Schumin peippailu

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Tässä on se Indianapoliksen Barrichello-Montoya -tapaus viime vuodelta. Barrichello on ottanut pääsuoralla sisälinjan ja Montoya on ulkopuolella. T1:ssä Mennään rinta rinnan ja T1-T2 -välillä Barrichello etenee hieman nopeammin (varsinkin kun Montoya on niin sisällä lähellä nurmikon rajaa, että joutuu jarruttamaan aiemmin pysyäkseen T2:ssa sisälaidassa kiinni) ja samalla niistää Montoyaa ja T2:ssa sitten syntyy vääjäämättä kontakti ja seurauksena siis varikon läpiajorangaistus Montoyalle.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Sen lisäksi että Paaaaplo on molemmissa tapauksisa selvä syyllinen hän on myös tyhmä kuin vasemmanjalan saapas. Tai no ei ehkä tyhmä mutta niin katkera ja vittuuntunnut ettei hallitse itseään ja tekemisiään. Saapas nährä mitä kivaa vielä tapahtuu ???
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
Sen lisäksi että Paaaaplo on molemmissa tapauksisa selvä syyllinen hän on myös tyhmä kuin vasemmanjalan saapas. Tai no ei ehkä tyhmä mutta niin katkera ja vittuuntunnut ettei hallitse itseään ja tekemisiään. Saapas nährä mitä kivaa vielä tapahtuu ???
niinno, menepä kokeileen JPM:n tekemää ohitusta suomessa moottoriradalle, itse monestikin mennyt karting radalla ohitse ulkokautta, ja pari kertaa on ohitettava mut kiilannu mutkan ulostulossa... joka kerta on tullut mustavalko lippu varotuksena peippaajalle, näin siis suomen radoilla...
FIA tosiaan on tuon myöntänyt olevan sääntöjen mukaista joten eise JPM nyt ihan tyhmä ja syyllinen ole...
(apropoo, samaa mieltä muuten oli Head tuosta tapahtumasta)

Edit: JOS joku on niin tyhmä että ajaa niin hitaasti mutkan läpi että kaveri meinaa päästä ulkoa ohi, niin ihan oma moka, ei siinä enään saa kiilausta tehdä (IMO)
tietty, FIA on tuon jo todennut olevan ok, joten turha kiistellä aiheesta täällä... itse vain en neuvoisi tekemään tuota suomen radoilla...
 
Viimeksi muokattu:

hjuw

Well-known member
Liittynyt
29.3.2004
Viestit
66
Sijainti
Tammerfors
jimpo sanoi:
Niin? Jos ei osaa tuolla palkalla peilejä käyttää, niin on aika harjoitella hieman lisää vaikka katsomalla kylpyhuoneen peiliin. Jos kypärän kanssa ajaminen on hankalaa, kannattaa harkita jotain lajia jossa liikutaan ilman kypärää. Jos mutkaan ajettaessa kaveri käy oikealla puolella edellä, siitä jarrutuksessa jää taaksepäin mutta on edelleen selvästi eturenkaat oman takarenkaan edellä, niin kyllä mielestäni tekee virheen jos luottaa pelkän arvauksen ohittajan sijainnista riittävän.
Palkasta riippumatta ne peilit eivät näytä 180 asteen kulmalla mitä auton sivuilla tapahtuu. Kypärää jos joskus olet koittanut, kypärä päässä ei todellakaan näe samalla tavalla sivuille kuin ilman. Incar-kamerasta näkyy kypärän suuntaus mutkan suuntaan, joka sekin haittaa näkyvyyttä oikealle puolen autoa. Näkyykö noiden autojen peileistä, jos toinen on niin rinnalla kuin Montoya tuossa oli? Kyllähän se helppo kameroista on nähdä missä Juan oli. Kuski tiukasti vöissään ja niskat tuettuna ei kuitenkaan määrättömästi voi kabiinissa päätään heilutella.

