Suomalaiskuski Minardille?!?

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Minulta ovat kyllä menneet nuo lupaukset kauden 2003 suhteen täysin ohi. eek!

Testit olivat totaalinen fiasko, rahan puute näkyi selvästi ennen kuin kausi oli edes alkanut. Pisteistä puhuttiin mutta jos joku asiantuntija todellakin meni esittämään 20 pistettä niin ei häntä kyllä voida asiantuntijaksi sanoa. Itse en missään nähnyt yli 7 pisteen suuruista ennustusta. Ennen kauden alkua jokainen testiaikoja tutkinut (määristä puhumattakaan) sitäpaitsi kyllä näki ettei Minardilta ihmeitä voida odottaa.

Coswordin moottorin surkeus oli myös tiedossa. Ei Fordin panostus ole ollut edes omaan talliin niin suurta kuin kilpailijoilla. Ensi vuonna tilanne voi olla vähän parempi uusien moottorisääntöjen takia, jotka pakottavat vähän erilaisiin linjauksiin. Fordin moottorissa ei siis ole yhtään mitään uutta Minardi on käyttänyt Fordia 2002,2001 ja 2000 kausia lukuunottamatta yhteen menoon vuodesta 1993 lukuunottamatta vuotta 1997 jolloin käytössä oli Hardin V8 kone. 1998 ja 1999 Käytössä oli Fordin V10 ja ihmettelen kyllä, millä tavalla kauden 2003 moottori muka oli askel eteenpäin. Asiateckissä oli paljon enemmän ideaa, se sentään perustui varattoman mutta innokkaan pikkutoimittajan ideoihin. Tietysti Minardin puolella oltiin hyvin tyytyväisiä kommenteissa, kun Ford sopimus saatiin. Siinä suhteessa ei tosin ollut mitään vaihtoehtoa, kun muuten Minardi olisi 2003 jäänyt kokonaan ilman moottoria. Minardi olisi mielellään pysynyt myös 2003 Asiateckin asiakkaana, mutta valitettavasti he halusivat itse yrittää F1:siin ja joutuivat konkkaan heti projektin alkumetreillä.
Jokainen tietää, että moottoritoimittajan vaihtuminen aiheuttaa ongelmia tallille. Minardin osalta tuollaiset ongelmat ovat erityisen suuria, kun uusia moottoreita ei saatu käyttöön ennen kuin maksuasiat oltiin ensin saatu kuntoon. 2002 Asiateck ja 2001 Fondmetal olivat tässä suhteessakin paljon helpompia ratkaisuja.

Rengassotkukin vaikutti omalta osaltaan. Minardi ajoi alkukauden Bridgestonen 2002 renkailla, joiden ero ainakin Michelinin 2003 renkaisiin oli jo melkoinen. Ne vähäisetkin testit menivät puolittain pieleen noitten rengassotkujen takia. Edes BAR ei saanut uusia kehitysversioita testeihinsä. Minardi puolestaan ei omannut riittäviä varoja edes testata kunnolla. Kauden loppupuolen testit Arrowsilla kertoivat jo uusista tuulista, eli siitä että tallissa todellakin oli tapahtunut sisäisiä muutoksia ja sen tulevaisuus oltiin poikkeuksellisesti päätetty turvata vähän ylemmältä taholta. Minardi ei olisi voinut pelastaa enää mitään Arrowsin autoihin turvautumalla. Ensi vuoden osalta niistä voi olla hyötyä, jos joulukuun testeissä todellakin saadaan kunnolla vauhtiin uuden auton kehitysprojekti.

Aerodynamiikan osalta tuulitunneleissa ollaan menty muiden tallien osalta myös pahasti pieleen, kun laskelmat eivät olekaan käytännössä pitäneet kutiaan. Minardin osalta riittää aivan hyvin se, että aerodynamiikasta vastaavat saavat omaksuttua vaikutteita 2002 Arrowsista ja oppia myös kauden 2003 auton puuteiden osalta. Jos virheitä ei tehdä 2004 vuosi on parempi, kun asiat muuuttuvat lähinnä vain parempaan suuntaan niin rengas kuin moottoripuolella samoin kuin myös tallin taustajoukoissa, joihin tauon jälkeen Minardin perhe ollaan jälleen saatu mukaan.

<small>[ 01-12-2003, 13:01: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Asiatecin kone perustui vanhaan Peugeotiin, ja Fondmetaliksi sponssin mukaan nimetty kone oli muinainen Ford.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Otto Hokkanen:
Asiatecin kone perustui vanhaan Peugeotiin, ja Fondmetaliksi sponssin mukaan nimetty kone oli muinainen Ford.
1997 käyttivät Hartin konetta, kertoo näin ainakin googgeli... mut olikos se ford-fondmetal sitten -96?
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
313
Sijainti
Sonkajärvi
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Kovalaisen sijoittaminen Minardille maksaisi Renaultille pyöreät kaksi miljoonaa dollaria.
Kaudeksi 2001 ranskalaisyhtiö pulitti tuollaisen summan Fernando Alonson tallipaikasta. Vuotta myöhemmin Mark Webber ajoi Minardilla, kun Renaultin rahojen lisäksi puolet budjetista hän toi itse Australiasta Telstran ja Foster'sin avulla.

Tässä olisi hyvä paikka jollekkin suomalaiselle yritykselle ruveta sponssaamaan Kovalaista. Mutta eipä ole ikinä kovin hanakasti Suomesta sponssattu nousujohteisia moottoriurheilijoita, omillaan ovat saaneet pärjätä. Mikähän syynä?!?
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Funktio:
Mutta eipä ole ikinä kovin hanakasti Suomesta sponssattu nousujohteisia moottoriurheilijoita, omillaan ovat saaneet pärjätä. Mikähän syynä?!?
Puhtaasti suomalaiset firmat ei hyödy siitä, että jossain Kiinassa mainostetaa "Pertsan korjaamoa". Kansainvälisissä firmoissa ehkä tiedetään tilanne "Nokia". Ei riitä että rykästää auton kylkee firman nimi ja aletaan oottelee kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Vaatii maalimanlaajuista mainosta ja pr-työtä kisoissa tms.

Mainosarvo hyvä, mutta vaatii todella ison yrityksen taakse että se kannattaisi.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Harrison:
Funktio:
Mutta eipä ole ikinä kovin hanakasti Suomesta sponssattu nousujohteisia moottoriurheilijoita, omillaan ovat saaneet pärjätä. Mikähän syynä?!?
Puhtaasti suomalaiset firmat ei hyödy siitä, että jossain Kiinassa mainostetaa "Pertsan korjaamoa". Kansainvälisissä firmoissa ehkä tiedetään tilanne "Nokia". Ei riitä että rykästää auton kylkee firman nimi ja aletaan oottelee kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Vaatii maalimanlaajuista mainosta ja pr-työtä kisoissa tms.

Mainosarvo hyvä, mutta vaatii todella ison yrityksen taakse että se kannattaisi.
Niin, Nokiahan vetäytyi formuloista aikanaan. Syynä olivat markkinointitutkimukset jotka kertoivat että panos tuotto suhde oli liian huono.

Formuloissa ikävä kyllä menestys ruokkii itseään. Mainos jossain häntäpään autossa saa reippaasti vähemmän näkyvyyttä kuin mainos kärkitallien autoissa.

Suuren yrityksen imagolle ei yksinkertaisesti sovi se että auto jossa heidän logonsa majailee, sijoittuu jatkuvasti joukon hännille. Sopivia sponsoreita pienemmille talleillekin toki on, mutta ei välttämättä Suomesta.
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
313
Sijainti
Sonkajärvi
Mutta jos sponssaus tapahtuisi henkilökohtaisella tasolla. Eli maksettaisiin tallin vaatima sponssiraha, että pääsee kruisailemaan ja haalareihin mainos. Häkkisen kypärässäkin joskus vilahti suomalainen votka mainos.
MM-ralleissa on paljon kuljettajilla henkilökohtaisia sponsoreita. Formuloissa taidetaan tehdä erilaiset sopimukset sponsori asioissa tallin kanssa.
Onhan Suomessa muitakin yrityksiä kuin vain Nokia... esim. Suunto, jonka markkina-aluetta on muukin kuin Suomi. Luulen, että Suomessa ollaan liian arkoja ottamaan riskejä tällaisissa asioissa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Funktio:
Mutta jos sponssaus tapahtuisi henkilökohtaisella tasolla. Eli maksettaisiin tallin vaatima sponssiraha, että pääsee kruisailemaan ja haalareihin mainos. Häkkisen kypärässäkin joskus vilahti suomalainen votka mainos.
MM-ralleissa on paljon kuljettajilla henkilökohtaisia sponsoreita. Formuloissa taidetaan tehdä erilaiset sopimukset sponsori asioissa tallin kanssa.
Onhan Suomessa muitakin yrityksiä kuin vain Nokia... esim. Suunto, jonka markkina-aluetta on muukin kuin Suomi. Luulen, että Suomessa ollaan liian arkoja ottamaan riskejä tällaisissa asioissa.
Henkilökohtaisella tasolla..., eli siis mitä? En tiedä miten tuo menisi, mutta eiköhän sen kuljettajan haalareiden mainostila, samoin kuin koko kuljettajakin ole kaupallisessa mielessä tallin omaisuutta.

Jos talli on tuon kynnysrahan määritellyt, se myös melko varmasti neuvottelee siitä mitä tuo kuljettajaa sponsoroiva yritys sijoittamillaan rahoilla saa.

Suomessa varmasti ollaan arkoja tällaisissa asioissa. Jos Suunnon markkinointiosasto miettii käyttääkö se 2 miljoonan euron markkinointibudjetin ostamalla mainoksen Kovalaisen haalareista vai suoramarkkinointiin, on helppo uskoa että valinta osuu riskittömämpään vaihtoehtoon.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Iiih. No tuota. Olisko tää henkilökohtainen taso jotain semmonsta niinku kattokaas Salon Mika ja Hartwallin Jaffa tuossa joskus. Eli eipä paljon näkynyt panimon logoja autossa, saati haalarissa, mutta kolmosen kommentaattorina Salo käytti firman t-paitaa ja miehen naama lepatti joka etiketissä. Härmän kartingkarkelotkin, joissa Salo kävi kruisaamassa oli nimetty limukan mukaan.
 

arnold

Kohtalaisen turha tyyppi
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12872
Sijainti
Ladon takaa
Salollahan oli Ameriikoissa aina ED-purnukka kourassa, samoin hänen kypärässään oli ED-mainos.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ja taikaisin otsakkeen viitoittamalle tielle. Ei toi Kovalainen kuulkaa mun arvailujeni porusteella nyt varppina sitä tallipaikkaa saa, kun Bruni nappasi tuon toisen vakanssin. Väittäisin meinaan, että lupaavien kuskien kaupustelu on Minardille sen verran kannattavaa hommaa, että toiseen autoon otetaan joku täysin kädetön paska, joka kantaa talliin reippahasti rahhoo. Paskan rinnalla keskivertokin näyttää huipulta. Johan tuo Stoddart alkoi hekuttelemahan, jotta tässä on seuraava Webber tai Alonso.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Otto Hokkanen:
Väittäisin meinaan, että lupaavien kuskien kaupustelu on Minardille sen verran kannattavaa hommaa, että toiseen autoon otetaan joku täysin kädetön paska, joka kantaa talliin reippahasti rahhoo.
Tällä kertaa tuo "kädetön paska" voisi olla Narain Karthikeyan, ensimmäinen F1-kokemusta omaava intialaiskuljettaja.. Bernie Ecclestonellakaan ei varmasti olisi mitään intialaista vastaan, mikä taas helpottaisi Karthikeyanin mahdollisuuksia löytää tuekseen joku suuri aasialainen yhtiö.. Sitten vaan Stoddartille tarjous, mistä ei voi kieltäytyä..
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Niin, Nokiahan vetäytyi formuloista aikanaan. Syynä olivat markkinointitutkimukset jotka kertoivat että panos tuotto suhde oli liian huono.

Formuloissa ikävä kyllä menestys ruokkii itseään. Mainos jossain häntäpään autossa saa reippaasti vähemmän näkyvyyttä kuin mainos kärkitallien autoissa.[/QB]
Vähän OT:a mutta syynä oli Nokia lähteeni mukaan myöskin se, että Yamahan kone joka Mika Saloa silloin kyyditsi ei ollut kovin kestävä. Lainaus ks. lähteestä "Nokialle ei ollut niinkään väliä sillä miten lähelle kärkeä Salo pääsee vaan sillä miten kauan auto radalla kulkee. Yamaha sen sijaan halusi että auto on nopea ja kärjessä eikä häntäpäässä kurvailemassa." Eli vetäytyminen ainakin osaksi johtui näkemys erosta Yamahan kanssa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mun mielestä Nokian Tyrrel sopimus kariutui moneen eri seikkaan. Yksi olisi ollut Ken Tyrrellin pojan, Bobin kusipäisyys. Nokia ei kuitenkaan ollut eka firma joka lopetti lupaavan sponsorisopimuksen Tyrrelin kanssa yhteen kauteen. Sama juttu kävi kaudella 1991 Braunnin kanssa. Tyrrelillä piti olla tosi kova paketti sillä kaudella, mutta jotenkin kaikki kuivui kasaan vuoden loppussa. Menetettiin Hondan koneet ja Braunnin sponsorointi-sopimus eikä tuloksiakaan oikein tullut aikaan. Liekö olleet hieman hankalia neuvottelukumppaneita siellä Tyrrelillä?

Jos Heikki aikoo saada Minardi-paikan, siitä pitänee maksaa. Suomesta ei taida riittäviä rahoja löytyä, mutta Renaultin suunnalta ehkä paremmin. Ei siis suoraan Rellulta, mutta Flavio varmaan tuntee jonkun tahon joka voisi olla sopivasti palveluksen velkaa...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Minardi tarjosi sopimusta Baumgartnerille
17.12.2003 20:13

Minardi-talli haluaa unkarilaisen Zsolt Baumgartnerin ensi kauden kuljettajakseen formula ykkösiin.

Talli vahvisti keskiviikkona, että se on tarjonnut Baumgartnerille sopimusta.
- Toivomme pääsevämme Baumgartnerin kanssa yhteisymmärrykseen viikon kuluessa, talli tiedotti.

22-vuotias unkarilaiskuljettaja ajoi tänä vuonna kaksi gp-kilpailua Jordanin ratissa tuurattuaan loukkaantunutta Ralph Firmania. Baumgartnerista tuli ensimmäinen unkarilainen F1-kuljettaja, kun hän ajoi elokuussa kotimaansa Hungaroringillä. Hän keskeytti kisan moottoririkon takia, mutta selvisi syyskuussa Monzassa maaliin 11. sijalla.

- Baumgartnerin esitykset Jordan-tallin tuuraajana tekivät minuun ison vaikutuksen, Minardin tallipäälikkö Paul Stoddart kertoi.

Viime viikolla Minardi julkisti ensimmäisen kuljettajasopimuksensa ensi kaudeksi. Tallin autoa ajaa italialainen F1-tulokas Gianmaria Bruni. Viime kauden päätteeksi Minardia ajoivat hollantilainen Jos Verstappen ja tanskalainen Nicolas Kiesa.

(MTV3-STT-Reuters)

---

Ei saanut sitten Heikki Tallipaikkaa Formula ykkösiin... :(

...vielä! :)
 

Hannub

Well-known member
Liittynyt
21.8.2003
Viestit
78
Karpow:
- Baumgartnerin esitykset Jordan-tallin tuuraajana tekivät minuun ison vaikutuksen, Minardin tallipäälikkö Paul Stoddart kertoi.
Takuulla varmasti. Ja sponsoritukiaiset sitäkin suuremmin varmaasti sellaisen hommasivat.
 

mrOKA

Well-known member
Liittynyt
21.8.2001
Viestit
58
Sijainti
Riihimäki | Finland
ei herranjumala, ei millekään minardille, moniko huippukuski sieltä on noussut, kysympä vaan, sinne ne ovat yleensä jääneetkin.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Minardi vaihtamassa kuljettajiaan?
[16.1.2004,13:41:52][Sportti.com][53155]

Minardin unkarilaisajaja Zsolt Baumgartner on vaarassa menettää tallipaikkansa, sillä hänen päärahoittajansa öljy-yhtiö Mol Rt. on uhannut pienentää Minardille maksamaansa sponsoripakettia. Alunperin Mol Rt. halusi Baumgartnerin siirtyvän Jordanille, eikä yhtiö usko Minardin tarjoavan tarpeeksi näkyvyyttä. Mol Rt on valmis maksamaan tallille lisää rahaa menestysbonuksina, mutta Minardilla Baumgartner tuskin täyttää bonuksille asetettuja vaatimuksia.

Rahoituserimielisyyksien myötä Baumgartner ei ole pystynyt suorittamaan sponsorimaksunsa ensimmäistä erää. Myös Minardin toisella ajajalla Gianmaria Brunilla on ollut rahoitusongelmia, joten on mahdollista, että Minardi vaihtaa ajajansa ennen kauden alkua.
Tuossako olis Kovalaisen tsäässit ???
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Jr-:
Minardi vaihtamassa kuljettajiaan?
[16.1.2004,13:41:52][Sportti.com][53155]

Minardin unkarilaisajaja Zsolt Baumgartner on vaarassa menettää tallipaikkansa, sillä hänen päärahoittajansa öljy-yhtiö Mol Rt. on uhannut pienentää Minardille maksamaansa sponsoripakettia. Alunperin Mol Rt. halusi Baumgartnerin siirtyvän Jordanille, eikä yhtiö usko Minardin tarjoavan tarpeeksi näkyvyyttä. Mol Rt on valmis maksamaan tallille lisää rahaa menestysbonuksina, mutta Minardilla Baumgartner tuskin täyttää bonuksille asetettuja vaatimuksia.

Rahoituserimielisyyksien myötä Baumgartner ei ole pystynyt suorittamaan sponsorimaksunsa ensimmäistä erää. Myös Minardin toisella ajajalla Gianmaria Brunilla on ollut rahoitusongelmia, joten on mahdollista, että Minardi vaihtaa ajajansa ennen kauden alkua.
Tuossako olis Kovalaisen tsäässit ???
Minardihan menetti merkittävän näkyvyyttä luoneen keinon, kun nykyään aika-ajot ajetaan auto kerrallaan eikä aikainen yksinään radalle ryntääminen ole käytettävissä.
 
Ylös