Scuderia Ferrari 2016: #5 Vettel ja #7 Räikkönen

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Motorsportin mukaan Vettelillä elektroniikkaongelma hiljaisesta vauhdista joka rikkoi pakoventtiilin.

Lisään lähteen (Iltalehti) kun olen koneen ääressä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Motorsportin mukaan Vettelillä elektroniikkaongelma hiljaisesta vauhdista joka rikkoi pakoventtiilin.

Lisään lähteen (Iltalehti) kun olen koneen ääressä.
Alä turhaan lisää sitä IL linkkiä kun asia mistä mainitset on täältä peräisin :
http://www.motorsport.com/f1/news/perfect-storm-led-to-vettel-s-engine-failure-685224/


Onkohan nämä hienot bensa "CommonRail" systeemin "pienzo" suuttimet niin hienoja että kun ajetaan hiljaa niin suuttimia jäähdyttävää polttoainevirtaus on niin pieni niin sen seurauksena suutin ylikuumenee ja takertelee. Siksi pakoventiili paloi Vettelin koneesta kun koneen yksi sylinteri meni laihalle.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Onkohan nämä hienot bensa "CommonRail" systeemin "pienzo" suuttimet niin hienoja että kun ajetaan hiljaa niin suuttimia jäähdyttävää polttoainevirtaus on niin pieni niin sen seurauksena suutin ylikuumenee ja takertelee. Siksi pakoventiili paloi Vettelin koneesta kun koneen yksi sylinteri meni laihalle.
Kimin turbo-ongelmatkin Australiassa alkoi sen jälkeen kun jouduttiin ajelemaan hitaasti turva-auton perässä, joten tuntuu siltä että Ferraria ei ole testattu tarpeeksi alhaisissa nopeuksissa että saataisiin jäähdytys pelaamaan myös silloin.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kimin turbo-ongelmatkin Australiassa alkoi sen jälkeen kun jouduttiin ajelemaan hitaasti turva-auton perässä, joten tuntuu siltä että Ferraria ei ole testattu tarpeeksi alhaisissa nopeuksissa että saataisiin jäähdytys pelaamaan myös silloin.
Ja EC-loota vaihdettiin vieläpä Bahrainiin. Nyt sitten pitää ohjelmoida uudestaan moottoriasetukset lämppärikierrokselle/turva-auton takana köröttelyyn. Onnistuuko ilman 3 yksikköä ihan 'mapittamalla' uudestaan?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Motorsport.comin kisaraportin mukaan sen turbon suunnittelufiban takia.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Alä turhaan lisää sitä IL linkkiä kun asia mistä mainitset on täältä peräisin :
http://www.motorsport.com/f1/news/perfect-storm-led-to-vettel-s-engine-failure-685224/


Onkohan nämä hienot bensa "CommonRail" systeemin "pienzo" suuttimet niin hienoja että kun ajetaan hiljaa niin suuttimia jäähdyttävää polttoainevirtaus on niin pieni niin sen seurauksena suutin ylikuumenee ja takertelee. Siksi pakoventiili paloi Vettelin koneesta kun koneen yksi sylinteri meni laihalle.
Jäähdytetäänkö noita moottoreita vielä nykyään "pisaralla pisimmälle aikana", polttoaineella???

Sehän on tuhlausta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jäähdytetäänkö noita moottoreita vielä nykyään "pisaralla pisimmälle aikana", polttoaineella???

Sehän on tuhlausta.
Ymmärsin, että bensavirtaus jäähdyttäis MYÖS erinäisiä osia. Merkittävyydestä en tiedä. Eihän se mistään pois ole. Bensa ottaa virrattessaan lämpöä mukaansa ja palaa lopulta pois.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Jäähdytetäänkö noita moottoreita vielä nykyään "pisaralla pisimmälle aikana", polttoaineella???

Sehän on tuhlausta.
Heh, En nyt suinkaan tarkoittanut että koko moottoria jäädytettäis bensalla vaan tarkoitin että poltto-aine suutinta ja suuttimenkärkeä joka on palotilassa jäähtyy polttaineen virtauksella.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Jäähdytetäänkö noita moottoreita vielä nykyään "pisaralla pisimmälle aikana", polttoaineella???

Sehän on tuhlausta.
Polttoaine palaa paremmin kylmänä eli snadisti lisätehoja. Joskus Schumi vs Häkä aikoina Ferrari jäähdytti välitankkaus bensojakin.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Mitä rikkaampaa (enemmän bensaa vähemmän ilmaa) ilma-bensa seosta moottoriin syötetään sitä kylmempänä se käy = pakolämmöt, jäähdytysnesteen yms. lämpötilat putoaa. Bensan syöttömäärä on eri asia, mutta syöttömäärä pitää olla optimaalinen ilmamäärään nähden muuten moottori joko helposti ylikuumenee tai käy "kylmänä". :D siksi esim. kartingissa peitetään kädellä ilmanotto pitkien suorien päässä jotta kone saa rikkaampaa seosta. Tehon kannalta optimaalinen palaminen on tärkeää, eli kone vedetään mahdollisimman laihalle ilman että tapahtuu nakutusta(polttoaineen liian aikainen syttyminen). Nestehän lämpölaajenee eli kylmempi polttoaine menee pienempään tilavuuteen kuin lämmin. Eli kyllä polttoaineella voidaan jäähdyttää moottoria.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Karting moottoreista ei paljon kyllä oppeja ole otettavissa näille nykyajan "CommonRail-Bensa-Diesel" moottoreille.
Jota nämä nykyajan F1 moottorit edustaa. Seokset kun on todella laihoja ja palamista säädellään täysin eritavalla kuin ennen muinoin.
Jos aihe enemmäm kiinostaa niin tästä pääsee periaatteeseen kiinni :
https://en.wikipedia.org/wiki/Homogeneous_charge_compression_ignition

Joskus kun Mersu toi nämä uudet voimalaitokset talvitesteihin. Silloin huhuiltiin "BigBang"-moottoreista ja monesta muustakin hullutuksesta. No tälläinen moottori se kuitenkin on ja sen sytytys-systeemiin on aika hankala niin kuin artikkelissakin mainitaan. Joten ei ihme että välillä tuli merkillisesti kalisevia/paukkuvia Mersuja varikolle.
Tätä ongelmaa tuli yllättäen Ferrarille viime vuonna. Hondalle samaa ogelmaa on ollut muutamin ottein tänä vuonna.
Joten Mersun etumatkaa otetaan kovaa vauhtia kiinni.
Tämän tähden polttoaineen kehitys on myös mennyt harppauksen eteenpäin koska tälläisen moottorin polttoaine on lähempänä diisseliä kuin perinteistä bensiiniä.
Tälläinen moottorin palamisen periaate selittää myös sen miksi siitä polttoaineen maximi virtauksesta saadaan enemmän tehoja kuin perinteisesti saataisiin eli miksi Mersulla on ollut kokoajan tehoja reservissä ja polttoainetta riittää verrattuna muihin.

Tässä muuten hyvä kuva ja artikkeli miten tuota yllä olevaa on sovellettu F1 moottorissa :
http://www.motorsportmagazine.com/f1/ferraris-formula-1-jet-ignition/
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ferrari saattaa tuoda palotiloiltaan päivitetyn koneen lisäksi uuden etusiiven Venäjälle. Odotukset on taas korkealla. :thumbup:
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Ferrari saattaa tuoda palotiloiltaan päivitetyn koneen lisäksi uuden etusiiven Venäjälle. Odotukset on taas korkealla. :thumbup:
Uutta vanhaa siipeä eli alempana uusi. On sinne yksi siiveke saatu lisää.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Uutta vanhaa siipeä eli alempana uusi. On sinne yksi siiveke saatu lisää.
Mä oon alkanu ihmettelemään sitä että kun tuodaan noita uusia etusiipiä, nii miksi ne laitetaan tolla lailla näytille telineeseen pilttuun ulkopuolelle? Kyllähän kilpailijat pystyy aika helposti kuvaamaan ne radallakin, mutta en minä niitä silti laittaisi tuolla lailla näytille. Muistan aikoinaan kun autojen tullessa varikolle heitettiin heti pressut ja kankaat siipien ja auton päälle näkösuojaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä oon alkanu ihmettelemään sitä että kun tuodaan noita uusia etusiipiä, nii miksi ne laitetaan tolla lailla näytille telineeseen pilttuun ulkopuolelle? Kyllähän kilpailijat pystyy aika helposti kuvaamaan ne radallakin, mutta en minä niitä silti laittaisi tuolla lailla näytille. Muistan aikoinaan kun autojen tullessa varikolle heitettiin heti pressut ja kankaat siipien ja auton päälle näkösuojaksi.
Peittely kiellettiin. Mutta tuolla lailla esillepanovelvoitetta ei ole.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös