Selostuksen kukkasia kaudella 2006

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
jimpo sanoi:
:jaska:

Joku voisi sanoa viattomaksi lipsahdukseksi, mutta minusta tuo on hyvä esimerkki siitä miten vähän Saari oikeasti lajista ymmärtää, ja miten heikot edellytykset hänellä on selostaa.
Tuo moka on kaiketi periytyvä oire, koska mm Kyllönen ja muut ovat samaa sontaa paasanneet monia kertoja..

Sama juttu on varikko stoppien keston kanssa.. Kaverit eivät vaan osaa laskea kuinka suuri ero pitää olla radalla, jotta voi palata stopin jälkeen kärkeen...

:jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
"Kerppenin taikuri, jota myös rehtoriksi kutsutaan."

Oli taas niin perseestä, valopilkuksi sanon Mika Salon. Käski Ekiä olemaan hiljaa, kun tiimiradio tuli. Repesin myös vähän tälle:

Saari: Niin Mika, sinähän et muista talleja ja numeroita millä ajoit?
Salo: No kyl mä tallit muistan, mutta en numeroita..
Saari: Talleja taisi olla 7.
Salo: Enkä myöskään muista näitä auton malleja. Näitä numerokirjainyhdistelmiä.

Jotenkin noin meni.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
bigbear sanoi:
Tuo moka on kaiketi periytyvä oire, koska mm Kyllönen ja muut ovat samaa sontaa paasanneet monia kertoja..

Sama juttu on varikko stoppien keston kanssa.. Kaverit eivät vaan osaa laskea kuinka suuri ero pitää olla radalla, jotta voi palata stopin jälkeen kärkeen...
:jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
Niin...tarkan eron laskemiseksi pitäisi tietää aika joka kuluu muilta kuljettajilta ajaa radalla varikon sisäänmenokohdasta varikon ulostupaikkaan(suhteellisen stabiili kärkikuljettajilla) ja vähentää tämä aika aina varikkokäynnin kokonaisajasta.

Tällaisen pohjatyön tekeminen vaikka perjantain harjoitusten aikana on kuitenkin liikaa vaadittu :D
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Jarvis sanoi:
En tajunnut vieläkään mitä järkeä siinä olisi ollut. Ekihän siis pohti että jos Shumi olisi päässyt Alonson ohi niin miten Shumi oltaisiin siirretty Massan ohi. Tällöin ainoa asia miksi Shumi edes olisi kannattanut siirtää Massan edelle olisi ollut luonnollisesti se että Shumi olisi saanut silloin neljä pistettä Alonsoa enemmän kahden sijasta. Jos Massa olisi suorittanut Ekin kehotuksesta ylimääräisen varikkokäynnin niin olisi järjestys ollut seuraava: 1.Shumi 2.Alonso 3.Massa eli Shumi olisi saanut vain samat kaksi pistettä enemmän kuin Alonso mitkä olisi saanut ilman Massan ylimääräistä varikkokäyntiäkin.

Ps. Käyn lukion pitkää matikkaa joten jonkinlainen matikkapää pitäisi löytyä.
Matikkapäätä ehkä on mutta logiikassa parantamisen varaa. Kaksoisvoitto Ferrarille tarkoittaa sitä, ettei Alonso voi sijoittua toiseksi. Schumi olisi karannut Alonsolta välittömästi ohi päästyään, joten sitä rakoa näiden kahden väliin olisi varmasti jäänyt yhden Felipe Massan verran.

Eikä Massa olisi "Ekin kehoituksesta" mitään tehnyt, vaan ratkaisuvaihtoehtojahan oli monia. Helpointa olis ollu käväistä pihalla esim. siinä samassa kohtaa, missä Montoya ja Monteiro viime vuonna kilkkailivat, kun turva-alue oli puhtaasti asfalttia.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ihan hyvät selostukset. Schumikin lähti kesken ohitusyrityksen hakemaan puhdasta ilmaa autonsa moottorilleen.
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
verge sanoi:
Matikkapäätä ehkä on mutta logiikassa parantamisen varaa. Kaksoisvoitto Ferrarille tarkoittaa sitä, ettei Alonso voi sijoittua toiseksi. Schumi olisi karannut Alonsolta välittömästi ohi päästyään, joten sitä rakoa näiden kahden väliin olisi varmasti jäänyt yhden Felipe Massan verran.

