Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Alonso sai ajettua näköjään melkein 1000km enemmän kuin Kimi testeissä. Kyllähän se toki Kimikin Alonson ajamisesta hyötyi.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mikähän idea tuossa oikein on?
No näin äkkiseltään ajateltuna FIA:n on helpompi vahtia dataa kun siellä on enemmän pysyviä muuttujia. Toinen pointti saattaa olla se että olisi enemmän vaihtelua osakilpailuvoitoista taistelevissa, kun jotkut ovat panostaneet hieman eri tyylisiin ratoihin. Nämä näin mutuna ilman dataa tueksi.

Ps. Kohtahan nuita vaihteita on enemmän kuin Vin Dieselillä!
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Alonso sai ajettua näköjään melkein 1000km enemmän kuin Kimi testeissä. Kyllähän se toki Kimikin Alonson ajamisesta hyötyi.
Keskimäärin yli kisamitan verran enemmän päivässä. :eek: Toivottavasti Kimin huono onni tuosta kääntyy.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Näyttäs pakokaasut ohjautuvan ihan hyvin takasiivelle myös ilman monkey seattia. Monkey seat taas näyttäisi "leventävän" pakokaasuja, jotta ne menisi isommalle alueelle takasiipeä.




Ja monkey seatin kanssa (ei löytynyt takaapäin otettua kuvaa)
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Näyttäs pakokaasut ohjautuvan ihan hyvin takasiivelle myös ilman monkey seattia. Monkey seat taas näyttäisi "leventävän" pakokaasuja, jotta ne menisi isommalle alueelle takasiipeä.
Kuinkahan kova vauhti noiden kuvien ottohetkellä on ollut? Kyllähän kuuma ilma aina ylöspäin nousee, mutta ehtiikö ennenkuin siipi karkaa alta?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kuinkahan kova vauhti noiden kuvien ottohetkellä on ollut? Kyllähän kuuma ilma aina ylöspäin nousee, mutta ehtiikö ennenkuin siipi karkaa alta?
Tuohan ei johdu siitä, että kuuma ilma nousee ylöspäin, vaan takasiiven ja monkey seatin coanda-ilmiöistä. Samaa tapahtuu vauhdissa kuin vauhdissa, vauhdin noustessa se vain paranee. Coanda-ilmiön näkee, kun katsoo ylemmän kuvan päätylevyn sisäpuolta ja kuinka väri jota tiimit käyttävät ilmavirtojen seuraamiseen on ohjautunut ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tyhmä kysymys:
voisiko "leveämpi" kuvio ilmassa johtua siitä että kuvauskulma on eri?
"leveämmässä" kuvassa kun kuvauskulma on edempää (vaikuttaahan siipikin leveämmältä tuossa kuvassa ;))
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
tyhmä kysymys:
voisiko "leveämpi" kuvio ilmassa johtua siitä että kuvauskulma on eri?
"leveämmässä" kuvassa kun kuvauskulma on edempää (vaikuttaahan siipikin leveämmältä tuossa kuvassa ;))
Ajattelin monkey seatin muodosta, että se leventäisi pakokaasuvirtaa.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Tuosta pakokaasun nousemisesta sen verran, että nouseehan ne noin ylöspäin autojen ollessa paikallaakin. Näkee hyvin kisan startissa kun autot ovat paikallaan. Toki siinä tilanteessa kaasut tulee jo melko paineella pakoputkesta.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Näyttäs pakokaasut ohjautuvan ihan hyvin takasiivelle myös ilman monkey seattia. Monkey seat taas näyttäisi "leventävän" pakokaasuja, jotta ne menisi isommalle alueelle takasiipeä.
Ei kait takasiiven taakse kukaan halua ilmaa ohjata...? Jos siiven downforce syntyy juuri alipaineesta, niin miksi sitä pyrittäisiin täyttämään? Emmätiedä... ?
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ei kait takasiiven taakse kukaan halua ilmaa ohjata...? Jos siiven downforce syntyy juuri alipaineesta, niin miksi sitä pyrittäisiin täyttämään? Emmätiedä... ?
Pakokaasut on tosi kuumia, joten ilma on erittäin "ohutta". Tämä kuuma ohut ilma on siis paineeltaan myös alhaista, koska se on ohutta. Siipi luo alipaineen, koska ilman pitää virrata alapinnalla nopeammin kuin yläpinnalla. Siiven alapinnalla ilma on siis "ohutta" siiven ansiosta ja pakokaasut lämpötilan ansiosta. Tällä voisi yrittää perustella sitä miksi ei haittaa. Asiaa voi ajatella myös siltä kannalta, että kun siiven alapuolella olevan ilmavirran suuntaa muutentaan ylöspäin (myös itse monkey seat), helpotetaan ja tehostetaan siiven tekemää työtä, kun sen takana olevaa virtausta "täytetään" / tehostetaan. Tämä saattaa myös viivästyttää ilmavirran irtoamista siiven alapinnasta vauhdin kasvaessa.

Jos pakokaasut ohjautuvat siiven alapinnalle kovassakin vauhdissa, voidaan mahdollisesti käyttää suurempaa kulmaa siivessä, koska virtauksen irtoaminen ei kenties tapahdu yhtä helposti, kun sinne nostetaan alhaalta ilmaa. Suurempi siipikulma luonnollisesti tuottaa enemmän D-forcea ja jos nopeutta jolla irtoaminen tapahtuu voidaan nostaa, parantuu d-forcen ja ilmanvastuksen välinen suhde kovemmissa nopeuksissa, siis niissä, joissa virtaus olisi muuten irronnut siiven takapinnasta ilman pakokaasuja...

Itse kyllä epäilen, että pakokaasut eivät kovassa nopeudessa mene takasiiven pinnalle. Luulen, että ne irtoavat ja menevät alempaa. Näin ollen pakokaasut lisäisivät D-forcea pääasiassa alhaisissa nopeuksissa, lisäämällä alipaineisen ilman määrää siiven alla ja sen takana...

Tämä oli tällaista spekulaatiota...
 
Viimeksi muokattu:

Iranie

Well-known member
Liittynyt
9.2.2013
Viestit
54
Aldo Costa Mersulta ihmettelee Ferrarin testiohjelmaa, sillä he eivät tiedä mitä ihmettä siellä puuhattiin. On huhuttu, että Ferrari olisi käyttänyt omaa ajanottoaan eri pisteestä, missä tuo virallinen oli. Tällä kuulemma selittyisi ajoittaiset kovat sektoriajat, muttei kuitenkaan kovaa kokonaista kierrosta. Ferrari hyödyntää myös tuota MGU:ta alasvaihdoissa eri tavalla kuin muut. Mersun mukaan tuosta olisi vain haittaa ja ei ainakaan nopeuttaisi, mutta Toyotan Le Mans -autojen leiristä kerrotaan, että Ferrarin tapa on paras vaihdelaatikolle ja sillä ei ole haittavaikutuksia. Puhutaan myös Ferrarin tehovajeesta, ja viimeisimpien tietojen mukaan testeissä oli käytössä ERS meetvursteja vain 120. Tavallisesti 160 hevosvoimaa voi siitä ottaa. Ongelmat ovat kuulemma vain softapuolella, onneksi.

Koko tiimi ja etenkin Kimi vaikuttavat erittäin luottavaisilta, vaikka hälytyskellot aikojen suhteen pitäisi soida. Olihan aikaeroa kuitenkin reilu sekunti kärkitiimiin testeissä. Domenicali on kuitenkin haastattelun, jossa hän myönsi, että eroa on noin sekunti, jälkeen sanonut, että ero on helposti kiinniotettavissa. Itse luulen ja uskon, että Ferrari luottaa siihen, että nämä softapuolen ongelmat ovat ratkaistavissa ennen Melbournea ja paketti on muiden asioiden suhteen todella hyvin kunnossa. Muutenhan olisi absurdia, että Ferrari sekunnin kärkeä hitaampana paukuttaisi henkseleitä ja toteasi, että auto on hyvä, ei huolta.

Kimi on käynyt myös paukuttamassa simulaattorissa Australian GP:tä läpi, jotta mahdolliset haasteet/ongelmakohdat löytyisi. Mielenkiintoinen muutos tässä Kimin simulaattorityöskentelyssä, nyt näyttää äijä olevan siellä kuin kotonaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mielenkiintoinen muutos tässä Kimin simulaattorityöskentelyssä, nyt näyttää äijä olevan siellä kuin kotonaan.
Mihin tuo tulkinta perustuu? Siihen, että mies on sitä ajanut? Eiköhän se ole niin, että olosuhteiden pakosta.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Aldo Costa Mersulta ihmettelee Ferrarin testiohjelmaa, sillä he eivät tiedä mitä ihmettä siellä puuhattiin...... Puhutaan myös Ferrarin tehovajeesta, ja viimeisimpien tietojen mukaan testeissä oli käytössä ERS meetvursteja vain 120. Tavallisesti 160 hevosvoimaa voi siitä ottaa. Ongelmat ovat kuulemma vain softapuolella, onneksi.....
Yhtään Ferrarin konetta ei ole tainnut porsia ja Marussiakin tuntuu olevan vauhdissa. Luulisi että ainakin näiden sateliittitallien moottori testeissä otetaan riskiä, rata-ajankin kustannuksella.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Yhtään Ferrarin konetta ei ole tainnut porsia ja Marussiakin tuntuu olevan vauhdissa. Luulisi että ainakin näiden sateliittitallien moottori testeissä otetaan riskiä, rata-ajankin kustannuksella.
Juurikin Marussialla hajosi yksi moottori. Sen vaihtamisessa menikin sitten koko päivä. Sauberista ei muistikuvia. Testien huippunopeuksista päätellen ainoastaan Ferrari repi koneestaan kaiken irti. Sauber ja Marussia ottivat varovaisemmin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Juurikin Marussialla hajosi yksi moottori. Sen vaihtamisessa menikin sitten koko päivä. Sauberista ei muistikuvia. Testien huippunopeuksista päätellen ainoastaan Ferrari repi koneestaan kaiken irti. Sauber ja Marussia ottivat varovaisemmin.
Jos ei ole muisitkuvia, niin näistä kuvista niitä ainakin tulee :)

http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1401ma11.jpg
http://www.formula1.com/wi/enlarge/0x0/popup/sutton/2013/dms1401ma14.jpg
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös