Minulta ovat kyllä menneet nuo lupaukset kauden 2003 suhteen täysin ohi. eek!
Testit olivat totaalinen fiasko, rahan puute näkyi selvästi ennen kuin kausi oli edes alkanut. Pisteistä puhuttiin mutta jos joku asiantuntija todellakin meni esittämään 20 pistettä niin ei häntä kyllä voida asiantuntijaksi sanoa. Itse en missään nähnyt yli 7 pisteen suuruista ennustusta. Ennen kauden alkua jokainen testiaikoja tutkinut (määristä puhumattakaan) sitäpaitsi kyllä näki ettei Minardilta ihmeitä voida odottaa.
Coswordin moottorin surkeus oli myös tiedossa. Ei Fordin panostus ole ollut edes omaan talliin niin suurta kuin kilpailijoilla. Ensi vuonna tilanne voi olla vähän parempi uusien moottorisääntöjen takia, jotka pakottavat vähän erilaisiin linjauksiin. Fordin moottorissa ei siis ole yhtään mitään uutta Minardi on käyttänyt Fordia 2002,2001 ja 2000 kausia lukuunottamatta yhteen menoon vuodesta 1993 lukuunottamatta vuotta 1997 jolloin käytössä oli Hardin V8 kone. 1998 ja 1999 Käytössä oli Fordin V10 ja ihmettelen kyllä, millä tavalla kauden 2003 moottori muka oli askel eteenpäin. Asiateckissä oli paljon enemmän ideaa, se sentään perustui varattoman mutta innokkaan pikkutoimittajan ideoihin. Tietysti Minardin puolella oltiin hyvin tyytyväisiä kommenteissa, kun Ford sopimus saatiin. Siinä suhteessa ei tosin ollut mitään vaihtoehtoa, kun muuten Minardi olisi 2003 jäänyt kokonaan ilman moottoria. Minardi olisi mielellään pysynyt myös 2003 Asiateckin asiakkaana, mutta valitettavasti he halusivat itse yrittää F1:siin ja joutuivat konkkaan heti projektin alkumetreillä.
Jokainen tietää, että moottoritoimittajan vaihtuminen aiheuttaa ongelmia tallille. Minardin osalta tuollaiset ongelmat ovat erityisen suuria, kun uusia moottoreita ei saatu käyttöön ennen kuin maksuasiat oltiin ensin saatu kuntoon. 2002 Asiateck ja 2001 Fondmetal olivat tässä suhteessakin paljon helpompia ratkaisuja.
Rengassotkukin vaikutti omalta osaltaan. Minardi ajoi alkukauden Bridgestonen 2002 renkailla, joiden ero ainakin Michelinin 2003 renkaisiin oli jo melkoinen. Ne vähäisetkin testit menivät puolittain pieleen noitten rengassotkujen takia. Edes BAR ei saanut uusia kehitysversioita testeihinsä. Minardi puolestaan ei omannut riittäviä varoja edes testata kunnolla. Kauden loppupuolen testit Arrowsilla kertoivat jo uusista tuulista, eli siitä että tallissa todellakin oli tapahtunut sisäisiä muutoksia ja sen tulevaisuus oltiin poikkeuksellisesti päätetty turvata vähän ylemmältä taholta. Minardi ei olisi voinut pelastaa enää mitään Arrowsin autoihin turvautumalla. Ensi vuoden osalta niistä voi olla hyötyä, jos joulukuun testeissä todellakin saadaan kunnolla vauhtiin uuden auton kehitysprojekti.
Aerodynamiikan osalta tuulitunneleissa ollaan menty muiden tallien osalta myös pahasti pieleen, kun laskelmat eivät olekaan käytännössä pitäneet kutiaan. Minardin osalta riittää aivan hyvin se, että aerodynamiikasta vastaavat saavat omaksuttua vaikutteita 2002 Arrowsista ja oppia myös kauden 2003 auton puuteiden osalta. Jos virheitä ei tehdä 2004 vuosi on parempi, kun asiat muuuttuvat lähinnä vain parempaan suuntaan niin rengas kuin moottoripuolella samoin kuin myös tallin taustajoukoissa, joihin tauon jälkeen Minardin perhe ollaan jälleen saatu mukaan.
<small>[ 01-12-2003, 13:01: Message edited by: AMS82 ]</small>
Testit olivat totaalinen fiasko, rahan puute näkyi selvästi ennen kuin kausi oli edes alkanut. Pisteistä puhuttiin mutta jos joku asiantuntija todellakin meni esittämään 20 pistettä niin ei häntä kyllä voida asiantuntijaksi sanoa. Itse en missään nähnyt yli 7 pisteen suuruista ennustusta. Ennen kauden alkua jokainen testiaikoja tutkinut (määristä puhumattakaan) sitäpaitsi kyllä näki ettei Minardilta ihmeitä voida odottaa.
Coswordin moottorin surkeus oli myös tiedossa. Ei Fordin panostus ole ollut edes omaan talliin niin suurta kuin kilpailijoilla. Ensi vuonna tilanne voi olla vähän parempi uusien moottorisääntöjen takia, jotka pakottavat vähän erilaisiin linjauksiin. Fordin moottorissa ei siis ole yhtään mitään uutta Minardi on käyttänyt Fordia 2002,2001 ja 2000 kausia lukuunottamatta yhteen menoon vuodesta 1993 lukuunottamatta vuotta 1997 jolloin käytössä oli Hardin V8 kone. 1998 ja 1999 Käytössä oli Fordin V10 ja ihmettelen kyllä, millä tavalla kauden 2003 moottori muka oli askel eteenpäin. Asiateckissä oli paljon enemmän ideaa, se sentään perustui varattoman mutta innokkaan pikkutoimittajan ideoihin. Tietysti Minardin puolella oltiin hyvin tyytyväisiä kommenteissa, kun Ford sopimus saatiin. Siinä suhteessa ei tosin ollut mitään vaihtoehtoa, kun muuten Minardi olisi 2003 jäänyt kokonaan ilman moottoria. Minardi olisi mielellään pysynyt myös 2003 Asiateckin asiakkaana, mutta valitettavasti he halusivat itse yrittää F1:siin ja joutuivat konkkaan heti projektin alkumetreillä.
Jokainen tietää, että moottoritoimittajan vaihtuminen aiheuttaa ongelmia tallille. Minardin osalta tuollaiset ongelmat ovat erityisen suuria, kun uusia moottoreita ei saatu käyttöön ennen kuin maksuasiat oltiin ensin saatu kuntoon. 2002 Asiateck ja 2001 Fondmetal olivat tässä suhteessakin paljon helpompia ratkaisuja.
Rengassotkukin vaikutti omalta osaltaan. Minardi ajoi alkukauden Bridgestonen 2002 renkailla, joiden ero ainakin Michelinin 2003 renkaisiin oli jo melkoinen. Ne vähäisetkin testit menivät puolittain pieleen noitten rengassotkujen takia. Edes BAR ei saanut uusia kehitysversioita testeihinsä. Minardi puolestaan ei omannut riittäviä varoja edes testata kunnolla. Kauden loppupuolen testit Arrowsilla kertoivat jo uusista tuulista, eli siitä että tallissa todellakin oli tapahtunut sisäisiä muutoksia ja sen tulevaisuus oltiin poikkeuksellisesti päätetty turvata vähän ylemmältä taholta. Minardi ei olisi voinut pelastaa enää mitään Arrowsin autoihin turvautumalla. Ensi vuoden osalta niistä voi olla hyötyä, jos joulukuun testeissä todellakin saadaan kunnolla vauhtiin uuden auton kehitysprojekti.
Aerodynamiikan osalta tuulitunneleissa ollaan menty muiden tallien osalta myös pahasti pieleen, kun laskelmat eivät olekaan käytännössä pitäneet kutiaan. Minardin osalta riittää aivan hyvin se, että aerodynamiikasta vastaavat saavat omaksuttua vaikutteita 2002 Arrowsista ja oppia myös kauden 2003 auton puuteiden osalta. Jos virheitä ei tehdä 2004 vuosi on parempi, kun asiat muuuttuvat lähinnä vain parempaan suuntaan niin rengas kuin moottoripuolella samoin kuin myös tallin taustajoukoissa, joihin tauon jälkeen Minardin perhe ollaan jälleen saatu mukaan.
<small>[ 01-12-2003, 13:01: Message edited by: AMS82 ]</small>