Eikä Massa olisi "Ekin kehoituksesta" mitään tehnyt, vaan ratkaisuvaihtoehtojahan oli monia. Helpointa olis ollu käväistä pihalla esim. siinä samassa kohtaa, missä Montoya ja Monteiro viime vuonna kilkkailivat, kun turva-alue oli puhtaasti asfalttia.
Tietysti mä nyt ton tajusin mutta ajoin takaa sitä että Eki ei ilmeisesti tajunnut. Eki mietti vain miten Massa saataisiin pois johdosta eikä kuulostanut välittävän putoisiko Massa Alonson taakse vai ei. Ajatus Massa ylimäärisestä varikkokäynnistä viimeisillä kierroksilla oli jo aivan uskomatonta logiikkaa:jaska:
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Hieman off topic, mutta noista tallimääräyksistä tuli mieleen, että Massa ei olisi siis saanut päästää Schumia tallin käskystä ohi, jos paikka olisi tullut. Mutta onko rangaistavaa, jos Massa ja Schumi sopivat keskenään, että Massa päästää Schumin edelleen, jos siihen on tilaisuus?
Eli maaliinajojärjestyksen määrääminen tallin taholta on kielletty, mutta entäpä kuljettajien väliset sopimukset?
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
PeeVee79 sanoi:
Hieman off topic, mutta noista tallimääräyksistä tuli mieleen, että Massa ei olisi siis saanut päästää Schumia tallin käskystä ohi, jos paikka olisi tullut. Mutta onko rangaistavaa, jos Massa ja Schumi sopivat keskenään, että Massa päästää Schumin edelleen, jos siihen on tilaisuus?
Eli maaliinajojärjestyksen määrääminen tallin taholta on kielletty, mutta entäpä kuljettajien väliset sopimukset?
Ei ole kiellettyä. Siksihän nyttenkin tuolla MTV3:n F1-sivuilla muutamassa uutisessa sanovat Todt ja Massa kuinka "Massa on valmis auttamaan Schumacheria"..:p
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
PeeVee79 sanoi:
Hieman off topic, mutta noista tallimääräyksistä tuli mieleen, että Massa ei olisi siis saanut päästää Schumia tallin käskystä ohi, jos paikka olisi tullut. Mutta onko rangaistavaa, jos Massa ja Schumi sopivat keskenään, että Massa päästää Schumin edelleen, jos siihen on tilaisuus?
Eli maaliinajojärjestyksen määrääminen tallin taholta on kielletty, mutta entäpä kuljettajien väliset sopimukset?
Säännöt sanovat seuraavaa:

Team orders which interfere with a race result are prohibited.
Sama suomeksi suunnilleen seuraavasti:

Kilpailun lopputulokseen vaikuttavat tallimääräykset ovat kiellettyjä.

Eli niin kuin veteen piirretty viiva. Jos Massa omasta vapaasta tahdosta olisi päästänyt Schumin ensimmäisessä mutkassa ohi, niin miten moni olisi siihen Massan vakuutteluista huolimatta uskonut? Ei ainakaan täällä kukaan.

Jos kuljettaja taistelee mestaruudesta ja ohittaa tallikaverinsa, herää aina epäilys tallimääräyksistä täysin riippumatta siitä minkä värisistä autoista on kysymys. Sääntöjen tarkoitus lienee karsia räikeimmät tapaukset pois. Eli ei niin, että koko maailma kuulee radiosta kun Massalle huudetaan että "let Michael pass for the championship". Loppukädessä kysymys on aina uskottavuudesta. FIA haluaa kuitenkin pitää tallit varpaillaan.

Suurta sirkustahan tämä kuitenkin on ;)
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Eikös viime vuonna Flavio sanonut Fisicon ja Alonson radioon "Alonso mene nyt ohi siitä", ja seuraavalla suoralla meni ohi. "Yllättäen" perässä ajanut auto x (oliko Trulli/Kimi vai kuka lie) ei päässyt ohi. Olisi ehkä päässyt jos heidän tallipäällikkö olisi huutanut kans radioon "menehän ohi nyt". Tai sitten ei.

Minusta se oli erittäin selvä tapaus, mutta ei siitä sanktiota tullut.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
bigbear sanoi:
Tuo moka on kaiketi periytyvä oire, koska mm Kyllönen ja muut ovat samaa sontaa paasanneet monia kertoja..

Sama juttu on varikko stoppien keston kanssa.. Kaverit eivät vaan osaa laskea kuinka suuri ero pitää olla radalla, jotta voi palata stopin jälkeen kärkeen...

:jaska: :jaska: :jaska: :jaska:
Ai niin! Unohtui vielä yksi :jaska: kisasta :)

Schumi oli menossa viimeiselle stopilleen jonkin verran Alonson jälkeen (tässä vaiheessa ei vielä tiedetty milloin, todellisuudessa meni 4 kierrosta perässä). Salo heitti pokalla, että koska Schumi stoppaa myöhemmin, on hänellä 3-4 sekuntia lyhyempi varikkopysähdys.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
jimpo sanoi:
Ai niin! Unohtui vielä yksi :jaska: kisasta :)

Schumi oli menossa viimeiselle stopilleen jonkin verran Alonson jälkeen (tässä vaiheessa ei vielä tiedetty milloin, todellisuudessa meni 4 kierrosta perässä). Salo heitti pokalla, että koska Schumi stoppaa myöhemmin, on hänellä 3-4 sekuntia lyhyempi varikkopysähdys.
Ferrarin varikkotiimi tyri, kun eivät saaneet löpöjä tankkiin ja renkaita vaihdettua 3,5:ssa sekunnissa.:nope:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Tänään oli hukassa selostus mutta ennen kaikkea ohjaus. Jengi veti nopeita kierroksia ja ohjaaja näytti hitaalla kierroksella olevia autoja.

Myös selostus oli mitä oli. Onko todella niin, että jos lämmittelykierroksen ajaa vajaat kymmenen sekuntia hitaammin kuin aika-ajokierroksen, niin renkaat sulavat alle? Niillä sulaneilla renkailla Alonso kuitenkin ehti viidenneksi ja vielä rikkinäisellä autolla...
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Erkillä oli jälleen kerran joku älytön hinku päästä puhumaan team radioiden päälle:jaska: :nope:
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Huvitti Salon hehkutus aika-ajon lopussa kun Massa (vai oliko se Skumi?) ajoi Renaultin perässä 100m päässä kierroksen loppuosalla, että nyt Massa on saanut niin hyvät imut kahdella suoralla että menee paalulle. Tuskin 100m päässä edelläajavan imusta on paljon iloa, ja sekin olisi hukkunut Parabolicassa hitaampaan vauhtiin jos kerta edelläajavalla jotain vaikutusta aerodynaamisesti olisi ollut...
 

jarkkom

Well-known member
Liittynyt
4.7.2005
Viestit
50
McRäkä sanoi:
Huvitti Salon hehkutus aika-ajon lopussa kun Massa (vai oliko se Skumi?) ajoi Renaultin perässä 100m päässä kierroksen loppuosalla, että nyt Massa on saanut niin hyvät imut kahdella suoralla että menee paalulle. Tuskin 100m päässä edelläajavan imusta on paljon iloa, ja sekin olisi hukkunut Parabolicassa hitaampaan vauhtiin jos kerta edelläajavalla jotain vaikutusta aerodynaamisesti olisi ollut...
- Ajoin lämmittelykierrokseni maksimivauhtia, enkä estellyt ketään. Hän oli 300-400 metriä minun takanani, joten hän sai hyötyä imustani. Tilanteessa ei pitäisi olla mitään valittamisen aihetta, Alonso totesi.
Mene ja tiedä! Saa nähdä minkälaisia kyyneliä saa vääntää Oskarin sunnuntaisista selostuksista.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Itseäni huvitti eilen eniten, kun Yamamoton rengas räjähti. Sitten pelkäsivät jo Kimin olleen asialla ja vaikka mitä teorioita vetivät. Lopulta ohjaaja löysi punaisen lipun syyn näyttää ja Oskari sanoi rengasrikon tapahtuneen aivan heidän selostamonsa edessä.. Sanoisinko notta aika turha miehiä sinne asti kuskata, kun eivät osaa katsoa selostuskopista radalle.
 

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
McRäkä sanoi:
Huvitti Salon hehkutus aika-ajon lopussa kun Massa (vai oliko se Skumi?) ajoi Renaultin perässä 100m päässä kierroksen loppuosalla, että nyt Massa on saanut niin hyvät imut kahdella suoralla että menee paalulle. Tuskin 100m päässä edelläajavan imusta on paljon iloa, ja sekin olisi hukkunut Parabolicassa hitaampaan vauhtiin jos kerta edelläajavalla jotain vaikutusta aerodynaamisesti olisi ollut...

Suorilla imuapua tulee jopa tuolta matkalta. 340km/h = 100m:n matkaan menee noin sekunti.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Salon taktiikkacorner; Kimin edellä olevat yhdellä pysähdyksellä.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Just, Salolla taas sisäpiirin tietoa, Ross Brawn jatkaa Ferrarilla (on ilmoittanut jo lähtevänsä tallista). Ja Saari komppaa.
 
Ylös