Bobakki
Minä en ymmärrä sitä, että miksi sumin olisi pitänyt varautua yllättäviin liikkeisiin mainitsemassasi mittakaavassa kun hänkin varmasti tiesi Ferrarin käyneen informoimassa McLarenia ja sitä kautta Davidiä. Jo sitä, ettei Schumi nopeampanakaan käynyt edes lähellä Coulthardia enne tuota pitäisin merkkinä siitä, että kyllä siellä varauduttiin. Vaan tilannehan muuttuu täysin jos edellä ajavaa on informoitu.[/QB]
Kyllä, olet oikeassa. Mutta vielä muistutan ettei tallikaan tiennyt väkisin sitä kaikkea mitä Coultti tiesi.
Ja vaikka Coultti olisi pystynyt antamaan muuallakin tilaa, ajamaan suoralla selvästi vasemmalle ja hidastaa ehkä vasta sitten, niin pitkän aikaa takana ollessa on syytä varautua mahdollisiin ongelmiin, olkoonkin että törmäyksen jälkeen pystyisi osoittamaan sitä keskellä ajolinjaa hidastanutta kuskia ja todeta hänet syylliseksi. Ennakoiminen on älykkyyttä.
Avoimeksi jää yhä kysymys siirtyikö Coultti yhtään sivulle antaakseen Schumille tilaa, miten paljon Coultti hidasti vauhtia, miten kaukana Schumi oli silloin ja miten nopeasti Schumi reagoi. Jos Schumi kuitenkin pysyi kaukana jatkuvasti, kuten sanoit, tuntuu ihmeelliseltä miksei sitten ollut aikaa väistää edellä olevaa kuskia doubtful Odottihan Schumi kierroksella ohitettavan siirtyvän sivuun
Siinä olen samaa mieltä että Coulttia voi sanoa syylliseksi jos Coultti hidasti suoraan ajolinjalla, ja Schumi varoi riittävästi pitkään sadekelillä edessä roikkunutta kuskia.
Katson tänään sen Span kisan pätkät videolta ja teen omat johtopäätökset... Tuomaristo kokoontukoon wink
Muistikuvien pohjalta voin sanoa Coulthardin hidastaneen äkisti vähän ajolinjasta oikealla ja Schumin ajaneen lähellä Coultin takana. Mitään syytä hidastukseen siinä kohtaa ei ollut, eikä liioin Schumin ajamiseen niin lähellä kierroksella ohitettavaa ettei pystynyt enää hallitsemaan autoaan. Arvailuksi jää miten kauas vesisumu ylettyi, jäikö Schumille aikaa reagoida hidasteluun. Silloin muutaman metrin siirtyminen oikeaan laitaan on riittämätön jos tarkoituksena on hidastaa tietoisesti, onnettomuudet on erikseen...
-------
No niin, arvovaltainen raati kokoontui. Coulthard antoi selvästi tilaa ja ajoi ihan radan oikeaan reunaan jo ennen törmäystä. Tietämättä autoista nousevan vesisumun määrää ja sitä miten kauas se ylettyy, niin kauan kierroksella ohitettavan takana oltua ei kannattaisi kytätä ohituspaikkaa auton vesisumussa. Omasta mielestäni Schumin olisi pitänyt odottaa selvästi hitaamman auton ohitusti aktiivisesti, ei ainoastaan niin kuin Schumi itse odotti sen tapahtuvan. Tämä on kiistämätön fakta joka ei muutu piti Coulttia lopulta syyllisenä tai ei.
Coulthard antoi taas tilaa lähes ajolinjalla, ja keli aiheutti sen ettei ohituspaikan tarjoamista voinut nähdä jos takana tullut kuski ajoi lähellä.
Oliko Schumin pakko ajaa auton lähellä, olihan mahdollista että autossa oli jokin vika? Ei ollut. Oliko Coulthardin pakko antaa tilaa lähes ajolinjalla sadekelillä? Ei ollut. Tuomaristo julistaa tilanteen kilpailuonnettomuudeksi ja jakaa Coulthardille huomautuksen sadekelin ajotavasta. Tuomariston päätöksestä ei voi valittaa
Onnettomuuden ero Alonson ja Coultin onnettomuuteen oli keli ja samalla kierroksella olleiden kuskien kamppailu. Coultti ei voinut odottaa Alonsolta niin selvää hidastelua toisin kuin Schumi muutama vuosi takaperin. Alonson hyväksi voi tosin lukea kuluneet renkaat ja auton käyttäytymisen, Coultilla oli tilaisuus arvella auton käyttäytymisen heikentyneen. 1000usd sakkoja ja 10h työpalvelua Coultin hotellilla
<small>[ 08-07-2003, 08:16: Message edited by: jkjanne ]</small>