Spa 98, DC kertoo asioita

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Schumacher ei kyllä ajanut Cutin kontissa kiinni, ei kovin lähelläkään. Vaan vaan, formuloissa kaasun nostaminen vastaa likipitäen henkilöauton äkkijarrutusta. Eikä mielestäni ajolinjalla, saati sitten suoralla pidä nostella kaasupoljinta yhtäkkiä, varsinkin kun ei näkyvyyttä ole.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jkjanne
[QBKilpa-ajo samalla kierroksella on eri juttu kuin kierroksella ohittaminen. Siitä ei pääse mihinkään että niin huonossa kelissä kannattaa varautua edellä olevan kuskin erikoisiin liikkeisiin, olihan hyvin tiedossa miten huono näkyvyys peileissä on ja miten hitaampi kuski voi tehdä ajovirheen tms.

Mitä et enää ymmärrä?

Normaalissa sijoitus-sijoitus kisassa ei saa tehdä brake testejä, Coultin hidastelu sateella kierroksella ohitettavana oli taas täysin mahdollista siinä kelissä. Schumi ei huomioinut keliä ja edellä olevan vaikeuksia tai ennakoimattomia ongelmia, törmäsi ja keskeytti.
[/QB]
Minä en ymmärrä sitä, että miksi sumin olisi pitänyt varautua yllättäviin liikkeisiin mainitsemassasi mittakaavassa kun hänkin varmasti tiesi Ferrarin käyneen informoimassa McLarenia ja sitä kautta Davidiä. Jo sitä, ettei Schumi nopeampanakaan käynyt edes lähellä Coulthardia enne tuota pitäisin merkkinä siitä, että kyllä siellä varauduttiin. Vaan tilannehan muuttuu täysin jos edellä ajavaa on informoitu.

<small>[ 07-07-2003, 23:02: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Enppu:
On se vaan ihmeellistä, että vaikka DC tunnusti tehneensä virheen, löytyy täsätä armaasta suomenmaasta hänelle tai mäkkärin tominnalle vieläkin niin paljon puolustelijoita, että pitää alkaa tulkitsemaan vieläkin selvää sanomaa Scumia vastaan. DC:hän tunnusti tehneensä virheen ja sillä siisti. Scumi ei siis ollut se pääpiru, niinkuin te mäkkärin hännystelijät sen vieläkin yritätte kääntää. Siis Scumi ei ollut tässä asiassa se pääpiru. Ymmärsittekö???. Onko se nyt niin vaikeaa. Jo silloin videoidusta lähetyksestä näkyy selvästi kuinka yhtä-äkkiä DC:n ja Scumin välinen etäisyys lyheni nolaan. Kaarteeseen tullessa etäisyys pysyi suurinpiirtein samana.
Eiköhän tätä peräänajoa ole puitu jo kokolailla tarpeeksi. Ja pyydätkö seuraavalla kerralla isoveikkaasi tai vaikka mamiasi oikolukemaan viestisi ennen kuin lähetät sen.
 

markoj

Guest
Täytyy kyllä todeta, että tämä otsikko on kerännyt tukun arvoisiaan viestejä.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Bobakki
Minä en ymmärrä sitä, että miksi sumin olisi pitänyt varautua yllättäviin liikkeisiin mainitsemassasi mittakaavassa kun hänkin varmasti tiesi Ferrarin käyneen informoimassa McLarenia ja sitä kautta Davidiä. Jo sitä, ettei Schumi nopeampanakaan käynyt edes lähellä Coulthardia enne tuota pitäisin merkkinä siitä, että kyllä siellä varauduttiin. Vaan tilannehan muuttuu täysin jos edellä ajavaa on informoitu.[/QB]
Kyllä, olet oikeassa. Mutta vielä muistutan ettei tallikaan tiennyt väkisin sitä kaikkea mitä Coultti tiesi.

Ja vaikka Coultti olisi pystynyt antamaan muuallakin tilaa, ajamaan suoralla selvästi vasemmalle ja hidastaa ehkä vasta sitten, niin pitkän aikaa takana ollessa on syytä varautua mahdollisiin ongelmiin, olkoonkin että törmäyksen jälkeen pystyisi osoittamaan sitä keskellä ajolinjaa hidastanutta kuskia ja todeta hänet syylliseksi. Ennakoiminen on älykkyyttä.

Avoimeksi jää yhä kysymys siirtyikö Coultti yhtään sivulle antaakseen Schumille tilaa, miten paljon Coultti hidasti vauhtia, miten kaukana Schumi oli silloin ja miten nopeasti Schumi reagoi. Jos Schumi kuitenkin pysyi kaukana jatkuvasti, kuten sanoit, tuntuu ihmeelliseltä miksei sitten ollut aikaa väistää edellä olevaa kuskia doubtful Odottihan Schumi kierroksella ohitettavan siirtyvän sivuun :confused:

Siinä olen samaa mieltä että Coulttia voi sanoa syylliseksi jos Coultti hidasti suoraan ajolinjalla, ja Schumi varoi riittävästi pitkään sadekelillä edessä roikkunutta kuskia.

Katson tänään sen Span kisan pätkät videolta ja teen omat johtopäätökset... Tuomaristo kokoontukoon wink

Muistikuvien pohjalta voin sanoa Coulthardin hidastaneen äkisti vähän ajolinjasta oikealla ja Schumin ajaneen lähellä Coultin takana. Mitään syytä hidastukseen siinä kohtaa ei ollut, eikä liioin Schumin ajamiseen niin lähellä kierroksella ohitettavaa ettei pystynyt enää hallitsemaan autoaan. Arvailuksi jää miten kauas vesisumu ylettyi, jäikö Schumille aikaa reagoida hidasteluun. Silloin muutaman metrin siirtyminen oikeaan laitaan on riittämätön jos tarkoituksena on hidastaa tietoisesti, onnettomuudet on erikseen...

-------

No niin, arvovaltainen raati kokoontui. Coulthard antoi selvästi tilaa ja ajoi ihan radan oikeaan reunaan jo ennen törmäystä. Tietämättä autoista nousevan vesisumun määrää ja sitä miten kauas se ylettyy, niin kauan kierroksella ohitettavan takana oltua ei kannattaisi kytätä ohituspaikkaa auton vesisumussa. Omasta mielestäni Schumin olisi pitänyt odottaa selvästi hitaamman auton ohitusti aktiivisesti, ei ainoastaan niin kuin Schumi itse odotti sen tapahtuvan. Tämä on kiistämätön fakta joka ei muutu piti Coulttia lopulta syyllisenä tai ei.

Coulthard antoi taas tilaa lähes ajolinjalla, ja keli aiheutti sen ettei ohituspaikan tarjoamista voinut nähdä jos takana tullut kuski ajoi lähellä.

Oliko Schumin pakko ajaa auton lähellä, olihan mahdollista että autossa oli jokin vika? Ei ollut. Oliko Coulthardin pakko antaa tilaa lähes ajolinjalla sadekelillä? Ei ollut. Tuomaristo julistaa tilanteen kilpailuonnettomuudeksi ja jakaa Coulthardille huomautuksen sadekelin ajotavasta. Tuomariston päätöksestä ei voi valittaa :D

Onnettomuuden ero Alonson ja Coultin onnettomuuteen oli keli ja samalla kierroksella olleiden kuskien kamppailu. Coultti ei voinut odottaa Alonsolta niin selvää hidastelua toisin kuin Schumi muutama vuosi takaperin. Alonson hyväksi voi tosin lukea kuluneet renkaat ja auton käyttäytymisen, Coultilla oli tilaisuus arvella auton käyttäytymisen heikentyneen. 1000usd sakkoja ja 10h työpalvelua Coultin hotellilla :D

<small>[ 08-07-2003, 08:16: Message edited by: jkjanne ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kuinkahan kaukana kierroksellaohittajan pitäisi hitaamman takana ajaa, että se olisi "riittävästi"? Jos ajelet 100-200 metrin päässä, et kyllä ikinä pääse ohi, kun edellämenevä katsoo ettet ole edes häntä nopeampi.

Kyllä myös sadekelillä on voitava luottaa edes jonkin verran siihen, että toinen kuljettaja käyttää järkeään. DC ehti hidastaa todella paljon ennen törmäystä, siksi massiivinen se oli. Vahingot jäivät suhteellisen pieniksi, koska Schumi ehti väistää puolittain.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Hyvinhän nuo väistävät Ferraria nykyisin. McLarenit sitä vastoin eivät meinaa päästä millään ohi.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
JOC:
Schumacher ei kyllä ajanut Cutin kontissa kiinni, ei kovin lähelläkään. Vaan vaan, formuloissa kaasun nostaminen vastaa likipitäen henkilöauton äkkijarrutusta. Eikä mielestäni ajolinjalla, saati sitten suoralla pidä nostella kaasupoljinta yhtäkkiä, varsinkin kun ei näkyvyyttä ole.
Ave !!

Mistä helevetistä sä tiedät kuinka paljon Coulthard nosti, millä nopeudella auto liikkui ja mikä oli auton kiihtyvyys. Siitä videopätkästä on aika vaikea luultavasti edes laskea, täällä tuskin on ketään jolla siihen älli, koulutus, tiedot relevantista geometriasta, riittäisi.

