuus sinulla on? :confused: Sinäkö edelleen katsot, että oli väärin kun Schumia ei tuosta rangaistu?

Miksei muuten näissä kolauksissa koskaan muistella esim. Malesiaa -03 kun Schumi myönsi kontaktin olleen oma virheensä?
Tai jos ei näe metsää puilta, kuten sinä teet?
Mielestäni tilanne ei olisi mitenkään erikoinen jos kyseessä eivät olisi Pablo ja miihkali! Pablo on saanut kärsiä ns. vastaavista tilanteista, ja miihkali päästetään aina 'kuin koira veräjästä'(huom. kun kirjoitin tätä, pidin kolmannen silmän peitettynä, sen anti-schumi silmän!)!? Fia:n tuomaristo oli varmaankin oikeassa, pohtiessaan tilannetta, mutta heillä täytyi olla samanlaiset laput silmillään kuin ravi hevosilla!
Odotettavissa on tukalia lähdön jälkeisiä mutkia miihkalille!
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Hassua, enemmistö on selkeästi sitä mieltä että tälläisiä tilanteita tarvittaisiin lisää formuloihin - samalla kuitenkin he vaativat Schumacherin päätä vadille.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
JOC sanoi:
Hassua, enemmistö on selkeästi sitä mieltä että tälläisiä tilanteita tarvittaisiin lisää formuloihin - samalla kuitenkin he vaativat Schumacherin päätä vadille.
En ole laskenut onko kysymyksessä enemmistö. Aika tasan taitavat näkemykset jakautua.

Muuten kyllä totta. Jos Schumi olisi väistänyt ja päästänyt takaa tulevat ohitseen, ei tilanteessa olisi ollut mitään sykähdyttävää.

Lapsenomainen usko siihen että kaikki voivat aina tehdä kaikille tilaa ja näin syntyy elämää suurempia kaksinkamppailuja ei taida olla kovin realistinen.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ilmari sanoi:
En ole laskenut onko kysymyksessä enemmistö. Aika tasan taitavat näkemykset jakautua.
Harvemmassa postauksessa halutaan lisää tällaisia tilanteita JA vaaditaan Schumille samaan syssyyn rangaistusta.

Joten eiköhän tuo ollut hatusta vedettyä statistiikkaa. ;)

Asiasta on aikalailla turha jarnata.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
RK-62 sanoi:
Jos nyt yleisemmin ajattelee koko tätä juttua ohittamisen kannalta, niin jotenkin tuntuu, että nykyään peitellään ja blokataan huomattavasti enemmän kuin ennen. Jos jotain vanhoja kisoja katselee, niin aika usein ohitustilanteessa huomaa, kuinka takaa tulevalle jätetään tilaa esimerkiksi mutkassa. Olisiko tosiaankin kilpa-ajokulttuuri tuolta osin muuttunut. Aika vähän kunnioitetaan takaa tulevaa. Tältäkin kaudelta on monta esimerkkiä jo kasassa. Montoya-Button Australiassa, Ralf-Sato Bahrainissa, Ralf-Alonso Imolassa ja sitten vielä tämä eniten puhuttanut Montoya-Schumacher tilanne. Kaikki nuo on päättynyt siihen, että ainakin yksi auto on spinnannut/ajautunut ulos. Toisaalta Bahrainissa nähtiin toisenlainenkin esimerkki, kun Sato ohitti DC:n. Siinä DC käyttäytyi kuin kuski ennenvanhaan. Ei alkanut sulkemaan väkisellä tietä, vaikka olisi ehkä voinut pitää ties kuinka kauan nopeampaa kuskia takana.

Tuota sitten voisikin pohtia, mistä kaikki johtuu. Ehkä autot on nykyään turvallisempia. Ei välttämättä käy mitenkään, vaikka vähän kolahtaisikin. Ennen oli nopeasti loukkaantuminen edessä, jos kolariin toisen kanssa joutui. Täytyi kunnioittaa siis ohitustilanteessa toista ja antaa tilaa. Ennen nuo ohituksetkin taisi olla helpompia. Ehkä siinä kaksi suhteellisen samaa nopeutta ajavaa kuskia pystyi ajattelemaan, että vaikka nyt tuo toinen ohituksen tekisikin, niin vielä on mahdollisuus ottaa sijoitus takaisin. Nykypäivänä on taas toista. Varsinkin jossakin Imolan kaltaisella radalla. Schumin oli melkein pakko tehdä kaikki mahdolliset temput, jotta Montoya ei mene ohi. Jos Montoya olisi mennyt ohi, niin kolumbialainen olisi puolestaan voinut alkaa peittelemään ja vielä hitaampana olisi hidastanut aikalailla sumin menoa. Tuota olisi voinut jatkua kierrostolkulla ja se olisi vaarantanut Schumacherin kisan. Tiedä sitten olisiko juuri mitään peittelyäkään tarvittu, kun tuo nykyautoilla tuntuu niin vaikealta tuo ohittaminen.


Valde sanoi:
Heti tulee ainakin mieleen kaksi Schumin tekemää kisatilanne ohitusta. Yhden kerran Mika pukkasi ensimmäiseen mutkaan todella rohkeasti Schumin ohi. En vain muista kisaa.

Tuo Valden mainitsema tapaus oli varmaankin Unkari vuonna 2000? Tuolloin Schumacher todellakin jätti tilaa ihan niin kuin joskus aiemmin tavattiin jättää useimmissakin tilanteissa: ei ruhtinaallisesti, mutta kuitenkin riittävästi. Itse huomasin jääneeni noiden ohitustilanteiden suhteen näkemykseni kera vähemmistöön ja taisin jo tuolla Imola-topikissakin todeta, että ehkä ajattelen jotenkin vanhanaikaisesti.

Tuon Bahrainin kilpailun yhteydessä tuli kommentoitua juuri tuota Coulthardin (sekä toki myös Saton toimintaa samassa tilanteessa). Juuri tuollaista kunnioitusta ja tilanjättöä kaipaisin. Muutenkin tuo RK-62:n kirjoitus oli kuin olisi omat ajatukseni tämän asian tiimoilta ylös kirjannut Jotenkin ilmeisesti vain ajatusmaailma on mennyt moottoriurheilussa siihen suuntaan, että peitetään ja viedään tila kokonaan pois jos vain pystytään. Ne Hocken F3-lähdöt kun tuli hiljan telkusta, niin siellä todella usein peitettiin, suorilla seurattiin takana tulevan liikettä ja heiluttiin edestakaisin. Hieman toista kuin mitä vaikkapa siinä legendaarisessa Dijon -79:n kaksinkamppailussa, jossa toinen sai rauhassa lähteä imusta rinnalle ilman että joutui pelkäämään että lähteekö etusiipi toinen peittämisen vuoksi vaiko eikö.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Edelleen olis kiva saada tietää, saako sisemmällä mutkassa oleva ajaa aina sitä "normaali" ajolinjaa, vaikka ulkoreunaa tulisi auto rinnalla samaa vauhtia. Siis mutkasta riippumatta, esim. olisiko Schumacher pystynyt estämään Villeneuven ohituksen Estorilissa '96 pakottamalla Villeneuvet ulos radalta ajamalla normaalia ajolinjaa. Silloin jostain syystä Schumacher meni antamaan tilaa ja Ville käytti sen heti hyväksi. Tärkeintä olisi kuitenkin FIAn antaa selvät pelisäännöt, ettei pelkästään Montoyaa rangaista vastaavista kiilailuista.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Pete sanoi:
Edelleen olis kiva saada tietää, saako sisemmällä mutkassa oleva ajaa aina sitä "normaali" ajolinjaa,
Aika ihmeellistä olisi, jos tilaa pitäisi antaa, koska siinä menisi mahdollisesti ohi samalla useampikin auto. Mikäli tilaa täytyy antaa, kannattaisi ulompana ajavan myös tunkea nokkansa rinnalle vaikka ohitus ei olisikaan mahdollinen, koska toisen jarruttaessa ja antaessa tilaa siitä tulisi mahdollinen. Ja jos tilaa täytyy antaa ulkomutkasta tulevalle, niin kai sitä on sitten annettava myös sisämutkaan kiilaavalle. Ulospäin on kuitenkin helpompi väistää.

