Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Raha ratkaisee

Tombazis myöntää ainakin että aerodynamiikassa on parantamisen varaa.
Rahasta nopeus on kiinni. On hyvin todennäköistä että Santanderin miljoonilla löydetään puuttuvat kymmenykset.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Rahasta nopeus on kiinni. On hyvin todennäköistä että Santanderin miljoonilla löydetään puuttuvat kymmenykset.
Tai sitten ei. Okei Honda sattui nyt tekemään voittaja-auton kaudelle 2009 mutta kuinka paljon ennen sitä poltettiin rahaa ilman merkittävää menestystä ja eikä unohdeta Toyotaa.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tai sitten ei. Okei Honda sattui nyt tekemään voittaja-auton kaudelle 2009 mutta kuinka paljon ennen sitä poltettiin rahaa ilman merkittävää menestystä ja eikä unohdeta Toyotaa.
Kers ja muut sääntöuudistukset tuovat lisää rahareikiä. Tällaisella hetkellä rahan vaikutus nopeuteen korostuu.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tuon kuvan moottorikate ponttooneineen näyttää lähinnä Mclarenin ja Ferrarin sekoitukselta.

Mikä on hyvin mielenkiintoista, että numerolla 2 merkitty ilmanottoaukko, josta voisi kuvitella suurta kuvaa katsottaessa ilman johdettavan diffuusorille. Eräänlainen tupladiffuusorivariantti siis... Saa nähdä millaisia oivalluksia tänä vuonna näemme.

Kauden 2011 mielenkiintoisimmat hetket ovat käsillä.. Autojen julkistukset!

edit. Kuvasta voisi myös päätellä, että käytössä olisi näin ns. kaksoispohja. Ferrarillahan oli siitä mukavat kokemukset kaudelta 1992...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olettaisin lisäksi, että kun "blown diffuser" ja tupladiffu-ratkaisut kiellettiin, niin kaikki muukin ilman "syöttäminen" diffuusorille on tehty mahdottomaksi. Eli että rakenteen tulee olla reiätön.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Lisäsyötöstä diffulle tuskin olisi merkittävää etua koska korvausilmaa ei voi ottaa auton pohjasta..

Eikös kaksoispohjat ole kiellettyjä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olettaisin lisäksi, että kun "blown diffuser" ja tupladiffu-ratkaisut kiellettiin, niin kaikki muukin ilman "syöttäminen" diffuusorille on tehty mahdottomaksi. Eli että rakenteen tulee olla reiätön.
Olettaisit väärin sikäli, että pakokaasuohjattu diffuusori on kielletty tiukimmassa tulkintamuodossaan, eli pakokaasuja ei saa syöttää diffuusorin sisään. Sitä vastoin RBR:n aloittama pakoputkien sijoittelu ponttoonin taakse ja pakokaasujen ohjaaminen näin diffuusorin sivuitse / sivummaisiin kanaviin on edelleen sallittua. Kaikki ilman syöttäminen diffuusorin sisään taas perustui tupladiffuusorin sallineeseen porsaanreikään, eli se on tosiaan estetty.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ilmeisesti ei, koska Renault käytti sellaista menneellä kaudella. F1Technical.
Tämä Renaultin ratkaisu olikin uutta mulle. Oliko Renault ainoa, joka hyödynsi tuplapohjaa diffuusorille viime kaudella? Onko tämä siis ainakin jossain määrin sallittua ensi kaudelle? Jos diffuusorin pitää olla reiätön, niin ehkä tätä voisi kuitenkin soveltaa diffuusorin sivuelementeille sekä kenties yleisemmin kiihdyttämään virtauksia ponttoonin sivuitse/alitse.

Nyt tuntuu jo siltä, että joku keksii jälleen hieman muita sofistikoituneemman ratkaisun, ja muut sitten seuraavat parhaansa mukaan, ehkä tuplapohjat ovat nyt se juttu...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Katsoin tarkemmin noita kuvia, ja se reikä 2 on tosiaan heti varsinaisen ilmanottoaukon alla. Sitten on vielä suhteelliseen kookkaan näköinen kanava, joka alkaa barge boardin takaa, ja joka näyttää johtavan aina diffuusorille saakka. Kukahan tämän kuvan on keksinyt? Aika innovatiivinen kuitenkin. Ferrari on jo painanut paniikkinappulaa ja on copy-pasteamassa näitä piirrustuksia. :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Paolo D'Alessio, "toimittaja ja suunnittelija".
On se kone..

Vielä tuosta kuvasta. Kaksoispohja erottuu helposti kun tarkastelija siirtää kaiken huomion keulan alle, josta ensin alkaa toinen pohjalevy ja toinen sitten sieltä taaempaa.

Onko tällä D'Alessiolla kenties jotain sisäpiirin infoa, vai ihanko mutupensselillä vetelee?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Äskettäin Ferrarille palkattu Neil Martin ei matkusta tulevalla kaudella yhteenkään osakilpailuun, vaan työskentelee ainoastaan tehtaan puolella.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2011/01/1254757

- Jos sää sallii, yritämme ajaa 100 kilometriä kaupallisen materiaalin valmistelua varten, sillä meillä on uusi logo ja väritys.

Lisää santander väriä vai ehkä jotain oikeasti uutta?
Se logo paljastettiin vime vuonna silloin tupakkakohun aikaan (en jaksa kaivaa sitä nyt). Mutta maikkkarin toisessa uutisessa sanottiin myös Santanderin panostuksen kasvavan entisestaan, niin kisojen sponssauksessa kuin autoissakin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Domenicali luottaa Ferrarin vahvuuksiin

Turun Sanomat 12.1 2011 19:29:02

Tallipäällikkö Stefano Domenicali istuu yhdellä urheilumaailman kuumimmista johtopaikoista yrittäessään luotsata Ferraria takaisin maailmanmestaruuksiin 2-3 välivuoden jälkeen.

Vuoden ensimmäisen lehdistötilaisuuden uuteen sponsoripainotteiseen verryttelytakkiin ja farkkuihin sonnustautunut Domenicali hoiti rauhalliseen tyyliinsä välttäen ylilyöntejä kaikissa kommenteissaan.

Viime aikoina Maranellosta syyttävää sormea on osoitettu Red Bullin sovittujen budjettilinjojen ylittämisestä, uusien sääntötulkintojen liikkumisesta ns. harmailla alueilla ja myös vuodeksi 2013 esitetyn moottoriuudistuksen sopimattomuudesta.

Domenicali halusi kuitenkin pitäytyä vain oman miehistönsä nykyhetkessä. Periaatteelliset kiistat hoituvat sitten talliyhdistys FOTA:n ja kansainvälisen autoliiton FIA:n istunnoissa. Red Bullin vahvan miehen Helmut Markon heitot Ferrarin liikkumisesta siirtomarkkinoilla kuin supermarketissa konsanaan, Domenicali totesi täysin turhiksi edes kommentoida.

Uusi Ferrari
ensin Alonsolle


Ferrarin uusi auto esitellään 28. tammikuuta Maranellossa. Samana päivänä pyritään järjestämään kaupallisia kuvauksia radalla, mutta jos sää on hankala, auto tulee radalle vasta 1. helmikuuta Valencian yhteistestien käynnistyessä.

Ensimmäiset kaksi päivää uutta autoa testaa Fernando Alonso ja päätöspäivän hoitaa Felipe Massa. Domenicali muistutti jo nyt, että Maranellossa esiteltävä auto muuttuu merkittävästi ennen Bahrainin MM-avausta maaliskuussa.

Mitkä ovat sitten Domenicalin odotukset Ferrarin kaudesta 2011?

– Odotuksetko? Tärkeintä meille on tehdä kilpailukykyinen MM-taisto. Tavoitteemme on voittaa sekä kuljettajien että valmistajien mestaruus. Siksi meidän täytyy saada vahva auto heti ensimmäisestä kisasta lähtien.

– Koimme karusti viime kauden alussa, miten vaikeaksi kaikki tulee, jos ei ole kilpailukykyinen heti kauden alkaessa. Lisäksi auton täytyy olla vähintään yhtä luotettava kuin viime kauden lopussa. Meidän on myös varmistettava, että tulkitsemme tilanteet oikein, Domenicali summaili.

Brittivärväykset
korvaavat Brawnin


Michael Schumacherin ja Kimi Räikkösen kilpainsinöörinä kunnostautunut Chris Dyer maksoi kalliisti oman tulkintavirheensä Abu Dhabin MM-finaalissa, mikä vei Alonsolta jo varmalta näyttäneen mestaruuden.

Dyerin hyllytys johti englantilaiseen vallankumoukseen Ferrarin taktiikkaportaassa, kun Pat Fry ottaa vastuun kisainsinöörien ja kisastrategioiden johtamisesta.

Viime huhtikuussa Red Bullilta lähtenyt Neil Martin puolestaan tulee Maranellon uuteen kaiken simuloivaan taktiseen kotiryhmään toimittamaan Frylle kaiken ratkaisuihin vaikuttavan perustietouden.

Ferrari odottaa brittivärväyksillä palauttavansa Ross Brawnin jämäkkyyden taktiikkapuolelle, mutta ainakaan McLarenilla Fry ei hankkinut Brawnin kaltaista arvostusta tällaisella erityisosaamisellaan.

Liikaa itkemällä
häviää enemmän


Domenicali palasi vielä vastenhakoisesti Abu Dhabin tunnelmiin MM-taiston häviämisen hetkellä.

– Tunnelmat olivat samat kuin jalkapallon MM-finaalin häviävän joukkueen pukukopissa. Kaikkien mieli on maassa, mutta silloin on tärkeää saada pöytä puhdistetuksi säilyttämällä tietty viileys. Mitä enemmän itket, sitä enemmän häviät.

– Ferrarin tavaramerkki on halu tehdä kaikki hyvin. Meillä on siihen elementit ja koko tiimi on valmistautunut uuteen kauteen juuri oikean positiivisella mielellä. Abu Dhabi on jätetty taakse ja kaikki energia on suunnattu uuteen MM-taistoon, Domenicali sanoo.

Domenicali sanoi myös, että täksi vuodeksi 20 GP-kisaan kasvatettu ohjelma on ehdottomasti laajin, mitä voi hyväksyä. Rooman toiveista järjestää toinen Grand Prix Italiassa Ferrarin johtaja sanoi, että jokaiselle maalle riittää yksi kisa, eikä Monzan historiaa ole syytä hukata.
Kova luotto on kyllä kaksikkoon Pat Fry/Neil Martin.

Mihin menee Ferrari?

Aihe F1, 12.1.2011 18:42, heikki.kulta

Terveisiä Madonna di Campigliosta. Lunta on vieläkin enemmän kuin missäänpäin Suomea. Nyt keskiviikkona paistoi aurinkokin ja niin Ducatin pyörä- kuin Ferrarin formulaväelle riitti hauskaa laskettelurinteillä.
Tukevasti parroittunut Fernando Alonso ei hurmaa suksilla sen paremmin kuin Felipe Massakaan. Testikuskit Giancarlo Fisichella, Jules Bianchi ja Marc Gene ovat myös paikalla.
Odotukset Ferrarin vastaiskusta ovat huipussaan. Mahtava nousu viime kesäkuun aallonpohjasta Abu Dhabin MM-finaaliin asti antaa vankan pohjan mestaruustavoitteille.
Tilaisuus on otollinen, kun Ferrarin WROOM-lehdistöpäiville on kerääntynyt niin paljon mediakansaa. Palstan vuoden 2011 avaukseksi soveltuukin hyvin teema – mihin menee Ferrari?

Marco Evangelisti, Italia:
– Odotan Ferrarin parantavan viime kaudesta. Mutta täytyy muistaa, ettei Ferrari todellakaan ollut huono. Kävi vain niin, että Red Bull oli selvästi kaikkia muita nopeampi. Siksi parantaminen on vaikeaa, vaikka onkin syytä huomata, että Red Bullin väitetään kuluttaneen enemmän rahaa kuin tallien sopimukset olisivat sallineet. Ne siihen kulutukseen tulee rajoitusta.
– Vaikea on kuitenkin parantaa, kun liikkuu niin lähellä täydellisyyttä kuin Red Bull teki. Ferrarilla on hieman erilainen lähestyminen. He päättivät lähteä tähän vuoteen ottamalla enemmän riskejä auton suunnittelussa ja rakentamisessa kuin myös taktisella puolella. Se voi vaikuttaa, sillä Ferrari on voinut syyttää liian metodisesta asenteesta sillä saralla.
– Pat Fry saa vähän samankaltaisen toimenkuvan kuin Ross Brawnilla oli. Sillä puolella Brawnia on kaivattu hänen lähdöstään asti.
– Kuskeista Alonson suoritustaso on tiedossa. Massasta on vaikea sanoa mitään. Varmasti rengasmerkin vaihtuminen Pirelliin tarjoaa Massalle jotain helpotusta. Se on isoin muutos Massan kaudelle, mutta siltä näyttää, että Alonso on joka tapauksessa paljon nopeampi.
– En olisi järemmin yllättynyt, jos 6-7 kisan jälkeen Massan tilalla ajaa jo Robert Kubica.

Carlos Miguel, Espanja:
– Ilman muuta odotan, että Ferrari voittaa. Ei epäilystäkään siitä. Uskon, että vanha kaava uusiutuu. 2007 Lewis Hamilton hävisi viimeisessä kisassa mestaruuden ja vei tittelin seuraavalla kaudella. 2009 Sebastian Vettel oli melkein mestari ja voitti sitten viime kerralla. Nyt Fernando hävisi viimeisessä kisassa ja iskee takaisin tänä vuonna.
– Pirellin pitäisi olla melkoinen etu Ferrarille ja Fernando on ensi hetkistä lähtien jo kotonaan tiimissä, ihan toisin kuin viime kauden alussa. Mielestäni myös taktisen puolen uudelleen järjestäminen on hyvä asia MM-taiston kannalta.
– Tiukaksi tulee, sillä toki täytyy myöntää, että Red Bull on kuitenkin autoltaan edelleen suurin suosikki. Hyvin mahdollista kuitenkin on, että Fernando voittaa kuljettajien mestaruuden, vaikka valmistajien titteli menee taas Red Bullille.
– Massalla on vain parannettavaa. Jos hän ajaa kuin viime kauden loppupuolella, on ihan mahdollista, että Kubica vie hänen paikkansa. Hyvä Massa hyvällä motivaatiolla muuttaisi kuitenkin sitä tilannetta.

Bianca Garloff, Saksa:
– Jos Ferrarilla olisi ollut vahva auto heti viime vuoden alusta asti, he olisivat välttäneet monet vaikeudet MM-taistossa. Uskon, että he olisivat hyvinkin voittaa sen mestaruuden. Siksi nyt on helppo ymmärtää, että tavoite on rakentaa heti avauskisasta asti vahva ja luotettava auto.
– Alonso on vahva, ihan kuin Schumacher Ferrarilla. Koko organisaatio on nyt vaikuttava. Jos auto on niin hyvä kuin odotetaan, Alonso on varmasti Sebastian Vettelin kovin kilpailija. Varikkomuuri on vahvempi, uusi strategisti Neil Martin auttaa myös, vaikka eihän hän vastannut Red Bullin taktiikoista, koska jätti tiimin jo viime huhtikuussa. Yhdessä Pat Fryn kanssa, kuten tapahtui jo McLarenilla, he varmasti juonivat menestyksekkäällä tavalla.
– Sinänsä hieman arveluttaa, kuinka innovatiivinen Ferrarin insinööriporras on. Ainakaan vanhat näytöt eivät vakuuta. F-putkissa ja diffuusoreissa he eivät ainakaan pärjänneet Red Bullin kehitysvauhdille. Kun säännöt taas muuttuvat niin paljon, tuntuu, että Adrian Newey kerää Red Bullin autoon taas tietyt edut Ferraria ja muita paremmin.
– Ehkä Ferrarin aerodynamiikkaosasto ei ole riittävän vahva päihittämään Neweytä.

Joe Saward, Englanti:
– Voimasuhteet määräytyvät ihan sen mukaan, kuka saa autonsa parhaiten toimimaan Pirellin renkailla. Se nähdään aika äkkiä. Jo pelkästään Abu Dhabin ensimmäisessä rengastestissä joku Williamsin auto meni heti kovaa, kun Pirelli oli niin erilainen Bridgestoneen verrattuna.
– Tietysti oman vastauksensa tähän kysymykseesi antaa myös Adrian Newey. Hän on maailman paras autosuunnittelija ja kun säännöt muuttuvat paljon, on helppo uskoa, ettei Neweyn autossa on jotain, mitä muut sitten joutuvat jäljittelemään.

Livio Oricchio, Brasilia:
– Kun tekniset säännöt elävät vahvaa muutoskautta, luvassa voi olla hyvinkin arvaamaton MM-taisto. Ei ole mahdotonta, että jostain ilmestyy samanlainen ilmiö kuin Brawn kaksi vuotta sitten.
– Ferrarilta odotan vahvaa kautta. Alonso on takuuvarma menestyjä, mutta uskon Massan pääsevän lähemmäs kuin viime vuonna. Kilpailuvahvuudessa Alonso kuitenkin on eri luokkaa kuin Felipe. Näen Massan kasvoilta, että rengasmuutos on antanut hänelle jo merkittävästi lisää itseluottamusta. Ferrari voi hyvinkin voittaa mestaruuden, mutta Alonson, ei Massan ajamana.
Näissä merkeissä kohti autoesittelyjä ja testikautta
Mihin pystyy Ferrari 2011?
 
Viimeksi muokattu:

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Mutta maikkkarin toisessa uutisessa sanottiin myös Santanderin panostuksen kasvavan entisestaan, niin kisojen sponssauksessa kuin autoissakin.
Kohta taitavat "ei Santader XXX Grand Prix":t olla vähemmistössä. Toivottavasti Ferrarille tulisi muutama heikko kausi putkeen ja päästäisiin tuostakin eroon.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3849
Varmojen varikkohuhujen mukaan luopuvat punaisesta väristä. No ei, tuliskohan mustaa punasen ja valkosen lisäks
Eiköhän se "uusi väritys" ole vain lisää santanderia isolla ja näkyvästi :(

Mutta toivotaan että palaisivat ajassa taaksepäin värityksessä, huonompaan on mennyt 2007->eteenpäin mielestäni.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös