Schumin peippailu

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
MaxiV sanoi:

Schumacher luuli Montoyan olevan toisella puolella? :ahem:
Niin? Pari framea eteenpäin, ja ei näy Monty enään. Jos et tietäisi miten tuossa käy, mutta tietäisit mutkan, sen jälkeen kun Juanin auto häipyy kuvasta, ota pause ja mieti minne Juan saattaisi, tai paremminkin, minne kannattaisi mennä? Tuossa kohdin Schumi varmasti vielä näki Montoyan. Ja kypärästä edelleen on eri näkymä kuin tuosta kamerasta. Mutta samapa tämä minulle, olen mielipiteeni asiasta ilmaissut.


Mielenkiintoista tulee olemaan ensikaudella myös se, miten McLaren saa Montoyan suun kuriin. Mäcci kun yleensä on olettanut kuskeiltaan jonkinlaisia käytöstapoja... Ainakin sellaisen käsityksen minä olen saanut. Mäccihän taitaa "omistaa" kuskinsa tuotemerkkeinäkin.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
hjuw sanoi:
Sinänsä jännä, että kun videolta katsoo, niin miksei Schumi ollut ns. ajolinjalla? Toisaalta jostain syystä hän valitsi tuon omaksi ajolinjakseen, ja jokainen kai saa sen valita itse, ei tuolla ole määrättyä ajolinjaa. Tosin Montoya ei olisi edes päässyt rinnalle, jos Schumi olisi ollut radan "tummimmalla kohdalla".

Ajolinjan valinta saattoi olla sitä, ettei Montoya pääsisi sisäkurvin puolelta hyökkäämään.
Jeps, Schumi valitsi sisälinjan jottei iholla ollut Monty ois päässy jarruttamaan sisäpuolelle. Monty taasen oli ajolinjalla alottaessaan jarrutuksen ja siten pystyi jarruttamaan myöhemmin kuin shumacher joka taas joutu jarruttamaan hieman aikaisemmin. Oma käsitykseni on että tästä eteenpäin montylla ei enää ollut mahollisuutta vaihtaa ajolinjaa toiselle puolelle sillä fertsu oli tiellä. ajolinjan vaihto olisi merkinnyt kaasun nostoa ja mutkan häviämistä schumille. Schumilla oli taas helppo työ sisälinjalla ollessaan pakottaa monty ulos.

On Schumi saanut harjoitusta sijoituksen suojelemisesta tällaisessa tilanteessa. Viime vuoden nyrrellä Cuutio oli päässyt videon mukaan ehkä puoli auton mittaa schumin eteen T2:ssa ja oli ajolinjalla jarrutukseen tultaessa. Ehti myös näkemään ennen kuvan leikkautumista että kuinka Schumi painoi reippaasti ajolinjan ulkopuolelle ja Cuutio ei voinu muuta kuin väistää ulospäin. Ei ehtinyt näkemään leikkasko cuutio tilanteessa nurmikkoa mutta sijan hävisi webberille.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Hurmurisija sanoi:
Mitä Schumin olisi tässä tilanteessa pitänyt tehdä? Hiljentää ja päästää Monty ohi vai ajaa mutka mahdollisimman nopeasti läpi ja yrittää pitää Monty takana? Videosta näkee, että Monty vain vilahtaa Schumin rinnalla, hän ei viivy siinä kuin sekunnin murto-osan.
Mikäli FIA:n kanta näihin tilanteisiin olisi se mitä yritän toitottaa, asia olisi selvä: Schumacherin olisi tullut jättää Montoyalle tilaa mutkan läpiviemiseksi. Nyt kun FIA:n kanta on mikä on ( jos sitä ylipäätään on ), syntyi haloo.

Yleisesti ottaen: "hiillostus" virheisiin on ok, mutta ohituksen estäminen peippailulla /tönimisellä /kikkailulla on perseestä ja siitä tulisi rangaista.

Ja selkeyden vuoksi: en ole sen enempää anti/pro Schumi, kuin anti/pro Montykaan.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hurmurisija sanoi:
Ei kai voida ajatella, että ohitus on tapahtunut, kun toinen on vain hetkellisesti päässyt edelle?
Ei herranjestas - ymmärrätkö itse mitä kirjoitat vai oletko FIAlla töissä. Siis jos Schumin ohi ja edelle menee auto vaikka hetkellisestikin - se ei ole ohitus. Näin se taisi ajatella Schumi itsekin kun ei näe moisia hetkellisiä ilmiöitä. Jotain muuta sen täytyy olla.

Jos taas Schumi ilmestyy jonkun taustapeiliin - se on jo liki ohitus, koska Schumilla on oikeus valita ajolinja on hän edellä tai joku on sitten vain hetkellisesti hänen edellään. Näinhän se taisi mennä säännötkin kun tarkemmin muistelen.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
mikæl sanoi:
Ei herranjestas - ymmärrätkö itse mitä kirjoitat vai oletko FIAlla töissä. Siis jos Schumin ohi ja edelle menee auto vaikka hetkellisestikin - se ei ole ohitus.
Riippumatta siitä kenen ohi menee ja kuka menee, ei se minusta todellakaan ole ohitus. Jos tällainen sääntö luodaan, niin siinä tapauksessa ohittamisesta tulee kurkkimista. Riittää, että kurkistaa toisen ohi ja sen jälkeen toisen on annettava tilaa. Ei tällainen todellakaan vastaa minun käsitystäni ohittamisesta.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Aiemmin (katsokaapa hieman vanhempia kisoja ja klippejä netistä tai jostain) annettiin toisille riittävästi tilaa eri lähitaistelutilanteissa eikä siten kiilattu tuon "nykytavan" mukaisesti (nykytapa lainausmerkeissä siksi, että ei tuo täydellisen vallitseva meininki kuitenkaan vielä ole). 80-luvulta löytyy paljon materiaalia, ja on hieno katsella sitä kovaa mutta reilua kisailua, kun mennään rinta rinnan, ihan "jopa" tuota ohittamisen kannalta nyt nähtyä "hullua" Tosaa.

Jostain syystä pikku hiljaa tilanne alkoi muuttuman sitten vain tuohon epäreilulla tavalla röyhkeämpään ajotyyliin siten, että nykyään sitten ilmeisesti suuri osa jopa katsojistakin pitää täysin merkillisenä ajattelutyylinä tuota aiemmin vallinnutta reilumpaa ajattelutapaa.

Noissa vanhemmissa kisoissa on monesti nähtävissä se, että kun kaksi kilpailijaa reilusti kisasivat ja ajoivat enemmän tai vähemmän rinta rinnan mutkan läpi, niin sitten kun perässä tullut hieman hitaampi kuljettaja tuosta edellä menevien tilanteesta hyödyttyään pääsi mahdollisesti kuittaamaan jomman kumman edellä menevistä, niin tilanne oli sitten se, että hitaampi pääsi nopeamman edelle. Tuosta sitten aiheutui se, että tuli taas uusia taisteluita noiden kahden kesken, ja mahdollisesti takana tullut taas pystyi hyödyntämään tuota. Ja näin ollen tuosta on monesti aiheutunut pitkään jatkunutta lähikisaamista, josta katsojatkin tuolloin varmasti pitivät.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Jos sattui seuraamaan muita taistelupareja San Marinon kilpailussa, huomaa että samanlaista ohituspaikkojen peittelyä tapahtui koko ajan kaikkien niiden kuljettajien toimesta joiden perässä ajoi toinen auto. Tästähän F1:ssä on kysymys.

No miksi sitten nämä muut autot eivät ajautuneet nurmikolle? Yksinkertaisesti siitä syytä että ne ymmärsivät painaa jarrua aina ennen kuin ovi heidän edessään sulkeutui. Juan Pablo ei tätä ymmärtänyt. Jos muut kuljettajat olisivat toimineet kuten Montoya, olisimme nähneet SanMarinossa lukemattomia tilanteita joissa autot olisivat olleet rinnakkain mutkassa ja takaa tuleva nurmikolla.

Ohitusten estämistä todellakin harrastavat aivan kaikki F1-kuljettajat. J.Villeneuve esitti aikoinaan peilien poistamista F1-autoista. Peilien ainoa tehtävä F1-autoissa on auttaa kuljettajaa estämään ohitukset. Joku sinisilmäinen saattaisi ajatella että peilit ovat sen takia että voidaan tehdä tilaa niille jotka työntyvät takaapäin mutkassa rinnalle.

Villeneuve heitti ehdotuksensa varmasti puoli leikillään. En tiedä onko tuota kokeiltu missään.

OFF TOPIC: Onko MotoGp prätkissä taustapeilejä? Minulla on sellainen kuva ettei ole (korjatkaa jos olen väärässä).
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ilmari sanoi:
Yksinkertaisesti siitä syytä että ne ymmärsivät painaa jarrua aina ennen kuin ovi heidän edessään sulkeutui. Juan Pablo ei tätä ymmärtänyt. .
Ei ovea voi kenenkään edestä sulkea jos on sen takana tai rinnalla - silloin kiilataan em esimerkkiin viitaten. Eli ajolinjaa ei voi valita siihen suuntaan missä rinnalla on jo toinen auto. Joko pidetään linja sen vierellä tai valitaan linjaa omaan suuntaan. Ajolinjan valitseminen rinnalla olevan auton suuntaan tarkoittaa kansankielellä törmäämistä - paitsi jos toinen väistää.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Taitaa Mikaelin ja kumppaneiden mielestä jo yli puolet foorumia olla asenteellisia Schumin kätyreitä, kun eivät näitä "itsestäänselviä" tosiasioita huomaa. :D
 

Bombay

Well-known member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
139
Jos joku osaa portugalia niin tässä mielenkiintoinen linkki brasilialaisille netti sivuille. Sivulla sanotaan, että jompi kumpi Williams kuski saattaa lähteä kävelemään kesken kauden ja että Frank Williamsin mitta olisi tullut täyteen tallikavereiden kinastelusta tai jotain...

http://f1naweb.com.br/
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Valde sanoi:
Taitaa Mikaelin ja kumppaneiden mielestä jo yli puolet foorumia olla asenteellisia Schumin kätyreitä, kun eivät näitä "itsestäänselviä" tosiasioita huomaa. :D
Näkisin, että tässä on nyt ihan tuosta Schumacherin ja Montoyan tilanteesta irrallista yleisempää käsittelyäkin samasta aiheesta menossa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ilmari sanoi:
J
Ohitusten estämistä todellakin harrastavat aivan kaikki F1-kuljettajat. J.Villeneuve esitti aikoinaan peilien poistamista F1-autoista. Peilien ainoa tehtävä F1-autoissa on auttaa kuljettajaa estämään ohitukset. Joku sinisilmäinen saattaisi ajatella että peilit ovat sen takia että voidaan tehdä tilaa niille jotka työntyvät takaapäin mutkassa rinnalle.

Villeneuve heitti ehdotuksensa varmasti puoli leikillään. En tiedä onko tuota kokeiltu missään.
Kyllähän peilit ovat turvallisuuskysymys. Ohitse voidaan mennä esim. kierroksella ohituksissa tai jos jollakin on teknisiä ongelmia jne.

---
Valden (ja Ilmarin) yleistykset ottavat pattiin. Minusta tämänkään toikin osalta rintamalinjat Suuri Saatana - anti Suuri Saatana -linjalla (ja siltä välillä) eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Tosiaankin tuolla edellisellä sivulla tuli jo hieman yleisemmin puhuttua asiasta, vaikka otsikkona onkin Schumin peippailut. Kyllä tässä mun mielestä on enemmänkin kyse siitä, että laji on ohittelun osalta tosiaankin hieman vuosien saatossa muuttunut. Siinä mielessä tuo Shumi-Montoya-tilanne on vain yksi esimerkki siitä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Formulanomi sanoi:
Kyllähän peilit ovat turvallisuuskysymys. Ohitse voidaan mennä esim. kierroksella ohituksissa tai jos jollakin on teknisiä ongelmia jne.

---
Valden (ja Ilmarin) yleistykset ottavat pattiin. Minusta tämänkään toikin osalta rintamalinjat Suuri Saatana - anti Suuri Saatana -linjalla (ja siltä välillä) eivät ole mitään itsestäänselvyyksiä.
Varmasti peilit ovat turvallisuuskysymys. Siksi totesinkin, ettei Villeneuve peilien poistamista varmasti tosissaan esittänyt. Hän oli kuitenkin sitä mieltä että valtaosan ajasta niitä käytetään johonkin muuhun kuin tuohon viittaamaasi pääkäyttötarkoitukseen.

En aivan täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit käyttämälläni yleistyksellä. Mielestäni tässä topiikissa ovat useat eri keskustelijat käyttäneet yleistyksiä. Olenko minä nyt syyllistynyt johonkin erityiseen? Jos näin on, niin anteeksi.

Minua ottaa pattiin sellaiset yleistykset jotka alkavat tyyliin: täysin vastaavissa tapauksissa aikaisemmin... Sitten selviää että tiettyjen kuljettajien tekemät teot eivät ole olleet "täysin vastaavia" kun taas toisten ovat. Aikaisempia tapahtumia tulkitaan sen mukaan mikä itselle sopii.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ei taida MotoGp pyörissä olla peilejä, siksihän ne taakse aina vilkuileekin :)
Taisi tuossa viimeisimmässä kisassa päästä takaa tuleva hyökkäämään toiselta puolelta kun edellä oleva katsoi väärälle puolelle että missä se toinen nyt on :D
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
hjuw sanoi:
Niin? Pari framea eteenpäin, ja ei näy Monty enään. Jos et tietäisi miten tuossa käy, mutta tietäisit mutkan, sen jälkeen kun Juanin auto häipyy kuvasta, ota pause ja mieti minne Juan saattaisi, tai paremminkin, minne kannattaisi mennä? Tuossa kohdin Schumi varmasti vielä näki Montoyan. Ja kypärästä edelleen on eri näkymä kuin tuosta kamerasta. Mutta samapa tämä minulle, olen mielipiteeni asiasta ilmaissut.

Niin? Jos ei osaa tuolla palkalla peilejä käyttää, niin on aika harjoitella hieman lisää vaikka katsomalla kylpyhuoneen peiliin. Jos kypärän kanssa ajaminen on hankalaa, kannattaa harkita jotain lajia jossa liikutaan ilman kypärää. Jos mutkaan ajettaessa kaveri käy oikealla puolella edellä, siitä jarrutuksessa jää taaksepäin mutta on edelleen selvästi eturenkaat oman takarenkaan edellä, niin kyllä mielestäni tekee virheen jos luottaa pelkän arvauksen ohittajan sijainnista riittävän.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Wilpuri sanoi:
Aiemmin (katsokaapa hieman vanhempia kisoja ja klippejä netistä tai jostain) annettiin toisille riittävästi tilaa eri lähitaistelutilanteissa eikä siten kiilattu tuon "nykytavan" mukaisesti (nykytapa lainausmerkeissä siksi, että ei tuo täydellisen vallitseva meininki kuitenkaan vielä ole). 80-luvulta löytyy paljon materiaalia, ja on hieno katsella sitä kovaa mutta reilua kisailua, kun mennään rinta rinnan, ihan "jopa" tuota ohittamisen kannalta nyt nähtyä "hullua" Tosaa.
En kiistä näkemyksiäsi, kyseenalaistan vain. Täällä paljon puhutaan entisistä ajoista jolloin kaikki oli toisin, usein juuri tuosta 80-luvusta. Yritin tuossa taannoin imaista netistä yhtä 80-luvun kilpailua, siinä kuitenkaan onnistumatta. Onko sinulla jotain hyvää linkkiä mistä noita kilpailuja saisi imaistua kokonaisina? Tiedän että tuolla F1-videoita topiikissa on kyllä paljon linkkejä. Pitäisi kuitenkin päästä näkemään kokonaisia kilpailuja jotta pystyisi muodostamaan kokonaiskuvan tuosta aikakaudesta. Tuskinpa nykykilpailuistakaan netissä tulevaisuudessa pyörivät klipit mitään jonossa ajoa näyttävät. Kyllä nekin pätkät tulevat kaikesta huolimatta pitämään sisällään paljon ohituksia ja jälkikäteen upeilta näyttäviä kasintaisteluita.

Autot olivat ennen erilaisia. Aerodynamiikka oli 80-luvulla paljon kehnompaa. Alla oli nykyistä leveämmät scliksit joihin pito perustui. Keinotekoisesti hidastavia shikaaneja oli radoilla tuntuvasti vähemmän. Edellä ajavan auton renkaiden kuluminen ajokelvottomaksi aiheutti paljon nykyistä enemmän säpinää radalla. Ja jos joku ei myönnä että aika kultaa muistot, hän pettää itseään.

En kiellä ettei ajotyyli olisi voinut muuttua, mutta kovin vaikea on erottaa miten paljon erot johtuvat siitä ja miten paljon mainitsemistani seikoista. Kovin mielelläni katsoisin läpi noita 80-luvun kilpailuja, jos joku ystävällisesti opastaisi mistä niitä kokonaisina suhteellisen kivuttomasti saisi.
 
Viimeksi muokattu:

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
Kyllä on ollu juttuja joissa F1-veteraanit ovat todenneet ettei ennen vanhaan kiilailtu. Jos joku sellasta harrasti, oli hän pian joko ruumisarkussa tai lasaretissa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ilmari, sait yksityisviestin.

Selvähän se on, että on tässä muutoksia tapahtunut joka osalla. Noiden mainitsemiesi asioiden lisäksi sellainen yleinen luotettavuus lienee lisääntynyt aika lailla. Myös startit lähtee nykyään, varsinkin kärkipäässä, aika tasapäisesti kaikilta, kun taas aiemmin nähtiin niitä tilanteita, että joku missasi startin syystä tai toisesta täydellisesti, ja joutui siitä syystä sitten takaa-ajajan rooliin. Tietokoneet ja muu nykyaikainen tekniikka auttavat joka saralla, taktiikoiden suunnittelusta ja kaikesta tiimin kisanaikaisesta toiminnasta lähtien.

Ei tässä ole nyt sinänsä tarkoitus hehkuttaa vanhoja hyviä aikoja. Oma kommentointini lähti liikenteeseen siitä, kun sain joistain kirjoituksista käsityksen, että ihan kuin ei koskaan olisi nähtykään sitä, että kuljettajat ajavat kurvin rinnakkain läpi alusta loppuun ilman, että toiselta viedään tie tyystin alta.

En väitä, että aiemmin olisi _aina_ annettu tilaa riittävästi (tätä tosin ei vielä kukaan väittänytkään :) ), mutta tietty selkeä muutossuunta tässä pidemmällä aikajaksolla on ollut pahempaan päin (minun mielestäni pahempaan, siis).
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Joo joku vois myös leikata sellasia kuvia, missä Monty on väärällä linjalla ja Sumin takana. Ku ollaan siinä mutkan tiukimmassa kohdassa, menee ajolinja aivan kanttareen vierestä, kumpis oli sillon oikeella linjalla ja kumpi väärällä.

Eli jättäkää ne he*vetin kuvan ny pois ja tää jankkaaminen kans. Ratkasuun ette pääse. Tappelu jatkuu yhtä pitkään ku lähi-idän kavereilla. Ja kaikki alkoi siitä, kun joku heitti naapurinsa pihan puolelle kävyn tuhat vuotta sitten. Kostokostokostokosto.

Mä nautin tosta tilanteesta, ja haluun ehdottomasti nähdä vastaavia lisää. Kukaan ei kuitenkaan keskeyttäny, eikä tainnu edes menettää sijoituksia. Harmi vaan ettei Monty päässy ohi. Olis ollu siistii nähä missä kohtaa Sumi paljon nopeemmalla autolla yrittää kuitata takas, ja mitä siinä ohitusyrityksessä olis käyny.

Kaikkihan sen tietää, että ku noi kaks kuskii kohtaa radalla, ei oo paljoo armoo luvassa suuntaan tai toiseen (ainakaan tästä eteenpäin). Just se teekeekin noitten kohtaamisesta aina aika jännää.
 
Ylös