Selostajat

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kausilla 1984 ja 1985 suoria tv-puolen lähetyksiä ei molempien kausien alussa tiedetty. Molempien vuosien myötä tv-pomot kuitenkin suhtautuivat yhä myönteisemmin myös suorien lähetystenkin näkymiseen tv:ssä verrattuna edelliseen kauteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1985 tv-lähetysten määräkin muuttui kauden aikana lopulta varsin paljon alkuperäisistä suunnitelmista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1986 YLE:n tv-suunnitelmat olivat tammikuussa alkavalle kaudelle varsin levällään. Televisiossa kisoja kaudella nähtäisiin ainakin 4-5 kisaa ja radiossa ainakin yksi kilpailu tulisi kaudella.

Suorana haluttiin näyttää ainakin 2 kilpailua kaudelta. TV1:llä kilpailuina olisivat olleet Paul Ricard ja Brands Hatch ja TV2:n puolella Monaco ja Österreichring.

TV1:n kisat olisi selostanut Juha Jokinen ja TV2:n puolella selostajina olisivat olleet Matti Kyllönen ja Juha Varjosaari. TV2:n kisat olisivat olleet koostekisoja ja TV1:n kisat suoria lähetyksiä.

Kauden viidennettä kisaa ei vielä tiedetty. Viidettä kilpailua kaavailtiin myös suoraksi lähetykseksi ja ehdokkaana olivat sittemmin perutut Zandvoort ja Kyalami.

Myöskään kaavailtua Fuengirolan kisaa ei lopulta tullut joten YLE kiinnostui uudesta Jerezin kisasta kaudelle enemmän. Fuengirolan kisa olisi tullut joko suorana tai koosteena aikatauluista riippuen.

Ylimääräinen kilpailu kaudelta olisi tullut TV2:n puolella. Radion puolella varmuudella olisi tullut Rion kisa selostajana Raimo Häyrinen Kakkosverkossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Helmikuussa 1986 YLE:n suunnitelmat tv-lähetysten suhteen selkenivät hieman, mutta eivät paljon. Jerezin kilpailu tulisi kuitenkin TV2:sta koosteena. Vaihtoehtoisesti Jerezin peruuntuessa tai Monacon jäädessä pois TV2 olisi näyttänyt minkä tahansa loppukauden kilpailun koosteena.

Tosin epäselvyyttä aiheutti Monacon kisan mahdollinen poisjäänti hintapolitiikan seurauksena. Lähtökohtaisesti YLE oli kuitenkin vielä valmis lähettämään Monacon.

Myöhemmin kuukauden puolivälissä ilmoitettiin Paul Ricardin kisan vaihtavan paikkoja Österreichringin kanssa suoran lähetyksen suhteen jolloin TV1:n suorina kisoina nähtäisiin Brands Hatch ja Österreichring. Radion puolella ilmoitettiin kisoja tulevan ainakin suorana vain 3 kappaletta kaudella.

Rio de Janeiron kisan lisäksi YLE:n ohjelmakarttaan sopivat myös Hockenheimin kilpailu ja enteellisesti sittemmin Keken viimeiseksi ajoksi jäänyt Adelaiden kilpailu joka kuitenkin oli vielä epävarma johtuen aikaerosta.

Mahdollisesti Adelaiden paikalla olisi radioitu Euroopan kauden viimeinen kilpailu Estorilissa. Selostajat pysyivät tv:n ja radion puolella samoina kuin aiemminkin ja lopulta suunnitelmat YLE:llä toteutuivat huomattavasti paremmin kuin ennen kautta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1986 F1:ssä oli monia erikoisia varakilpailuja ja suunnitelmia tulevaisuuden f1-kisapaikoiksi. Japaniin Suzukan kilpailu oli varmistumassa kaudeksi 1987. Saksassa oli varakilpailuna kaudelle Nyrren uusi rata jolla oli ajettu parina edellisenä kautena.

Ranskassa taas kaudella 1986 puhuttiin ensimmäistä kertaa sitten kauden 1983 uudesta katuradasta joka ajettaisiin Pariisissa. Keskustelun taustalla oli Elion menehtyminen keväällä Paul Ricardin radalla.

Dijonin rata oli varalta jälleen ehdolla uudeksi kisaksi Ranskan GP:nä. Sen sijaan FISA määräsi radalle uudet turvajärjestelyt ja niin Paul Ricard säilytti paikkansa Ranskan kisana.

Australiassa ja Hollannissa mietittiin myös uusia ratoja vaikka Hollannilla ei Zandvoortin ohella ollut juuri varaa muihin uusiin ratoihin ja Adelaide olikin jo mukana.

USA:n radoilla taas mietittiin uutta rataa Detroitin tilalle kauden 1988 jälkeen. Ehdokkaina uudelle katuradalle olivat Las Vegas, Phoenix, San Diego, New York ja jopa Havaji. New Yorkin Meadowlands oli lopullisesti unohdettu ja muut radat olivat varsin epärealistisia Phoenixia lukuunottamatta.

Etelä-Afrikkaan mietittiin uutta rataa Kyalamin vanhan radan tilalle tai sitten Kyalamin merkittävää uudistusta. Kokonaan uusi rata olisi sijainnut Kapkaupungissa tai Welkomissa. Eräs paluu vanhoille radoille olisi voinut olla Anderstorp, mutta ratamaksun summa oli liian suuri ja länsinaapurin kaverit luopuivat kisan havittelusta.

Amerikan suhteen haaveiltiin myös Long Beachin paluuta f1:siin. Kilpailun oikeudet kuitenkin olivat Indycarilla ja Bernie ei enää halunnut ajaa kilpailijoiden radoilla. Kaudella taas Brands Hatchin onnettomuuden jälkeen mietittiin uutta katurataa Englantiin. Kilpailu olisi ollut Lontoossa, mutta ajatus oli varsin huono joten hankkeesta ei syntynyt mitään pysyvämpää.

Selostuksellisesti kauden 1986 kisoista oltiin myöhemmin kaudella Rion jälkeen valmiina lähettämään radiossa 7 muuta kilpailua. Tosin niitä vaivasivat ohjelmakohtaisuudet ja osa kisoista tulisi myös tv:ssä jolloin ei radiolähetyksiä olisi tarvittu.

Paul Ricard, Monaco, Hockenheim, Österreichring, Brands Hatch, Detroit ja Adelaide olivat sellaisia kisoja joihin myös radiolla olisi ollut ohjelmakarttaan sopivaa aikaa. Kilpailut olisi selostanut Raimo Häyrinen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudelle 1986 12:sta erilaisesta kilpailuehdokkaasta jotka olisivat kaudella 1976 tai 1977 kaikki kelvanneet f1-radaksi kelpasi kaudella 1986 vain kuusi. Kyalami, Zandvoort, Österreichring, Paul Ricard, Monaco ja Brands Hatch kelpasivat edelleen radaksi. Niistäkin Österreichringia ja Monacoa oli muutettu.

Niistä kaikki edellämainitut olisivat kyenneet lähtökohtaisesti maksamaan ratamaksun, mutta Hollanti vetäytyi krooniseen rahapulaan vedoten ja Kyalami oli poistettu kalenterista rotusortopäätöksen takia. Turvallisuusmääräyksiä oli korotettu kauden kisoista Österreichringilla ja Monacossa.

Paul Ricardin turvallisuutta parannettiin vasta tuhoisan onnettomuuden myötä ja Brands Hatchia ei vain enää mietitty kauden 1986 jälkeen. FISA:lla oli kuitenkin varakilpailuna toisen pykälän ratana tällaisia maineikkaita ratoja kuten Jarama, Fuji, Mosport, Watkins Glen, Long Beach ja Anderstorp.

Tuohon aikaan vielä varakilpailujenkin kriteerit eivät olleet niin tiukat kuin nykyiset. Näistä radoilla viimemainitulla ei olisi ollut muuta ongelmaa kuin vain ratamaksu ja turva-alueiden parannus.

Anderstorpin isännät olisivat voineet toteuttaa vain toisen näistä sillä varaa ei ollut enempää. Moottoripyöräkisankin oikeudet nielivät liikaa rahaa jotta f1-kisaa olisi voitu järjestää. Muut radat kuuluivat sitten muille sarjoille ja Fujin tapauksessa oli tulossa Suzukan kisa ja Jarama oli vanhentunut liikaa ja sen paikalla ajettiin tuolloin tuoreella Jerezin radalla.

Kaudella 1986 YLE:llä oli lähtökohtaisesti samat eväät kauteen poislukien ainakin 2 kilpailun televisiointia suorana. Vielä edeltävälläkään kaudella YLE ei oikein tiennyt mahdollisia suoria kisojaan kaudelle joten sikäli askel eteenpäin oli aina tervetullut päätös.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1976 Eurovisio ja yksityisistä yrityksistä vaikuttavin FOCA:n ja FISA:n valtuuttaman kaupallisten oikeuksien haltija eli Pierre Ugeauxin myötävaikutuksella toiminut Brunswick Films tarjosivat YLE:lle aikoinaan 12 kilpailua kaudella 1976 näytettäväksi televisiossa.

Tarjouskilpailussa myös Duke Videos tarjosi hyvää hintaa lähetysoikeuksista. Kilpailut olisi näytetty tunnin koostekisoina. Eurovisio olisi välittänyt kisoja Euroopasta ja yksityiset firmat olisivat hoitaneet lähetysoikeudet paikallisen lähettäjän kanssa sen aikaisella myötävaikutuksella.

YLE:llä ei kuitenkaan ollut Monacoa ja Anderstorpia lukuunottamatta lähtökohtaisesti halua televisioida kilpailuja kaudelta. Siirtosummat olivat kanavalle liian kalliita. Kotimaisenkin urheilun puolella YLE:ä kismittivät jalkapallon ja jääkiekon otteluiden siirtosummien maksut.

F1-kilpailut olivat toki mielenkiintoisia, mutta kotimaisen kuskin puuttuminen ei innostanut enempiin lähetyksiin ja mieluummin tyydyttiin pätkälähetyksiin ja osasta kisoja ei tullut kaudella yhtään mitään vaikkakin dramaattiset päätökset hieman vaikuttivat kisojen näkyvyyteen.

Kuuluisat kilpailut YLE toki lähetti jo tuolloin sellaisenaan mikä oli jälleen yksi askel eteenpäin. Kaudella 1976 YLE:n suostuessa tarjoukseen olisi seuraavat kisat lähetetty tv:stä:

Kyalami: Kilpailu olisi tullut TV1:n koosteena selostajana Juha Jokinen.

Long Beach: Kilpailu olisi tullut TV2:n koosteena selostajana Seppo Kannas.

Jarama: Kilpailu olisi tullut TV2:n koosteena selostajana Seppo Kannas.

Monaco: Kilpailu olisi tullut TV2:n Urheilutunnin pääkoosteena selostajana Esa Kurttila tai Antero Karapalo. Monacon kilpailua vakituiset selostajat Kannas ja Jokinen eivät olisi selostaneet sillä molemmilla oli alunperin muita lajeja kisapäivänä.

Anderstorp: Kilpailu olisi tullut TV2:n koosteena selostajana Seppo Kannas.

Paul Ricard: Kilpailu olisi tullut TV1:n koosteena selostajana Seppo Kannas.

Brands Hatch: Kilpailu olisi tullut TV1:n koosteena selostajana Juha Jokinen.

Österreichring: Kilpailu olisi tullut TV1:n koosteena selostajana Juha Jokinen.

Zandvoort: Kilpailu olisi tullut TV2:n koosteena selostajana Juha Jokinen.

Mosport Park: Kilpailu olisi tullut TV2:n koosteena selostajana Juha Jokinen.

Watkins Glen: Kilpailu olisi tullut TV2:n koosteena selostajana Juha Jokinen.

Fuji Speedway: Kilpailu olisi tullut TV2:n koosteena selostajana Juha Jokinen.

Lopulta kauden kisoista osaa ei edes näytetty muuta kuin pätkälähetyksinä ja muutama koostekisa nähtiin kaudella ja Monacon kisasta nähtiin osin suora lähetys kaudella. Monacon ohella Urheilutunnilla nähtiin toisinaan sellaisia selostajia jotka selostivat kilpailua juurikin Urheilutunnilla näytetystä materiaalista ja eivät siten sinällään olleet koskaan selostamassa kilpailua.

Kurttila tosin selosti Paul Ricardista pätkälähetyksen kaudella kun Monacon kisan selosti kuitenkin lopulta Juha Jokinen. Suomalaisista parhaat ehdokkaat kaudelle 1976 ajamaan olisivat olleet Mikko Kozarowitzky ja Keke Rosberg.

Molempien pääsääntöinen kilpailuluokka oli kuitenkin aivan muuta ja lisäksi muutamat erittäin rikkaat maksukuskit kuten Boy Hayje ja Patrick Neve veivät kilpailupaikkoja suomalaisilta Euroopan kisoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Mielenkiintoinen ja mukava haastattelu.

Kaudella 1991 hieman ennen kauden 1991 Indycarin kauden alkua TV3 oli valmis lähettämään vain 4 kilpailua kaudelta. Indy 500:n lisäksi suorana tulisi Detroitin, Michiganin ja Laguna Secan kisat. Detroit ja Laguna Seca ajettiin katuradoilla ja Michigan ja Indy ovaaleilla.

Lopulta näistä näkyi vain Indy suorana ja myöhemmin kilpailusta tuli myös kooste. Selostajina kaudella olisivat pääsääntöisesti toimineet Matti Kyllönen ja Erkki Vanhanen ja kommentaattorina olisi ollut edellisellä kaudella Denverissä kommentoinut Pentti Lindegren ja ajajapuolen kertojana olisi ollut Tero Palmroth.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Hieman ennen kautta 1991 pohdittiin myös TV3:n tulevia suoria lähetyksiä seuraavan kauden Urheiluautojen MM-Sarjasta. Edellisellä kaudella kisoja oli näytetty Sporttispurtissa ja kaksi viimeistä kisaa oli näytetty suorana Rosbergin ajojen myötä.

Keken mukana oleminen kiinnosti ja suoria lähetyksiä kaavailtiin ainakin Silverstonen ja Nürburgringin kilpailusta. Lisäksi Le Mansin ajoa mietittiin näytettäväksi omana erikoislähetyksenään. Näiden lisäksi mahdollisia koosteita olisi tullut Monzasta, Suzukasta ja Autopoliksen kisoista. Näitä kilpailuja olisivat selostaneet kaudella 1991 Matti Kyllönen ja Erkki Vanhanen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1991 Tammikuussa ennen F1-kauden alkua TV3:n ja YLE:n kisaneuvotteluissa oli siihen aikaan kovat panokset pelissä ja kisoja vapailla kanavilla erittäin paljon.

Aluksi TV3 tarjosi myös erittäin korkeaa hintaa kisoista ja kalenteri olisi ollut puolet ja puolet kanavien kesken. YLE ei ollut kuitenkaan tyytyväinen sillä osan kilpailuista YLE:kin olisi voinut näyttää suorana.

Laitetaan seuraavaksi kauden 1991 tv-kalenterin kisat ja selostajat:

Phoenix: Olisi tullut TV2:lta selostajana Markku Pentikäinen.

Interlagos: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Imola: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Monaco: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Montreal: Olisi tullut TV1:ltä selostajana Juha Jokinen.

Mexico City: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Magny-Cours: Olisi tullut TV2:lta selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari.

Silverstone: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Hockenheim: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Hungaroring: Olisi tullut TV1:ltä selostajana Juha Jokinen.

Spa-Francorchamps: Olisi tullut TV1:ltä selostajana Juha Jokinen.

Monza: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Estoril: Olisi tullut TV2:lta selostajina Harri Pöntinen ja Juha Varjosaari.

Barcelona: Olisi tullut TV1:ltä selostajana Juha Jokinen.

Suzuka: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Adelaide: Olisi tullut TV3:lta selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Helmikuussa 1991 TV-neuvottelut F1-kisoista jatkuivat ja siinä vaiheessa YLE oli tarjonnut enemmän ja tarjosi vaihtoehtoisesti Kolmoselle muutamaa Euroopan kauden keskeisintä kilpailua vastineeksi suurimmasta osasta kautta.

Kolmostelevisiolla ei pidetty tarjouksesta, mutta asiaa korkeiden katsojalukujen puolesta luvattiin harkita. Kauden kaksi viimeistä kisaa Kolmonen saisi pitää sillä YLE ei voisi niitä lähettää.

Brasilian kilpailunkin Kolmonen saisi pitää eli YLE olisi lähettänyt 10 kisaa ja TV3 6 kisaa. Suurimman osan lähetyksistä YLE olisi voinut televisioida suorina lähetyksinä poislukien muutamaa kaukokilpailua. Mahdolliset kaukokilpailut tulisivat koosteena. Kolmoskanavan kilpailut tulisivat puolestaan jokainen suorana lähetyksenä mahdollisesti esitettävine uusintoineen.

Lisäksi siinä vaiheessa selkiintyivät myös YLE:n ja Kolmosen kisojen formaatit alustavasti kaudelle. Kaikki YLE:n Kolmoselta hankkimat kilpailut olisi nähty TV2:sta ohjelmakarttasyistä. Tässä kuitenkin toinen alustava kisalista kaudelle 1991:

Phoenix: Olisi nähty TV2:lla suorana lähetyksenä selostajana Markku Pentikäinen.

Interlagos: Olisi nähty suorana TV3:lla selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Imola: Olisi nähty suorana TV2:lla selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari.

Monaco: Olisi nähty suorana TV3:lla selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Montreal: Olisi nähty koosteena TV1:ssä selostajana Juha Jokinen.

Mexico City: Olisi nähty hyvin todennäköisesti TV2:n koosteena selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari. YLE:llä olisi ollut kilpailupäivän ohjelmakartan perusteella vapaa paikka näyttää kilpailu mahdollisesti suoranakin, mutta kaukokisana sellainen olisi ollut hyvin epätodennäköistä.

Magny-Cours: Olisi nähty suorana lähetyksenä TV2:sta selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari.

Silverstone: Olisi nähty suorana lähetyksenä TV3:ssa selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Hockenheim: Olisi nähty suorana lähetyksenä TV3:ssa selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Hungaroring: Olisi nähty suorana lähetyksenä TV1:ssä selostajana Juha Jokinen.

Spa-Francorchamps: Olisi nähty suorana lähetyksenä TV1:ssä selostajana Juha Jokinen.

Monza: Olisi nähty suorana lähetyksenä TV2:ssa selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari.

Estoril: Olisi nähty koosteena TV2:ssa selostajina Harri Pöntinen ja Juha Varjosaari.

Barcelona Olisi nähty suorana lähetyksenä TV1:ssä selostajana Juha Jokinen.

Suzuka: Olisi nähty suorana lähetyksenä TV3:ssa selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Adelaide: Olisi nähty suorana lähetyksenä TV3:ssa selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.


Suurilta osin näin alunperin piti mennä kilpailut tv:n puolella kaudella 1991. Unkarin ja Span kisan osalta oli tosin YLE:llä vielä epävarmuutta. Mahdollisesti Juha Jokisen ollessa muissa tehtävissä kiinni kisat olisivat tulleet TV2:lla suorana selostajana Markku Pentikäinen.

Mahdollisesti myös Barcelonan kilpailun aikaan TV1:n puolella olisi selostamossa voinut olla Pentikäinen Jokisen muiden tehtävien takia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Helmikuun puolivälissä 1991 lyötiin lopullisesti kauden kilpailut lukkoon tv-lähetysten osalta. Kolmonen oli pitänyt kiinni suurimmasta osasta alkuperäisistä kilpailuistaan ja myös saanut pitää ne.

YLE kuitenkin näyttäisi suurimman osan kauden kilpailuista. Tässä lista kauden 1991 kisoista sellaisina miten ne alunperin olisivat näkyneet:

Phoenix: TV2 selostajana Markku Pentikäinen.

Interlagos: TV3 selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Imola: TV3 selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Monaco: TV2 selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari.

Montreal: TV1 selostajana Juha Jokinen.

Mexico City: TV3 selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Magny-Cours: TV2 selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari.

Silverstone: TV2 selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari.

Hockenheim: TV1 selostajana Juha Jokinen.

Hungaroring: TV1 selostajana Juha Jokinen.

Spa-Francorchamps: TV1 selostajana Juha Jokinen.

Monza: TV3 selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Estoril: TV2 selostajina Harri Pöntinen ja Juha Varjosaari.

Barcelona: TV1 selostajana Juha Jokinen.

Suzuka: TV3 selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

Adelaide: TV3 selostajina Matti Kyllönen ja Keke Rosberg.

YLE:n lähetyksistä Estorilia ja Montrealia lukuunottamatta kaikki olisivat alunperin tulleet suorina. Phoenix oli tosin epävarma suoran lähetyksen osalta kilpailupäivänä. Joidenkin kisojen suhteen myös kanava vaihtui. Näkyvimmin Span osalta missä Urheiluareenassa TV2:ssa kisaa selosti Juha Jokinen.

TV3:n kisoista kaikki Interlagosia ja Monzaa lukuunottamatta olisivat olleet suoria kisoja. Interlagosin kisa oli uhattuna muiden ohjelmien takia ja Monzan kisa jouduttiin lähettämään ohjelmateknisistä syistä kokonaisena jälkikäteen. Lopulta myös joitakin muutoksia kauden kokoonpanoissakin tapahtui ja toteutunut lista meni lopulta hieman eri tavalla.

Kolmosella selostajien lisäksi mukana oli haastattelijana Erkki Mustakari ja kolmantena selostajana oli Erkki Vanhanen. YLE:n puolella kolmantena selostajana toimi Marko Sohlberg vuoden 1990 tapaan ja haastattelijana pyöri nuori mies nimeltä Tapio Suominen vaikka muitakin haastattelijoita vuoden myötä YLE:llä kanavilla pyöri.

Ajajakommentteja yritettiin saada ja karsiutuessaan Häkkinen ja Lehto olisivat olleet kommentaattoreita. Vierailevia kommentaattoreita ja selostajiakin nähtiin kauden mittaan. Peter Geitel kommentoi myös vierailevana kommentaattorina parissa kilpailussa.

Selostuksen vierailevana tähtenä vieraili Estorilissa Harri Pöntinen kun Pentikäisellä oli muuta tekemistä kisan aikaan. Adelaiden kisaan mennessä Varjosaari oli häipynyt YLE:ltä ja TV3:n ja kilpailun sekavan luonteen takia Adelaidesta näytettiin illalla kooste TV2:sta selostajina Pentikäinen ja Sohlberg.

Seuraavalle kaudelle YLE joutui ottamaan uuden kolmannen selostajan kisoihin ja toiseksi selostajaksi nousi hieman yllättäen Tapio Suominen. Kolmanneksi selostajaksi tuli lopulta Ari Lahti joka pääsikin selostamaan Kyalamin uudelta radalta ajoa kun ääniyhteys ei paikan päällä pelannut toivotulla tavalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Imolan kilpailu kaudella 1982 olisi voinut olla myös TV2:n puolella illalla koosteena sillä hieman yhdeksän jälkeen sillä olisi ollut sopiva lähetyspaikka. Lopulta kisa kuitenkin jätettiin näyttämättä Keken ollessa ajamatta. Kilpailun tv-lähetyksen olisi selostanut kauden 1982 pääselostaja Juha Jokinen.

HTV:n puolella kilpailu nähtiin ulkomaan jakeluverkossa suorana ja myöhemmin sunnuntaina illalla klo 21.05 Iso-Britannian aikaa eli klo 23.05 Suomen aikaa päivän viimeisenä ohjelmana 40 minuutin mittaisena koosteena Suomen päässä illan elokuvan jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Laitetaan sitten hieman off-topicia. Kaudella 1987 ei alustavasti f1-lähetysten ohella tiedetty myöskään YLE:llä tulevia RR-kisojen lähetyksiä. Alustavasti ennen kautta aiottiin televisioida kauden 1986 tapaan 4 kilpailua.

Edeltävällä kaudella etenkin loppukauden kisoista oli nähty muutamia lähetyksiä TV2:n puolella Pentikäisen ja Kyllösen selostamina.

Kauden avauskilpailu Suzukasta, loppukauden kaksi kaukokisaa Argentiinasta ja Brasiliasta ja vapaavalintainen Euroopassa ajettava kilpailu kauden ajalta olivat televisioitavien lähetysten listalla.

Mahdollisesti Etelä-Amerikan kisoista toista ei televisioitaisi ja sen paikalle Euroopan puolella ajettaviin kilpailuihin tulisi yksi lisää. Todennäköisimmät kilpailut Euroopan kauden puolelta näytettäviksi olivat Donington ja Anderstorp.

TV1:n puolella selostajana olisi kauden 1987 RR-kisoissa alustavasti toiminut Juha Jokinen ja TV2:n puolella vaihtelevasti Markku Pentikäinen, Matti Kyllönen tai Sauli Mäkelä.

Lopulta YLE näytti yhteensä 6 kisaa kaudelta ja osa kilpailuista näkyi myös kauden puolivälissä TV1:llä näytetyssä kauden välikoosteessa.
 

AnthonyE

Member
Liittynyt
24.4.2012
Viestit
24
Sijainti
Helsinki
Tehdäänpä nyt tällanen tojckki kun hahmo Suomen Huippu tuolla Cänädän GräänPrii tojckissa tästä vihjas. Mutta tää ei ole mikään selostuksen kukkaset tojck. Mielestäni Kyllönen oli kuitenkin se paras selostaja.

EDIT: En muuten anna maikkarille ikinä anteeks Kyllösen potkuja...
Saiko se potkut? ymmärsin että se ei vaa saanu tarpeeks palkkaa ja siirty siks canal+ puolelle..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1984 oli f1-lähetysten ohella mietintää myös kauden RR-kisoista. Lopulta arvioitiin, että 7 kilpailua kauden ajalta saattaisi tulla nähdyksi YLE:n kanavilla. Salzburgring, Nürburgring, Rijeka, Spa-Francorchamps, Rijeka, Silverstone, Anderstorp ja Mugello olisivat olleet televisioitavissa.

Lopulta kuitenkin vain Salzburgring, Nürburgring ja Mugello nähtiin televisiossa. Radiossa kuultiin kauden avauskisa Kyalamista ja myöhemmin kaudella Jaramasta. Rijekan kilpailu peruttiin ja se meinattiin selostaa sitten radiossa, mutta lopulta senkin ohjelmapaikka peruttiin.

Rijekan radioselostuksen oli tarkoitus olla osa suurta urheiluviikonloppua jonka huipentuma oli Montrealin suora lähetys radiossa Rinnakkaisella.

Span kilpailukin peruuntui aikataulusyistä ja loput kaksi kilpailua eli Silverstone ja Anderstorpin kilpailu peruttiin muista syistä. Kauden päätös Mugellostakin nähtiin lopulta Matti Lammin selostamana vaikka alunperin selostajan piti olla Juha Jokinen.

Toisaalta Lammin oli ollut tarkoitus selostaa aiemmin kaudella peruttu Silverstonen kisa ja korvaukseksi Jokisen ollessa muissa tehtävissä Lammi pääsi selostamaan kauden päätöskilpailun. Anderstorp peruttiin myös muista syistä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Vuoden 1988 loppupuolella joulukuussa näytti siltä, että Kolmostelevisio ei välttämättä saattaisi näyttää kaudella 1989 lainkaan F1:siä. Matti Kyllönen ja Keke Rosberg olivat lähteneet pois Crealta ja YLE:lle tilanne oli herkullinen. Joissakin huhuissa puhuttiin jopa Kyllösen siirtymisestä takaisin YLE:n selostajaksi. Vain hieman aiemmin samana vuonna Kyllönen ja Rosberg olivat siirtyneet päätoimisesti Kolmostelevision selostajiksi.

Kauden 1988 joulukuussa tv-neuvottelut olivat vaikeuksissa, mutta YLE oli silti halukas televisioimaan kaudelta 1989 jopa 7 kilpailua. Varmemmin kuitenkin 4-5 kilpailua. Alustavasti YLE olisi näyttänyt Imolan, Monacon, Paul Ricardin, Silverstonen, Spa-Francorchampsin, Estorilin ja Jerezin kilpailut.

Näistä kilpailuista Jerezin kilpailu oli kuitenkin erittäin epävarma yhdessä Spa-Francorchampsin kanssa. TV2 olisi näyttänyt kilpailuja tuttuun tapaan koostelähetyksinä ja TV1 suoria kilpailuja. Kauden kisoista ainakin yksi kilpailu olisi suora tuttuun tapaan. Imola, Monaco, Estoril ja Jerez olisivat tulleet TV2:lta selostajina Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari.

Varjosaaren tilannetta haittasivat kuitenkin hänen Indycarin selostuksensa Kolmoselle. Siinä tapauksessa kommentaattorina olisi toiminut Seppo Kauppi, Markku Kataja tai Harri Pöntinen. TV1:llä olisi selostanut YLE:n pääsääntöinen f1-selostaja Juha Jokinen. TV1:n kisoja olisivat olleet Paul Ricard, Silverstone tai Spa-Francorchamps.

Suorana näistä kisoista olisi varmuudella tullut vain yksi kisa. Mahdollinen varakilpailu suorana lähetettäväksi kilpailuksi oli näiden lisäksi myös Estoril tai Jerez lähetysajoista riippuen. YLE:llä oli etenkin Paul Ricardin ja Silverstonen aikaan ongelmia juurikin mahdollisten muiden ohjelmien kanssa. Kolmosella kilpailuista ei juuri ollenkaan ollut vielä puhetta. Sen verran huonot välit olivat Kolmosen urheilujohdolla ja Kyllösellä.

Tosin kauden lopulla olevien Suzukan ja Adelaiden lisäksi Kolmonen oli kiinnostunut näyttämään mahdollisesti Spa-Francorchampsin, Estorilin tai Jerezin kilpailut. Mahdollisesti juurikin kauden 4 viimeistä kilpailua. Kilpailuista oli siinä vaiheessa sovittu vain koostelähetyksiä vaikka kolme viimemainittua olivatkin vahvasti ehdolla suoriksi lähetyksiksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudelle 1990 tv-neuvottelut eivät mitenkään paljon parantuneet vaikka edelliskauteen verrattuna Kyllönen ja Rosberg olivat saaneet välinsä kuntoon loppuvuodesta 1989 Crean ja Kolmosen urheilujohdon kesken.

Lisäksi Kolmostelevision palvelukseen oli astunut virkavapaata nauttivana eräästä mainostoimistosta herra nimeltä Erkki Mustakari.

Joulukuussa 1989 F1:n tv-neuvottelut olivat nyt ongelmallisia. Edelliskaudella YLE oli ollut huomattavan paljon enemmän kiinnostuneempi lähettämään f1:siä.

Nyt se ei ollut halukas näyttämään kilpailuja kuin vain loppukesästä tai alkusyksystä. Silloinkin mieluummin koosteena.

Aikataulujen mahdollisesti sopiessa Hungaroringin tai Spa-Francorchampsin kisa saattaisi tulla suorana. Mahdollisesti myös Jerezin kilpailu tulisi suorana tai koosteena. Sen asema oli olla YLE:llä varakilpailuna siinä vaiheessa.

Kolmosella ja YLE:llä ongelmana oli myös Bernien asettama hintalappu f1:sten lähetyksille. Ne vain eivät ollenkaan tuntuneet sopivan ja kun vielä JJ:n ajotkin tuntuivat epävarmoilta vaikkakin taatuilta niin menestystä ei näyttänyt olevan odotettavissa. Siitä huolimatta edellisellä kaudella katsojaluvut olivat olleet korkealla.

YLE kuitenkin olisi valmis mahdollisesti televisioimaan kaudelta Hungaroringin, Spa-Francorchampsin, Monzan ja Estorilin kilpailut. Mahdollisesti myös Jerezin kilpailun.

Suorana näistä ei välttämättä olisi tullut mikään kilpailu vaikka Hungaroring yhdessä Span kanssa oli vahvin ehdokas. Näistä kuitenkin vain yksi kilpailu olisi televisioitu perinteitä noudattaen suorana. Kilpailuja olisi tullut vuorotellen TV1:ltä ja TV2:lta.

Hungaroring ja Monza olisivat tulleet TV2:lta ja Spa ja Estoril TV1:ltä. Suorana lähetettävä kilpailu olisi kuitenkin tullut edellisten kausien tapaan TV1:ltä joten kaikki olisi vielä siten ollut mahdollista.

Jerezin kilpailu olisi voinut tulla vapaavalintaisesti joko TV1:stä tai TV2:sta. TV1:n ohjelmiston aikataulu tuntui kuitenkin TV2:n vastaavaa joustavammalta syysohjelmiston suhteen.

Selostajana TV1:n kisoissa olisi ollut Juha Jokinen ja TV2:n kisoissa selostajina olisivat olleet Markku Pentikäinen ja Juha Varjosaari joka oli nyt siirtynyt pysyvämmin YLE:n puolelle palvelukseen.

Kolmostelevisiolla oli f1-neuvottelujen ohessa halua perustaa uusi moottoriurheilun ajankohtaisohjelma. Sen nimeä haettiin vaikka mistä ja paras kilpailevin nimi oli Paalupaikka. Lopulta kuitenkin nimeksi tuli Ruutulippu.

TV3 oli valmis näyttämään kauden aikana 4-6 kilpailua kauden aikana. Mahdollisesti myös Span kilpailun. Se olisi näyttänyt ainakin koosteena Imolan, Monzan, Suzukan ja Adelaiden kilpailut.

Kolmosella oli kuitenkin halua näyttää myös suoria lähetyksiä minkä johdosta Kolmosella oltiin valmiita näyttmään myös Hungaroring tai Jerezin kilpailu suorana loppukaudelta.

Mikäli YLE kuitenkin pitäisi ne kisat niin Kolmonen tyytyisi vain omiin kisoihinsa mitä se jo oli hankkinut. Varakilpailuna kauden avausta jännittäville Kolmosella oltiin suunniteltu Phoenixin kisaa koosteena.

Pääsääntöisesti Kolmostelevision kilpailut olisivat tulleet koostekisoina. Span kohtalo oli YLE:stä kiinni ja mikäli se ei haluaisi sitä pitää niin TV3 saisi sen näyttää vapaavalintaisesti suorana tai koosteena.

Silloin kilpailuja olisi ollut yhteensä 7 TV3:lla. Varmemmin Kolmonen olisi näyttänyt 4-5 kisaa kaudelta. Erityisesti kiistoja käytiin Monzan kisasta mikä olisi sopinut paremmin YLE:n kuvioihin. Kolmosella taas kiistakysymys olisi ollut Jerezin kilpailu. Se olisi sopinut paremmin Kolmosen loppuvuoden ohjelmistoon YLE:n vastaavaan verrattuna ja olisi luonut parempaa jatkumoa loppukaudelle.

TV3 taas oli halukas näyttämään tarvittaessa sellaisia kisoja mitä YLE ei välttämättä oikeasti kykenisi näyttämään. TV3:n kisoja olisivat selostaneet Matti Kyllönen ja Keke Rosberg. Mahdollisesti kommentaattoreina olisivat olleet myös Erkit Vanhanen ja Mustakari.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Pian on tulossa päivitystä vuosien 1965-1968 RR-selostajiin ja lisäksi myös pian sen jälkeen f1-selostajien listan päivitystä joihinkin kilpailuihin ns. Wanhoilta ajoilta.

Jonkin verran myös pitää päivittää noita kauden 1984 f1:sten radiokilpailuja ja niiden lähetyksiä. Kauden 1968 aiempiin lähetyksiin RR-puolella voin lisätä Monzan jonka Juha Jokinen selosti silloiselle TV-Ohjelma 2:lle.
 
Ylös