Sikainfluenssa

Aiotko ottaa/otitko sikainfluenssarokotteen?

• Äänestäjiä yhteensä
    123

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Virolaiset tuntuvat olevan viisasta sakkia, ainakin viisaampaa kuin monet muut.

Epidemiologi Kuulo Kutsar sanoi Viron TV-uutisissa, että uusi virus on osoittautunut hyvin tavanomaiseksi, joten asiantuntijat eivät ole kiinnittäneet siihen Virossa kovinkaan suurta huomiota. Virossa on rekisteröity tähän mennessä 186 sikainfluenssaan sairastunutta.
Virossa siis 186 yhteensä ja Ruotsissa on melkein sama määrä ihmisiä saastunut rokotuskampanjassa pelkästään yhdessä koulussa.

Blekinge Läns Tidning -lehden mukaan Karlshamnissa sijaitsevan Stenbackaskolanin 233 oppilasta sai sikainfluenssarokotteen maanantaina.
Tiistaina heistä 130 oli sairaana.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Tänään tuli postin mukana joku "mitävittua"-tyyppinen kutsu lääketieteellisiin tutkimuksiin H1N1:n vaikutuksista.
En aattellut mennä, vaikka olishan se ihan kiva kun pääsis verikokeisiin ja muihin hienouksiin ilman mitään korvausta.

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Mielenkiintoinen juttu espanjantaudin elvyttämisestä. Etenkin, kun juttu on kirjoitettu neljä vuotta sitten.

CDC:n tutkijoiden saavutus tuntuu hätkähdyttävältä - tosin maallikosta ehkä eri syistä kuin tiedemiehistä.

Laboratorio sijaitsee melko tarkkaan keskellä Atlantan miljoonakaupunkia, jossa herätettiin suurella vaivalla henkiin tautihistorian pahin tappaja sitten mustan surman. Lisäksi viruksen täydellinen geenikartta julkaistiin internetissä, jossa se on kaikkien kiinnostuneiden luettavissa.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Ilta-Sanomat sanoi:
Lähes 4000 kuollut sikainfluenssaan USA:ssa

Yhdysvalloissa arviolta 3900 ihmistä on kuollut sikainfluenssaan, arvioivat terveysviranomaiset torstaina.

H1N1-virustaudin on sairastanut arviolta 22 miljoonaa amerikkalaista. Taudin takia sairaalahoitoon on joutunut 98000 ihmistä, laskee tartuntatautien valvonta- ja ehkäisyvirasto CDC. Luvut perustuvat laskelmiin, jotka on tehty 10 osavaltiosta kerättyjen tarkkojen tietojen perusteella.

Terveysviranomaisten mukaan sikainfluenssan tekee poikkeukselliseksi se, että kuolonuhrien joukossa on suhteellisesti enemmän lapsia verrattuna kausi-influenssan kuolonuhreihin. Keskimäärin kausi-influenssaan kuolee noin 80 lasta, kun sikainfluenssan arvioidaan nyt vaatineen 540 lapsen hengen.

Kausi-influenssaan kuolee keskimäärin 36000 amerikkalaista ja sairaalahoitoon influenssan takia joutuu 200000 ihmistä.
Siinäpä uutta tilastoa.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Jeps.. Kävin hakemassa piikin.
Todella merkillisiä sivuoireita tuosta tuli.. Illalla kävin vähän pyöräilemässä ja juoksemassa kaverin kanssa. Kun tulin kotiin, niin tuli sellaisia kovia vilunväristyksiä, vaikka ei kuitenkaan ollut kauhean kylmä. Kävin suihkussa, lämmin vesi auttoi, mutta suihkusta tultuani väristykset alkoi taas ja voimakkaina. Nopeasti vaatteet päälle ja istuin koneelle. Meni pari minuuttia ja väristykset loppuivat kuin seinään! Sitten alkoi nousta kuume. Ekaksi 37.6 ja hetken päästä 38.3. Ei muita oireita kuin kuume ja väsymys.

Nyt herättyäni olo on normaali, kuumemittari näytti 36.8 ja töihin tässä menossa..

Ehkä voisin siis sanoa vinkkinä ettei välttämättä kannata urheilla samana iltana kun on hakenut rokotteen.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Tässä paistaa selkeästi läpi kateus ja katkeruus niiltä, jotka eivät saa rokotetta ennen kuin puolet "terveistä" on kuopassa. :ahem:
Mie vähän epäilen, että puolet tämän hetken terveistä on kuopassa 40 vuoden päästä. Olen hyvin katkera.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Todella merkillisiä sivuoireita tuosta tuli.. Illalla kävin vähän pyöräilemässä ja juoksemassa kaverin kanssa. Kun tulin kotiin, niin tuli sellaisia kovia vilunväristyksiä, vaikka ei kuitenkaan ollut kauhean kylmä. Kävin suihkussa, lämmin vesi auttoi, mutta suihkusta tultuani väristykset alkoi taas ja voimakkaina. Nopeasti vaatteet päälle ja istuin koneelle. Meni pari minuuttia ja väristykset loppuivat kuin seinään! Sitten alkoi nousta kuume. Ekaksi 37.6 ja hetken päästä 38.3. Ei muita oireita kuin kuume ja väsymys.

Nyt herättyäni olo on normaali, kuumemittari näytti 36.8 ja töihin tässä menossa..

Ehkä voisin siis sanoa vinkkinä ettei välttämättä kannata urheilla samana iltana kun on hakenut rokotteen.
Ihmettelen, ettei tuota sulle erikseen kerrottu. Mun muistin mukaan lähes jokaisen rokotuksen jälkeen oli se mulle tai koiralle, on annettu ohje ettei kannattais kauheesti urheilla tuona iltana vaan ottaa lungisti.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Ihmettelen, ettei tuota sulle erikseen kerrottu. Mun muistin mukaan lähes jokaisen rokotuksen jälkeen oli se mulle tai koiralle, on annettu ohje ettei kannattais kauheesti urheilla tuona iltana vaan ottaa lungisti.
Joo, mä nimenomaan kysyin hoitajalta liikunnasta, ja sanoivat että kuntosalille ei saa mennä, eli siis ei saa rasittaa sitä kättä johon piikki laitettiin. Ja kysyin voiko mennä juoksemaan ja vastaus oli "voi mennä"..

Nyt tässä kuitenkin voi olla se perinteinen juttu ettei hoitajat välttämättä käsitä miten pitkiä juoksulenkkejä teen. Näin ollen väärinymmärryksiä voi tietty tulla. :rolleyes: Vastaus olisi voinut olla eri, jos olisin kertonut tekeväni tunnin lenkin keskisykkeellä 160? :D
Noh, onneksi ei tuon vakavampia oireita tullut, ja voihan olla että tuo kuume olisi noussut joka tapauksessa.

Lugera

Well-known member
Minulla vuotaa nenä ja hieman tukossakin, mutta ei kuumetta, yskää tai oksentelua? Onko tämä possunuha vai mikä?

:frown:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Minulla vuotaa nenä ja hieman tukossakin, mutta ei kuumetta, yskää tai oksentelua? Onko tämä possunuha vai mikä?

:frown:
normaali syysflunssa/nuha. Käsittääkseni influenssassa (niin sika kuin tavallinenkin) on aina korkea kuume.