No niin, terve taas... Jep, tsekkasin koneelta niitä nopeuksia ja on todettava, että La Source on edelleen radan hitain kohta, 7-9 km/h vähemmän kuin uudessä pysäkissä. Vanha pysäkki oli sitten vielä n. 10km/h uutta nopeampi. Aika-ajoissa tosin on vielä enemmän eroa, kun kivien yli runnotaan autoa säästelemättä... sitä ei voi kisassa tehdä, jos mielii maaliin.
pmv on täysin oikeassa siinä, että GT-pelien ja ykkösten välillä on suuri ero Blanchimontin läpiajamisessa. Me voimme tulla imussa ja siirtyä jo hyvissä ajoin rinnalle, kun taas vormulat joutuu pitämään sen tunnetun ohituksia estävän hajuraon. Tämä sama efekti saattaa juuri huonontaa uuden pysäkin ohituksiakin, sillä ennen jarrutusta/sen aikana mutka kääntyy nyt enemmän oikealle, vauhtiin nähden aika tiukastikin ja siinäkin downforcen pitää olla kohdallaan. Ja Les Combes on aina ollut ja on edelleenkin radan paras ohituspaikka.
Ilmari:
mutkan eka osuus todellakin on riittävän jyrkkä ohittamiseen, mutta ongelmia aiheuttaa juuri se edeltävä pomppuinen oikealle kääntyvä osuus, kun ennen siinä kohdin tultiin jo suoraan.
Niin ja nopeuseroista vielä sen verran, että me ajamme kierroksen läpi aikaan 2.15-2.20, kun taas ykköset n. tunnin nopeammin... (vertailun vuoksi mainittakoon, että FIA ETCC:n eli Suomen Supereiden esikuvan aika on 2.32-2.33). Eli juuri tästä downforcesta (ja autojen painosta) tulee valtavat nopeuserot mutkien läpi. Meilläkin huiput nousee kolmeensataan ja tehoa on 680hv, mutta painoa samalla 1150kg jne., joten kovin paljoa en viitsi lähteä vertailemaan. Koulussa pelasin sählyä, mutta silti ei tullut kutsua kommentoimaan lätkän World Cupia televisioon...
burb:
en usko että asfaltti aiheuttaa ongelmia tänä viikonloppuna. Ajoimme heinäkuun alussa ekat kierrokset ehkä liian tuoreella radalla ja keli oli todella kuuma. Lisäksi 30 autoa hinkkasi rataa aamusta iltaan. Nyt on sateista ja viileää ja ykköset kiertävät rataa suhteellisen rajoitetusti. Tietenkin ne rasittavat asfalttia enemmän, mutta eiköhän homma suju.
Mun mielestä se pleikkari-esittely on hyvin pätevä ja hauska. Siinä tulee aina pohdittua, että ajavatko kaverit ekaa vai tokaa kierrostaan koneella... Tietenkin Jykän kokemus ja ammattitaito ovat omaa luokkaansa.
Ihan lyhyesti pitää kyllä kehua, että Spa on yksinkertaisesti maailman hienoin rata kuljettajan näkökulmasta. Siellä haastetta piisaa, nopeaa ja hidasta mutkaa, ylä- ja alamäkiä, pitkää suoraa, shikaania ja tietenkin Eau Rouge.
Hieman paikkaa on pilattu muuttamalla turva-alueita liikaa (kaikki muutokset tähän mennessä ovat vähentäneet haastetta). Turvallisuushan on tärkeintä, mutta nykypäivänä Eau Rougen tai Blanchimontin missaaminen aiheuttaa vain kiroilua, kun viivojen ulkopuolella asfaltti jatkuu ja sieltä pääsee helposti takaisin ja lämä pysyy pohjassa. Vielä pari vuotta sitten joutui hiekalle heti jos ylitti ulkokantit ja sen jälkeen joutui matkustajaksi. Lisäksi nyky-ykkösillä Eau Rouge mennee jo helposti täysillä. Olin v. 2000 seuraamassa montun pohjalla, kun vain Häkkinen, Schumi ja Villeneuve (joka ei tietenkaan pysynyt radalla) ajoivat aika-ajoissa nostamatta, nyt menevät varmasti kaikki. En tiedä formuloiden vauhtia, mutta me jarrutamme Eau Rougeen kevyesti n. 265:stä 225:een, rimpuilemme hetken pysyykö-eikö pysy tilanteessa ja vasta sitten voi laskea luukut auki ylämäkeen. Kun auto on näin rajoilla, tulee myös kuljettajien välille selviä eroja ja sellaisia paikkojahan tarvitaan aina.
Tästähän tuli kirjan mittainen... :idea: