Scuderia Ferrari kaudella 2012

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Oh dear God!

Okei nyt ymmärrän ton valituksen...
Scarbsin koko artikkeli aiheesta löytyy tuolta:
http://scarbsf1.wordpress.com/2011/10/27/2012-nose-height-regulations/

Hän ei näytä uskovan, että tuollaista nokkaa nähdään, koska muoto ei ole aerodynaamisesti tehokas. Viime vuosien trendi on kuitenkin ollut maksimoida keulan alapuolelle jäävä tila, ja jos jokin talleista sen viimeiseen milliin hyödyntää, voidaan tuollainen köntys nähdä.

Kyseessä on joka tapauksessa väliaikainen ratkaisu, sillä 2014 keulakartion kärjen maksimikorkeus on 25 senttiä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tämähän ei nyt suoraan Ferrarin ensi vuoden peliä koske, mutta miten onko sitä määritelty voiko tohon keulaan iskeä aukkoa jolla ohjataan ilmaa tuohon päälle?

http://cdn-2.motorsport.com/static/img/mgl/600000/660000/666000/666500/666552/s1_1.jpg

Käytännössä siis tuosta kehitettäisiin eteenpäin ja saataisiin tuo keulan kohouman haitta ohitettua?
En ymmärrä aerodynamiikkaa, mutta käsittääkseni tuo Bobbiksen linkittämä kuva oli jonkinlainen kauhuskenaario siitä, millaiseen ratkaisuun tallit voisivat hullutellessaan päätyä. Korkealla keulalla pyritään saamaan mahdollisimman paljon ilmaa auton alle. Tässä mielessä mä en ihan ymmärrä, että miksi joku sitten tekisi reiän tuohon keulapalaan. Mutta odotetaan jännityksellä :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ylöspäin käyrät vehkeet on kyllä pers**stä.
Tarkalleen ottaen etuakselin edessä oleva keulan osa olisi vaakatasossa (ja autojen niiaavan asennon vuoksi todellisuudessa hieman alaviistoon). Pohjapuolelta keula toki olisi "käyrä ylöspäin".
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3847
En ymmärrä aerodynamiikkaa, mutta käsittääkseni tuo Bobbiksen linkittämä kuva oli jonkinlainen kauhuskenaario siitä, millaiseen ratkaisuun tallit voisivat hullutellessaan päätyä. Korkealla keulalla pyritään saamaan mahdollisimman paljon ilmaa auton alle. Tässä mielessä mä en ihan ymmärrä, että miksi joku sitten tekisi reiän tuohon keulapalaan. Mutta odotetaan jännityksellä :dunno:
Tarkoitin siis sitä, että tuon ratkaisun pientä haittaa tasapainoitettaisiin johtamalla pienestä reiästä keulasta (mikä monella tallilla on jo) ilmaa ylös ?

Tokihan siitä pientä haittaa on mutta mistäs noista tietää mikä on parempi kompromissi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mitä mä en ihan ymmärrä, on se että kun keulaa nyt laskettiin sen keskikohdasta, niin miksei sitten samantien muutettu tuota kärjen korkeutta Bobakin mainitsemaan 25 senttiin, joka olisi tulossa vasta vuonna 2014.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tarkalleen ottaen etuakselin edessä oleva keulan osa olisi vaakatasossa (ja autojen niiaavan asennon vuoksi todellisuudessa hieman alaviistoon). Pohjapuolelta keula toki olisi "käyrä ylöspäin".
Juu mutta kun keula alkaa menemällä alaspäin, ni ylöspäin käyrä se tuollaisenakin on, sekä ala- että yläpintojen osalta.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tuollanen nokkaratkasu näyttää siltä että autolla ottas eteen. Enkä kyllä tiiä että olisko tuo muutenkaan järkevä ratkasu. Näyttää ihan siltä että kehittäis pelkästään ilman vastusta
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ferrari-talli oli nykyisin Red Bullilla työskentelevän suunnittelijavelho Adrian Neweyn perässä jo 90-luvulla, mutta siirto italialaistalliin kariutui tuolloin yllättävään syyhyn.

Ferrarin puheenjohtaja Luca di Montezemolo ja Newey keskustelivat siirrosta 1997, mutta Newey päätti lopulta suunnistaa Williamsilta McLaren-tallin leipiin.

Ferrari-pomo kertoo, ettei tapaaminen Neweyn kanssa jäänyt mieleen erityisen mukavana kokemuksena.

- Minulla on täysi luotto tekniseen henkilökuntaamme, eikä tapaaminen Neweyn kanssa vuonna 1997 ollut tarkalleen ottaen positiivinen, muisteli Montezemolo Gazzetta dello Sportille.

- Hänen vaimollaan oli Italiasta sellainen käsitys, että olemme jonkinlainen kehitysmaa. Mutta mikäli Newey olisi jälleen saatavilla ja on muuttanut käsityksiään maastamme, niin miksipä ei, jatkoi Monzemolo.
Hyvä ajoitus, kun just italiailainen merikapteeni on ajanut laivan paskaks samaan tyyliin kuin vähemmän kehittyneissä maissa sattuu suht usein.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Hyvä ajoitus, kun just italiailainen merikapteeni on ajanut laivan paskaks samaan tyyliin kuin vähemmän kehittyneissä maissa sattuu suht usein.
No jos katsotaan ja muistellaan millanen italia oli 97 ja millanen se on nyt niin onhan se kehitysmaa tasolla muutamassa asiassa mm. Jätteiden keräys ja käisittely. Niillä ois muutenkin paljon opittavaa Skandinaavialta ja Saksalta.

Mutta, manjana ja let´s go latino meininki sillä sitä pärjää.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Auttamattomasti vanha uutinen Maikkarilta, TS postas jo joulukuussa. Newey:n siirtymisestä Ferrarille on ollu puhetta vuodesta 94 alkaen lähes joka kausi, 99 oli esim yksi "isoimmista" median puheen aiheista
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
No jos katsotaan ja muistellaan millanen italia oli 97 ja millanen se on nyt niin onhan se kehitysmaa tasolla muutamassa asiassa mm. Jätteiden keräys ja käisittely. Niillä ois muutenkin paljon opittavaa Skandinaavialta ja Saksalta.

Mutta, manjana ja let´s go latino meininki sillä sitä pärjää.
Jätteiden käsittelyn ja muutaman muunkin aihepiirin tiimoilta olisi myös Neweyn kotimaalla pohjoismailta opittavaa...
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Hyvä ajoitus, kun just italiailainen merikapteeni on ajanut laivan paskaks samaan tyyliin kuin vähemmän kehittyneissä maissa sattuu suht usein.
Onhan se nyt kerta kaikkiaan täysin käsittämätöntä, ettei joku Italiaan halua muuttaa. Missä kukaan ei osaa englantia eikä mikään toimi niin kuin pitäisi. :eek!:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Korkealla keulalla pyritään saamaan mahdollisimman paljon ilmaa auton alle. Tässä mielessä mä en ihan ymmärrä, että miksi joku sitten tekisi reiän tuohon keulapalaan. Mutta odotetaan jännityksellä :dunno:
Ei suinkaan, tämä ilmaa auton alle uskomus juontuu mukafysiikasta jota maailmalla viljellään paljon. Auton alle on tarkoitus saada alipainetta ts. mahdollisimman vähän ilmaa johon pyritään muotoilemalla auton alusta niin että auton liike synnyttää ilmanvastuksen kautta alipaineen pohjalevyn alle joka kohdistaa autoon maata kohti vetävän voiman parantamaan renkaiden pitoa.

Korkea keula nimenomaan auttaa vähentämään auton alle menevää ilmaa aiheuttamalla tasaisesti jatkuvan ilmavirtauksen, matala keula sen sijaan siirtää ilmaa sivuun jyrkästi josta seuraavan alipaineeseen syntyy voimakas virtaus joka aiheuttaa suuremman paineen pohjalevyn eteen ja sitä kautta myös sen alle.

Tosin suurin syy todella korkeille keulille lienee tarjota mahdollisimman puhdas ilmavirtaus matalalla olevalle etusiivelle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juu mutta kun keula alkaa menemällä alaspäin, ni ylöspäin käyrä se tuollaisenakin on, sekä ala- että yläpintojen osalta.
Vastataanpa tähän vielä. Keula ei ala menemällä alaspäin yläpinnan osalta. Maksimiarvoja käytettäessä se on vaakatasossa (ja auton asennon vuoksi todellisuudessa hieman nouseva).

Toki se käyristyy ylöspäin sitten etuakselin jälkeen.

Eli keulasta lähtien katsottuna, yläpinta käyristyy kyllä taaemmas mentynä ylöspäin, mutta alapinta ei. Ohjaamon suunnasta taas päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vastataanpa tähän vielä. Keula ei ala menemällä alaspäin yläpinnan osalta. Maksimiarvoja käytettäessä se on vaakatasossa (ja auton asennon vuoksi todellisuudessa hieman nouseva).
Kommentoin keulaa kuskin näkövinkkelistä.
 
Ylös