Spa:n radan muutokset?

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se toki täytyy huomioida, että ykkösillä nuo jarrutusmatkat on niin lyhyitä, että radan muutokset voivat olla paljon kriittisempiä juuri ohittamisen kannalta. Bus-stopissa on vuosien varrella nähty tiukkoja ohituksia, mutta kyllä siinäkin paikassa ohitukseen on tarvittu aina selkeästi nopeampi auto. Blanchimont on kuitenkin sen verran tiukka mutka, että sitä ei voi ajaa aivan imussa läpi, vaan erilaista linjaa pitää hakea. Blanchimontista Bus-Stopiin on sen verran lyhyt rykäisy, että ohitus pitää valmistella jo ennen Blanchimontia olevalla suoranpätkällä.

Vakioautoillahan downforcen menettäminen imussa ei ole niin merkittävä juttu kuin formulalla. Ainakin viime vuosina Les Combesin jarrutus on ollut f1:lle parempi ohituspaikka.

Bus-Stopin kanttareitten yli ollaan monesti nähty näyttäviä hyppyjä ja moni on pomppinu siitä suoraan seinään. Ilmassa olevaa autoa on huono ohjata.

Varikon sisäänmenossa ei varmaan enää nähdä samanlaisia mokia kuin aikanaan. Kerranhan Jacques Villeneuve tuli vahongossa varikolle kun missasi jarrutuspaikan bus-stopiin ja päätyi varikon sisäänmenotielle.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hienoa, että olemme saaneet ammattikuskin joukkoomme! :thumbup: Tervetuloa ja toivottavasti saamme lukea kommentteja useinkin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ammattilaisen kommentit ovat todellakin aina erittäin mukava tervetullut ja lisä keskusteluun :thumbup: :thumbup:

Mutta itse ratamuutoksesta.... Vanha totuushan on se että sen toimivuus selviää vasta sunnuntain kilpailussa.Mutta ennakolta katsoen tuo ei ole entisen veroinen.

Ja muutokset Spassa saavat mielellään jäädä tuohon yhteen mutkaan :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Misa1 sanoi:
Tuossa kohtaa ei kyllä ole enää minkäänlaista kunnon ohitus mahdollisuutta!

Nyt siinä on yksi selkeä ajolinja, johon ei tarvitse hidastaa lähellekkään yhtä paljon kuin entiseen!
Tästä nyt tunnutaan olevan liikuttavan yksimielisiä. Minusta tuo mutkan ensimmäinen osuus näyttää edelleen riittävän jyrkältä, ja sen jarrutukseen tullaan edelleen äärettömän kovaa. Mutkassa on minusta nyt enemmän tilaa kuin aikaisemmin. Vanhassa Bussipysäkin jarrutuksessahan pito oli myös ainoastaan radan toisessa reunassa ja tilaa mutkassa ei ollut juuri ollenkaan.

Lisäksi uusi mutka vaikuttaa siltä että epäonnistunut peittely-yritys mutkan ensimmäisessä osassa saattaa kostautua jälkimmäisessä osassa.....

Eikä vanha mutkakaan nyt mikään ohitusautomaatti ollut, vaikka siinä niitä nähtiinkin. Annetaan nyt kilpailun näyttää, ennen kuin lisää haukutaan. Vaikea uskoa että asiantuntijat tieten tahtoen tuhoaisivat nykypäivänä F1-radalta ohituspaikan :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Markus Palttala sanoi:
...Radan pintakin vedettiin GT-testeissä jo rullalle ja jarrutuspaikasta tuli pomppuinen. Liekö sitten huonoa viimeistelyä...
Pystytkö arvioimaan miten tuo kestää F1-viikonlopun?

...Tämä uusi mutka on muuten vanhaa selvästi hitaampi ja taitaa pudota aika lähelle La Sourcen tasoa. Pitäisikin tsekata datasta kummassa on radan hitain nopeus. Niin, La Sourcessa ohittamiseen tuskin tuli mitään muutoksia...
Kerro ihmeessä, jos jaksat tsekata noita juttuja! Sisäpiirin tieto jostain radasta ilahduttaisi suuresti meitä F1-Forumilaisia! Ja kun sinulla taitaa olla "muutama" kierros kokemusta tästä legendaarisesta radasta, niin olisipa mannaa silmillemme lukea vaikka muutamankin sanan rataesittely Spasta...?
Ei sillä, etteikö JJ:n esittely MTV:llä kertoisi jo paljon, mutta kun se on enämpi sellainen PlayStation-mainos...
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
burb sanoi:
Pystytkö arvioimaan miten tuo kestää F1-viikonlopun?

Kerro ihmeessä, jos jaksat tsekata noita juttuja! Sisäpiirin tieto jostain radasta ilahduttaisi suuresti meitä F1-Forumilaisia! Ja kun sinulla taitaa olla "muutama" kierros kokemusta tästä legendaarisesta radasta, niin olisipa mannaa silmillemme lukea vaikka muutamankin sanan rataesittely Spasta...?
Ei sillä, etteikö JJ:n esittely MTV:llä kertoisi jo paljon, mutta kun se on enämpi sellainen PlayStation-mainos...
Se pleikkariformula kyllä enemmän häiritsee sitä radan esittelyä kun ajolinjatkin menee millon vasemmalta, keskeltä tai oikealta tai mistä tahansa mutta ei ainakaan luonnollista ajolinjaa jne, huippua jos todellakin saadaan ammattilainen kommentoimaan tänne :thumbup:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ilmari sanoi:
Tästä nyt tunnutaan olevan liikuttavan yksimielisiä. Minusta tuo mutkan ensimmäinen osuus näyttää edelleen riittävän jyrkältä, ja sen jarrutukseen tullaan edelleen äärettömän kovaa. Mutkassa on minusta nyt enemmän tilaa kuin aikaisemmin. Vanhassa Bussipysäkin jarrutuksessahan pito oli myös ainoastaan radan toisessa reunassa ja tilaa mutkassa ei ollut juuri ollenkaan.
Tässä on yksi pieni, mutta ratkaseva ero.

Sinusta mutka näyttää ohittamiseen soveltuvalta. Joku toinen taas on ajanut ko. mutkan läpi kilpa-autolla (ainoana täällä kirjoittavana veikkaan ma) ja sanoo että se vaikeuttaa...

Kumpaan tässä nyt luottas :confused:
Ett silleen!!!!!!1
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
jaska sanoi:
Tässä on yksi pieni, mutta ratkaseva ero.

Sinusta mutka näyttää ohittamiseen soveltuvalta. Joku toinen taas on ajanut ko. mutkan läpi kilpa-autolla (ainoana täällä kirjoittavana veikkaan ma) ja sanoo että se vaikeuttaa...
Kuljettajilta ei näämmä ole kysytty ollenkaan mielipidettä. Muutokset on tehty turvallisuussyistä. DC:n mielestä ohitukset ainakin mutkassa tulevat hankaloitumaan.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ilmari sanoi:
Kuljettajilta ei näämmä ole kysytty ollenkaan mielipidettä. Muutokset on tehty turvallisuussyistä. DC:n mielestä ohitukset ainakin mutkassa tulevat hankaloitumaan.
:jaska: Niinhän täällä kaikki (pl sinä) sanoo!

MOT!
Ett silleen!!!!!!!!!!
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
Hyvä ratkaisu. Bussipyssäkillä nähtiin ohituksia ja ne tuovat vaaratilanteita formuloihin ja nyt kun ohituspaikat minimoidaan vähenee myös riski kolaraihin ja peltivaurioihin. Hyvällä varikkotaktiikalla voi sitten hivuttautua tulosluetteossa ylöspäin. :thumbup:
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
No niin, terve taas... Jep, tsekkasin koneelta niitä nopeuksia ja on todettava, että La Source on edelleen radan hitain kohta, 7-9 km/h vähemmän kuin uudessä pysäkissä. Vanha pysäkki oli sitten vielä n. 10km/h uutta nopeampi. Aika-ajoissa tosin on vielä enemmän eroa, kun kivien yli runnotaan autoa säästelemättä... sitä ei voi kisassa tehdä, jos mielii maaliin.

pmv on täysin oikeassa siinä, että GT-pelien ja ykkösten välillä on suuri ero Blanchimontin läpiajamisessa. Me voimme tulla imussa ja siirtyä jo hyvissä ajoin rinnalle, kun taas vormulat joutuu pitämään sen tunnetun ohituksia estävän hajuraon. Tämä sama efekti saattaa juuri huonontaa uuden pysäkin ohituksiakin, sillä ennen jarrutusta/sen aikana mutka kääntyy nyt enemmän oikealle, vauhtiin nähden aika tiukastikin ja siinäkin downforcen pitää olla kohdallaan. Ja Les Combes on aina ollut ja on edelleenkin radan paras ohituspaikka.

Ilmari:
mutkan eka osuus todellakin on riittävän jyrkkä ohittamiseen, mutta ongelmia aiheuttaa juuri se edeltävä pomppuinen oikealle kääntyvä osuus, kun ennen siinä kohdin tultiin jo suoraan.

Niin ja nopeuseroista vielä sen verran, että me ajamme kierroksen läpi aikaan 2.15-2.20, kun taas ykköset n. tunnin nopeammin... (vertailun vuoksi mainittakoon, että FIA ETCC:n eli Suomen Supereiden esikuvan aika on 2.32-2.33). Eli juuri tästä downforcesta (ja autojen painosta) tulee valtavat nopeuserot mutkien läpi. Meilläkin huiput nousee kolmeensataan ja tehoa on 680hv, mutta painoa samalla 1150kg jne., joten kovin paljoa en viitsi lähteä vertailemaan. Koulussa pelasin sählyä, mutta silti ei tullut kutsua kommentoimaan lätkän World Cupia televisioon...

burb:
en usko että asfaltti aiheuttaa ongelmia tänä viikonloppuna. Ajoimme heinäkuun alussa ekat kierrokset ehkä liian tuoreella radalla ja keli oli todella kuuma. Lisäksi 30 autoa hinkkasi rataa aamusta iltaan. Nyt on sateista ja viileää ja ykköset kiertävät rataa suhteellisen rajoitetusti. Tietenkin ne rasittavat asfalttia enemmän, mutta eiköhän homma suju.

Mun mielestä se pleikkari-esittely on hyvin pätevä ja hauska. Siinä tulee aina pohdittua, että ajavatko kaverit ekaa vai tokaa kierrostaan koneella... Tietenkin Jykän kokemus ja ammattitaito ovat omaa luokkaansa.

Ihan lyhyesti pitää kyllä kehua, että Spa on yksinkertaisesti maailman hienoin rata kuljettajan näkökulmasta. Siellä haastetta piisaa, nopeaa ja hidasta mutkaa, ylä- ja alamäkiä, pitkää suoraa, shikaania ja tietenkin Eau Rouge.

Hieman paikkaa on pilattu muuttamalla turva-alueita liikaa (kaikki muutokset tähän mennessä ovat vähentäneet haastetta). Turvallisuushan on tärkeintä, mutta nykypäivänä Eau Rougen tai Blanchimontin missaaminen aiheuttaa vain kiroilua, kun viivojen ulkopuolella asfaltti jatkuu ja sieltä pääsee helposti takaisin ja lämä pysyy pohjassa. Vielä pari vuotta sitten joutui hiekalle heti jos ylitti ulkokantit ja sen jälkeen joutui matkustajaksi. Lisäksi nyky-ykkösillä Eau Rouge mennee jo helposti täysillä. Olin v. 2000 seuraamassa montun pohjalla, kun vain Häkkinen, Schumi ja Villeneuve (joka ei tietenkaan pysynyt radalla) ajoivat aika-ajoissa nostamatta, nyt menevät varmasti kaikki. En tiedä formuloiden vauhtia, mutta me jarrutamme Eau Rougeen kevyesti n. 265:stä 225:een, rimpuilemme hetken pysyykö-eikö pysy tilanteessa ja vasta sitten voi laskea luukut auki ylämäkeen. Kun auto on näin rajoilla, tulee myös kuljettajien välille selviä eroja ja sellaisia paikkojahan tarvitaan aina.

Tästähän tuli kirjan mittainen... :idea:
 
Viimeksi muokattu:

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Siinähän sitä oikeaa asiaa tulikin oikeen kunnolla. Hienoa lukea tyypin kommentteja, jolla on asiasta myös henk.koht kokemusta.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Luulisi siihen pleikkariin edes saavan ratin jostain niin ei olisi ihan noin on-off ajelua kuin nykyään. :)
Vähän offtopiccia mutta sattuisiko Markus tai joku muu tietämään missä kunnossa Wanha Span rata nykyään on?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Alkuun voisi toki laittaa samat suitsutukset kuin muilla vielä kerran. Erityisen hienoa, että kirjoittajalla on vielä sana hallussa:)
Markus Palttala sanoi:
En tiedä formuloiden vauhtia, mutta me jarrutamme Eau Rougeen kevyesti n. 265:stä 225:een, rimpuilemme hetken pysyykö-eikö pysy tilanteessa ja vasta sitten voi laskea luukut auki ylämäkeen. Kun auto on näin rajoilla, tulee myös kuljettajien välille selviä eroja ja sellaisia paikkojahan tarvitaan aina.
Olin lukevinani, että pikkusta vajaa kolmesataa kelaavat siihen paikkaan nykyisin. Ja kaikki talla pohjassa toki... Toivoa sopii, että ensi vuonna erotellaan taas jyvät akanoista kun nuo aerodynamiikkasäännöt muuttuu.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
En ihan tarkkaan tunne vanhan radan reittiä, mutta suurimmaksi osaksi on kohtuukuntoista ja käytössä olevaa tavallista maantietä. Sitten niin sanottu pää- vai oliko se silloin takasuora (pitkä pätkä joka liittyi nykyiseen rataan Stavelotin kohdalla ja nosti vauhdit Blanchimontiin aika huimiksi) on tienpätkä jota käytetään ajettaessa karting-radalle tai isommalle radalle takakautta. Se on aika huonossa kunnossa ja viimeksi jokunen viikko sitten sitä ajaessani ajattelin, että hulluja olivat kun siinä kisailivat. Tai sitten niitä koloja oli tiessä vähemmän. Me ollaan kuitenkin nykyään tällaisia neitejä... :eek:

Jäi muuten treenit tänään katsomatta töiden takia ja liput makaa tuossa pöydällä. Josko huomenna sitten...

Olen muutenkin käynyt vain kaksi kertaa formuloita seuraamassa, molemmat täällä Spassa ja silloinkin vain koska kurvailin Porsche Cupissa mukana. Ensi vuodelle sitäkin kisaa taas suunnitellaan. Toivotaan tosiaan, että ykkösillä ajamiseen tulisi taas vähän enemmän haastetta (mitenkään väheksymättä tietenkään), sillä monet kuskit manailevat autojen "helppoutta", jolloin kuskin kantilla ei enää voitetta huimasti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Markukselle tervetuloa forumille :thumbup:
kerran oon miehen livenä tavannut ja pätevä kisakuski & kohtelias mies kyseessä....
(nyt saadaan enempikin ammattitaitosta infoa forumille :))
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Kiitos vain :) Mutta älkää ihmeessä kertoko pomolle, ei se kuitenkaan aivan tästä maksa...

Tuota noin, bongasin tuolta Span harjoitukset -topicista Observerin kuvan, jossa näkyy pari juttua uudesta pysäkistä (oisin liittänyt sen kuvan tähän, mutta kun ei ole hajuakaan miten se tapahtuu...). Eli nuo kanttikivet. Ne ovat nyt melkoisesti aiempia matalammat ja niistä voi huoletta ajaa yli auton tasapainon muuttumatta juuri mitenkään. Ensi silmäyksellä katsottaessa voisi kuvitella, että niistä voi oikoa paljon enemmänkin, reilusti tuon puna-valkobetonin sisäpuolelta käyttäen hyväksi sitä sisempää betoniristikkoa (grilliksi kutsutaan enklanniksi). Se ei kuitenkaan oikein onnistu sillä tämä grill on hieman matalampi kuin varsinainen kantti, jonka reuna saattaa takaisin ylittäessä leikata renkaan rikki tai vaikka repiä enemmänkin hajalle. Kuvasta huomaa hyvin kuinka Kimi sekä takana tuleva Rellu käyttävät vain tätä ulointa kanttia.

Saa nähdä riittääkö ykkösten pito pitämään sisäpuolen pyörät sen verran ilmassa, että joku koittaa aika-ajoissa oikaista enemmän!
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
http://www.racingcircuits.net/archives/Spa1990/

Tuossa on kuvia vanhasta Spasta. Vissiin vuodelta 1990, mutta kai ne reitit siellä vielä on. Huimia paikkoja, täytyy myöntää. Masta Kink on tosi pelottava s-mutka kun siihen tullaan kilometritolkulla ns. flat-out ja sama meno jatkuu mutkan jälkeen.

Viimeisen kerran tuolla radalla taidettiin kisata 1975. Silloin Jacky Ickxin nopein kierros oli Alfa Romeo 33/3:lla 247 km/h. Myllynä oli kolmelitrainen vapaastihengittävä kone, josta irtosi sellaiset 400 hv. Eli ei tuossa montaa kertaa tarvinut löysätä kierroksen aikana. Muistin mukaan Henri Pescarolo latasi saman kisan aika-ajoissa Matralla kierroksen 260 km/h:n keskinopeudella...Että on siinä vähän ollut vaatimustasoa.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Siinä on muutaman talon arvo noussut selvästi, kun ei enää tarvi pelätä jonkun formulan räpsähtävän olohuoneeseen juuri, kun seuraillaan silmä kovana Tour de Francea...

Haut de la Cotesta Stavelotiin on nykypäivänä aivan saman näköistä maisemaa ja normaali yleinen tie. Se loppupätkä Stavelotista nykyiseen rataan on edelleen auki, mutta käytössä vain ajettaessa rata-alueelle takakautta.

Mutta eihän siitä ole montaa vuotta kun sekin oli vielä auki ja nykyisestäkin radasta tuosta pätkästä aina La Sourceen asti oli liikennekäytössä, kun radalla ei iltaisin ajeltu. Hyvä, että ovat sentään nyt sen sulkeneet...
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Paikalliset asukit eivät kai arvosta Span legendaarisuutta aivan samalla tavalla kuin me täällä pohjan perukoilla. Tarinan mukaan joskus 90-luvun alkupuolella kaverilla meni hermot siihen että kilpa-autot pärräsivät edes takaisin talon etupihalla ja hemmo itse ei päässyt liikkumaan mihinkään kisojen aikana. Tietty sitten 24 tunnin vakioautokisan aikana tämä elämäänsä kyllästynyt päätti tuikata talonsa tuleen. No kisa jouduttiin keskeyttämään kun palokalusto piti saada tätä tulipaloa sammuttamaan. Onkohan kukaan kysynyt kaverilta myöhemmin, että kannattikko homma?

Itsehän voisi olla onnesta soikeana jos kotitalon editse kulkisi yksi maailman legendaarismpia ratoja.
 
Ylös