Mikähän idea tuossa oikein on?http://www.formula1.com/news/features/2014/1/15408.html
Toisin kuin viime kaudella, nyt on 8 vaihdetta eteen päin. Välitykset lyödään lukkoon ennen kautta ja jos on välttämätön tarve korjata niitä, niin kerran saa tehdä muutoksia ilman penaltia. Kisoissa sen sitte vasta näkee/kuulee missä kunkin tiimin rajoittimet nakuttaa.
No näin äkkiseltään ajateltuna FIA:n on helpompi vahtia dataa kun siellä on enemmän pysyviä muuttujia. Toinen pointti saattaa olla se että olisi enemmän vaihtelua osakilpailuvoitoista taistelevissa, kun jotkut ovat panostaneet hieman eri tyylisiin ratoihin. Nämä näin mutuna ilman dataa tueksi.Mikähän idea tuossa oikein on?
Keskimäärin yli kisamitan verran enemmän päivässä. Toivottavasti Kimin huono onni tuosta kääntyy.Alonso sai ajettua näköjään melkein 1000km enemmän kuin Kimi testeissä. Kyllähän se toki Kimikin Alonson ajamisesta hyötyi.
Puolikas kisa per päivä. 1000km/ 6 päivää= 166,67 km/päiväKeskimäärin yli kisamitan verran enemmän päivässä. Toivottavasti Kimin huono onni tuosta kääntyy.
Hups. Onnistuin jotenkin ajattelemaan, että testipäiviä oli molemmilla 3.Puolikas kisa per päivä. 1000km/ 6 päivää= 166,67 km/päivä
Kuinkahan kova vauhti noiden kuvien ottohetkellä on ollut? Kyllähän kuuma ilma aina ylöspäin nousee, mutta ehtiikö ennenkuin siipi karkaa alta?Näyttäs pakokaasut ohjautuvan ihan hyvin takasiivelle myös ilman monkey seattia. Monkey seat taas näyttäisi "leventävän" pakokaasuja, jotta ne menisi isommalle alueelle takasiipeä.
Tuohan ei johdu siitä, että kuuma ilma nousee ylöspäin, vaan takasiiven ja monkey seatin coanda-ilmiöistä. Samaa tapahtuu vauhdissa kuin vauhdissa, vauhdin noustessa se vain paranee. Coanda-ilmiön näkee, kun katsoo ylemmän kuvan päätylevyn sisäpuolta ja kuinka väri jota tiimit käyttävät ilmavirtojen seuraamiseen on ohjautunut ylöspäin.Kuinkahan kova vauhti noiden kuvien ottohetkellä on ollut? Kyllähän kuuma ilma aina ylöspäin nousee, mutta ehtiikö ennenkuin siipi karkaa alta?
Ajattelin monkey seatin muodosta, että se leventäisi pakokaasuvirtaa.tyhmä kysymys:
voisiko "leveämpi" kuvio ilmassa johtua siitä että kuvauskulma on eri?
"leveämmässä" kuvassa kun kuvauskulma on edempää (vaikuttaahan siipikin leveämmältä tuossa kuvassa )
Ei kait takasiiven taakse kukaan halua ilmaa ohjata...? Jos siiven downforce syntyy juuri alipaineesta, niin miksi sitä pyrittäisiin täyttämään? Emmätiedä... ?Näyttäs pakokaasut ohjautuvan ihan hyvin takasiivelle myös ilman monkey seattia. Monkey seat taas näyttäisi "leventävän" pakokaasuja, jotta ne menisi isommalle alueelle takasiipeä.
Pakokaasut on tosi kuumia, joten ilma on erittäin "ohutta". Tämä kuuma ohut ilma on siis paineeltaan myös alhaista, koska se on ohutta. Siipi luo alipaineen, koska ilman pitää virrata alapinnalla nopeammin kuin yläpinnalla. Siiven alapinnalla ilma on siis "ohutta" siiven ansiosta ja pakokaasut lämpötilan ansiosta. Tällä voisi yrittää perustella sitä miksi ei haittaa. Asiaa voi ajatella myös siltä kannalta, että kun siiven alapuolella olevan ilmavirran suuntaa muutentaan ylöspäin (myös itse monkey seat), helpotetaan ja tehostetaan siiven tekemää työtä, kun sen takana olevaa virtausta "täytetään" / tehostetaan. Tämä saattaa myös viivästyttää ilmavirran irtoamista siiven alapinnasta vauhdin kasvaessa.Ei kait takasiiven taakse kukaan halua ilmaa ohjata...? Jos siiven downforce syntyy juuri alipaineesta, niin miksi sitä pyrittäisiin täyttämään? Emmätiedä... ?
Mihin tuo tulkinta perustuu? Siihen, että mies on sitä ajanut? Eiköhän se ole niin, että olosuhteiden pakosta.Mielenkiintoinen muutos tässä Kimin simulaattorityöskentelyssä, nyt näyttää äijä olevan siellä kuin kotonaan.
Yhtään Ferrarin konetta ei ole tainnut porsia ja Marussiakin tuntuu olevan vauhdissa. Luulisi että ainakin näiden sateliittitallien moottori testeissä otetaan riskiä, rata-ajankin kustannuksella.Aldo Costa Mersulta ihmettelee Ferrarin testiohjelmaa, sillä he eivät tiedä mitä ihmettä siellä puuhattiin...... Puhutaan myös Ferrarin tehovajeesta, ja viimeisimpien tietojen mukaan testeissä oli käytössä ERS meetvursteja vain 120. Tavallisesti 160 hevosvoimaa voi siitä ottaa. Ongelmat ovat kuulemma vain softapuolella, onneksi.....
Juurikin Marussialla hajosi yksi moottori. Sen vaihtamisessa menikin sitten koko päivä. Sauberista ei muistikuvia. Testien huippunopeuksista päätellen ainoastaan Ferrari repi koneestaan kaiken irti. Sauber ja Marussia ottivat varovaisemmin.Yhtään Ferrarin konetta ei ole tainnut porsia ja Marussiakin tuntuu olevan vauhdissa. Luulisi että ainakin näiden sateliittitallien moottori testeissä otetaan riskiä, rata-ajankin kustannuksella.
Jos ei ole muisitkuvia, niin näistä kuvista niitä ainakin tuleeJuurikin Marussialla hajosi yksi moottori. Sen vaihtamisessa menikin sitten koko päivä. Sauberista ei muistikuvia. Testien huippunopeuksista päätellen ainoastaan Ferrari repi koneestaan kaiken irti. Sauber ja Marussia ottivat varovaisemmin.
Ei taida olla moottoririkosta kyse Letku mikä roikkuu tuossa kyljessä saattaa olla osasyyllinen.Jos ei ole muisitkuvia, niin näistä kuvista niitä ainakin tulee
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1401ma11.jpg
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1401ma14.jpg