Sekalaista ralliaiheista jutustelua

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Ja ilmeisesti Jyväskylän korkeudellakaan ei ole aina ollut tähän aikaan vuodesta näin hyvä lumitilanne?
Hyvin paljon vuodesta kiinni mutta pariin viimevuoteen verrattuna nyt on itseasiassa vähemmän lunta... Killerillä näytti VIPissä olevan väkeä ja eiköhän niitä lämmitettäviä telttojakin saa pätkien varteen rakennettua jos haluja on. Mut juu... Ei ihan tosissaan heitetty juttu, mutta jos annetaan joko/tai tyyppinen sisilialainen tarjous FIA:lta, eli talvella tai ei ollenkaan, niin onnistuisi tarvittaessa...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1694
Olikohan Uumajan reitillä missään vippejä? En ainakaan muista nähneeni tai nähneeni mainoksia vipeistä. Colin's Crestillä tais aikanaan olla tai oli ainakin katsomoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja tosiaan vaikka talviralliin tavallaan haastavampi on saada "taviksia" penkalle niin helpommin se onnistuisi Jyväskylässä kuin Rovaniemellä, niin rallin sijainnin kuin väliteiden ja parkkipaikkamahdollisuuksienkin puolesta. Toki Rovaniemessä sitten olisi muuta hienoutta markkinointinäkökulmasta.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
637
MM-arvon saaminen talvella Jyväskylään ei liene millään tavalla realistista, mutta entäpä ERC-kisa? Onhan siihen toiveissa (vai jopa huhuissa?) pyöritelty Tunturia, mutta eikö maalaisjärjellä ajatellen Keski-Suomen talvi-EM olisi paljon realistisempi kuin Rollon vastaava jo pelkästään kaluston roudauskulujen vuoksi?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
MM-arvon saaminen talvella Jyväskylään ei liene millään tavalla realistista, mutta entäpä ERC-kisa? Onhan siihen toiveissa (vai jopa huhuissa?) pyöritelty Tunturia, mutta eikö maalaisjärjellä ajatellen Keski-Suomen talvi-EM olisi paljon realistisempi kuin Rollon vastaava jo pelkästään kaluston roudauskulujen vuoksi?
No ei kai kaluston roudauskuluissa ole enää hirveästi eroa jos on ostettu piikkipyörät, ajettu lumitestit ja roudattu kamppeet meren taakse Suomeen asti, ei kai enää muutama sata kilsaa paina mitään? Enkä muutenkaan oikein ymmärrä miksi Jyväskylässä haluttaisiin järjestää talvinen EM-ralli, kai kuitenkin MM-ralli on ensisijainen juttu? Olisi sinänsä mahdollista järjestää samana vuonna Rovaniemellä EM-ralli ja kesällä nykymuotoinen Jyväskylän MM-ralli, muttei molempia talvella? Tai molempia Jyväskylässä. EM-ralli ei varmaan vedä ihan samalla tavalla porukkaa kuin MM-ralli ja kulurakenne on erilainen joten tuskin Rovaniemen ja Jyväskylän ero olisi niin ratkaiseva kuin MM-rallissa?
 

Make70

New member
Liittynyt
17.3.2023
Viestit
2
1997 Jyväskylä MM-osakilpailun lopputulokset:
1. Suomi Tommi Mäkinen Mitsubishi Lancer Evo IV 3:16:18
2. Suomi Juha Kankkunen Ford Escort WRC +0:07
3. Suomi Jarmo Kytölehto Ford Escort WRC +2:00
4. Suomi Sebastian Lindholm Ford Escort WRC +2:35
Kysymys: Onko tämä viimeisin kerta kun järjestävän maan omat kuljettajat veivät 4 ekaa sijoitusta Ns. ykkösluokassa?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
1997 Jyväskylä MM-osakilpailun lopputulokset:
1. Suomi Tommi Mäkinen Mitsubishi Lancer Evo IV 3:16:18
2. Suomi Juha Kankkunen Ford Escort WRC +0:07
3. Suomi Jarmo Kytölehto Ford Escort WRC +2:00
4. Suomi Sebastian Lindholm Ford Escort WRC +2:35
Kysymys: Onko tämä viimeisin kerta kun järjestävän maan omat kuljettajat veivät 4 ekaa sijoitusta Ns. ykkösluokassa?
On, etenkin tuolla järjestävän maan rajoituksella.

Lähimmäksi yhden maan neloisvoittoa tuon jälkeen päästiin Uudessa-Seelannissa 2002, valitettavasti Sainz kiilasi väliin.

1. Grönholm Marcus Peugeot 206 WRC 3:58:45.4
2. Rovanperä Harri Peugeot 206 WRC +3:47.6
3. Mäkinen Tommi Subaru Impreza S7 WRC '01 +4:26.3
4. Sainz Carlos Ford Focus WRC '02 +5:48.9
5. Kankkunen Juha Hyundai Accent WRC3 +7:10.2


Tuo on myös viimeisin yhden maan kolmoisvoitto.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Mites Uusi-Seelanti 1999? Eikö ainakin kolmoisvoitto tullut mutta kuka oli neljäs?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966
Suomalaisten lisäksi ei muuten kauheasti kolmoisvoittoja oman maan ulkopuolella ole tullut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Suomalaisten lisäksi ei muuten kauheasti kolmoisvoittoja oman maan ulkopuolella ole tullut.
Hyvä huomio, tuskin yhtään?

Neloisvoittoja ylipäänsä, missä tahansa ajettuna, ei tolkuttomasti kyllä ole. Tuo Jyväskylä 1997 ja sitten on ainakin Korsika 1988. Surullisessa vuoden 1986 Korsikassa ranskalaiset valtasivat seitsemän ensimmäistä sijaa.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
966
Juwrasta lunttaamalla, yksi ei suomalainen kolmoisvoitto ulkomailla (jos ranskalaisia Montessa ei lasketa). Ja yksi suomalainen neloisvoitto ulkomailla.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Hyvä huomio, tuskin yhtään?

Neloisvoittoja ylipäänsä, missä tahansa ajettuna, ei tolkuttomasti kyllä ole. Tuo Jyväskylä 1997 ja sitten on ainakin Korsika 1988. Surullisessa vuoden 1986 Korsikassa ranskalaiset valtasivat seitsemän ensimmäistä sijaa.
Ranskan maalta ja Jyväskylästä noita tosiaan eniten löytänee - 1996 toki myös neloisvoitto jyskälästä
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
998
https://itgetsfasternow.com/2023/03/27/long-stages-vs-short-stages/
Jatko-osana edelliselle, nyt verrataan lyhyitä ja pitkiä pätkiä. Sattuuko pitkillä pätkillä enemmän runkia per kilsa tai tuleeko isompia eroja s/km? Miksei pitkät pätkät enää ole suosiossa?
Mielenkiintoista dataa! Aika selkeästi tuo lipsahdusprosentti kasvaa erikoiskokeen pituuden kasvaessa. Liittyyköhän puhtaasti esimerkiksi, että vaikeampi pitää keskittyminen koko erikoiskokeen ajan ja luonnollisesti mutkien määrän kasvaessa virheen mahdollisuus kasvaa. Toinen tietysti nykyaikaan peilaten, että onko pidemmät erikoiskokeet vaikeampi opetella ulkoa/ei jää paikat niin mieleen.
 
Ylös