Selostuksen kukkasia kaudella 2007

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Itselläni on Murray Walkerin kirja ja siinä oli hyvä esimerkki miten hän lähti tunnistamaan paikkoja. Kävellen radan ympäri (varmaankin torstaina) ja siinä sitten hän merkitsi paikkoja. Esimerkiksi että kuutosmutkassa on sisäpuolella Allianzin mainos ja Bridgestonen silta on mutkien 7 ja 8 välissä. Nämä siis tämänvuosieen Indianapolisin rataan sovellettuna.

öö ruz

Speed for ever
Saari se ei vaan tunnistanut Nelson Piquettia, just näissä jutuissa ahdistaa eniten sen tietämättömyys:thumbdown

WebSlave

Trackman
öö ruz sanoi:
Saari se ei vaan tunnistanut Nelson Piquettia, just näissä jutuissa ahdistaa eniten sen tietämättömyys:thumbdown
Jos sinä kerran tunnistit, niin mihin sinä Saarta olisit tarvinnut sanomaan kuka oli kyseessä? Olen aina ihmetellyt näitä kommentteja, joissa selostajaa kritisoidaan siitä, ettei hän kerro mitä televisiokuvassa kulloinkin näytetään. OK, Saari mahdollisesti ei tunnistanut Nelsonia, mutta eipä tuo ainakaan minua haitannut, koska itse tunnistin.

wallu13

Well-known member
öö ruz sanoi:
Vaatii oikeesti aika paljon omistautumista lajille että opettelee esim. pleikkarista kaiikki mutkat.
Ihan miten vaan. Itse olen opetellut pleikkarilla kaikki muut 2000-luvun radat paitsi Shanghain ulkoa. Vaatii vähän päälle 50 kierrosta per rata. Ei oo paha.:ahem:

Viimeksi muokattu:

mazeur

Well-known member
wallu13 sanoi:
Ihan miten vaan. Itse olen opetellut pleikkarilla kaikki muut 2000-luvun radat paitsi Shanghain ulkoa. Vaatii vähän päälle 50 kierrosta per rata. Ei oo paha.:ahem:
50 kierrosta. :eek!:
Kyllähän ne jo 10 kierroksessa oppii melko hyvin. :ahem:

öö ruz

Speed for ever
WebSlave sanoi:
Jos sinä kerran tunnistit, niin mihin sinä Saarta olisit tarvinnut sanomaan kuka oli kyseessä? Olen aina ihmetellyt näitä kommentteja, joissa selostajaa kritisoidaan siitä, ettei hän kerro mitä televisiokuvassa kulloinkin näytetään. OK, Saari mahdollisesti ei tunnistanut Nelsonia, mutta eipä tuo ainakaan minua haitannut, koska itse tunnistin.
Pointtini oli lähinnä se että vaikka se on oppinut aika paljon kahden vuoden aikana niin välillä siltä tulee ihan uskomattoman pöhlöjä kommentteja. Koska se ei ole aiemmin seurannut lajia. Sitäkautta syö se että se ei tunnista edes legendoja. Toki se ei voi taustalleen mitään. Opetellahan aina voi, radat, historiaa jne. Kyse on siitä paljonko kukin omistautuu lajille.

wallu13

Well-known member
mazeur sanoi:
50 kierrosta. :eek!:
Kyllähän ne jo 10 kierroksessa oppii melko hyvin. :ahem:
No 50 kierrosta silleen että ne oikeat ajolinjat tulee ihan itsestään ettei tarvitse ajatella niitä yhtään.

Tulipas sekavaa tekstiä:alppu:

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
öö ruz sanoi:
Vaatii oikeesti aika paljon omistautumista lajille että opettelee esim. pleikkarista kaiikki mutkat.
Ei kyllä vaadi. Jos selostajatiimi ennen kisaviikonloppua ajaa vaikkapa jollain konsolipelillä ko. rataa viisi kierrosta ympäri, on jo lähetyksessä aika hyvin kartalla siitä, missä milloinkin mennään.

Mielestäni selostajien on tiedettävä sen verran radasta, että eivät sekoita keskenään mutkia jotka eivät - jos radasta vähääkään ymmärtää - VOI olla sekoitettavissa. Etenkin Mustakari on aivan pihalla (muun muassa) radankohdista käytännössä joka radalla, eikä Oskukaan tällä saralla varsinaisesti loista.

En väitä että tämä minua mitenkään häiritsisi. Lähinnä vain huvittaa kun ei itse voisi kuvitellakaan sekoittavansa joitain ilmeisen selvästi erilaisia kohtia radasta toisiinsa, ja samalla hommasta palkkaa raapivat kaverit ovat aivan kuutamolla.

öö ruz

Speed for ever
PekPoy sanoi:
Ei kyllä vaadi. Jos selostajatiimi ennen kisaviikonloppua ajaa vaikkapa jollain konsolipelillä ko. rataa viisi kierrosta ympäri, on jo lähetyksessä aika hyvin kartalla siitä, missä milloinkin mennään.

Ok vedetään sen verran takaisin että ei se kyllä paljon vaadi. Ja niinkuin tuolla aiemmin joku sanoi niin radanhan voi kävellä läpi kun on paikan päällä. Mutta tunnen monia toimittajia jotka oikeesti tekevät juttunsa "omasta lajistansa" vasurilla. Ne on sellaisia leipääntyneitä juoppoja/elämäntapataiteilijoita joita on tosi paljon.

Anssister

Well-known member
Selostajat puhuvat varikkokäynneistä.
Keke Rosberg toteaa, että "bensa menee tankkiin nopeudella 12 sekuntia per litra."

Mangelo

Well-known member
Onneksi ei sentään pulkkinen selosta formuloita :nope:

Onko se selostus oikeasti noin jännittävää, vai miksi pitää vouhottaa aina jos jotain jännää tapahtuu? Pitäisit vaan housut jalassa, vaikka radalla ohitetaan tai pyörähdetään.

Muutenkin tärkeintä tuntuu olevan olla äänessä koko ajan, vaikkei mitään mainitsemisen arvoista tapahtuisi.

Kotitehtävä Pulkkiselle: Lausu 100 kertaa 'Pastor Maldonado'. Ehkä seuraavalla kerralla ei tarvitse toistaa nimeä kokoajan, varsinkaan kokonimeä. Sen nimen lausuminen saattaa tuntua lystikkäältä ja olla kätevää ajantäytettä, muttei ehkä enää tuon kotitehtävän jälkeen.

burb

.
...samalla kun...
Tuota Pulkkinen toistaa monta kertaa kisan aikana, mutta onhan niitä ärsyttävämpiäkin sanontoja olemassa.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
burb sanoi:
...samalla kun...
Tuota Pulkkinen toistaa monta kertaa kisan aikana, mutta onhan niitä ärsyttävämpiäkin sanontoja olemassa.
Ai kuten Oviedon semmonen ja Suomussalmen tämmönen?

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Montakos kertaa MAX:illa tuli tänään "aiiiika" tai "Fernando Alonso Diaz"? Tai Kimi Matias Räikkönen. Itse kun kyllästyin aikanaan perinpohjin tuohon sen koko nimien luettelemiseen. Onneksi Narain Kartikheyan ei ole enää mukana.. Tai toivottavasti se brittityttökään ei tule koskaan ajamaan formuloita, josta oli vastikään juttua Iltalehden nettisivuilla. Sillä oli jotain 25 etunimeä, olisi siinä jo Oskarille hommaa.. :alppu:

Ade

Kirjanpitäjä
Sijainti
Lappeenranta
Jes, ei tullut kertaakaan "Suomussalmen kuha". Tuli kai sanomista liikaa :tongue: