Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Maranellossa lakaisee nyt näköjään iso luuta mutta minusta näyttää siltä että kukaan ei ole oikein vankasti sen luudan varressa vaan se luuta huiskii nyt vähän sinne tänne ilman kunnollista hallintaa. Siihen luudan varteen pitäisi nyt saada joku sen verran jämäkkä ukko (tai akka) että alkaisi tulla jotain järkeä tuohon Ferrarin poukkoiluun ja sekoiluun. Vaikka Mattiacci oli kokematon F1-kuvioissa niin minusta näytti ainakin ulospäin että hänellä oli touhuun juuri sellaista oikeanlaista jämäkkää otetta mitä Ferrari oikeasti kaipaisi, mutta hänen potkunsa saattaa kertoa siitä että sitä jämäkkää otetta tarvittaisiin vielä ylemmäs organisaatioon. Toki ei pysty sanomaan mitään ehdotonta kun ei tunne taustoja, mutta aika outo veto tuo Mattiaccin irtisanominen näin lyhyen ajan jälkeen oli.

Jotenkin on sellainen fiilis että vaikka Ferrarin kausi oli umpisurkea niin pohjakosketusta ei olla edes vielä nähty, vaan minä pahoin pelkään että Räikkösen toinenkin (ja viimeinen?) Ferrari-kausi tämän paluun jälkeen menee aivan pipariksi kun tallin organisaatio vaikuttaa olevan aivan sekaisin ja moottorin kehitystyössä ollaan ilmeisesti edelleen pahasti ainakin Mersua jäljessä. Eikä nuo tallin sisältä vuotaneet huhut ensi kauden auton huonoudesta kovin hyvältä kuulosta vaikka näihin huhuihin pitääkin aina suhtautua suurella varauksella.

No, toivottavasti tämä uusi auto olisi nyt edes sellainen että se sopii molempien kuljettajien käteen ja molemmat saisivat revittyä siitä sen parhaan potentiaalin irti vaikka auto ei ihan kärkitasoa olisikaan. Nythän sekä Räikkönen että Vettel olivat aivan hukassa viime kauden autojensa kanssa eivätkä missään vaiheessa saaneet niistä (ja itsestään) parasta irti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5643
Itse uskon myös Allisonin työn jäljen näkyvän ensi kaudella Kimille sopivana autona. Lotuksen menestysreseptiä soveltaen, mutta saa nähdä mihin se riittää.
Neweyn loikattua Mäkkäriltä Red Bullille näytti RBR:n uusi auto yllättäen kopiolta edellisen kauden McLarenista, mutten usko Allisonin olevan aivan samanlaisessa tilanteessa. Ei hän Ferrarille mitään "Lotuksen menestysreseptiä" mukanaan vie. Säännöt menivät sopivasti uusiksi ja Lotuksen ensimmäinen uuden aikakauden auto oli täysi susi, joten nekin paperit, mitä Allison unohti Enstoneen palauttaa, varmaan ajettiin Maranellossa saman tien silppurin läpi. Ensi kauden auto näyttänee enemmän tai vähemmän kuluneen kauden Ferrarilta. Jousitusarkkitehtuurin yhdenmukaistaminen valtavirran kanssa ei vielä ole varsinaisesti mikään saavutus.
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Allison ei taida olla suunnittelija kuten Newey. Jotain parannusta voi odottaa, jos Ferrarilla on möhlitty merkittävissä ratkaisuissa tai jos johtaminen on ollut tutun sekavaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
En voi uskoa millään että uuden moottorin koko on niin suuri että se merkittävästi pilaisi 2014 kauden auton suht hyvää aeroa. Ellei koko konseptia ole hylätty ja Maranellossa otettu radikaalit keinot käyttöön Mercedeksen tavoittamiseksi.

