Sekalaisia uutisia maailmalta

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
[*]järjestäjänä ehkä espanjalainen GT Sport (jonka nettisivulla ei mainita tästä mitään)
Jos järjestäjänä on tuo sama IGTO:n ja EF3O:n lafka, niin turha odottaa että tulevaisuudessakaan tuolta löytäisi mitään infoa. Sivujen suunnittelussa on taidettu käyttää samoja kesätyöläisiä kuin Maikkarin uutispalveluissakin :alppu:

Ei tämä ainakaan nykyistä ETCC:n jämää huonommalta idealta kuulosta. WTCC:n kalenterissa on 7 Euroopassa ajettavaa kisaa, joten vielä julkaisemattomat päivämäärät ovat aika hyvin selvillä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
European Production Seriesin järjestäjä on Espanjasta, mutta ei GT Sport, vaan V-Line (Enspanjan protot, endurance, Clio Cup ja FR1.6). Kaksi 50-minuuttista kisaa per viikonloppu (kahdella kuskilla) on normaali käytäntö, mutta joissain kisoissa saatetaan ajaa yksi pitempi lähtö.

Kalenteri näyttää tältä:
24.4. Zolder BEL
15.5. Monza ITA
19.6. Brno CZE
17.7. Donington GBR
31.7. Oschersleben GER
4.9. Cheste ESP

Production Series ei nimestään huolimatta ole pelkästään tuotantoautoille. Peräti neljään luokkaan jakautuvan sarjan nopeimmassa divarissa ajetaan mm. Solution F -siluetilla.

Luokkajako ja kelvolliset autot:

D1
Léon LR
Ginetta G50
Solution F

D2
BMW M3
Nissan 350Z
SEAT Léon Supercopa

D3
Renault Clio Cup
Mini Challenge
Fiat Abarth
SEAT Ibiza

D4
Ford Fiesta
Honda Civic
Peugeot 207

Espanjan endurance-sarja "Copa de Españja Resistencia" käyttää ilmeisesti samaa luokkajakoa.

Sarjan sivut ilmaantunevat jossain vaiheessa tänne: http://www.ep-series.com/
Järjestäjän muista luokista ja kisoista löytyy infoa täältä: http://www.vlineorg.com/
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18414
Kuismanen ja Viper tervetulleet STT-sarjaan

Turun Sanomat 4.1 2011 22:21:09

Viime vuonna turkulainen kilpa-ajaja Pertti Kuismanen teki autourheilun historiaa ja ajoi 67-vuotiaana kaikkien aikojen nestorina lävitse kokonaisen MM-kauden.

GT1-luokan etukäteen kutkuttavalta tuntunut haaste suisti menestymään tottuneen veteraanin kuitenkin varsinaiseen kiipeliin kilpailukyvyttömällä Corvetten kalustolla.

– Vaikka olisin ollut uusi Ayrton Senna, en olisi sillä autolla ja niillä rengasäännöillä voittanut maailmanmestaruutta. Vuorollaan kaikki ajokaverini Mika Salosta Duncan Huismaniin pettyivät samalla tavalla automme hitauteen, Kuismanen huokaisee.

Nyt Corvette on museossa ja olisi kuulunut sinne jo ennen koko MM-sesonkia.

Kuismanen on kuitenkin päättänyt edelleen jatkaa kilpauraansa ja haluaa nyt uuden vuoden alkumetreillä varmistaa, että pystyy taas taistelemaan kiinnostavassa sarjassa kärkisijoista.

Kun kattojärjestö FIA säännöstöllään tasoittaa keinotekoisesti eri kilpaluokkien voimasuhteita ja ohjaa urheilua yhä enemmän luontoystävällisempään ja melutasoltaan hiljaisempaan suuntaan, huippuautoille on yhä hankalampaa löytää kilpakenttiä, joilla pääsee revittämään täysillä ilman suurempia menestyssanktioita.

Esimerkiksi Hollannin GT-sarjassa uudet painomääräykset tehoihin suhteutettuina olisivat vaatineet Kuismasen Viperiin 750 kilon lisäpunnukset.

– Päämekaanikko Tapio Tenho laskeskeli, että se olisi vaatinut kuljettajaa pois ohjaamosta ja kattotelinettä, jotta tilaa olisi tullut riittävästi kaikille lyijypunnuksille, Kuismanen päivitteli.

Kuismanen ilahtuikin maanantaina, kun saksalaisvetoinen Spezial Tourenwagren Trophy (STT) -sarja toivottaa hänen voitokkaan GT2-luokan 1250 kiloa painavan ja yli 700 hevosvoimalla laukkaavan Chrysler Viperinsa kilpailemaan parhaissa tehoissaan.

Kisat ovat puolen tunnin pyrähdyksiä, joten Kuismanen ei tarvitse tallikaveria jakamaan ajotehtäviä.

– Voitin STT-mestaruuden sekä 1997 että 1998, joten ilman muuta tämän vuoden päätavoite on napata siihen kolmas titteli jatkoksi, Kuismanen sanoo.

Ohjelmaan myös
Zolderin 24 tuntia


Seitsemän viikonloppua kattava STT-kausi ajetaan neljässä eri maassa.

– Ehkä kolmekymppiselle sellainen ohjelma riittää, mutta me nuorekkaammat kaipaamme enemmän kisoja. Tutkimme nyt, mitä mielenkiintoista muualta vielä löytyy, Kuismanen naurahtaa.

Kesällä 2009 Kuismasen kipparoima autokunta voitti oman luokkansa Zolderin 24 tunnin kilpailussa ja syyskuun alussa ajettava perinteinen tapahtuma kutkuttaa jälleen Kuismasen mielessä.
Kyseisen sarjan kotisivut: Spezial Tourenwagen Trophy
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26885
Kappas, just viime viikonloppuna katsoin, että vois mennä katsomaan tota Hocken historic-kisaa, josta nämäkin näköjään kautensa aloittavat. Aika vaihtelevan näköstä kalustoa tossa sarjassa (ollut ainakin viime vuonna). Eiköhän Kuismanen siinä joukossa pärjää.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Turun Sanomat sanoi:
GT1-luokan etukäteen kutkuttavalta tuntunut haaste suisti menestymään tottuneen veteraanin kuitenkin varsinaiseen kiipeliin kilpailukyvyttömällä Corvetten kalustolla.

– Vaikka olisin ollut uusi Ayrton Senna, en olisi sillä autolla ja niillä rengasäännöillä voittanut maailmanmestaruutta. Vuorollaan kaikki ajokaverini Mika Salosta Duncan Huismaniin pettyivät samalla tavalla automme hitauteen, Kuismanen huokaisee.

Nyt Corvette on museossa ja olisi kuulunut sinne jo ennen koko MM-sesonkia
.
Nämä lienevät taas asiantuntijalausuntoja arvoisalta Heikki Kullalta, joka ei ole koskaan nähnyt urheiluautokisoja ennen VIP-visiittiään sukupuolielimen muotoiselle hotellialueelle (kutsutaan myös Yas Marinan moottoriradaksi). Auto, jolla on tehdastiimin turvin voitettu 2000-luvulla enemmän Le Mans ja ALMS:n GT1-mestaruuksia kuin millään muulla mallilla, ilman minkäänlaisia vippaskonsteja - joutaisi museoon? Auto, jolla yksityistiimit pystyivät vuodesta toiseen haastamaan tosissaan Saleenit, Aston Martinit, sääntöjen rajamailla lilluvat Maseratit ynnä muut - joutaisi museoon? Auto, jolla olisi ilman SRO:n viime vuonna laatimia tasapäisyystekijöitä oltu vielä nytkin aivan terävimmässä kärjessä - joutaisi museoon?

On toki ymmärettävää, jos Fian päättömät Balance of Performance -hippaset sekä vanhojen autojen (DBR9/MC-12/C6.R/S7-R) tehojen vieminen alkavat ärsyttämään. Kaikkia autoja, ja mitä erityisemmin Corvettea haitannut Magneti Marellin uusi spec-ECU ei tehnyt hyvää sekään. Muistaako Heikki kultanen kuitenkaan sitä, kuinka Phoenixin Corvettet loistivat tämän kauden avauskilpailussa? Alkukauden BoP-testeistä huolimatta C6.R oli iskussa heti Yas Marinan ensi hetkistä lähtien. Vaikuttavaa oli etenkin se, kuinkan Mike Hezemansin autokunta rynnisti viimeisistä lähtöruuduista aivan terävimpään kärkeen, sisarautonsa vierelle.

Tämähän oli toki myrkkyä päättäville elimille, ja Corvetten minimipainoksi iskettiin heti Silverstoneen tappavat 1240 kiloa (+menestyspainot). Vaikka auto ei ollut edes voittanut Abu Dhabissa, saivat Phoenixin kuljettajat tuntea Silverstonen asfaltilla allaan 60 kilon lisäpainot. Aston Martinit sen sijaan pysyivät alipainoisina läpi kauden. BoP-leikeistä kertonee jotain sekin, että Mad-Crocin ainoa todellinen tähtihetki eli Spa tapahtui vain siksi, koska autot saivat osallistua viikonloppuun 1220 kilon painoisina.

Toisena tekijänä autojen suorituskyvyssä oli luonnollisesti se, että kumpikaan MM-sarjassa kilpailleista yksityistiimeistä ei ollut aivan tehtäviensä tasalla. Tiimeissä esiintyi aivan samanlaista ailahtelevaisuutta kuin esimerkiksi Nissan-tiimien välillä. Phoenix hukutti kautensa ja pisteensä toisen auton paloon Silverstonessa, sekä myöhempään, kohtalokkaaseen omistajuusjupakkaan Nurrella. Mad-Crocin autoista vain toinen pystyi edes teoriassa saavuttamaan tuloksia, sanoi yli-ikäinen herrasmiesmiljönääri mitä tahansa. Lisäksi tiimin toiminta etenkin Etelä-Amerikan kiertueen osalta oli täysin ala-arvoista.

Ainoa MM-sarjan ulkopuolinen GT1-yrittäjä oli perinteinen Luc Alphand Aventures kahden ACO:n organisoiman kisan ohjelmallaan (Spa 1000km & Le Mans), käyttäen Mad Crocilta haalittua kalustoa. Tämä oli siis likipitäen kauden ainoa tilanne, jossa auto pystyi edes teoriassa esittämään oikeaa tasoaan, ilman FIAn puuttumista asiaan. ECU- ja muista luotettavuusongelmista sekä luokan valtavasta tasonlaskusta huolimatta tiimi saavutti Sarthella kakkostilan.

Kuismasen itkut ovat kuitenkin ymmärrettäviä. Eihän se toki ole kivaa, kun Gavin, Salo ynnä muut kokeneet ammattikuskit ivaavat kierroksella viisi sekuntia muita hitaampaa setelitaskua. Fian iskemät ballastit ja kuristimet ovat sitä itseään, mutta kumman hyvin yhtä lailla BoP-ruletista kärsinyt Phoenixin C6.R pysyi kärjen perässä vielä loppukaudestakin.

Pointtini tässä oli se, että autosta olisi vielä vaikka mihin, jos sitä saataisiin ajaa entiseen malliin ilman turhia tasapäistyksiä, ja asiansa osaavan tiimin/kuljettajian toimesta. Saman voisi sanoa muistakin "vanhan sukupolven" malleista. Mutta eihän sitä käy kieltäminen, että GT1-aikakausi on Corvetten osalta jo syvällä iltahämärässä. Pratt & Millerin virallinen GT2-projekti on jyllännyt tehdastiimin toimesta jo pari vuotta, ja tänä vuonna Labre vastaanottaa yksityistiimeistä ensimmäisenä kilparadoille tarkoitetun ZR1:n.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18414

Viime viikonloppuna oli Argentiinan Top Race v6 sarjassa kauden avausviikonloppu.

Buenos Airesin kauden avauskisan tulokset:
1. Agustín Canapino (Mercedes)
2. Omar Martínez (Ford)
3. Brian Smith (Ford)
4. Henry Martin (Volkswagen)
5. Juan Cruz Alvarez (Mercedes)
6. Emiliano Spataro (Volkswagen)
7. Néstor Girolami (Ford)
8. Jose Maria López (Ford)
9. Gustavo Tadei (Ford)
10. Mariano Werner (Ford)

Stock Car brazil sarjan kilpailukalenteri tulevalla kaudella:
1. March 20: Autodromo Jose Carlos Pace
2. April 4: Autodromo Internacional de Curitiba
3. April 17: Ribeirao Preton Street Circuit
4. May 15: Velopark, Nova Santa Rita
5. June 6: Autodromo Internacional Orlando Moura
6. July 3: Autodromo Internacional Nelson Piquet
7. August 8: Autodromo Jose Carlos Pace
8. September 4: Salvador Street Circuit
9. September 18: Autodromo Internacional de Santa Cruz do Sul
10. October 2: Autodromo Internacional Ayrton Senna
11. October 16: Autodromo Internacional Nelson Piquet
12: November 6: Autodromo Internacional de Curitiba
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lamborghini Super Trofeo kalenteri:

http://www.audiblog.nl/?p=42510

DATE TRACK EVENT

17 April Monza (Italy) GT Endurance Series

05 June Silverstone (UK) FIA GT1 World Championship

17 July Paul Ricard (France) FIA GT1 World Championship

31 July Spa-Francorchamps (Belgium) GT Endurance Series

02 October Hockenheim (Germany) ADAC GT Masters

30 October Circuit de Catalunya, Barcelona (Spain) International GT Open

Source: Lamborghini
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
"Nelinkertainen rallin maailmanmestari Juha Kankkunen kaasutti uudeksi jäällä ajon maailmanennätysnopeudeksi 330,695 kilometriä tunnissa Perämerellä Iin edustalla.

Kankkunen ajoi noin 30 asteen pakkasessa ME-ajossaan maailman nopeinta avoautoa; biopolttoaineella toimivaa nelivetoista, kuusilitraista ja 12-sylinteristä Bentley Continental Super Sportia.

Ennätysauto on valmistajan tuotantoauto, johon oli lisätty vain jarruvarjo ja turvakehikko. Renkaina olivat Pirellin Sotto Zero 275/40R20 II -talvirenkaat.

– Jäälle tehty suora on noin 15 kilometrin mittainen ja ajossa täytyy käyttää talvirenkaita, jotka ovat kaikkien ostettavissa, Kankkusen kartanlukijana MM-ralleissa toiminut Juha Repo kertoi ME-ajamisen säännöistä MTV3:lle.

– Ajossa mitataan nopeus kilometrin matkalta etelästä pohjoiseen ja pohjoisesta etelään ajettaessa ja niiden keskinopeus on virallinen ennätys.

Jäällä ajon entinen maailmanennätysnopeus, Bentley Continental GT:llä vuonna 2007 ajettu 321,6 km/h, oli myös Kankkusen nimissä. "

http://www.mtv3.fi/viihde/plustv/moottoriurheilu.shtml?1274302
Mm. kuva Bentleystä.
 
Ylös