Olen siis sitä mieltä, että normaalia ajolinjaa ajava on aina etuoikeutettu ohitustilanteessa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Patriot linjaa!

Se oli kilpailutilanne! Ja toisin kuin punainen leiri väittää, tilanne ei olisi ollut eri(ainakaan minun mielestäni), vaikka Räikkönen olisi tehnyt saman. Schumin toiminnassa ei tällä kertaa ollut moitteen sijaa, kuten ei ollut Räikkösenkään toiminnassa Australiassa 2003!

Mutta yksi asia minua jurppii! Jos joku muu kuin Schumi olisi noin toiminut ja Ferrari olisi tehnyt protestin, niin rangaistus olisi tullut. En syytä tässä siis nyt Schumia. Muistan edelleen Indyn viime vuoden tapahtumat, kun kilpailutilanteessa Pablo törmäsi Rubenssiin. Rangaistus meni Pablolle!:mad_old:
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
patriot sanoi:
Mutta yksi asia minua jurppii! Jos joku muu kuin Schumi olisi noin toiminut ja Ferrari olisi tehnyt protestin, niin rangaistus olisi tullut. En syytä tässä siis nyt Schumia.
Rangaistukset olisi todellakin saatava tasapuolisiksi. Lisäksi epäselvistä kilpailutilanteista ei pitäisi rangaista. Jos sattuneeseen ei voida osoittaa selvää syyllistä, niin sitten on parempi jättää tuomitsematta kokonaan kuin alkaa arpoa. Vaikka autot törmäisivätkin, niin ei se välttämättä ole kenenkään suoranainen syy. Sellaista sattuu monien tekijöiden summana.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
patriot sanoi:
Mutta yksi asia minua jurppii! Jos joku muu kuin Schumi olisi noin toiminut ja Ferrari olisi tehnyt protestin, niin rangaistus olisi tullut. En syytä tässä siis nyt Schumia. Muistan edelleen Indyn viime vuoden tapahtumat, kun kilpailutilanteessa Pablo törmäsi Rubenssiin. Rangaistus meni Pablolle!:mad_old:
Kieltämättä.

Onhan näissä tapahtumissa kuitenkin yksi selvä ero - Barrichello pyörähti siellä Indyssä ja kärsi ajallisesti & sijoituksissa runsaasti. Vai keskeyttikö Barri peräti? En jaksa muistaa.

Monty sen sijaan tässä Schumin peittelyssä ei juurikaan kärsinyt ajallisesti / tulosten valossa. Jos olisi kärsinyt (auto hajonnut kontaktin seurauksena, jopa keskeyttänyt, tullut varikkokäyntiä, spinnannut nurtsille tms) niin olisiko sitten kenties tuomio ollut toinen? Ehkä, ehkä ei. Pyörähtihän siellä nyt Imolassa Ralffikin, kun Alonso tuikkasi tylysti ohitse, eikä siitäkään mitään rangaistuksia tullut (ja hyvä olikin ettei tullut). Vaikka loppusijoitus huononi pari pykälää Ralffilla spinnailun seurauksena.

Ehkä siitä Indyn (väärästä) tuomiosta tuli sen verran paljon likapyykkiä käsiteltäväksi, että nykyään vastaavanlaisesta ei enää rangaista, ainakaan ihan herkästi? Jos kärsivä osapuoli keskeyttää, niin sitten? Helppo ymmärtää, jos Montyllä vieläkin pistää se Indyn tilanne keittämään ... etenkin kun rangaistus vei vieläpä mestaruusmahiksetkin. Ärsytti se muakin silloin - olisi ollut vielä kiinnostavampaa nähdä Schumin paineensietokyky Suzukassa, jos Räikän lisäksi Montykin olisi edelleen ollut kuvioissa mukana ...

