Turun Sanomat sanoi:
GT1-luokan etukäteen kutkuttavalta tuntunut haaste suisti menestymään tottuneen veteraanin kuitenkin varsinaiseen kiipeliin kilpailukyvyttömällä Corvetten kalustolla.
– Vaikka olisin ollut uusi Ayrton Senna, en olisi sillä autolla ja niillä rengasäännöillä voittanut maailmanmestaruutta. Vuorollaan kaikki ajokaverini Mika Salosta Duncan Huismaniin pettyivät samalla tavalla automme hitauteen, Kuismanen huokaisee.
Nyt Corvette on museossa ja olisi kuulunut sinne jo ennen koko MM-sesonkia.
Nämä lienevät taas asiantuntijalausuntoja arvoisalta Heikki Kullalta, joka ei ole koskaan nähnyt urheiluautokisoja ennen VIP-visiittiään sukupuolielimen muotoiselle hotellialueelle (kutsutaan myös Yas Marinan moottoriradaksi). Auto, jolla on tehdastiimin turvin voitettu 2000-luvulla enemmän Le Mans ja ALMS:n GT1-mestaruuksia kuin millään muulla mallilla, ilman minkäänlaisia vippaskonsteja - joutaisi museoon? Auto, jolla yksityistiimit pystyivät vuodesta toiseen haastamaan tosissaan Saleenit, Aston Martinit, sääntöjen rajamailla lilluvat Maseratit ynnä muut - joutaisi museoon?
Auto, jolla olisi ilman SRO:n viime vuonna laatimia tasapäisyystekijöitä oltu vielä nytkin aivan terävimmässä kärjessä - joutaisi museoon?
On toki ymmärettävää, jos Fian päättömät Balance of Performance -hippaset sekä vanhojen autojen (DBR9/MC-12/C6.R/S7-R) tehojen vieminen alkavat ärsyttämään. Kaikkia autoja, ja mitä erityisemmin Corvettea haitannut Magneti Marellin uusi spec-ECU ei tehnyt hyvää sekään. Muistaako Heikki kultanen kuitenkaan sitä, kuinka Phoenixin Corvettet loistivat tämän kauden avauskilpailussa? Alkukauden BoP-testeistä huolimatta C6.R oli iskussa heti Yas Marinan ensi hetkistä lähtien. Vaikuttavaa oli etenkin se, kuinkan Mike Hezemansin autokunta rynnisti viimeisistä lähtöruuduista aivan terävimpään kärkeen, sisarautonsa vierelle.
Tämähän oli toki myrkkyä päättäville elimille, ja Corvetten minimipainoksi iskettiin heti Silverstoneen tappavat 1240 kiloa (+menestyspainot). Vaikka auto ei ollut edes voittanut Abu Dhabissa, saivat Phoenixin kuljettajat tuntea Silverstonen asfaltilla allaan 60 kilon lisäpainot. Aston Martinit sen sijaan pysyivät alipainoisina läpi kauden. BoP-leikeistä kertonee jotain sekin, että Mad-Crocin ainoa todellinen tähtihetki eli Spa tapahtui vain siksi, koska autot saivat osallistua viikonloppuun 1220 kilon painoisina.
Toisena tekijänä autojen suorituskyvyssä oli luonnollisesti se, että kumpikaan MM-sarjassa kilpailleista yksityistiimeistä ei ollut aivan tehtäviensä tasalla. Tiimeissä esiintyi aivan samanlaista ailahtelevaisuutta kuin esimerkiksi Nissan-tiimien välillä. Phoenix hukutti kautensa ja pisteensä toisen auton paloon Silverstonessa, sekä myöhempään, kohtalokkaaseen omistajuusjupakkaan Nurrella. Mad-Crocin autoista vain toinen pystyi edes teoriassa saavuttamaan tuloksia, sanoi yli-ikäinen herrasmiesmiljönääri mitä tahansa. Lisäksi tiimin toiminta etenkin Etelä-Amerikan kiertueen osalta oli täysin ala-arvoista.
Ainoa MM-sarjan ulkopuolinen GT1-yrittäjä oli perinteinen Luc Alphand Aventures kahden ACO:n organisoiman kisan ohjelmallaan (Spa 1000km & Le Mans), käyttäen Mad Crocilta haalittua kalustoa. Tämä oli siis likipitäen kauden ainoa tilanne, jossa auto pystyi edes teoriassa esittämään oikeaa tasoaan, ilman FIAn puuttumista asiaan. ECU- ja muista luotettavuusongelmista sekä luokan valtavasta tasonlaskusta huolimatta tiimi saavutti Sarthella kakkostilan.
Kuismasen itkut ovat kuitenkin ymmärrettäviä. Eihän se toki ole kivaa, kun Gavin, Salo ynnä muut kokeneet ammattikuskit ivaavat kierroksella viisi sekuntia muita hitaampaa setelitaskua. Fian iskemät ballastit ja kuristimet ovat sitä itseään, mutta kumman hyvin yhtä lailla BoP-ruletista kärsinyt Phoenixin C6.R pysyi kärjen perässä vielä loppukaudestakin.
Pointtini tässä oli se, että autosta olisi vielä vaikka mihin, jos sitä saataisiin ajaa entiseen malliin ilman turhia tasapäistyksiä, ja asiansa osaavan tiimin/kuljettajian toimesta. Saman voisi sanoa muistakin "vanhan sukupolven" malleista. Mutta eihän sitä käy kieltäminen, että GT1-aikakausi on Corvetten osalta jo syvällä iltahämärässä. Pratt & Millerin virallinen GT2-projekti on jyllännyt tehdastiimin toimesta jo pari vuotta, ja tänä vuonna Labre vastaanottaa yksityistiimeistä ensimmäisenä kilparadoille tarkoitetun ZR1:n.