Olen koittanut vain tuoda esille, että mielestäni on mahdollista, ettei Schumi tiennyt Juanin olevan mutkan ulostulossa vielä hänen oikealla puolellaan rinnalla kuten itse kertoi, ilman että Schumi olisi tyhmä tai sokea, kuten Juan totesi asian olevan.

Ja kyllä minullekin vastaavat tilanteet tulevaisuudessa kelpaa. Se on kuitenkin varma juttu, että jos osat olisivat olleet mutkassa toisin päin, ei Schumi olisi lehdistötilaisuudessa haukkunut Juania tyhmäksi tai sokeaksi. Aika lapsellista.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Kun tuossa Ilmari kovasti kaipaili ohituksia 80-luvulta niin katsellessani vuoden -84 kausikoostetta huomasin mielenkiintoisen tilanteen Dallasin radalla. Keke yrittää ohittaa Mansellia kisan pyölivälissä mutta Mansell kiilaa Kekeä kohti betonia..Keken nyrkki heiluu. Kisaan jälkeen Keke antaa kommenttia joka menee osapuilleen näin " Tuollainen kiilaaminen ei kuulu F1:siin. Jos toinen on rinnalla hänelle annetaan tilaa...ehkä viimeisillä kierroksilla on sopivaa yrittää estää ohitamista muttei muuten" Miestäni tänä kertoo varsin hyvin tuon ajan hengestä. Ehkäpä silloin ei muutenkaan kannattanut liiemmin kiilailla ja peippailla koska ohittaminen oli helpompaa muutenkin ja oli vain ajan kysymys kun nopeampi menee ohi, nyt kaikki on toisin. Entisaikaan kuljettajat olivat myös kaveruksia keskenään ja loukkaamumisriskikin oli suurempi joten kuljettajat olivat herrasmiehiä toisilleen. Mielestäni Senna oli ensimmäinen kuljettaja joka aloitti totaaliasenteen F1:ssä.

Mitä kyseiseen otsikkoon tulee niin kiilaaminen ja peippailu on nykyään arkipäivää...en jaksa siitä enää erityisemmin kiihtyä oli asialla kuka hyvänsä. Kun tulos ratkaisee ja FIA:n tekemät säännöt ja kuljettajat siinä samassa käyttäytymisellään yrittävät tuhota lajin olennaisimman elemenitin eli ohittamisen niin antaa sitten mennä vaan...
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Noin typerää sääntöä vois hyödyntää siten, että ajaa mutkan tahalleen hitaasti ja näin päästää toisen kuljettajan rinnalle, ja tämän jälkeen kiilata tahallaan toinen ulos radalta. Tosin eiköhän FIA jonkun rangaistuksen Montoyalle anna, jos hän jotain vastaavanlaista yrittäisi.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No sanompahan vielä kerran että olisi tämänkin forumin antischumistien puheet aivan toisenlaisia jos Schumin paikalla olisi ollut Räikkönen.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Montoya on mielestäni tehnyt kusipäisiä temppuja aiemmin, mutta nyt hän avautui aiheesta. Olen sitä mieltä, että Schumin olisi pitänyt jättää tilaa. Jos mutkan aloittaa peittäen sisäkaarteen ja toinen on rinnalla, niin ulkokaarteeseen pitäisi jättää vastaava autonmentävä rako. Ohitusyrityksestä ei saisi rankaista niin, että ohittaja joutuu löysäämään kesken kaarteen tietäen, että ulkona oleva poistuu radalta. Schumilla oli mahdollisuus jättää tilaa, mutta hän kiihdytti täysillä. Luulenpa, että Montoya olisi seuraavaan mutkaan mennessä ollut jo edellä, mikäli tilaa olisi jäänyt. Sen verran parempi pito (ja parempi ajolinja) hänellä oli.

Kisan kulun kannalta ohituksen estäminen oli Schumin kannalta järkevä teko, sillä nopeuserot tasoittuivat renkaiden lämmettyä. Takaisin ohittaminen olisi tuskin onnistunut radalla, vaikka tyhjällä radalla Schumi olisi ollut nopeampi. Nopeamman tulisi pystyä ohittamaan, mutta valitettavasti se on pirun hankalaa. Vielä hankalampaa se on jos tilaa ei jätetä. Se, ettei Bridgestonen kumi toimi ensimmäisellä varvilla ei kuitenkaan ole Montoyan vika.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
No sanompahan vielä kerran että olisi tämänkin forumin antischumistien puheet aivan toisenlaisia jos Schumin paikalla olisi ollut Räikkönen.
Schumi on Schumi. Kimi on Kimi. Kimi olisi jättänyt tilaa, kuten ennenkin on tehnyt.
 

sillipiipari

Active member
Liittynyt
28.4.2004
Viestit
37
Sijainti
f1racing.net
Jos oletetaan että tuossa tilanteessa pitää jättää selvä tila ulkopuolelta ohittamaan pyrkivälle, ajavat lähes kaikki tämän hetken kuskit todella typerästi! Kuskin ajaessa todella lähellä takana mutkaan tultaessa pyrkivät kuskit lähes poikkeuksetta peittämään sisälinjan. Tämähän on hullua, koska jos ulkona olevallekin pitää jättää tila, niin eikö nimenomaan kannattaisi ajaa mutka nopeinta tietä hieman ulompaa?

Mielipiteeni on edelleen se, että sisälinjalle pyritään siksi että saadaan estettyä takana tulevalta mahdollisuus tulla sisälle ja sitä kautta pakottaa edellä ajava jäämään taakseeen mutkan ulostulossa. Ja kyllä se Kimikin varmasti blokkaa tuon sisälinjan, jos taistelu sijoituksista on tiivistä. (olis ollu hauska nähdä mitä tapahtui Imolan kisan lopussa taistelussa Fisicoa vastaan, mutta tätä iloa ohjaaja ei meille suonut..)
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Kun katsoo noita vanhoja pätkiä, esimerkiksi sitä missä Senna ja Mansell ottivat yhteen Sennan Lotusaikoina, ei niissäkään aina hirveästi kunnioitettu vastustajaa. Hazardijarrutuksella vain vastustajan sisäpuolelle ja väkisin ohi tuntui olevan meininki. Imusta sai sen verran vauhtia lisää, että syöksyminen sisälle oli nykyistä paljon helpompaa, renkaat toimivat epävarmemmin ja kaikkea ei ollut viety niin pitkälle kuin nykypäivänä. Myös autojen turvallisuuden parantuminen on lisännyt olennaisesti uskallusta sikailla radoilla enemmän. Ennenkun tiesi, että kolaroidessa sattuu niin ei niin mielellään sellaiseen tilanteeseen itseänsä ängennyt.

Se kuuluisa Dijonin taistelu Rene Arnouxin ja Gilles Villeneuven välillä on hienoa seurattavaa, mutta ei siinäkään ihan kiilailematta ajella. Renkaat kolisevat yhteen ja pakottaapa Arnoux Villeneuven melkein pois radaltakin yhdessä vaiheessa. Hienoa seurattavaa! Samaa tullaan sanomaan muutaman vuoden kuluttua Schumin ja Montoyan taistoista. Jostakin vain pitäisi löytää koko taistelu Schumin ja Montoyan välillä, sillä tilannehan alkoi jo Villeneuve -shikaanissa, missä Montoya syöksyi Schumin rinnalle. Taistelupari ajoi koko shikaanin läpi rinnakkain ja taisto huipentui Tosassa.

Dijonin taistelu taisi olla siihen aikaan aivan yhtä harvinaista, kuin Schumin ja Montoyan taistelun tyyliset tilanteet nykyään.


Karpow sanoi:
Schumi on Schumi. Kimi on Kimi. Kimi olisi jättänyt tilaa, kuten ennenkin on tehnyt.
Ihan kuten jätti viime vuonna Austaliassakin? Ihan tämän toikin seurauksena katselin sen klipin uudestaan, ja eipä paljoa tilaa liikene Schumille siinä, vaikka edellisillä sivuilla ja nyt toista väitit. Spam sen kuvasi aika hyvin, vaikka kuinka jauhettaisiin, ei koskaan päästä kaikkia miellyttävään ratkaisuun.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
sillipiipari sanoi:
Jos oletetaan että tuossa tilanteessa pitää jättää selvä tila ulkopuolelta ohittamaan pyrkivälle, ajavat lähes kaikki tämän hetken kuskit todella typerästi! Kuskin ajaessa todella lähellä takana mutkaan tultaessa pyrkivät kuskit lähes poikkeuksetta peittämään sisälinjan. Tämähän on hullua, koska jos ulkona olevallekin pitää jättää tila, niin eikö nimenomaan kannattaisi ajaa mutka nopeinta tietä hieman ulompaa?

Mielipiteeni on edelleen se, että sisälinjalle pyritään siksi että saadaan estettyä takana tulevalta mahdollisuus tulla sisälle ja sitä kautta pakottaa edellä ajava jäämään taakseeen mutkan ulostulossa. Ja kyllä se Kimikin varmasti blokkaa tuon sisälinjan, jos taistelu sijoituksista on tiivistä. (olis ollu hauska nähdä mitä tapahtui Imolan kisan lopussa taistelussa Fisicoa vastaan, mutta tätä iloa ohjaaja ei meille suonut..)
Uskoisin, että kuljettajille selkenee jo junnuaikoina, että sisäpuolelta ohitetaan kaarteissa, eikä ulkonaolijalle tarvitse antaa ylimääräistä tilaa. Mustakin tuntuu jotenkin typerältä, että jos ohittava vain ajaa rinnalle, pitää sisälläolijan jarruttaa vauhti pois ja kääntää mutkaan huonolla linjalla. Jos ulkonaolijalle pitää jättää tilaa, ei sisäkautta ohituksia nähtäisi koskaan. Sisäpuolelta ohitettaessahan aina pakotetaan vastustajaa väistämään tai muuten kolisee.
 
Viimeksi muokattu:

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
hjuw sanoi:
Palkasta riippumatta ne peilit eivät näytä 180 asteen kulmalla mitä auton sivuilla tapahtuu. Kypärää jos joskus olet koittanut, kypärä päässä ei todellakaan näe samalla tavalla sivuille kuin ilman. Incar-kamerasta näkyy kypärän suuntaus mutkan suuntaan, joka sekin haittaa näkyvyyttä oikealle puolen autoa. Näkyykö noiden autojen peileistä, jos toinen on niin rinnalla kuin Montoya tuossa oli? Kyllähän se helppo kameroista on nähdä missä Juan oli. Kuski tiukasti vöissään ja niskat tuettuna ei kuitenkaan määrättömästi voi kabiinissa päätään heilutella.

Olen koittanut vain tuoda esille, että mielestäni on mahdollista, ettei Schumi tiennyt Juanin olevan mutkan ulostulossa vielä hänen oikealla puolellaan rinnalla kuten itse kertoi, ilman että Schumi olisi tyhmä tai sokea, kuten Juan totesi asian olevan.

Ja kyllä minullekin vastaavat tilanteet tulevaisuudessa kelpaa. Se on kuitenkin varma juttu, että jos osat olisivat olleet mutkassa toisin päin, ei Schumi olisi lehdistötilaisuudessa haukkunut Juania tyhmäksi tai sokeaksi. Aika lapsellista.
Schumacherko siis luuli, että Montoya siirtyi peilien "kuolleesta kulmasta" toiselle puolelle "kuolleeseen kulmaan" ( hänen itsensä peileistä asiaa huomaamatta ) tilanteessa, jossa on enemmän kuin tärkeää tietää missä ohittaja liikkuu? Taidat pitää Schumacheria "typeränä tai sokeana"... ;)

Veikkaanpa että tämä MS:n kommentti "luuli Montoyan olevan toisella puolella" oli sammakko...

( Ja taaskaan en väitä, etteikö joku muu olisi tehnyt samalla tavalla jos tilanne olisi ollut jotenkin toisin päin. )
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Ne jotka seuraavat amerikan sarjoja voisivat kertoa onko siellä ulkokautta ohitusta yrittävän kiilaaminen normaalia?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Jos Montoya koki Schumin tehneen hänelle vääryyttä niin miksi hän antoi periksi.. Olisi pitänyt vaan linjansa ja törmännyt Schumiin. Tuolla tavoin suutari saa jälleen kerran henkisen yliotteen muista..
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Pari kommenttia joihinkin aiempiin kommentteihin

- "kypärä esti schumin näkemisen" => Jos kypärä estää näkemisen, se on väärinpäin päässä. Kukaan kilpa-autoilija tuskin suostuu käyttäämään kypärä joka estää näkemästä. Kävin just kokeilemassa kaikki 4 kypärräni, ja yksikään minun kypäristäni ei ainakaan kavenna näkökenttää.

- "JPM:n olisi pitänyt kesken ohitustilantenn leikata sisäpuolelle"??? miten tämä olisi mahdollista kun JPM oli koko Tosaa edeltävä suoran rinnalla, ja suoran päässä jo ohikin???? Mielestäni JPM:n olisi pitänyt kääntää ajolinjan mukaisesti. Tällöin schumi olisi painanut jpm kylkeen jo heti kaarteen alkuvaiheessa, noin aboout keskellä rataa. Olisi mielenkiintoista tietää mikä silloin olis sanktio ja kenelle? Silloinhan tilanne olisi ollut täsmälleen sama kuin viime vuoden indy (RB&JPM) mutta JPM olisi ollut nyt se "uhri".
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jaa´a. Tätä otsikkoa lukiessani on tullut jo pariin otteeseen mieleen, että kuinka paljon tekstiä tulisi kisasta jossa oikeasti tapahtuu jotain. Viime vuosina en CART:ia ole seurannut, mutta silloin kun sitä seurasin, niin kyllä meininki radalla oli erilaista. Eikä USA:ssa kaikki mene aina saman kaavan mukaan. Ovaaleilla on eri standardit kuin katu- ja maantieradoilla. CART:ssakin tavallisilla radoilla nähtiin välillä aika härskejä otteita, suoranaisia tönimisiä ja kiilailuja. Kyllä kuskit niistä antoi palautetta, mutta ei niistä varsinaisia kurinpidollisia toimenpiteitä juuri tullut. Paul Tracy taisi saada kerran yhden kisan kilpailukiellon aiheutettuaan kalabaliikkia noin 15 edellisessä kisassaan.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Joo, toi meno tuolla CARTissa on kyllä sellaista, ettei sitäkään kyllä jaksa katsoa. Katuradoilla aivan käsittämätöntä kohellusta, hillittömiä ketjukolareita, toivottomia ohitusyrityksiä. Toisaalta radatkin on kyllä niin onnettomia ettei siellä "normaaleja ohituspaikkoja yleensä olekaan. Katsoin viime kauden sen yhden kisan, jossa median ja eräiden asiantuntijoiden "Mika Salo ajoi loistavasti" ollen kolmas. Hän ei tosin tehnyt yhtään ohitusta kisatilanteessa, mutta oli niin hidas että ajaeli aivan omassa ykseydessään eikä ehtinyt joukkokolareihin mukaan.

En kyllä toivo Fykkösiin samanlaista rymistelyä kuin siellä, on sillä silloin voittaja on se, kenen mekaanikot pystyy parsimaan auton nopeimmin aina kolarin jalkeen (eli taaskin se olisi ferrari )
 
Ylös