Tolerantti
Well-known member
- Liittynyt
- 8.8.2000
- Viestit
- 4704
Juu. Työterveyshoidon piirissä on vajaa kaksi miljoonaa suomalaista. Heidän kohdallaan homma toimii: lääkäriin pääsee heti, ohjataan tarpeen tullen nopeasti erikoissairaanhoitoon, kuntoutukseen jne. Käyttäjälleen palvelu on ilmaista. Tai ilmaista, kunhan sen on ensin itse suoraan ja työnantajan tilittämillä veronluonteisella maksulla maksanut. KELA korvaa osan; verorahoilla.
Siis, nuo ihmiset maksavat hoitonsa itse. Sen lisäksi he rahoittavat verorahoillaan myös muun perusterveydeydenhoidon. Ne arvauskeskukset, jonne muut jonottavat epäinhimillisen pitkään. Ja jonne sen rahoittajat eivät itse mene/pääse/joudu. Onkohan Perustuslakivaliokunta tullut miettineeksi tuota seikkaa? Onko oikein, kohtuullista ja tasa-arvoista sekä perustuslain mukaista, että 2 miljoonaa ihmistä rahoittaa terveyspalvelunsa kahteen kertaan? Kun Perustuslakivaliokunta moitteissaan käytti 'normaalina' nykyistä järjestelmää, jota ei saisi heikentää.
Nythän SOTE-uudistus todennäköisesti integroi työterveyshuollon perusterveydenhoidon kanssa. Ei niin, että työtätekevien palvelutaso heikkenee, vaan niin, että muutkin pääsevät samalle tasolle. Paha, paha, paha.
Voisi kuvailla niin, että valtakunnan jo olemassa oleva kapasiteetti, niin julkinen kuin yksityinen, otetaan tehokkaampaan käyttöön. Sama henkilöstö menee töihin samoihin rakennuksiin tekemään samaa työtä kuin ennenkin, mutta nyt tehokkaammin ohjattuna. On arvioitu, että kokonaiskustannus alkuhetkellä nousee. Tämä aiheutuu jonojen purkamisesta ja organisaatioiden luomisen alkukankeudesta. Kun nuo on taklattu läpi, pitäisi käydä niin, ettei kokonaiskustannus vuosien saatossa ainakaan paljon kohoa. Tämähän on yksi harjoitteen perustarkoitus: kunhan ei väestön ikääntyessä kovin paljon kasvaisi.
Siis, nuo ihmiset maksavat hoitonsa itse. Sen lisäksi he rahoittavat verorahoillaan myös muun perusterveydeydenhoidon. Ne arvauskeskukset, jonne muut jonottavat epäinhimillisen pitkään. Ja jonne sen rahoittajat eivät itse mene/pääse/joudu. Onkohan Perustuslakivaliokunta tullut miettineeksi tuota seikkaa? Onko oikein, kohtuullista ja tasa-arvoista sekä perustuslain mukaista, että 2 miljoonaa ihmistä rahoittaa terveyspalvelunsa kahteen kertaan? Kun Perustuslakivaliokunta moitteissaan käytti 'normaalina' nykyistä järjestelmää, jota ei saisi heikentää.
Nythän SOTE-uudistus todennäköisesti integroi työterveyshuollon perusterveydenhoidon kanssa. Ei niin, että työtätekevien palvelutaso heikkenee, vaan niin, että muutkin pääsevät samalle tasolle. Paha, paha, paha.
Voisi kuvailla niin, että valtakunnan jo olemassa oleva kapasiteetti, niin julkinen kuin yksityinen, otetaan tehokkaampaan käyttöön. Sama henkilöstö menee töihin samoihin rakennuksiin tekemään samaa työtä kuin ennenkin, mutta nyt tehokkaammin ohjattuna. On arvioitu, että kokonaiskustannus alkuhetkellä nousee. Tämä aiheutuu jonojen purkamisesta ja organisaatioiden luomisen alkukankeudesta. Kun nuo on taklattu läpi, pitäisi käydä niin, ettei kokonaiskustannus vuosien saatossa ainakaan paljon kohoa. Tämähän on yksi harjoitteen perustarkoitus: kunhan ei väestön ikääntyessä kovin paljon kasvaisi.