Se että auton imupuolen jäähdytys muutettaisiin ilmajäähdyteiseksi ja kompressori etupuolelle Mercedes-tyylisesti tuskin moottoria paljoa kokonsa puolesta muuttaa (vähän sama kuin hölmöläisten peiton jatkaminen, mitta pysyy samana komponentit vain vaihtaa paikkaa takapuolelta etupuolelle).
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Neweyn Ferrari-siirto olisi toteutuessaan ollut mielenkiintoisin tallinvaihdos vähään aikaan kuskimarkkinat mukaanlukien. Formulat menettää melkoisen insinöörijumalan...
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5643
Huhujen mukaan Newey kieltäytyi tallin sisäisen politikoinnin vuoksi ja myös Brawnin väitetään hylänneen tarjouksen, koska hänelle ei luvattu "koskemattomuutta" tallin sisällä. Ainakaan ihan kaikille Ferrari ei esiinny samanlaisena myyttinä kuin joillekin kuljettajille.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4363
Huhujen mukaan Newey kieltäytyi tallin sisäisen politikoinnin vuoksi ja myös Brawnin väitetään hylänneen tarjouksen, koska hänelle ei luvattu "koskemattomuutta" tallin sisällä. Ainakaan ihan kaikille Ferrari ei esiinny samanlaisena myyttinä kuin joillekin kuljettajille.
Follow the money...
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Maranellossa lakaisee nyt näköjään iso luuta mutta minusta näyttää siltä että kukaan ei ole oikein vankasti sen luudan varressa vaan se luuta huiskii nyt vähän sinne tänne ilman kunnollista hallintaa. Siihen luudan varteen pitäisi nyt saada joku sen verran jämäkkä ukko (tai akka) että alkaisi tulla jotain järkeä tuohon Ferrarin poukkoiluun ja sekoiluun. Vaikka Mattiacci oli kokematon F1-kuvioissa niin minusta näytti ainakin ulospäin että hänellä oli touhuun juuri sellaista oikeanlaista jämäkkää otetta mitä Ferrari oikeasti kaipaisi, mutta hänen potkunsa saattaa kertoa siitä että sitä jämäkkää otetta tarvittaisiin vielä ylemmäs organisaatioon. Toki ei pysty sanomaan mitään ehdotonta kun ei tunne taustoja, mutta aika outo veto tuo Mattiaccin irtisanominen näin lyhyen ajan jälkeen oli.
Mattiaccia povattiin alunperinkin vain väliaikaisratkaisuksi. Mutta aika sekaisinhan tuo talli näyttää olevan kun porukka vaihtuu monella tasolla ja moneen kertaan. Tiedä sitten onko johtokunnalla tai omistajilla jokin suunnitelma, hehän siellä loppupeleissä vastuussa ovat toiminnasta, eivät johtavat työntekijät.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5643
Mattiaccia povattiin alunperinkin vain väliaikaisratkaisuksi.
Ketkä veikkasivat, ketkä ei. Täytyy silti osata nähdä ero potkujen saamisen ja määräaikaisen sopimuksen umpeutumisen välillä. Mattiaccin 15-vuotinen ura Ferrarin palveluksessa päättyi tähän irtisanomiseen. Se on varma merkki siitä, ettei kaikki mennyt suunnitelmien mukaan, sillä muuten hän istuisi tällä hetkellä jossain Fiatin tai Ferrarin johtoportaassa,
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Myös rengasjohtaja Hamashima jättää Ferrarin!
Mikäs joukkopako Ferraria nyt vaivaa? Jättääkö huippuinsinöörit uppoavan laivan? Toki Mercedekseltä Ferrari sai kaapattua riveihinsä Hamiltonin datainsinöörin Jock Clearin. Saa nähdä siirttykö Jock Vettelin, tai kenties Räikkösen insinööriksi?

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/713654/Myos+rengasjohtaja+Hamashima+jattaa+Ferrarin
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Nyt alkaa olee Ferrarilla niin paljon vapaita paikkoja että taidanpa vaihtaa alaa ja suuntaan Maranelloon.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Saa nähdä siirttykö Jock Vettelin, tai kenties Räikkösen insinööriksi?
Tuskinpa kummankaan. Eiköhän miehelle ole luvassa isompi rooli. Ja käsittääkseni Vettelille tulee kisainssi TR:ltä ja Kimille joku britti.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5643
Jock Clear on britti. (Muttei kisainssi.)
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Myös rengasjohtaja Hamashima jättää Ferrarin!
Mikäs joukkopako Ferraria nyt vaivaa? Jättääkö huippuinsinöörit uppoavan laivan? Toki Mercedekseltä Ferrari sai kaapattua riveihinsä Hamiltonin datainsinöörin Jock Clearin. Saa nähdä siirttykö Jock Vettelin, tai kenties Räikkösen insinööriksi?

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/713654/Myos+rengasjohtaja+Hamashima+jattaa+Ferrarin
Eiköhän tuo mene organisaation uudistamisen piikkiin joka ei ole nähtävästi vieläkään valmis.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Clear Pat Fryn paikalla. Eri asia milloin. Teoriassa joutuisi odottomaan 12kk Mercedekseltä lähdön jälkeen
https://twitter.com/LorenzoDL83
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/715501/Paajohtaja+purnasi+autoprojektien+ratkaisuista

#Arrivabene "We're late on the 2015 car design"
#Arrivabene "We paid strategic choices made by others.We spent too many forces on 2014 season and few on the next one."
– Kun aloitimme 2015-auton kanssa, valinnat tekivät toiset päättäjät, enkä valitettavasti ole niistä samaa mieltä. Olemme hieman myöhässä, mutta olemme tekemässä isoa hyppäystä. 2015 on uusi alku Ferrarille, Marchionne totesi.
Juuh elikkäs.. Tombazis :wall:
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös