Joo ihmettelin samaa, tuntuu että joltain on mennyt paskat housuun kun parina päivänä oli iltapäivä lehdessä juttu ikävästä äksidentistä.https://yle.fi/a/74-20120080?fbclid=IwY2xjawGHYApleHRuA2FlbQIxMQABHQyrvjaXrUdx2BXOg98N7JvB7UyxItgasAquzpfzTImrz5KbEFxe7tHFcg_aem_nmKg1OuWd1ZQthBceLL2zA
Akk tutkii ja tekee tarvittavia toimenpiteitä. Eli karsinat vielä kauemmas? Vai kalaverkot ulkokurveihin?
Miksi Suomessa on niin hemmetin vaikeata vaan myöntää että kyseessä oli valitettava onnettomuus ja eteenpäin. Ei, vaan selvityksiä ja toimenpiteitä… luoja tietää mitä sieltä taas tulee?
Haha, ei saatana. Ensi vuonna saa varautua kiikareiden kanssa Secto-reissuun.https://yle.fi/a/74-20120080?fbclid=IwY2xjawGHYApleHRuA2FlbQIxMQABHQyrvjaXrUdx2BXOg98N7JvB7UyxItgasAquzpfzTImrz5KbEFxe7tHFcg_aem_nmKg1OuWd1ZQthBceLL2zA
Akk tutkii ja tekee tarvittavia toimenpiteitä. Eli karsinat vielä kauemmas? Vai kalaverkot ulkokurveihin?
Miksi Suomessa on niin hemmetin vaikeata vaan myöntää että kyseessä oli valitettava onnettomuus ja eteenpäin. Ei, vaan selvityksiä ja toimenpiteitä… luoja tietää mitä sieltä taas tulee?
Kyllä, näin tosiaan kaverilleni kävi ja ajanut ralliakin sen jälkeen (toki erikoisluvalla). Eikä mitään katkeruutta tai syypäätä asiaan.Muistan kun -90 luvun lopussa oli juttu kaverista joka menetti silmänsä muistaakseni sm-rallissa kiven takia, kaveri vaan sanoi että nämä on osa lajin vaaroja ja nyt kävi huono tuuri, nykyään pitää kaikkeen löytää syyllinen
Totta kai aina pitää tutkia miksi kävi miten kävi, ja sitten tehdä mahdolliset toimenpiteet sen perusteella. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta että paskaa tuuria jolle ei mitään voinut tehdä. Mutta ellei tutkita, niin tätä ei voi mitenkään tietää.https://yle.fi/a/74-20120080?fbclid=IwY2xjawGHYApleHRuA2FlbQIxMQABHQyrvjaXrUdx2BXOg98N7JvB7UyxItgasAquzpfzTImrz5KbEFxe7tHFcg_aem_nmKg1OuWd1ZQthBceLL2zA
Akk tutkii ja tekee tarvittavia toimenpiteitä. Eli karsinat vielä kauemmas? Vai kalaverkot ulkokurveihin?
Miksi Suomessa on niin hemmetin vaikeata vaan myöntää että kyseessä oli valitettava onnettomuus ja eteenpäin. Ei, vaan selvityksiä ja toimenpiteitä… luoja tietää mitä sieltä taas tulee?
Kivi lähtee kyllä auton renkaasta melko äkäisesti, niin en tiedä olisiko sillä mitään merkitystä siihen että seuraako autoa vai ei, tuskin sitä ehtisi väistää kuitenkaan.Siinä iltapäivälehden uutisessa tyyppi sanoi olleensa menossa syömään kun kivi lensi, eli jollain kulkuväylällä oltu ja ehkä ei ihan oltu seuraamassa autoa?
Mutta kun se ei aina mene niin. Olisi kaksi vaihtoehtoa:Totta kai aina pitää tutkia miksi kävi miten kävi, ja sitten tehdä mahdolliset toimenpiteet sen perusteella. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta että paskaa tuuria jolle ei mitään voinut tehdä. Mutta ellei tutkita, niin tätä ei voi mitenkään tietää.
Jos seuraat rallia, niin aivan varmasti näet että kiviä sataa ja vähintään käsi on suojaamassa kasvoja. Nyrkin kokoinen kivi puolestaan tulee suhteessa hitaasti, eli jos ei ole oletettavaa että kiviä lentää kyseisessä kohdassa päälle, niin aivan varmasti näet silti sen nyrkin kokoisen murkulan lennon. Ellei katse ole muualla, kuten tässä tapauksessa oli. Nythän taas katsojan vastuuta ei oteta huomioon. Jopa Vaasan Hovioikeus toteaa näin :Kivi lähtee kyllä auton renkaasta melko äkäisesti, niin en tiedä olisiko sillä mitään merkitystä siihen että seuraako autoa vai ei, tuskin sitä ehtisi väistää kuitenkaan.
Hyvä tarkennus. Siis, koska Tukes on tässä kokonaisuudessa mukana, niin vaihtoehtoa "paska tuuri" ei ole olemassa.Mutta kun se ei aina mene niin. Olisi kaksi vaihtoehtoa:
- Tutkitaan, voidaan todeta että katselualue oli liian lähellä tietä. Ensi vuonna 10m kauemmaksi kaikki katselualueet.
- Ei tutkita, vaan todetaan kyseessä olleen huonoa tuuria, koska katsoja ei seurannut kisaa. (tuon kokoisen kiven kyllä näet jos tulee kohti)
Kumman luulet Suomessa toteutuvan?
Tätä enemmänkin tarkoitan tällä Suomen tavalla että kun jotain tapahtuu, pitää tehdä selonteko ja sitten isot toimenpiteet vaikka kyseessä on yksittäinen tapaus. Vrt. Seinäjoen onnettomuus. Juopunut katsoja jää auton alle ja kaikkiin Suomessa ajettaviin rallikisoihin tulee isot ohjeistukset miten jatkossa pitää katsojapaikat tehdä.
Täytyykin kaivaa enemmänkin näitä. Ennen vuoden 1979 Suurajoja yleisömäärän kerrottiin Jyväskylän MM-rallissa olevan "lähes 300 000".