Vaikka olisikin helppo uskoa, että Schumia vaan suositaan aina näissä asioissa, että sen takia tässä nytkään ei rangaistu jne - niin ... enpä jaksa moiseen uskoa. Kenen etujen mukaista se yleensä olisi? Joo, Schumin ja Ferrarin ... jåååå ... mutta kun jo Italian lehdistökin ja jopa Ferraripomot myöntävät että "kisat ovat tylsiä nykyään" yms - niin ... ehmm.

Toisaalta Montylle on jaeltu rangaistuksia vähän väliä (hieman kärjistäen), sellainen muistikuva / fiilis on ainakin jäänyt - mutta ehkä se on sitten seurausta siitä, että kaveri on niin kuumaverinen luonne? Ainakin jossain määrin: Ajautuu (vai pitäiskö sanoa että ajaa) usein tilanteisiin, joissa ns "tapahtuu" ... kuten nytkin :tongue:

EDIT:

( Se, että sitä jaksaa tälläistä asiaa jauhaa ja pyöritellä, kertoo jotain siitä miten paljon mielenkiintoa tässä kaudessa tuntuu olevan noin yleensä ;) ... )
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Ei jaksa enään edes kommentoida päivänselvää asiaa. Mylly pyörii omalla painollaan.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
MaranelloRed sanoi:
Ei jaksa enään edes kommentoida päivänselvää asiaa. Mylly pyörii omalla painollaan.
Niin kyseessä oli selvä kilpailutilanne, mutta mietteesi Indyn 2003 tapahtumista on?
 

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
tosi turha topicci. schumi piti paikkansa ja montoya itkee ja tallin miehet vinkuu. tosi naurettava koko homma. yksi on paras ja loput itkee. turhautumista. odotellaan....
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
patriot sanoi:
Patriot linjaa!

Se oli kilpailutilanne! Ja toisin kuin punainen leiri väittää, tilanne ei olisi ollut eri(ainakaan minun mielestäni), vaikka Räikkönen olisi tehnyt saman. Schumin toiminnassa ei tällä kertaa ollut moitteen sijaa, kuten ei ollut Räikkösenkään toiminnassa Australiassa 2003!

Mutta yksi asia minua jurppii! Jos joku muu kuin Schumi olisi noin toiminut ja Ferrari olisi tehnyt protestin, niin rangaistus olisi tullut. En syytä tässä siis nyt Schumia. Muistan edelleen Indyn viime vuoden tapahtumat, kun kilpailutilanteessa Pablo törmäsi Rubenssiin. Rangaistus meni Pablolle!:mad_old:
:thumbup: :eek!: :thumbup:

Ensimmäinen selkeä "leirin" vaihto tässä keskustelussa. Aplodit siitä.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Taispa Barri joutua keskeyttämään tai ainakin kisa meni pilalle. En muista tarkkaan.

Jos Kitisijä Paaaaplon toimet tuomitaan omaa talliaankin myöten toteamalla tyylin "vitun idiootti" niin kuka muu sitä PROTESTIA alkaisi tehdä kuin kitisijä paplo alias oman pesän likaaja itse.

Tämän tingan on paaplon puolustajat hävineet 100-0 kaikkialla maailmassa jopa omassa kotimaassaan. Täällä tätä paskaa joutuu lukemaan ainoastaan siksi että toinen osapuoli paaaplon toilailuissa oli kaikkien suomalaisten rakastama, maailman paras kilpa-ajaja Michael Schumacher.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Tämän perusteella Head taisi "v*tun idiootilla" tarkoittaa kyllä Halfia:

---

FIA: Schumin liike sääntöjenmukainen
25.04.2004 22:23


Williamsin tekninen johtaja Patrick Head pettyi siihen, ettei kansainvälinen autoliitto FIA katsonut tarpeelliseksi rankaista Michael Schumacheria tilanteesta, jossa saksalaiskuljettajan ja Juan Pablo Montoyan autot osuivat toisiinsa sunnuntaina ajetun San Marinon GP:n ensimmäisellä kierroksella.

