Secto Rally Finland 2024

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
142
Sijainti
Piilossa
Antti nosti reittistriimissä esiin, että ihmisten ohjaamisessa koko päiväksi yhdelle (kahteen kertaan ajettavalle) erikoiskokeelle olisi myös järjestäjien taktista ajattelua. Kaiketi isoja yleisömassoja on helpompi kontrolloida, mitä ennakoidummin ja harvemmin ne liikkuvat. Järjestämisen kantilta ymmärrettävää, mutta ainakin itseltäni syö kosolti kilpailun paikan päällä seuraamisen hohtoa. Niin mukavia rallipäivät kuin ovatkin, niin niiden ikimuistoisimpia hetkiä eivät ole erikoiskokeiden väliset tyhjät tunnit. Tietysti katselupaikan vaihtamisessa ja uudessa (mieluusti päivän aikana aikaisemmin ajamattomassa) paikassa on muutenkin aina oma jännityksensä, joka lienee oleellinen osa minun ja monen muun rallikokemusta.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
300
Onko jossain nähtävillä tarkat piirrokset pätkistä?
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
No, tuotakin tullut harrastettua. Mutta kyllä hyväksi koettu ja stressittömämpi tapa on itselleni ollut etenkin viime vuosina sekin, että pätkien välissä kuuntelee ralliradiota ja seuraa - nimenomaan seuraa myös kilpailun tuloksia. Ja kun Vetomiehet ajavat välissä, ei siihen monta tuntia luppoaikaa jää. Turvallisella katselupaikalla kun tulee nääs olla hyvissä ajoin. Toki siinä uuden EK:n ja paikan etsimisessä oli oma viehätyksensä, mutta yleensä sen teki jo edellisiltana yöpymispaikan hakemisella.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
648
Ensifiilis reitistä oli antikliimaksinen: Laukaa, Ruuhimäki kolmeen kertaan ja lauantain 3 x 2 ek-järjestelyt, joista 2/3 viime vuotiset samaan suuntaan. Sahloinen-Moksi + Laajavuori lienee tylsimpiä sunnuntaita ikinä.

Laukaan kääntö ja pituus, täysin uusi Saarikas ja täyspitkä Ouni toki nostaa vähän kokonaisarvosanaa, mutta en mä ihan Tarkiaisen "all-inia" allekirjoita :D Tuosta sunnuntaista ei kyllä saa mielenkiintosta sitten millään, kun Moksintietä ja Perälänmutkaa on nyt sahattu viimeinen + - 10 vuotta eri suuntiin. Pohdin kyllä myös, miten Laajavuoren loppu kestää kolme kierrosta MM-letkaa, vaikka hyvä onkin että rallin maali tuodaan kansalaisten lähelle.

E. Ja räntätäänpä vähän vielä, kun tuota sunnuntaita mietin enkä tiedä, onko kenties yritetty, mutta tuohon aamuun olisi saanut Laajavuoren tilalle varsin komeaa metsäpätkää vaikkapa tuolta Petäjäveden seudulta ennen Sahloista: Kuohu, Urria, Halinen (joo, väsynyt) tai vaikkapa vuodeksi 2020 suunniteltu Humalamäki. Mutta nyt vedetään sit pariin eri kertaan laskettelurinnettä ympäri.

Rallihan on reteetä kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Sinänsä en tiedä olisiko yksi pätkä lisää tuonut lisäarvoa tuohon lauantain lenkkiin. Ongelma on kuitenkin se, että et kuitenkaan pysty katsomaan kuin yhden erikoiskokeen käytännössä yhdellä lenkillä. Joo kyllä, Laukaa ja Ruuhimäki kombo onnistuu perjataina, mutta onhan tuo karmea sumppu eikä siirtyminen ole missään nimessä mukavaa, erityisesti ns. ihan toppahousukatsojalle. Harmillinen suuntaus on tuo, että voit nähdä ns. vain yhden "ekaa kertaa ajettavan paikan" per päivä. Toki itsellä on ns. runkipetteri näkökulma, mutta voisin melkein väittää, että perus toppahousukin katsoisi mielellään kisaa kahdella eri "korkaamattomalla" erikoiskokeella yhden päivän aikana.

Esimerkiksi nyky SM-rallikin on huomattavasti mielenkiintoisempi kokonaisuus, kun pysty käymään kahdella tai jopa kolmella eri erikoiskokeella ja tuossa välissä ei tule mitään odotteluakaan, koska tuo kokonaisuus toimii jouhevana lenkkinä. Tuo odotteluaika klo 10:stä esimerkiksi klo 16:ta samassa paikassa ei ole kyllä millään tavalla mielekästä, vaikka asiaa kuinka päin kääntelee. Toki, jos on helvetisti viinaa ja makkaraa, niin tuosta selviää tai, jos on pölhöllä tavalla todella kiinnostunut ralliautoilusta ja odottelee selvinpäin.
Nyt en ihan ymmärrä vertausta SM-ralliin. Kyllähän MM-rallissakin voi päivän aikana siirtyä haluamallaan aikataululla 2-3 pätkälle, siis perjantain aikana. Ja lauantaina näkee kolmannen vedon vetomiehistä. Muutenkin SM-rallissa kaluston taso on vähän toinen.
Pakko ottaa esille Secton 2022 perjantai, jossa ajettiin nopealla syklillä aamupäivällä 2x 2 pätkää ja samantyyppinen kokonaisuus iltapäivällä eri paikassa. Siis tuohan oli aivan loistava toteutus, näit käytännössä 2 pätkää peräjälkeen nopealla syklillä ja pystyit tekemään ehkä pienen paikan vaihdon. Sitten iltapäiväksi pääsit uudelle erikoiskokeelle uuteen paikkaan ja sama systeemi suht nopealla toistolla. Tuo oli oikeasti mielestäni 5/5 toteutus.

Tottahan toki vetomieskilpailu sotkee tuon. Suoraan sanottuna voisin luopua koko vetomiehestä, jos perjantai ja lauantai olisivat tällä yllä olevalla systeemillä ja pyrittäisiin haalimaan kenties enemmän MM-ralliin osallistujia.


Esim siis;

Pe

Ruuhimäki 1
Myhinpää 1
Ruuhimäki 2
Myhinpää 2

Laukaa 1
Saarikas 1
Laukaa 2
Saarikas 2
Kyllähän tuo periaatteessa on mahdollista, mutta esimerkiksi siirtymät tällä systeemillä on 50 km pidemmät. Lisäksi tankkauspaikat pitää miettiä todella tarkasti. Liikenne ja ruuhkat myös keskittyvät tietyille teille, ja tiettyyn aikaan päivästä, kun kaikki vaihtaa samaan aikaan aamun pätkiltä illan pätkille. Lisäksi tämä tarkoittaa sitä että kaikki aamulla tai illalla penkalla olijat on jakautuneet kahdelle pätkälle, mikä tarkoittaa sitä että parkkitilat ja penkat on täynnä. Lankamaassa nähtiin sitten 2022 mihin se voi johtaa kun ns. metsä on myyty loppuun.

La

Päijälä 1
Ouni 1
Päijälä 2
Ouni 2

(toki pätkien pituudet liian pitkät tässä, mutta you got the point..)

(seuraava vaan päästä jotain)
Vaheri 1
Moksi 1
Vaheri 2
Moksi 2
Tässä tosiaan tulee pätkien pituus ongelmaksi, eli 33 km Ounin parina ei voisi ajaa kuin jotain max 7 km pätkää. Päijälän ja Västilän voisi juuri ja juuri ajaa tuollaisena tuplalenkkinä. Mutta se olisi aika raju homma kun kaikki painaa Jämsän liikenneympyrän läpi puolltapäivin.

En usko, että Vetomies on niinkään se ongelma.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1057
Nyt en ihan ymmärrä vertausta SM-ralliin. Kyllähän MM-rallissakin voi päivän aikana siirtyä haluamallaan aikataululla 2-3 pätkälle, siis perjantain aikana. Ja lauantaina näkee kolmannen vedon vetomiehistä. Muutenkin SM-rallissa kaluston taso on vähän toinen.
Tämä oli sinänsä vain ihan vain vertaus armottoman penkkaperunan näkökulmasta kuten esim. Riihimäen tai Kokkolan SM-ralleihin, joissa oli mahdollista katsoa kolmella "uudella" erikoiskokeella melkein koko letkan. Mutta joo, siis ei mitään tekemistä MM-rallin kanssa, mutta kuhan heitin omana täysin subjektiivisena fiiliksenä.

