Sekalaiset formulaluokat

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
859
Chanoch Nissany'n poika Roy näköjään kilpailee European Formula 3 Championshipissä :thumbup:
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1242
Onko käsitystä minkälaisia eri formulaluokkien ikärajat on maailmalla? Käsittääkseni ennen ainakin Etelä Amerikassa ajoivat jo nuorina formuloita, ja tulivat sen jälkeen vielä jatkamaan uraa Eurooppaan, ollen monesti vielä silloinkin Eurooppalaisia nuorempia. Viime vuosina Euroopassakin on taidettu ikärajoja laskea?

Aihe tuli mieleeni kun bongasin tämän jutun Ruotsin FR sarjan uudesta kuljettajasta. Kaverilla ikää 14v.

http://www.stcc.se/2013/03/27/otto-tjader-kor-formel-renault-1-6/
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1242
Vaarallisuudessaan IOMTT tasoa, silti käsittääkseni noissa ei ole vuosien varrella aivan älyttömästi onnettomuuksia ollut edes F3000 / proto tyyppisellä kalustolla. Nykyaikaista F1 autoa en muista näissä kapinoissa koskaan nähneeni, liekö säännöt kieltävät?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18118
Suomalaisia sukujuuria omaava Max Mällinen voittanut huomaamatta SCCA US Majors Tour mestaruuden, kalustona Formula Ford.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3865
Olisi hienoa joku jossain laittaisi kaikki olemassa olevat formulaluokat järjestykseen taulukkomuodossa. Onkohan missään tälläistä tehty.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Olisi hienoa joku jossain laittaisi kaikki olemassa olevat formulaluokat järjestykseen taulukkomuodossa. Onkohan missään tälläistä tehty.
Mihin järjestykseen? Aakkosjärjestykseen ne voi laittaa, mutta suuruusjärjestys ei ole mikään itsestään selvyys mitä luokkaa pidetään isompana tai pienempänä kuin toista.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4338
Sijainti
Helsinki
Mihin järjestykseen? Aakkosjärjestykseen ne voi laittaa, mutta suuruusjärjestys ei ole mikään itsestään selvyys mitä luokkaa pidetään isompana tai pienempänä kuin toista.
Oma paremmuuslistani formulaluokista:

1.F1
2.IndyCar
3.GP2
4.GP3
5.Super Formula/Auto GP
6.World Series by Renault(FR 3.5/2.0)
7.F3 Eurosarja
8.F3 Open
9.Indy Lights
10.Star Mazda/USF2000
11.Formula Ford
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oma paremmuuslistani formulaluokista:

1.F1
2.IndyCar
3.GP2
4.GP3
5.Super Formula
6.World Series by Renault(FR 3.5/2.0)
7.F3 Eurosarja
8.F3 Open
9.Indy Lights
10.Star Mazda/USF2000
11.Formula Ford
Aika erikoisena pidän GP3:n nostamista WSbR 3.5:n tai edes Super Formulan yläpuolelle, kun on kuitenkin paljon pienempi luokka. Toki Japanin entisestä Formula Nipponista on vähemmän noussut kuskeja ykkösiin kuin ennen vanhaan, mutta silti. Noista pienemmistä luokista se kuitenkin on vähintään yhtä harvinaisuus (jos se on mikään kriteeri).

Auto GP tuosta ensisilmäyksellä ainakin puuttuu. Pitäisikö Formula E sijoittaa myös?
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Aika erikoisena pidän GP3:n nostamista WSbR 3.5:n tai edes Super Formulan yläpuolelle, kun on kuitenkin paljon pienempi luokka. Toki Japanin entisestä Formula Nipponista on vähemmän noussut kuskeja ykkösiin kuin ennen vanhaan, mutta silti. Noista pienemmistä luokista se kuitenkin on vähintään yhtä harvinaisuus (jos se on mikään kriteeri).

Auto GP tuosta ensisilmäyksellä ainakin puuttuu. Pitäisikö Formula E sijoittaa myös?
Jos ykköset sijoittaa huipulle ja sen jälkeen sarjat siihen järjestykseen, kuinka niistä ylimpaan luokkaan noustaan, niin sijoittaisin GP3- ja WSR 3.5. -luokan samalle tasolle ja GP-kakkoset näiden alapuolelle. Viimeksi mainitun arvo on korostunut lähinnä siinä, että sieltä bongaa maksukykyisimmät kuljettajat jämätallien taloutta kohentamaan. Heikoimpien viritysten nyt tippuessa sarjasta GP-kakkosten merkitys entisestään kapenee. Lahjakkaat ja taustoiltaan muutenkin kunnossa olevat kuskit käyvät antamassa näyttönsä edullisemmin muissa sarjoissa, juuri GP-kolmosissa ja WSR:ssä. Jopa Formula 3-sarjasta taitaa nousta ensi vuodeksi useampi kuski (lue yksi), kuin GP-kakkosista.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4338
Sijainti
Helsinki
Aika erikoisena pidän GP3:n nostamista WSbR 3.5:n tai edes Super Formulan yläpuolelle, kun on kuitenkin paljon pienempi luokka. Toki Japanin entisestä Formula Nipponista on vähemmän noussut kuskeja ykkösiin kuin ennen vanhaan, mutta silti. Noista pienemmistä luokista se kuitenkin on vähintään yhtä harvinaisuus (jos se on mikään kriteeri).

