Karting moottoreista ei paljon kyllä oppeja ole otettavissa näille nykyajan "CommonRail-Bensa-Diesel" moottoreille.
Jota nämä nykyajan F1 moottorit edustaa. Seokset kun on todella laihoja ja palamista säädellään täysin eritavalla kuin ennen muinoin.
Jos aihe enemmäm kiinostaa niin tästä pääsee periaatteeseen kiinni :
https://en.wikipedia.org/wiki/Homogeneous_charge_compression_ignition
Joskus kun Mersu toi nämä uudet voimalaitokset talvitesteihin. Silloin huhuiltiin "BigBang"-moottoreista ja monesta muustakin hullutuksesta. No tälläinen moottori se kuitenkin on ja sen sytytys-systeemiin on aika hankala niin kuin artikkelissakin mainitaan. Joten ei ihme että välillä tuli merkillisesti kalisevia/paukkuvia Mersuja varikolle.
Tätä ongelmaa tuli yllättäen Ferrarille viime vuonna. Hondalle samaa ogelmaa on ollut muutamin ottein tänä vuonna.
Joten Mersun etumatkaa otetaan kovaa vauhtia kiinni.
Tämän tähden polttoaineen kehitys on myös mennyt harppauksen eteenpäin koska tälläisen moottorin polttoaine on lähempänä diisseliä kuin perinteistä bensiiniä.
Tälläinen moottorin palamisen periaate selittää myös sen miksi siitä polttoaineen maximi virtauksesta saadaan enemmän tehoja kuin perinteisesti saataisiin eli miksi Mersulla on ollut kokoajan tehoja reservissä ja polttoainetta riittää verrattuna muihin.
Tässä muuten hyvä kuva ja artikkeli miten tuota yllä olevaa on sovellettu F1 moottorissa :
http://www.motorsportmagazine.com/f1/ferraris-formula-1-jet-ignition/