Tää "Nosto merkkaa tavan auton täys jarrutusta" juttu on yksi niitä toistettuja mantroja minkä merkitys jää kyllä epäselväksi. Totta täysi nosto suunnilleen huippunopeudesta merkkaa noin yhden g:n hidastuvuutta, mutta nostiko Coulthard täysin vai osittain, kuinka paljon vauhtia oli nostaessa, yms.... Saatanan saatana mikään ei oo niin viisas kuin F1 fanaatikko joiden yhteenlasketun tietämyksen saa mahdutettua rutattuun tikkuaskiin.

Siis FIAn aikanaan antamien tietojen perusteella Coulthard ajoi törmäyksen sattuessa osakaasulla, noin 57% maksimista, Schumacher odotti Coulthardin kiihdyttävän hänen tavoin täydellä kaasulla, siitä nopeusero.

Coulthardin pysyminen ajolinjalla oli ainoa oikea ratkaisu, koska se oli ainoa jonka Schumcaher kykeni huonossa näkyvyydessä ennustamaan ja aloitteen ohitaamiseen piti tulla Schumcaherilta ei Coulthardilta. Sen sijaan yllättävä hidastaminen suhteessa Schumacheriin oli virhe mikä johti onnettomuuteen, tuottamuksellisuudesta ei ole paskan vertaa näyttöä.

On se kumma Pmv kun sä luulet, että tää foorumi on useammalle lajin seuraajalle ainoa kanava saada tietoa F1 seen liittyvistä tapahtumista, että se siitä plekästä "faktojen esille tuonnista"..

- Oho -
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Coulthardin pysyminen ajolinjalla oli ainoa oikea ratkaisu, koska se oli ainoa jonka Schumcaher kykeni huonossa näkyvyydessä ennustamaan ja aloitteen ohitaamiseen piti tulla Schumcaherilta ei Coulthardilta.
Minusta taas tuntuu, että nimenomaan ajolinjalta pois siirtyminen suoralla olisi ollut paljon parempi valinta. Se jos mikä olisi osoittanut että DC aikoo viimein päästää Schumin ohi. Samalla olisi voinut vaikka jarruttaakin, ei Schumi olisi ajolinjaa perässä seurannut.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siinä näkyvyydessä olisi saattanutkin seurata!

Takana ajaessa ei juuri muuta näe kuin punaisen valon!
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Eipä se auton perästä nouseva vesisuihku koko radan levyinen ole. Ei liene vaikea sen perusteella päätellä, missä reunassa edellämenevä ajaa. Etäisyyksiä onkin sen sijaan vaikeampi hahmottaa. Schumacherkin osaa Span radan sen verran hyvin, ettei hän sen ympäri ajamiseen tarvitse DC:n perävaloa.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Oho:
JOC:
Schumacher ei kyllä ajanut Cutin kontissa kiinni, ei kovin lähelläkään. Vaan vaan, formuloissa kaasun nostaminen vastaa likipitäen henkilöauton äkkijarrutusta. Eikä mielestäni ajolinjalla, saati sitten suoralla pidä nostella kaasupoljinta yhtäkkiä, varsinkin kun ei näkyvyyttä ole.
Ave !!

Mistä helevetistä sä tiedät kuinka paljon Coulthard nosti, millä nopeudella auto liikkui ja mikä oli auton kiihtyvyys. Siitä videopätkästä on aika vaikea luultavasti edes laskea, täällä tuskin on ketään jolla siihen älli, koulutus, tiedot relevantista geometriasta, riittäisi.

Tää "Nosto merkkaa tavan auton täys jarrutusta" juttu on yksi niitä toistettuja mantroja minkä merkitys jää kyllä epäselväksi. Totta täysi nosto suunnilleen huippunopeudesta merkkaa noin yhden g:n hidastuvuutta, mutta nostiko Coulthard täysin vai osittain, kuinka paljon vauhtia oli nostaessa, yms.... Saatanan saatana mikään ei oo niin viisas kuin F1 fanaatikko joiden yhteenlasketun tietämyksen saa mahdutettua rutattuun tikkuaskiin.

Siis FIAn aikanaan antamien tietojen perusteella Coulthard ajoi törmäyksen sattuessa osakaasulla, noin 57% maksimista, Schumacher odotti Coulthardin kiihdyttävän hänen tavoin täydellä kaasulla, siitä nopeusero.

Coulthardin pysyminen ajolinjalla oli ainoa oikea ratkaisu, koska se oli ainoa jonka Schumcaher kykeni huonossa näkyvyydessä ennustamaan ja aloitteen ohitaamiseen piti tulla Schumcaherilta ei Coulthardilta. Sen sijaan yllättävä hidastaminen suhteessa Schumacheriin oli virhe mikä johti onnettomuuteen, tuottamuksellisuudesta ei ole paskan vertaa näyttöä.

On se kumma Pmv kun sä luulet, että tää foorumi on useammalle lajin seuraajalle ainoa kanava saada tietoa F1 seen liittyvistä tapahtumista, että se siitä plekästä "faktojen esille tuonnista"..

- Oho -
Oho Ohoan otti kunnolla herneet nenään. Kumma, että Taavi on ITSE sitä mieltä, että tuli virhe tehtyä ja virhe liittyi nimenomaan siihen, että mies pysyi ajolinjalla. Koko episodia ei olisi ikinä sattunut mikäli Taavi ei olisi himmaillut ajolinjalla. Mitenkä suuri saatana olisi edes voinut välttää yhteentörmäyksen ? Telepatian avullako olisi pitänyt tietää, että nyt Taavi nostelee jalkaa kaasulta ja köröttelee keskella parasta Baanaa.
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
AJ:
Tarkoitatko, että Squmi näki punaista?
Eikös Smuqi käynyt aika kuumana tuon mällin jälkeen? Netissä oli silloin saatavana aivan loistava kuva, missä tällä kerpenin hymypojalla oli taas kerran se synkkä aatuilme naamalla. Pahus kun ei tullu kuvaa talletettua sillon. Onks tietoo?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Aika surullista, että osa väestä ei suostu myöntämään tosiasioiksi niitä seikkoja joita David Coulthard on nyt jo sanonut.

Tämä kirjoittamani juttu on täysin samalla linjalla kuin lähes kaikki muutkin aikaisemmin kirjoittamat jutut. Jos kirjoittamani asiat satuttaa, niin kehitelkää joitain vasta-argumenttejä jotka eivät ole ristiriidassa Coulthardin sanomisten kanssa. Näin aluksi. Jos mitään sanottavaa ei löydy, voi jatkaa pilvilinnassa elämistä. Kyllä sieltäkin niitä kavereita löytyy.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eliel:
Netissä oli silloin saatavana aivan loistava kuva, missä tällä kerpenin hymypojalla oli taas kerran se synkkä aatuilme naamalla. Pahus kun ei tullu kuvaa talletettua sillon. Onks tietoo?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllä täällä aika moni syytteli/syyttelee DC:tä Alonson sijasta!

Ja päinvastoin!

Totuus tässäkin tapauksessa on se, että vain Schumi ja DC tietävät mitä he itse tekivät kyseisessä tilanteessa, samoin kuin tuossa uudemmassa tilanteessa DC ja Alonso!

Vaikka DC nyt sanoo selkeästi että se Schumin peräänajo tapahtuma oli osittain hänen kokemattomuuttaa ja typeryyttään, nostaa jalka kaasulta kesken kisan, niin ei tapahtunut voi niin mustavalkoisesti laittaa DC:n piikkiin! Kuten osa täällä ajattelee!
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ai vaikka Coulthard selvästi tunnustaa virheensä ja syyllisyytensä kyseisessä tapauksessa, ei häntä siltikään voi pitää asiaan syyllisenä, edes oman tunnustuksen jälkeen? Hoi hoi yuck
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
No Davidin vikahan se törmäys oli, mutta voi Schumikin mennä itseensä, kun ottaa huomioon, että toisena tuleva Hill oli n. 40sekuntia perässä. Ja kun Coulthardin perästä tuleva vesipatsas oli aika selvästi näkyvissä, niin eikö siitä olisi voinut päätellä kummalla puolella rataa Davidin kärry oli. Joten ei se 100-0 Coulthardin vika ollut, Schumilla olisi ollut varaa ajaa vaikka koko loppukisa Davidin perässä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Joillakin tuntuu olevan pinna kireällä ja se taitaa tarttua. doubtful

Tifosit tuntuvat pitävän varmana, että jos ei pidä DC:tä syyllisenä ko. onnettomuuteen se oli sitten Schummelin vika. Ylipäätään vähintä, mitä voisitte tehdä olisi asennoitua kanssavoorumistien vastaväitteisiin asiallisesti. :mad:

DC on myöntänyt virheen, eikä muuta. Mikäli tämä ei ole täsmentänyt toikin alussa lainattua lausuntoa...Anttikin näköjään foorumin uutisessa "julistaa" DC:n peräänajon syylliseksi.

Karpow tiivisti asian aika hyvin. Kolarissa oli kolme syyllistä.
 
Ylös