Sport2000 lähtöjärjestys

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Motorforumissa juuri kerrottiin muutoksesta Sport2000 toisen lähdön lähtöjärjestyksen määräytymisessä... oliko juttu tosi, että siirryttäisiin toisessa lähdössä käänteiseen lähtöjärjestykseen?!? Vai kuulinko väärin...
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
et kuullut väärin. vaikka ei minulla ole aavistustakaan onko juttu tosi, mutta mitä suurimmalla todennäköisyydellä Motor Forumissa ei valehdella tällaisia asiota.
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Kieltämättä ihmeellinen juttu! Jäin vain miettimään muutamaa asiaa; Miten toimitaan menstyspainojen kanssa? Onko tämä uusi sääntö toteutettu yhdessä työvoimatoimiston kanssa --> peltiseppien työllistämisohjelma.

Yleisölle varmasti lisää viihdykettä, saapas nähdä mitä kuljettajat tuumaavat tästä. Toivottavasti näemme kuljettajien kommentteja tällä palstalla!
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Jos ja kun juttu on tosi, niin hienoa!!! Todella kovat kuskit sekä ajavat kovaa että osaavat ohittaa. SM ei ainakaan mene kaverille, joka ajaa hyvin vain yksin muita nopeammalla kalustolla. Peltisepille tulee töitä, jos ei hallitse hommia. Niin tulee vanhalla menetelmälläkin ajettaessa. Käännetyssä järjestyksessä lähdettäessä ei toki voi olla enää rangaistuspainoja, muuten rokotetaan kahdesti. Eka erä on tässä suhteessa vähän kiikun kaakun, parempi olisi, jos ei siinäkään olisi. Saas nähdä. Taidetaan saada uusia voittajia ja uusia naamoja ajamaan kärkijoukossa. Se piristää varmaan kuskejakin. Uskon, että kaikki kärkipään kuskit ymmärtää jujun ja on sen puolesta. Vain mummot vastustaa. SM-mitalit saa joka tapauksessa paras kuljettajakolmikko.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Jos tuo on totta, sanonpahan vaan että täysin järjetön juttu. Miksei saman tien vaikka arvota niitä pisteitä... Hiukan vielä epäilen tuon jutun todellisuuspohjaa, kun ei ole mistään muualta vielä kuulunut mitään.

kik
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by kik:
Jos tuo on totta, sanonpahan vaan että täysin järjetön juttu. Miksei saman tien vaikka arvota niitä pisteitä... Hiukan vielä epäilen tuon jutun todellisuuspohjaa, kun ei ole mistään muualta vielä kuulunut mitään.

kik
Mielestäni todella hieno juttu, jos pitää paikkansa, tämä tasoittaa todella paljon kisoja jossa ei ainakaan ohituksia tule puuttumaan tätä samaa on käytetty muuten Production luokassa Eurosport Super Racing Weekendissä varsin hyvin tuloksin.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Mutta eikös tuo mahdollista vaikka mitä taktikointeja? Voi keskeyttää tahallaan tai jättäytyä kauas muista tai...?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Se on selvää, että jos asia on Motor Forumissa ollut, niin kyllä asia on totta. Mielenkiintoinen idea, jota kyllä on käytetty aika kauan muissa luokissa (Porsche SuperCup lienee ensimmäisiä?). Olis mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä kuskit on asiasta.
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Kyllä asia näyttäisi olevan totta, sillä akk ry tiedottaa sivuillaan ko. asiasta. Uutta toimintatapaa tullaan käyttämään nyt Ahveniston kisassa, jonka jälkeen tehdään päätös jatkosta.

En usko toimintatavan saavuttavan suurta suosiota kuljettajien keskuudessa, sillä ohitustilanteisiin liittyy aina vaaratilanteita. Ennen on puitu kierroksella ohitettavien muodostavan vaaratilanteita. Mitäs nyt kun ohitettavalla on oikeus ns. peittämiseen jne.., koska ohitettava/ohittava sääntöjen mukaan kilpailevat ns. keskenään, vaikka ohitettava olisi kuinka paljon hitaampi tahansa ----> peltiä rytisee!! Peittäminen on suhteellisen helppoa kuljettajalta, joka on ajanut vähänkään rataa.

En ole todellakaan muutoksia vastaan, mutta tämäntapainen muutos voi johtaa siihen että luokka alkaa muistuttaa jokkista! :eek:
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Taktikointi ei kannata, sillä keskeyttäneet ja hylätyt lähtevät perille ajaneiden takaa. Jos ajat hidastellen perille, menetät SM-pinnoja yhtä paljon tai enemmän kuin mitä seuraavassa erässä ehkä saat. Ohittamisen "vaarallisuudesta" toteaisin, että jos niitä ei osaa tai uskalla tehdä, on syytä siirtyä vaikka asfalttisprintteihin. Siellä ratkaisee vain kello eikä kilpakumppani. Ratatuomarit ovat tarkkailemassa, ettei jokkistyyli pääse kuitenkaan vallalle. SM-kärki ei halua sakkosekuntteja lopputuloksiinsa muutenkaan. Ehdottomasti kannattamisen arvoinen kokeilu.
 

nokia 1610 eli Petri Leskinen

Well-known member
Liittynyt
29.11.2000
Viestit
94
Sijainti
HML
Originally posted by Digi:
Kyllä asia näyttäisi olevan totta, sillä akk ry tiedottaa sivuillaan ko. asiasta. Uutta toimintatapaa tullaan käyttämään nyt Ahveniston kisassa, jonka jälkeen tehdään päätös jatkosta.

En usko toimintatavan saavuttavan suurta suosiota kuljettajien keskuudessa, sillä ohitustilanteisiin liittyy aina vaaratilanteita. Ennen on puitu kierroksella ohitettavien muodostavan vaaratilanteita. Mitäs nyt kun ohitettavalla on oikeus ns. peittämiseen jne.., koska ohitettava/ohittava sääntöjen mukaan kilpailevat ns. keskenään, vaikka ohitettava olisi kuinka paljon hitaampi tahansa ----> peltiä rytisee!! Peittäminen on suhteellisen helppoa kuljettajalta, joka on ajanut vähänkään rataa.

En ole todellakaan muutoksia vastaan, mutta tämäntapainen muutos voi johtaa siihen että luokka alkaa muistuttaa jokkista! :eek:

Hyvä vaan jos pelti rypistyy on jotain katsomistakin. Toivon mukaan ilman henkilövahinkoja
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Ja kuljettajat tykkää... Kun autoja alkaa olla noinkin paljon, ei hännältä ole mitään mahdollisuuksia nousta kärkeen, ainakaan Apparan syheröissä. Minun mielestäni kuljettajan pitää saada palkinto siitä, jos on nopein ja taitavin, ei rangaistusta ja siirtoa joukon hännille. Kyllä tulee Joonaksella, Ollilla, Ilmarilla ja muilla kärkipään kuljettajilla kustannukset nousemaan, kun joutuu joka kisan jälkeen kuskaamaan auton suoraan peltisepälle... Aina kaikki ei ole kiinni ohittajan taidoista vaan myös ohitettavan. Toiset katselevat peileihin ja toiset eivät.

kik
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Terve

Ihan mielenkiinnolla odotan kuinka ensiviikonloppuna käy. Idea on aika radikaali mutta kaikkea kannattaa ainakin kokeilla. Vaatii varmaankin kuljettajilta entistäkin tarkempaa ajoa ja enemmän järjen käyttöä.
Täytyy vain toivoa että saa lähteä toiseen lähtöön takarivistä ( on pärjätty ensimmäisessä erässä).
Varmastikaan ei tule olemaan helppoa nousta takaa mutta kyllä myös Ahvenistolla on mahdollista ohittaa jos vain on nopeampi kuin edellä ajava.

Ei kun kaikki katsomaan kuinka käy.

Terveisin

Olli
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Hyvä Olli. Tuolla ajatuksella lähtee mukaan kuljettaja, joka ei kumarra ketään. KIK:lle toteaisin, että 60 kg rangaistuspainoja vaikuttaa suunnilleen saman kuin siirto takariviin; kierrosajoista viedään radasta riippuen n. 0,8-1 sek/kierros. 21 kierroksen kisassa se olisi siis n. 21 sek eli todella paljon. Katsojat tai julkinen sana ei juuri tätä keinotekoista menestyksen hidastusta huomioinut, jolloin todellisuudessa nopein ei saanut ansaitsemaansa arvostusta, jos ei silti sattunut voittamaan. Nyt jokainen näkee kuka on oikeasti nopea (ja lisäksi taitava ohittamaan). Katsomassa ollaan ja varmasti.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
No joo, jos kuskit pitävät ratkaisua hyvänä, mikäs siinä. Tapahtumia pitäisi kyllä riittää. Meinasin vaan, että vaikka lisäpainoilla tulisi tuo 20 sek/kisa eroa, ei siinä välissä ole kuitenkaan noin 25 autoa ja kun vielä "jokaisen edellä menevä" on suurinpiirtein yhtä nopea kuin itse, tulee häntäpäästä kisan kärkeen nouseminen olemaan vaikeata. Toisaalta, saadaanpahan (todennäköisesti) useampia eri voittajia kuin aikaisempina kausina.

kik
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Harvinaisen töistä vapaan viikonlopun kunniaksi oli muutenkin tarkoitus lähteä Apparalle pariksi päiväksi.

Nyt tuo kuulostaa aika hurjalta toisen lähdön osalta. Vielä kun saadaan helteisen päivän kruunuksi ukkossade ja rengasruletti mukaan niin avot...
 

Führer

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
260
Tottakai hommaa täytyy kokeilla. Voihan sitä sääntöä sitten taas muuttaa. Mitä olen ohimennen sitä Eurooppalaista rataluokkaa tv:sta katellut, niin eikös siellä ole samoja miehiä ollut palkintopallilla molemmissa lähdöissä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Führer:
Tottakai hommaa täytyy kokeilla. Voihan sitä sääntöä sitten taas muuttaa. Mitä olen ohimennen sitä Eurooppalaista rataluokkaa tv:sta katellut, niin eikös siellä ole samoja miehiä ollut palkintopallilla molemmissa lähdöissä?
Arvaisin, että valtaosa keskieuroopan baanoista (F1-kelpoiset ainakin) ovat oleellisesti leveämpiä ja ohituksia suosivampia kuin Affeniston ampumahiihtostadion... Mutta voihan tuossa kokeilussa(?) olla ihan oikeastikin järkeä.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
On se nähty aikasemminkin että Haapalainen & kumppanit eka startin keskeytyksen jälkeen on sieltä perältä kärkikahinoihin noussut toisessa. Toivottavasti ei vaan turhia peltitöitä tule kuitenkaan sen takia, tai eipä ne noita kärkitalleja paljon rassaa, kyllä niillä peltiä on tähänkin asti riittänyt.
 
Ylös