Kyllähän tuo periaatteessa on mahdollista, mutta esimerkiksi siirtymät tällä systeemillä on 50 km pidemmät. Lisäksi tankkauspaikat pitää miettiä todella tarkasti. Liikenne ja ruuhkat myös keskittyvät tietyille teille, ja tiettyyn aikaan päivästä, kun kaikki vaihtaa samaan aikaan aamun pätkiltä illan pätkille. Lisäksi tämä tarkoittaa sitä että kaikki aamulla tai illalla penkalla olijat on jakautuneet kahdelle pätkälle, mikä tarkoittaa sitä että parkkitilat ja penkat on täynnä. Lankamaassa nähtiin sitten 2022 mihin se voi johtaa kun ns. metsä on myyty loppuun.


Tässä tosiaan tulee pätkien pituus ongelmaksi, eli 33 km Ounin parina ei voisi ajaa kuin jotain max 7 km pätkää. Päijälän ja Västilän voisi juuri ja juuri ajaa tuollaisena tuplalenkkinä. Mutta se olisi aika raju homma kun kaikki painaa Jämsän liikenneympyrän läpi puolltapäivin.

En usko, että Vetomies on niinkään se ongelma.
Tämähän tuo haaste on, yhden lenkin pätkät pitäisi olla tiiviisti vierekkäin ja yleisökaravaanin pitäisi pystyä siirtymään jouhevasti ekalta lenkiltä toiselle lenkille. Lenkkien pitäisi olla myös keskimäärin lähempänä Jyväskylää, jos etähuolto mahdollisuutta ei ole. Lankamaassa tuo konsepti kosahti tuolloin, jos tosiaan yleisön kanssa tulee ongelmia ja aikataulut alkaa viivästyä. Yleisömassan siirtyminen Jyväskylän itäpuolelta länsipuolelle onnistui kuitenkin käsittääkseni suht jouhevasti. Toki tässä helpotti, että kaikki eivät tyrkänneet Jyväskylän läpi vaan myös pohjoisen kautta mentiin kohti Ässämäkeä. Selkeästi haastavampi konseptihan tuo on järjestäjän kannalta, mutta ei kuitenkaan mahdoton kuten tuo Secto 2022 perjantai osoitti. Päivästä tuli toki pitkä ja tuo lepoaika perjantaista lauantaihin on aika nafti. Moksi 2 taisi lähteä joskus klo 19 aikaan vasta perjantaina tuolloin 2022 ja, jos tuohon tulisi vielä Harju, niin aika raffi päivä kuskeillekin.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Tuo sama yllä mainittu konseptihan oli käytössä myös 2017, tosin silloin oli 2x3 lenkit (tosin Lankamaa ajettiin vain kertaalleen). Tuo on kyllä näin katsojan kannalta mukava formaatti, kun mahdollistaa yhdellä siirtymällä neljä ajokertaa. Ongelmana tuossa on tuo "pakkosiiryminen", josta aiheutuu sitten tuota kuuluisaa liikennettä.

Onkohan tuosta kokeiltu missään rallissa ns. hybridiversiota?
Esim. siis kuvitteellinen perjantain ohjelma voisi tuolla hybridillä olla tällainen

Surkee 1 - Urria 1 - Jukojärvi 1 - Surkee 2
Huolto
Mökkiperä 1 - Urria 2 - Jukojärvi 2 - Mökkiperä 2 - Harju 2

Tuohon saisi (ja pitäisi) vielä ympättyä Vetomiehetkin mukaan, jolloin he ajaisivat Urria 1 - Jukojärvi 1 - Surkee 2 - Harju 2.

Tuossa olisi ehkä suurimpana ongelmana löytää sopivat EK:t noiksi 2xlenkissä ajettaviksi, kun niiden tulisi olla tarpeeksi etäällä toisistaan, mutta kuitenkin riittävän lähellä muita pätkiä ja tietysti huoltoa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1406
Sijainti
Porvoo
Tuonne Rantasen paikkaan on kyllä aika temppu päästä helposti. Kävelyä tulee, varsinkin jos meinaa päästä vielä siirtymään muualle...
Joo, ei sillä että se olisi suunnitelmissa. Ja voihan se olla että puskat lanataan taas. Lähinnä toivon noita hyviä paikkoja taas Laukaan pätkälle.

Päivän aikana pohtinu että en kyllä itsekään saa oikein mitään kiksejä noista vetomiehistä. On ne tuolla välissä aikamoinen antihuipennus kun joku etuvetoinen Clio tulee paikkaan jossa juuri aiemmin olet nähnyt Rally1. Noille vakioille ja äffäläisille on mielestäni omat sarjat ja kisansa. Ei Secto.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3544
Joo, ei sillä että se olisi suunnitelmissa. Ja voihan se olla että puskat lanataan taas. Lähinnä toivon noita hyviä paikkoja taas Laukaan pätkälle.

Päivän aikana pohtinu että en kyllä itsekään saa oikein mitään kiksejä noista vetomiehistä. On ne tuolla välissä aikamoinen antihuipennus kun joku etuvetoinen Clio tulee paikkaan jossa juuri aiemmin olet nähnyt Rally1. Noille vakioille ja äffäläisille on mielestäni omat sarjat ja kisansa. Ei Secto.
Sama. No ohjelman nähtyä aika helppo jo tehdä alustava suunnitelma: Pitää tällä kertaa koittaa ottaa jo torstai ohjelmaan, perjantaina koittaa nähdä "paljon" eli 3-4 pätkää, lauantaina Pirkanmaan pätkien yhdistelmä ja sunnuntaina toinen pätkistä riippuen että saako seuraa kisoihin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Tuo sama yllä mainittu konseptihan oli käytössä myös 2017, tosin silloin oli 2x3 lenkit (tosin Lankamaa ajettiin vain kertaalleen). Tuo on kyllä näin katsojan kannalta mukava formaatti, kun mahdollistaa yhdellä siirtymällä neljä ajokertaa. Ongelmana tuossa on tuo "pakkosiiryminen", josta aiheutuu sitten tuota kuuluisaa liikennettä.

Onkohan tuosta kokeiltu missään rallissa ns. hybridiversiota?
Esim. siis kuvitteellinen perjantain ohjelma voisi tuolla hybridillä olla tällainen

Surkee 1 - Urria 1 - Jukojärvi 1 - Surkee 2
Huolto
Mökkiperä 1 - Urria 2 - Jukojärvi 2 - Mökkiperä 2 - Harju 2

Tuohon saisi (ja pitäisi) vielä ympättyä Vetomiehetkin mukaan, jolloin he ajaisivat Urria 1 - Jukojärvi 1 - Surkee 2 - Harju 2.

Tuossa olisi ehkä suurimpana ongelmana löytää sopivat EK:t noiksi 2xlenkissä ajettaviksi, kun niiden tulisi olla tarpeeksi etäällä toisistaan, mutta kuitenkin riittävän lähellä muita pätkiä ja tietysti huoltoa.
Ei ihan noin mutta vähän saman tyylisesti on Jyskälässäkin ollut. 2008 lauantaina ajettiin eri lenkkien sisällä pätkiä vähän ristiin... Tuo olikin kyllä pitkä päivä ja hieno lenkki.

SS12 Himos
SS13 Hirvimaki
SS14 Surkee 1
Huolto
SS15 Leustu
SS16 Kakaristo 1
SS17 Kaipolanvuori
SS18 Surkee 2
Huolto
SS19 Kakaristo 2
SS20 Juupajoki
SS21 Vaarinmaja
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä oli sinänsä vain ihan vain vertaus armottoman penkkaperunan näkökulmasta kuten esim. Riihimäen tai Kokkolan SM-ralleihin, joissa oli mahdollista katsoa kolmella "uudella" erikoiskokeella melkein koko letkan. Mutta joo, siis ei mitään tekemistä MM-rallin kanssa, mutta kuhan heitin omana täysin subjektiivisena fiiliksenä.
Jepjep, tässä toki vaikuttaa esim letkan pituus ja lähtövälit. Toisaalta kun oot katsonut Jyskälässä tunnin autoja niin sieltä tulee vasta niitä SM1-sarjan kärkinimiä, laatu on paljon kovempi. Perjantaina pystyy ihan helposti katsomaan vaikka Laukaa 1, Ruuhimäki 1, Myhinpää 2, jolloin olet kolmella eri pätkällä ja jokaisella ehdit olla ihan hyvän aikaa.
Tämähän tuo haaste on, yhden lenkin pätkät pitäisi olla tiiviisti vierekkäin ja yleisökaravaanin pitäisi pystyä siirtymään jouhevasti ekalta lenkiltä toiselle lenkille. Lenkkien pitäisi olla myös keskimäärin lähempänä Jyväskylää, jos etähuolto mahdollisuutta ei ole. Lankamaassa tuo konsepti kosahti tuolloin, jos tosiaan yleisön kanssa tulee ongelmia ja aikataulut alkaa viivästyä. Yleisömassan siirtyminen Jyväskylän itäpuolelta länsipuolelle onnistui kuitenkin käsittääkseni suht jouhevasti. Toki tässä helpotti, että kaikki eivät tyrkänneet Jyväskylän läpi vaan myös pohjoisen kautta mentiin kohti Ässämäkeä. Selkeästi haastavampi konseptihan tuo on järjestäjän kannalta, mutta ei kuitenkaan mahdoton kuten tuo Secto 2022 perjantai osoitti. Päivästä tuli toki pitkä ja tuo lepoaika perjantaista lauantaihin on aika nafti. Moksi 2 taisi lähteä joskus klo 19 aikaan vasta perjantaina tuolloin 2022 ja, jos tuohon tulisi vielä Harju, niin aika raffi päivä kuskeillekin.
Edelleen peräänkuulutan sitä, että 2022 Lankamaa 2:n kanssa tuli vähän niitä ongelmia. Tuo 2017 malli toimi paremmin sen takia, että yleisö jakaantui kolmen pätkän välille, ja sitä enemmän oli sitten hajontaa siirtymisessä aamulenkiltä itälenkille. Mutta säännöt eivät enää salli tuollaista kikkailua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Päivän aikana pohtinu että en kyllä itsekään saa oikein mitään kiksejä noista vetomiehistä. On ne tuolla välissä aikamoinen antihuipennus kun joku etuvetoinen Clio tulee paikkaan jossa juuri aiemmin olet nähnyt Rally1. Noille vakioille ja äffäläisille on mielestäni omat sarjat ja kisansa. Ei Secto.
Tätä korostaa se, että vetomiehet tulee "käännetyssä" järjestyksessä. jos olisi edes toisinpäin, olisi järkevämpi. Nyt joutuu itse laskemaan että millä kellonlyömällä ne oikeat vetomiehet tulee.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Sunnuntai taitaa mennä viime vuoden toistoksi, Leustuun molemmille kierroksille ja sitten hyvän sään (liikenteen) aikana kotia kohti, ja kuuntelee/katsoo powerin autossa. Ei tuosta nyt mitään tattia jäänyt otsaan kokonaisuutena, Laajavuoren kohdalla hyödyt korostuu. Konkreettisin muistikuva viimeistä Laajavuoden powerista on kiipeäminen mäen päälle, siis oma ki(i)peäminen.

Ounin tuplavetoa vetareillla höystettynä kokeilin kun viimeksi ajettiin, tuliko kaksi lanssitaukoa? Siellä sitä sitten jammailtiin sulun sisässä ralliradion tahtiin.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3544
Olikos se justiinsa muuten pitkä Ouni 2016? kun Bertelli tai "vastaava" rykäisi huolella pihalle ja pätkä poikki?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14777
Sijainti
Tampereen lenkki
Vähän huolestuttaa että Laukaan pätkälle menee nyt käytännössä kolme välitietä. Yksi lännestä Lossinmutkaan, toinen samaa tietä idästä, mitä kilpailijatkin mennen tullen, ja yksi etelästä (oikeasti kaksi eri tietä mutta käytännössä vain yksi koska niille ei varmaan parkkeerata) ja tästäkin kilpailijat menevät ohi joten varmaan tienvarsiparkki ei voi olla sallittu. Haiskahtaa ruuhkaiselta…
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Vähän huolestuttaa että Laukaan pätkälle menee nyt käytännössä kolme välitietä. Yksi lännestä Lossinmutkaan, toinen samaa tietä idästä, mitä kilpailijatkin mennen tullen, ja yksi etelästä (oikeasti kaksi eri tietä mutta käytännössä vain yksi koska niille ei varmaan parkkeerata) ja tästäkin kilpailijat menevät ohi joten varmaan tienvarsiparkki ei voi olla sallittu. Haiskahtaa ruuhkaiselta…
Luulen että niihin viime vuoden lähtöpään parkkeihin (ja Kuhanniemen pelloille) ajatetaan pellot täyteen ennen sulkua, kun ohjelmaa on koko päiväks.
 
Ylös