Spa 98, DC kertoo asioita

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Varmasti jopa nuorimmat forumistit muistavat Span vuoden 1998 kisan. Sunnuntain tapahtumat olivat ikimuistoiset ja viikonlopun järisyttävin juttu oli tietenkin Michael Schumacherin kolarointi kierroksella jääneen David Coulthardin kanssa. Kovassa vesisateessa Schumacher johti kisaa täysin ylivoimaisesti ja MM-kamppailun toinen nimi, Mika Häkkinen oli jäänyt ensimmäiseen mutkaan. 10 pistettä Schumacherille oli käytännössä selviö, näinhän asianlaita on lähes aina kun GP-kisassa sataa.

David Coulthard oli ensimmäisen kierroksen kolaroinnin jälkeen jäänyt runsaasti. Michael Schumacher yrittää ohittaa DC:tä kierroksella jo liki puolen kierroksen ajan. Lähestyessään nopeaa vasuria Michael Schumacher törmää David Coulthardin autoon vesisuihkussa ja menettää vasemman eturipustukesn. Selvä voitto meni siinä.

Kisan jälkeen tämä asia nousee suurimmaksi puheenaiheeksi. Michael Schumacher väittää että Coulthard teki tempun tahallaan. McLaren ja Coulthard väittää, että Schumi törmäsi skottiin täysin omasta syystä ajaessaan liian kovaa. Yleinen mielipide kääntyy sille kannalla, että Schumi mokasi ja syytti turhaan Coulthardia. DC ja McLaren sysäävät vastuun Schumille.

Nyt, viisi vuotta tapahtuneesta Coulthard kertoo totuuden. Dave kertoo, että se temppu mitä hän teki, oli väärin. Maikkarin sivuilla kerrotaan juttu. David myöntää, että hän toimi ajattelemattomasti ja väärin. Hän ei tekisi enää kellekkään vastaavalla tavalla. Tässä Daven tunnustukset.

"I'm not doing a Fernando-beating thing," said Coulthard. "But I realised on reflection...when Michael ran into the back of me, his reaction was that I'd brake tested him or tried to kill him and all that sort of thing. The stewards looked at the data and I hadn't braked, so it was just all brushed under the carpet.

"The reality is that I lifted to let him pass me, but I lifted in heavy spray on the racing line. You should never do that. I would never do that now. In 1998, I didn't have the experience and the knowledge, and I had never had someone run into the back of me. And because someone pushes you, you react. So you act as though 'I didn't do that,'" he said.

"The minute I knew he was there, and I was told by the team that he was and was trying to allow him to pass me, I should have made a smarter decision."

Tuossa DC myöntää vastuullisuuden tapahtumiin. Monet kilpa-ajajakollegat, Mika Salo mukaanlukien oli juuri tätä mieltä. DC teki jotain sellaista, mitä toisen kuljettajan on mahdoton aavistaa ennalta. Mediassa Schumacher kuitenkin leimattiin syylliseksi kolariin. Tämä oletus on säilynyt tähän päivään saakka. Toki DC ei tehnyt mitään tarkoituksella, mutta syyllisyydestä ei voi enää kiistellä.

Mielestäni McLarenin toiminta asettuu kuitenkin epäilyttävään asemaan. Hehän väittivät, että DC ei olisi kiihdyttänyt eikä hidastanut onnettomuuden tapahtumahetkellä. Nyt Dave kertoo että aivan toista. Kaasun löysääminen yli 200 km/h:n vauhdista aiheuttaa yli 1 g:n hidastuvuuden. Se on todella paljon. McLarenin tiimi valehteli.

Onnettomuuden jälkipyykistä Dave toteaa, että häntä painostettiin ja hän kertoi eri totuuden asioista. Toki täytyy sanoa, että Schumin väitteet tappoyrityksestä olivat liioiteltuja. Mutta kuten DC itsekin sanoo, niin sitä tuntee heti onnettomuuden jälkeen.

Itse olen koko ajan tiennyt totuuden, on hyvä että Coulthard kertoo asioiden todellisen laidan. Nyt sen voi sanoa julkisesti, ilman että Kolmen M:n pyhään kolminaisuuten vannovat jesuiitat tulevat tyrmäämään esitetyt faktat.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Noniin. Kyllähän tämä(kin) Mclarenin aiheuttama pelleily oli allekirjoittaneelle kohtuullisen selvää. Schumi olisi saannut tuosta kilpailusta aika paljolti itseluottamusta MM-taistoon. Sen verran ylivoimainen hän oli - koko kilpailun ajan. Osasin jo etukäteen pelätä DC:n varvausta, koska tiesin että Mclaren voisi komentaa miehen romuttamaan Schumin ulos kilpailusta tai tekemään jonkun puolilikaisen tempun. No DC teki sen kaikkein pahimman. Mies päätti ottaa jalkansa pois kaasupolkimelta kovassa vauhdissa - vesisateessa. No loppu onkin historiaa. Hyvä, että Coulthard puhui asiat julki. Taisivat synnittömien puolustajat, puhtaat valkoiset ritarit, saada jälleen tarhan lippuunsa.....

<small>[ 05-07-2003, 21:27: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

markoj

Guest
Schumacher was being a little too brave, almost coliding with Diniz. He was then up to Coulthard in 8th place, and lapping him. Jean Todt went down to McLaren to let him by sensibly. The McLaren moved over to let him by and slowed a little. The Ferrari piled into the rear, head on, moved over, and went in again and lost a wheel and the front wing.
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=19944&FS=F1

Tossa pätkä motorsport.com:n kisaraportista. En nyt pitäs tätä nykystä "paljastusta" mitenkään tavattomana. Tuo DC:n hidastaminen oli jo tuolloin kyllä kaikkien tiedossa. Sen suuruudesta voitte sitten kiistellä vaikka maailmanloppuun asti jossain Schufosi-clubilla. pmv:ltä oottas hieman enemmän näkemystä näissä jutuissa, eikä tarttus jokaisen teinin kouhotuksiin.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
markoj:
Schumacher was being a little too brave, almost coliding with Diniz. He was then up to Coulthard in 8th place, and lapping him. Jean Todt went down to McLaren to let him by sensibly. The McLaren moved over to let him by and slowed a little. The Ferrari piled into the rear, head on, moved over, and went in again and lost a wheel and the front wing.
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=19944&FS=F1

Tossa pätkä motorsport.com:n kisaraportista. En nyt pitäs tätä nykystä "paljastusta" mitenkään tavattomana. Tuo DC:n hidastaminen oli jo tuolloin kyllä kaikkien tiedossa. Sen suuruudesta voitte sitten kiistellä vaikka maailmanloppuun asti jossain Schufosi-clubilla. pmv:ltä oottas hieman enemmän näkemystä näissä jutuissa, eikä tarttus jokaisen teinin kouhotuksiin.
Kaikkien tiedossa...niin varmaan olikin. Löydätkö vielä jostain "McLaren.com:n" kisaraportin, jossa talli myöntää DC:n hidastamisen?
 

markoj

Guest
Katohan ku tää otsikko kerää Schufosit maailmalta.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
pmv:
Tuossa DC myöntää vastuullisuuden tapahtumiin. Monet kilpa-ajajakollegat, Mika Salo mukaanlukien oli juuri tätä mieltä. DC teki jotain sellaista, mitä toisen kuljettajan on mahdoton aavistaa ennalta. Mediassa Schumacher kuitenkin leimattiin syylliseksi kolariin. Tämä oletus on säilynyt tähän päivään saakka. Toki DC ei tehnyt mitään tarkoituksella, mutta syyllisyydestä ei voi enää kiistellä.

Mielestäni McLarenin toiminta asettuu kuitenkin epäilyttävään asemaan. Hehän väittivät, että DC ei olisi kiihdyttänyt eikä hidastanut onnettomuuden tapahtumahetkellä. Nyt Dave kertoo että aivan toista. Kaasun löysääminen yli 200 km/h:n vauhdista aiheuttaa yli 1 g:n hidastuvuuden. Se on todella paljon. McLarenin tiimi valehteli.
Syyllisyyden luonne ja teon tarkoituksellisuus on kaksi eri asiaa.

On aivan oikein että Mclaren puolustautui kiistämällä teon tarkoituksellisuuden. Ja tarkoituksellaanhan Coulthard ei yrittänyt Schumacheria vahingoittaa, vaan arvioi tilanteen jälkikäteen pohdittuna huonosti.

Samaa arvioinnin heikkoutta voi sanoa Schumacherista joka ei pitkästä perässä roikkumisesta huolimatta ottanut ohitusta riittävän varovaisesti. Olihan täysin mahdollista olettaa ettei coulthardin radio toiminut, tai näkyvyys peileistä oli niin huono ettei Coulthard pystynyt antamaan Schumacherille selkeästi ja turvallisesti tilaa ja odotti sen vuoksi hetkeä jolloin Schumacher näkyisi peileistä.

Sitten kun schumacheria ei näkynyt peileistä, ja tiimi varmaankin toisti käskyn päästää Schumi ohi, Coulthard hidasti ja oletti nopeamman kuskin menevän ohi kelin sallimissa rajoissa. Schumacher teki yhtä väärät päätelmät kelistä kuin Coulthard.

Voi kysyäkin onko vastuu kolarista huonoissa oloissa hitaasti ajavan syy, vai sen joka olosuhteista ja vastustajan hitaudesta huolimatta olettaa ohituksen tapahtuvan odottamallaan tavalla.

Valehteliko sitten Mclaren ja sanoi todellakin Coulthardin ajaneen samaa vauhtia? Epäilen. Eiköhän Mclaren vain ja ainoastaan kiistänyt tarkoituksellisen hidastelun johon Coulthard Schumin mielestä syyllistyi.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
DC "Several laps later, having stopped for full wets, I was informed from the pit wall that Schumacher was behind me and I was told at turn seven to let him by. At the exit of turn nine I kept right to let him go and the next thing I know he is running into the back of me."

RD "David had been told by his engineer to let Michael Schumacher pass and so he kept to the right of the track to do just that."

Näistä lausunnoista saa kyllä sen kuvan että hiljennelty on jotta Shumi pääsisi ohi.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Jos homma on noin niin hävetkää Mc Laren! Mutta Ferrarileirissä ei ole varaa osoittaa ketään mistään.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jkjanne
Syyllisyyden luonne ja teon tarkoituksellisuus on kaksi eri asiaa.

On aivan oikein että Mclaren puolustautui kiistämällä teon tarkoituksellisuuden. Ja tarkoituksellaanhan Coulthard ei yrittänyt Schumacheria vahingoittaa, vaan arvioi tilanteen jälkikäteen pohdittuna huonosti.
Juuri näin..

Todennäköisesti DC arvioi tilannetta uudestaan nimenomaan Alonson "jarrutusepisodia" pähkäillessään ja päätyi siihen, että oli toiminut virheellisesti itse 98. Tarkoitus oli hyvä eli päästää Schumi ohitse, mutta toteutus kehnonlainen. Oli kenties helpompi asettua Schumin kokemuksiin 98 Spassa, kun itse koki vähän vastaavaa.

Enpä oikein näe tuossa mitään tunnustusta vääryyden tekemisestä radalla. On täysin mahdollista, että Mäcci pyysi DC:tä olemaan sanomatta kaikkea. DC on ollut kuuliainen tallilleen...samoin kuin monet muut kuljettajat olisvat ko. tilanteessa olleet. Tahallinen jarruttaminen oli MS:ltä aika vakava syytös, jolta piti puolustautua.

Aina noissa tilanteissa on kaksi osapuolta ja ehkä Michaelkin voi katsoa peiliin syytöksineen.

Minä en näe hirveästi reposteltavaa ko. tilanteesta, mutta hyvä keskustelun avausyritys...ellei ollut provomielessä tehty. wink
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Aivan se ja sama mestaruuden kannalta. Häkkinen olisi silti vienyt mestaruuden neljällä pistellä, joten se siitä.

Toiseksi, Jordan ei olisi saanut upeaa kaksoisvoittoa ja Damon Hill uransa viimeistä voittoa ilman Schumin töppäystä, joten oikein Michael teki täräyttäessään Davidin persuksiin. :D
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Ajaaks noi huiput niinku sillai,että kaikki ohitettavat on niinku tietokonekuskeja, jotka ajaa samaa ajolinjaa koko 70 kiekkaa? Jos mä olisin F1 kuski, ni tajuaisin sen, että kaikki on ihmisiä ja ne voi ajaa ihan miten sattuu. Jos mä kuvittelen, että niitten kiekat menee aina samaa rataa, nii oon ihan varmaan jokun pepussa jossain kohtaa. Ton edellä menevän sahaamisen oppii jo amatöörikin GPL:ssä.

F1-kuskit lienevät novice-tason miehiä. (Paitsi Mantoija)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Markoj:ltäkin odottaisi vähän näkemystä sikäli, että aina kun aihe on pompsahtanut esille, on joku yleensä McLarenia ja Mikaa henkeen ja vereen kannattanut tullut kertomaan, että "Eei, kyllä se oli Sumin vika". Uskoisko joku nyt viimein, että sateessa racing linellä ei nosteta, piste.

Sammypiru, vesisuihkussa on aivan pakko olettaa, että muut kuljettajat ajavat sovittujen sääntöjen mukaan. Jos Davidin tekemään temppuun pitäisi varautua, ajaisivat kuskit sateella niin kaukana toisistaan, ettei vesisuihku häiritsisi koko ajan, kuulostaako hienolta? Nollanäkyvyydessä kolmeasataa ajaminen on nyt täysin aliarvostettua kyllä.
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Moon kyllä ihan samaa mieltä Bobakki nimisen kanssa, että kun ajetaan vesisuihkussa niin silloin ei himmailla ennalta arvaamattomassa paikassa ja EI VARSINKAAN normaalilla ajolinjalla.
Itselläni on kokemusta esim. kaksipyöräisten puolella ja pölypilvessä toisen takana ajamisessa, niin kyllä sitä ajetaan olettaen että edellä ajava ei heittä "jarrutestejä" kesken kaasu täysillä ajettavalla suoralla/mutkassa. Eri asia tietenkin on jos edellä on sattunut jokin kolari jonka vuoksi joutuu himmaamaan, mutta tästähä ei DC tapauksessa ollut kyse.
Pidin tuota kolaria jo silloin aikoinaan tuomittavana ja Schumin tunteen purkausta täysin ymmärrettävänä, sillä eihän tuollaista kolaria voi yksinkertaisesti tulla ilman ettäkö ei olisi päästetty kaasua todella yllättävässä paikassa...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
<small>[ 06-07-2003, 08:00: Message edited by: Calvin ]</small>
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv:
10 pistettä Schumacherille oli käytännössä selviö, näinhän asianlaita on lähes aina kun GP-kisassa sataa.
Jotenkin sitä toivoisi enemmän objektiivisuutta, tai edes sen yrittämistä, niiltä jotka kirjoittavat "virallisia" artikkeleitakin tänne. Vai että selviö. Kuten Interlagosissa 2001 ja 2003? Tai kun tarvittiin surullisen kuuluisa Nasir "Ferrari lover" Hoosein jotta saataisiin 10 pistettä Silverstonessa 1998? (Mr. Hoosein oli asialla myös Sepangissa 99 ja 2002 kun JPM sai rangaistuksen Sumin häiritsemisestä.)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv:

Nyt, viisi vuotta tapahtuneesta Coulthard kertoo totuuden. Dave kertoo, että se temppu mitä hän teki, oli väärin. Maikkarin sivuilla kerrotaan juttu. David myöntää, että hän toimi ajattelemattomasti ja väärin. Hän ei tekisi enää kellekkään vastaavalla tavalla. Tässä Daven tunnustukset.

"I'm not doing a Fernando-beating thing," said Coulthard. "But I realised on reflection...when Michael ran into the back of me, his reaction was that I'd brake tested him or tried to kill him and all that sort of thing. The stewards looked at the data and I hadn't braked, so it was just all brushed under the carpet.

"The reality is that I lifted to let him pass me, but I lifted in heavy spray on the racing line. You should never do that. I would never do that now. In 1998, I didn't have the experience and the knowledge, and I had never had someone run into the back of me. And because someone pushes you, you react. So you act as though 'I didn't do that,'" he said.

"The minute I knew he was there, and I was told by the team that he was and was trying to allow him to pass me, I should have made a smarter decision."

Tuossa DC myöntää vastuullisuuden tapahtumiin. Monet kilpa-ajajakollegat, Mika Salo mukaanlukien oli juuri tätä mieltä. DC teki jotain sellaista, mitä toisen kuljettajan on mahdoton aavistaa ennalta. Mediassa Schumacher kuitenkin leimattiin syylliseksi kolariin. Tämä oletus on säilynyt tähän päivään saakka. Toki DC ei tehnyt mitään tarkoituksella, mutta syyllisyydestä ei voi enää kiistellä.

Mielestäni McLarenin toiminta asettuu kuitenkin epäilyttävään asemaan. Hehän väittivät, että DC ei olisi kiihdyttänyt eikä hidastanut onnettomuuden tapahtumahetkellä. Nyt Dave kertoo että aivan toista. Kaasun löysääminen yli 200 km/h:n vauhdista aiheuttaa yli 1 g:n hidastuvuuden. Se on todella paljon. McLarenin tiimi valehteli.

Onnettomuuden jälkipyykistä Dave toteaa, että häntä painostettiin ja hän kertoi eri totuuden asioista. Toki täytyy sanoa, että Schumin väitteet tappoyrityksestä olivat liioiteltuja. Mutta kuten DC itsekin sanoo, niin sitä tuntee heti onnettomuuden jälkeen.

Itse olen koko ajan tiennyt totuuden, on hyvä että Coulthard kertoo asioiden todellisen laidan. Nyt sen voi sanoa julkisesti, ilman että Kolmen M:n pyhään kolminaisuuten vannovat jesuiitat tulevat tyrmäämään esitetyt faktat.
No huh huh. Aikamoinen tulkinta. Ja lisäksi päin honkia. Dave ei suinkaan tunnusta tehneensä väärin sinänsä, vaan virhearvioinnin joka johtui hänen kokemattomuudestaan. Lisäksi McLaren ei valehdellut. Dave ei jarruttanut. Se että Dave hidasti ei merkitse lainkaan sitä mitä yrität väittää ja joka on täysin oma "spinnisi" tähän tarinaan. F1 autot käytännössä aina joko hidastavat tai kiihdyttävät, tasaista nopeutta ei ole kuin hyvin, hyvin hetkellisesti. Oleellista on vain käyttikö Dave jarrua ja tekikö hän mitä teki tahallisesti. Molempiin vastataan kieltävästi. On tämä kyllä aivan uskomatonta kuinka Sumi-fanit ympäri nettiä näkevät Daven sanoissa jotain aivan muuta kuin mitä hän edes sanoi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki:
Uskoisko joku nyt viimein, että sateessa racing linellä ei nosteta, piste.
Ja mitäs bullshittiä tämä nyt on? Näytäpä mulle yksi ainoakin kuski joka ei nosta sateessa (tai kuivalla) racing linellä. Ei siis minkäänlaista fysiikan, saati sitten F1:n, tajua?
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Calvin:
Jotenkin sitä toivoisi enemmän objektiivisuutta, tai edes sen yrittämistä, niiltä jotka kirjoittavat "virallisia" artikkeleitakin tänne.
Totta. Luulen että alkuperäinen viesti olikin tarkoitettu trolliksi. Koville ottaa schufoseilla kun Jumalan ehdoton lopettamispäivämääräkin on jo julkistettu, mahdollisuudet sinänsä loistavan kuljettajan
kyseenalaisen maineen puhdistamiseen alkavat olla luetut. "Glory Days" ovat jo takana.

DC oli kyseisessä kisassa BS:n kumeillaan 7 sek nopeimmalla kierroksellaan hitaampi kuin
MS/GoodYear. Eipä tuossa tarvinne juurikaan kaasujalkaa nostella jotta nopeampi ajaisi perään, riittää kun ajaa samalla linjalla. Syytä löytyy edelleen molemmista osapuolista.
 
Ylös