Mihin menee Ferrari?
Aihe F1, 12.1.2011 18:42, heikki.kulta
Terveisiä Madonna di Campigliosta. Lunta on vieläkin enemmän kuin missäänpäin Suomea. Nyt keskiviikkona paistoi aurinkokin ja niin Ducatin pyörä- kuin Ferrarin formulaväelle riitti hauskaa laskettelurinteillä.
Tukevasti parroittunut Fernando Alonso ei hurmaa suksilla sen paremmin kuin Felipe Massakaan. Testikuskit Giancarlo Fisichella, Jules Bianchi ja Marc Gene ovat myös paikalla.
Odotukset Ferrarin vastaiskusta ovat huipussaan. Mahtava nousu viime kesäkuun aallonpohjasta Abu Dhabin MM-finaaliin asti antaa vankan pohjan mestaruustavoitteille.
Tilaisuus on otollinen, kun Ferrarin WROOM-lehdistöpäiville on kerääntynyt niin paljon mediakansaa. Palstan vuoden 2011 avaukseksi soveltuukin hyvin teema – mihin menee Ferrari?
Marco Evangelisti, Italia:
– Odotan Ferrarin parantavan viime kaudesta. Mutta täytyy muistaa, ettei Ferrari todellakaan ollut huono. Kävi vain niin, että Red Bull oli selvästi kaikkia muita nopeampi. Siksi parantaminen on vaikeaa, vaikka onkin syytä huomata, että Red Bullin väitetään kuluttaneen enemmän rahaa kuin tallien sopimukset olisivat sallineet. Ne siihen kulutukseen tulee rajoitusta.
– Vaikea on kuitenkin parantaa, kun liikkuu niin lähellä täydellisyyttä kuin Red Bull teki. Ferrarilla on hieman erilainen lähestyminen. He päättivät lähteä tähän vuoteen ottamalla enemmän riskejä auton suunnittelussa ja rakentamisessa kuin myös taktisella puolella. Se voi vaikuttaa, sillä Ferrari on voinut syyttää liian metodisesta asenteesta sillä saralla.
– Pat Fry saa vähän samankaltaisen toimenkuvan kuin Ross Brawnilla oli. Sillä puolella Brawnia on kaivattu hänen lähdöstään asti.
– Kuskeista Alonson suoritustaso on tiedossa. Massasta on vaikea sanoa mitään. Varmasti rengasmerkin vaihtuminen Pirelliin tarjoaa Massalle jotain helpotusta. Se on isoin muutos Massan kaudelle, mutta siltä näyttää, että Alonso on joka tapauksessa paljon nopeampi.
– En olisi järemmin yllättynyt, jos 6-7 kisan jälkeen Massan tilalla ajaa jo Robert Kubica.
Carlos Miguel, Espanja:
– Ilman muuta odotan, että Ferrari voittaa. Ei epäilystäkään siitä. Uskon, että vanha kaava uusiutuu. 2007 Lewis Hamilton hävisi viimeisessä kisassa mestaruuden ja vei tittelin seuraavalla kaudella. 2009 Sebastian Vettel oli melkein mestari ja voitti sitten viime kerralla. Nyt Fernando hävisi viimeisessä kisassa ja iskee takaisin tänä vuonna.
– Pirellin pitäisi olla melkoinen etu Ferrarille ja Fernando on ensi hetkistä lähtien jo kotonaan tiimissä, ihan toisin kuin viime kauden alussa. Mielestäni myös taktisen puolen uudelleen järjestäminen on hyvä asia MM-taiston kannalta.
– Tiukaksi tulee, sillä toki täytyy myöntää, että Red Bull on kuitenkin autoltaan edelleen suurin suosikki. Hyvin mahdollista kuitenkin on, että Fernando voittaa kuljettajien mestaruuden, vaikka valmistajien titteli menee taas Red Bullille.
– Massalla on vain parannettavaa. Jos hän ajaa kuin viime kauden loppupuolella, on ihan mahdollista, että Kubica vie hänen paikkansa. Hyvä Massa hyvällä motivaatiolla muuttaisi kuitenkin sitä tilannetta.
Bianca Garloff, Saksa:
– Jos Ferrarilla olisi ollut vahva auto heti viime vuoden alusta asti, he olisivat välttäneet monet vaikeudet MM-taistossa. Uskon, että he olisivat hyvinkin voittaa sen mestaruuden. Siksi nyt on helppo ymmärtää, että tavoite on rakentaa heti avauskisasta asti vahva ja luotettava auto.
– Alonso on vahva, ihan kuin Schumacher Ferrarilla. Koko organisaatio on nyt vaikuttava. Jos auto on niin hyvä kuin odotetaan, Alonso on varmasti Sebastian Vettelin kovin kilpailija. Varikkomuuri on vahvempi, uusi strategisti Neil Martin auttaa myös, vaikka eihän hän vastannut Red Bullin taktiikoista, koska jätti tiimin jo viime huhtikuussa. Yhdessä Pat Fryn kanssa, kuten tapahtui jo McLarenilla, he varmasti juonivat menestyksekkäällä tavalla.
– Sinänsä hieman arveluttaa, kuinka innovatiivinen Ferrarin insinööriporras on. Ainakaan vanhat näytöt eivät vakuuta. F-putkissa ja diffuusoreissa he eivät ainakaan pärjänneet Red Bullin kehitysvauhdille. Kun säännöt taas muuttuvat niin paljon, tuntuu, että Adrian Newey kerää Red Bullin autoon taas tietyt edut Ferraria ja muita paremmin.
– Ehkä Ferrarin aerodynamiikkaosasto ei ole riittävän vahva päihittämään Neweytä.
Joe Saward, Englanti:
– Voimasuhteet määräytyvät ihan sen mukaan, kuka saa autonsa parhaiten toimimaan Pirellin renkailla. Se nähdään aika äkkiä. Jo pelkästään Abu Dhabin ensimmäisessä rengastestissä joku Williamsin auto meni heti kovaa, kun Pirelli oli niin erilainen Bridgestoneen verrattuna.
– Tietysti oman vastauksensa tähän kysymykseesi antaa myös Adrian Newey. Hän on maailman paras autosuunnittelija ja kun säännöt muuttuvat paljon, on helppo uskoa, ettei Neweyn autossa on jotain, mitä muut sitten joutuvat jäljittelemään.
Livio Oricchio, Brasilia:
– Kun tekniset säännöt elävät vahvaa muutoskautta, luvassa voi olla hyvinkin arvaamaton MM-taisto. Ei ole mahdotonta, että jostain ilmestyy samanlainen ilmiö kuin Brawn kaksi vuotta sitten.
– Ferrarilta odotan vahvaa kautta. Alonso on takuuvarma menestyjä, mutta uskon Massan pääsevän lähemmäs kuin viime vuonna. Kilpailuvahvuudessa Alonso kuitenkin on eri luokkaa kuin Felipe. Näen Massan kasvoilta, että rengasmuutos on antanut hänelle jo merkittävästi lisää itseluottamusta. Ferrari voi hyvinkin voittaa mestaruuden, mutta Alonson, ei Massan ajamana.
Näissä merkeissä kohti autoesittelyjä ja testikautta