Suomalaiskuski Minardille?!?

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
No tämä olikin todella tervetullut uutinen. En nimittäin ollut valmis tuohon testimahdollisuuteen uskomaan, ennen kuin aika ja paikka on julkistettu. Sen verran epävarmoja asiat ovat kun kyseessä on Minardi.

Kovalainen ei vielä pari kk:ta sitten ollut ajanut ensimmäistäkään F1 testiä. Ennen vuoden loppua hän näillä näkymin on ajanut testejä jo kahdessa tallissa. Se on varmasti askel eteenpäin, vaikkei rahapuoli Minardi-vuoden suhteen järjestyisikään toivotulla tavalla.
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Hieno juttu. Täytyy Renaultin väellä olla vahva usko Heikkiin, kun tarjoavat hänelle näin loistavia mahdollisuuksia tulla näkyviin F1-piireissä, ilman että hän on vielä saavuttanut urallaan kovin paljoa. Toivottavasti molemmat testit menevät hyvin, jotta Renault näkisi mielekkäänä Heikin Minardi-paikan maksamisen ensi vuonna.

Jotenkin alan olla jo varovaisen toiveikas sen suhteen, että ensi vuonna Ykkösissä nähdään jälleen kaksi suomalaista. :)

<small>[ 29-11-2003, 22:04: Message edited by: Mustaerkki ]</small>
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Karpow:
Jos Heikki on erittäin lahjakas ja hyvä kuski, se kyykyttää kaiken maailman Wilsonit menen tullen heti ekalla kaudella. :) Todelliset lahjakkuudet erottuvat edukseen heti.
Siinäpä se.. Todellinen lahjakkuus erottuu edukseen jo ennen Ykkösiä (niinhän Heikki tekikin F3:ssa), mutta kyykyttikö Kovalainen Montagnya päättyneellä kaudella..? Taisipa olla aivan päinvastoin.. Heikillä voi olla mahdollisuuksia nousta kuninkuusluokkaan ja tehdä myös kelpo tuloksia, mutta suurta mestaria en hänestä usko kehittyvän..

Noh, turhahan tässä vielä on piruja maalailla seinille, annetaan Hessun ensin näyttää kykynsä..
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Hankala sanoa, toiset kovia toisissa luokissa ja toiset toisissa!

Jollekkin pikku formula istuu kuin nyrkki silmään ja toiselle vaaditaan lisää että kulkee!

Ei iso Schumikaan alunperin mikään erikoisen maineikas pienemmissä luokissa ollut! Sit vaan säkällä sai paikan kovassa nousussa olevasta tallista ja sehän oli sit siinä!
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
En kyllä minäkään allekirjoita noita menestyskriteerejä. Kovalainen on nuorempi kuljettaja kuin iso osa menneisyyden mestareista oli esille noustessaan. F1-kuskit ovat nuortuneet, mutta samalla on kyllä tullut selväksi, että jokin raja on tässäkin suhteessa. Lisäksi jäi kyllä epäselväksi mitä tarkoitetaan "suurella mestarilla" tai "suurella lahjakkuudella". Mikäli mittari asetetaan tuonne 4 MM:n niin silloin 99 prosenttia pikkuluokkien mestareistakaan ei saavuta tulosta. Toisaalta M.Schumacher otti takkiin niin Häkkiseltä kuin Saloltakin pikkuformula aikana ja hän on kaikista tuon ajan kuljettajista ainoa joka pääsi neljän mestaruuden yli.

Montagny ei pärjännyt Kovalaiselle silloin, kun ajettiin molemmille uusilla radoilla (tai pärjäsi kyllä, mutta jäi aika usein myös huonommaksi) Sitten kun saadaan Kovalaisen Renault testiajat (ja kierrosmäärät) nähdään mihin kaveri 'oikealla' autolla pystyy. Siinä eivät enää paljon pikkuluokkien suoritukset paina, kun aletaan katsoa miten lujaa kaveri ajaa sillä autolla, jolla lahjakkuus oikeasti mitataan.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kovalaisen Minardi-testi Vallelungan radalla
27.11.2003 14:28

Heikki Kovalainen testaa Minardin F1-tallin autoa Italiassa Vallelungan radalla 10.-11. joulukuuta. Asiasta kertoo Autosport-lehti.

Vallelungassa Minardia testaa ainakin myös F3000-kuljettaja Fabrizio Del Monte. 3,222 kilometriä pitkä Vallelungan rata sijaitsee Rooman pohjoispuolella.

Kovalaisella on mahdollisuudet saada Minardilta kisakuljettajan paikka jo ensi kaudeksi, jos testi menee nappiin. Minardi ei ole virallisesti vahvistanut kumpaakaan ensi kauden kuljettajistaan. Tallin toisena kuljettajana toimii todennäköisesti Gianmaria Bruni, joka teki hyviä kierrosaikoja toimiessaan tallin testikuljettajana päättyneellä kaudella.

Kovalainen testaa myös Renault-tallin formula 1 -autoa. Testi ajetaan 2.-4. joulukuuta Barcelonan radalla.

(MTV3)

---

JIPPII!!! :)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Joo, kyllä se vähän niin on, ettei pikku formuloissa menestyminen tai vähempi menestyminen kerro vielä sitä miten hyvin pärjää F1:sen ratissa.

Damon Hill on hyvä esimerkki. Mies ei tehnyt mitään ihmeellistä pikku formuloissa, mutta Formula 1:ssä tuli 20 paalupaikkaa, 22 voittoa ja maailman mestaruus, eli ei yhtään hassummin. Toki hiton hyvällä kalustolla. Semmosella tosin ovat ajaneet kaikki maailman mestarit viime vuosina...
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Kyllä toi Formula Nissan on aika hyvä sarja näyttää kykynsä vaikka Kovalainen nyt onkin sarjan pyörittäjän tukema kuljettaja ja siinä mielessä etulyönti asemassa muihin kuljettajiin nähden. Autot ovat kuitenkin 1999 Hondan/entisen Tyrrelin väen suunnittelemia F1-autoja ja sarja on täynnä nopeita; F1-kokomusta omaavia kuljettajia, F3000-ässiä ja kovia luita F3-sarjoista. Vähinten menestystä alla taitaa olla Tuka Rochalla joka on kartingin mestari parin vuoden takaa...
Kyllä Heikki F1-sarjaan valmis olisi mutta niin olisi siitä sarjasta moni muukin vielä valmiimpi. Ajaisi nyt seuraavan kauden Nissanissa vielä tai FIA:n F3000-sarjassa niin saataisiin ihan kunnollinen kuva (ja meriitit) alemmista sarjoista. Mutta onhan ymmärrettävää että Renault haluaa luoda mainetta "seuraavana suurena" ja kiskoa kunnon summat sopparin purkamisesta ens kauden jälkeen. Heikin kanssa se onnistuu paremmin kuin Montagnyn.
Ja ei nyt ole ihan poiskaan suljettu että Heikki siirtyisi sitten mahd. Minardi kauden jälkeen Renaultille...mutta eipä mennä asioissa nyt ihan utopistisiin etuaikoihin.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kovalainen itse on epäileväinen ja kieltämättä tämä uutinen selkiinnytti myös minun käsityksiäni.

-------------------------------
Kovalainen ei usko
Minardin tallipaikkaan

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Heikki Kovalainen keskittyy viikonloppuna kauden viimeiseen Formula Nissan -sarjan osakilpailuun Jaraman radalla Madridissa.
Sen jälkeen alkaa F1-testirumba. Ensi viikolla Kovalainen ajaa kaksi päivää Renaultin testejä Barcelonassa ja 11. joulukuuta tulee kokeilu Minardin ratissa Vallelungan radalla Rooman lähistöllä.
Kovalainen ei kuitenkaan näe päiväunia, että ajaisi jo ensi kaudella kilpaa F1-autolla.
- Sellainen käsitys minulla on, että Renault haluaa minun ajavan toisen kauden Nissan-sarjassa ja hankkivan sieltä voittoja liukuhihnalta. Eikä siinä mitään. Minun todella tekee mieli voittaa sillä tasolla ja menestysnälkä on yhä kova, Kovalainen vakuuttaa.
On ilmeistä, että Kovalaisen Nissan-talli vaihtuu. Espanjalainen Gabord Competicion ei ole pystynyt varustamaan kuin toisen auton kunnolla. Kova brittitalli Carlin Motorsport voisi hyvinkin toimia Kovalaisen ensi vuoden ponnahduslautana.
Ensi vuonna Nissan-sarja levittäytyy Aasiaan, kun Kiinan Shanghai ja Dubai järjestävät uudet osakilpailut. Kausi alkaa 28. maaliskuuta ja päättyy 7. marraskuuta.

Nöyryydellä
F1-testeihin
F1-testeihin Kovalainen lähtee lyömään kaiken likoon.
- Se on täysin uusi maailma meikäläiselle. Lähden testeihin kassi täynnä nöyryyttä.
- On selvä, että ensi viikon Barcelonan testi Renaultilla on tärkeämpi. Renaultin auto on monin verroin parempi kuin Minardilla, tallilla on täysin eri lähtökohdat rakentaa auto ja eri lähestyminen koko hommaan.
- Toki Minardinkin ajaminen tuntuu hyvältä, varsinkin, kun meikäläiseltä F1-kilometrit ovat vasta edessä. Varmasti silläkin autolla mennään kovaa ja saan hyvää fiilistä, Kovalainen tuumii.
-------------------
Gian Carlo Minardi
tunnistaa lupaukset

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Minardin omistaja Paul Stoddart sanoo, että peräti 12 kuljettajaa neuvottelee tällä hetkellä hänen kanssaan formula 1 -tallipaikasta ensi kauden MM-sarjaan.
Toistaiseksi ulkopuolinen ehdokas on Heikki Kovalainen, joka pääsee kokeilemaan Minardin PS03 -autoa 11. joulukuuta Vallelungan radalla Rooman kainalossa.
Minardin ainoa testi ennen joulua järjestetään 10-12. joulukuuta. Kovalaisen lisäksi ajamaan on kutsuttu toinenkin Renaultin suojatti, argentiinalainen Jose Maria Lopez sekä italialaiset Gianmaria Bruni ja Fabrizio Del Monte.
22-vuotias Bruni on käytännössä varmistanut kilpasopimuksen Minardin kanssa, mutta toinen kisakuski ja testaaja ovat vielä hakusessa.

Palvelus
Briatorelle
Totuuden nimessä Kovalainen ja Lopez eivät lukeudu vahvimpiin ehdokkaisiin. Testi Minardilla on kummallekin on lähinnä Stoddartin tarjoama palvelus Renaultin tallipäällikkö Flavio Briatorelle.
Renault haluaa kartuttaa varsinkin Kovalaisen kokemusta ja ajattaa 22-vuotiasta suomalaisten ensin kaksi päivää Renaultin R23-autolla Barcelonassa ja sitten vertailuksi erilaisella Minardilla Vallelungassa.
- Jos testit menevät hyvin, Kovalainen ja Lopez voivat hyvinkin nousta potentiaalisiksi ehdokkaiksi talliimme, arvioi Gian Carlo Minardi.
Kokenut italialainen tunnetaan erityisen hyvänä uusien kykyjen keksijänä. Hän ei tunne Kovalaista ja Lopezia, mutta sanoo sen olevan parempi lähtötilanne ennen testiä, jotta hän pystyy muokkaamaan mielipiteensä pelkän ajoesityksen perusteella.

Kovalainen
jo pikku nero
Gian Carlo Minardi on tottunut työskentelemään Renaultin nuorista kuljettajista vastaavan Bruno Michelin kanssa. Kaikki Minardilla ajaneet ns. Briatoren suojatit ovat tulleet juuri Michelinin junailemina italialaistalliin.
Nytkin Kovalainen tunnustaa, että Michel on hänen pomonsa ja Briatoreen hänellä ei ole suoria kytköksiä.
Minardin mukaan Kovalaisella on jo hyvä maine ja häntä on kehuttu pikku neroksi kuskilupausten joukossa.

-----------------------
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
No tuota, mukava nähdä välillä nöyrääkin käyttäytymistä kilpakuljettajilta. Hyvä pitää jalat maassa ja tehdä vain työ niin hyvin kuin osaa, sillä tavalla pitäisi tulostakin syntyä.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Dominic:
No tuota, mukava nähdä välillä nöyrääkin käyttäytymistä kilpakuljettajilta. Hyvä pitää jalat maassa ja tehdä vain työ niin hyvin kuin osaa, sillä tavalla pitäisi tulostakin syntyä.
Epäilemättä näin.