Auto GP tuosta ensisilmäyksellä ainakin puuttuu. Pitäisikö Formula E sijoittaa myös?
Sijoitin sarjat järjestykseen oman mielenkiinnon, kilpailun ja seurattavuuden mukaan. Auto GP:n voi sijoittaa samalle tasolle Wsbr:n kanssa, koska molemmista on noussut kuljettajia Gp2:kkoseen. Formule E:tä en listannut sarjan erilaisen identiteetin ja F1-dropouttien vuoksi.

Gp2:kkosen taso on todellakin pudonnut viime vuosina, karkeasti sanottuna sarjan mestari on maailman mopein maksukuski.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
F1 ilmiselvä ykkönen, mutta sen jälkeen vaikeampaa rankata sarjoja. Puhtaasti F1-feederinä WRS3.5 ja GP3 ovat parhaat, ja jopa F3 on GP2:ta parempi feeder, parhaat junnut päätyvät F1:een ennen GP2:ta.

IndyCar on kuitenkin selkeä kakkonen. Vaikka IndyCariin meno paljolti sulkee F1-oven, niin IndyCarilla on enemmän prestiisiä kuin feeder-sarjoilla sekä on harvoja avopyöräsarjoja, joissa pystyy tienaamaan.

Super Formula onkin sitten erikoisempi tapaus. Yksi nopeimmista avopyöräsarjoista, mutta kuskit lähinnä journeymanejä, joista monille SFormula on sivubisnes. (Lotterer, Duval WEC:ssä, Rossiter, Liuzzi Super GT:ssä) Muistan joskus lukeneeni, että Formula Nipponin feeder-status 90-luvulla olisi johtunut F3000:n useammasta rungonvalmistajasta. Japanilaissponsorit tekivät FNipponista Euroopan F3000:ta halvemman, mutta F3000:n muutos yksityyppiluokaksi laski F3000:n kulua eikä tarvetta lähteä Japaniin ollut enää entiseen malliin.

Auto GP on sitten outo lintu. Ilmeisesti F3:a ja GP3:a nopeampia autoja, mutta kovin vähään jää sarjan julkisuus.

Ja sitten tietenkin Formula E. Kohtuu kova gridi, mutta sama kuvaus pätee kuin SFormulaan. Hieman kovempi tosin FE:n gridi, mutta en näe sarjaa juuri feederinä millekään sarjalle, sen verran hitaita autot noin kokeneille kuskeille ovat. Eikä sarjalla vielä ole erityistä prestiisiä.

Anyway, vaikea laittaa sarjoja selvään järjestykseen. Mikä olisi kriteerinä? Nopeus? Autojen kehittyneisyys muuten? Kuskien taso?(vaikea arvioida) F1:een nousevien kuskien määrä? Sarjassa liikkuva rahamäärä?
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3192
Sijainti
Lohja
Nopea luokkahan tuo AutoGP on koska tuo on eräänlainen jatke kuopatulle F3000-luokalle. Käyttävät käsittääkseni ex-A1 GP autoja Zytekin V8:lla. Mutta kaupallisesti ja markkinoinnillisesti luokka tuntuu vähän yhdentekevältä. Ajoivat esimerkiksi Estorilissä ELMS:n täyteluokkana, ei edes varsinaisena double headerina.

IndyCarista olen Augustin kanssa samaa mieltä, erottuu muista avopyöräsarjoista ollen selkeästi jotain muuta kuin feeder. Mutta F1:sen haastajaksi siitä ei ole. Välttämättä omalla mantereellakaan. Austinin kisa on F1:sen yksi väkirikkaimpia kisoja ellei väkirikkain, taas IndyCarilla muissa kuin Indy 500:sessa 30 tuhannen katsojan tavoite per kisa teki jo tiukkaa. IndyCarin mahdollisuudet F1:sen haastajana olivat silloin 90-luvun alussa, mutta amerikkalainen protektionismi pilasi mahdollisuudet typerällä CART/IRL-kahtiajaolla. JJ:n kaudella CART:n puolella oli jotain rippeitä suuruudesta jäljellä, mutta alamäki oli jo alkanut.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nopea luokkahan tuo AutoGP on koska tuo on eräänlainen jatke kuopatulle F3000-luokalle.
Juu, mutta sen kakkoskategoria. Italian F3000 > Euro 3000 (eri nimivariaatioin) > Auto GP. Sen varsinaisen F3000-luokan henkinen perillinen oli/on GP2. Euro 3000 toki kantoi autojensa puolesta F3000-lippua pisimpään, aina vuoteen 2009 asti.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
F3:lla ei näemmä omaa threadiä, niin laitetaan tänne:

Felix Rosenqvist voitti Macaon GP:n aika-ajokisan ja lähtee paalulta. Rosenqvist nousi kärkeen uusintastartissa kisan puolivälin jälkeen, ohittaen Lucas Auerin, joka sijoittui lopulta toiseksi. Uusintalähdön aiheuttivat Max Verstappenin ja Will Bullerin (erilliset) kolarit. Tulokset löytyvät täältä.

F3 Macaun GP:n startti klo 9:30. Tuossa virallisen oloinen kiinankielinen stream. BT Sport 2:n streamin jos löytää, niin sitten saa selostuksen Lontoon kielelläkin. Tuossa myös linkki timingiin.

Sunnuntain ohjelmaan Macaussa kuuluu myös Macau GT Cup (startti klo. 3, kiinankielinen stream & BT Sports), sekä WTCC:n Guia Race of Macau (1. startti 5.15, toinen perään, Eurosport näyttää ja vissiinkin myös kiinankielinen stream).
 
Ylös