Williamsin Montoya yritti ohittaa Tosa-mutkassa Schumacheria ulkokautta. Schumi ei kuitenkaan antanut kolumbialaiselle tilaa vaan pakotti tämän nurmikolle. - (Kilpailujohtaja) Charlie Whiting tutki tilanteen ja hänen mielestään Michaelin liike oli täysin sääntöjenmukainen, Head selvitti.

Kilpailun tuomaristo tutki myös toisen Williams-kuljettajan Ralf Schumacherin kolarin Renaultin Fernando Alonson kanssa, mutta ei langettanut kummallekaan rangaistusta. Head haluaisikin selvittää, mitä kuljettajat oikein saavat tehdä.

- Jos mutkassa sisäpuolella olevalle autolle on pakko tehdä tilaa, olettaisin että sama pätee myös ulkopuolella olevaan autoon, Head järkeili viitaten Montoyan ja Schumacherin tilanteeseen.

(MTV3)
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Kyllä se JPM tarkoitti. Kisan jälkeen teami tietenkin taas on koonnut rivinsä ja siksi ollaan kollektiivisesti pettyneitä. Tosin Frank Williams unohti olla, ja antoi omissa nimissään tuosta edellä olevasta poikkeavia mielipiteitä.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Hurmurisija sanoi:
Aika ihmeellistä olisi, jos tilaa pitäisi antaa, koska siinä menisi mahdollisesti ohi samalla useampikin auto. Mikäli tilaa täytyy antaa, kannattaisi ulompana ajavan myös tunkea nokkansa rinnalle vaikka ohitus ei olisikaan mahdollinen, koska toisen jarruttaessa ja antaessa tilaa siitä tulisi mahdollinen. Ja jos tilaa täytyy antaa ulkomutkasta tulevalle, niin kai sitä on sitten annettava myös sisämutkaan kiilaavalle. Ulospäin on kuitenkin helpompi väistää.

Olen siis sitä mieltä, että normaalia ajolinjaa ajava on aina etuoikeutettu ohitustilanteessa.
Siis häiritseekö sinua jos kisoissa tulee ohitustilanteita vai mikä tuossa mättää? Itsellä ei ole kokemusta kuin vanhojen ihmisten kartingista, mutta jos autot ovat rinnakkain, pitäisi mielestäni molempien kuljettajien jättää toiselle riittävästi tilaa ajaa mutka lävitse, eikä kiilata toista ulos radalta - kuljettajien henkilöllisyydestä, radasta ja radan kohdasta riippumatta.

Miten määritellä "normaali ajolinja"? Jos ajatellaan Imolan tapausta, se ei voi olla ohitusta yrittävän ajolinja, sillä siellähän Montoya kävi jo Schumacherin edellä, joten jos pilkkua nussitaan niin ko. tilanteessa Montoya oli ohitettavana. Lisäksi Schumacher oli tavallista sisempänä mutkaa lähestyttäessä.

Se ei voi myöskään olla Montoyan käyttämä ajolinja, sillä tämähän lähestyi mutkaa tavallista ulompaa. Siispä nerokkaasti päättelen että "normaali ajolinja" on se, joka on nopeimmaksi huomattu, jota useimmat kuljettajat käyttävät ja jolla on sen vuoksi vieläpä eniten pitoa koska rata on puhdas ja sillä kohtaa on eniten kumia.

Nooh, mihin tämä Hurmurisijan sääntö "normaalia ajolinjaa ajava on aina etuoikeutettu ohitustilanteessa" sitten johtaa? Siihen, että ohituksia ei tapahdu. Ei ole mitään järkeä edes lähteä yrittämään ohitusta koska tällöin ohittaja:

a) joutuu ajolinjalle, jolta joutuu väistämään takaatulevia,
b) joutuu ajolinjalle, jolta saa mennä edessä olevan auton eteen vasta kun on kokonaan ohitse.
 
Ylös