Valitettavasti Minardista puhuttaessa en jaksa uskoa, että sillä mitä herra Minardi tekee on suurtakaan merkitystä enää nyt, kun Brunin paikka on melkein varma. Minardi on vuosia tuonut sarjaan uusia lahjakkaita kuljettajia, mutta ei kyllä kertaakaan kahta kuljettajaa kerralla. Jos Bruni edustaa lahjoja painaa toisen kuljettajan valinnassa enemmän silkka kahiseva. (kahisevaa kyllä varmasti löytyy Bruniltakin ei hän muuten olisi päässyt Minardia testaamaan kauden aikana)

Toisaalta Minardi-testissä on jopa 4 kertaa enemmän jännitettävää, kun Kovalainen kohtaa Lopesin, kaksi muuta minulle vierasta kuskia ja lisäksi vielä Brunin, joka kaikella todennäköisyydellä on taidoiltaan hyvä mittari, kun hänen taitonsa mitataan perusteellisesti ensi vuonna Minardin kuljettajana. Kovalaiselle olisi lisäksi ehdottomasti tärkeää pitää kiinni asemastaan Renaultin juniorien kakkosena. Lopes pitää siis lyödä, muuten on vaarana ettei Kovalaisella toisen Formula Renault kauden jälkeen ole ovia auki eteenpäin. Montagny on jo sinällään paha este F1:siin pääsyn suhteen.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Heikillä on muuten hyvät mahdollisuudet nousta Nissan-sarjassa kakkoseksi. Päätöskisassa Jaramassa Kovalainen starttaa ensimmäiseen lähtöön neljännestä ruudusta ja toiseen paalulta.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
No Kovalainen sitten varmisti kakkospaikkansa Dallara-Nissanissa kakkos ja vitos sijoillaan Jaramassa. Ketään ei kuitenkaan kiinnosta, koska se ei kuulu Formila 1 osastolle, joten ei siitä sen enempää.
Viedäämpä keskustelua siis uuteen suuntaan. Nyt kun voisi olla jopa mahdollista (vaikkakin epätodennäköistä) että European Minardilla kaasuttelisi suomen kansalaisuuden omaava ratin pyörittelijä, niin millaisella paketilla Minardi itsessään aikoo tulevaan kauteen osallistua?
Sponsorit ovat vähissä. Trust ei varmasti jatka kuten ei kukaan muukaan Verstappeniin liitettävä nimi. Superfund (mikälieedeson?) Tuskin mikäli Wilson ei ei palaa takaisin.
European Air kyllä jatkaa. Mutta siinäpä ne isoimmat jo olivat. Pikku sponsseja australiasta ja italiasta? Joitain ihme kytköksiä lentsikka-yhtiön kautta aasiaan-venäjälle tiesminne? Heikolta näyttää.
Renkaat: Jatkavatko Michelineillä? -Tämän kauden alussa käyttävit F3000-sarjaan suunniteltuja Avoneita. Pirustako otat selvää, varsinkin kun BARrikin hylkäsi Misukat. Ilmeisesti on kuitenkin niin että rengasvalmistajien on pakko rengastaa kaikki talli eli Stoddart varmaan odottelee kauden alkuun ja kirjoittaa vasta sitten nimen paperiin. En yllättyisi jos testit tehtäisiin Michelineillä ja kisassa ajettaisiinkin sitten Bridgestonella...
Moottori? -Onko muuta mahdollisuutta kuin Fordin pajalta sellainen jolla pysyisi edes viimekauden malliin muiden mukana? Ei kai...

Auto onkin sitten mielenkiintoinen? Ajaakone ihan perus A23-autolla?
Onko se joku modifoitu A23/PS04 ja onko se oikeasti modifoifoitu vai "modifoitu"
Ja millä tavalla? -Osia molemmista?
Vai tuleeko ihan ihka uus auto?
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
CaPtEeNi:
No Kovalainen sitten varmisti kakkospaikkansa Dallara-Nissanissa kakkos ja vitos sijoillaan Jaramassa. Ketään ei kuitenkaan kiinnosta, koska se ei kuulu Formila 1 osastolle, joten ei siitä sen enempää.
Kiinnostaa..

CaPtEeNi:
Renkaat: Jatkavatko Michelineillä?
Minardi käytti 2003 Bridgestoneja..

Ja tämä (kansalaiskeräys) on kyllä aika hyvä idea, eikö..?
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
JJ7:
CaPtEeNi:
No Kovalainen sitten varmisti kakkospaikkansa Dallara-Nissanissa kakkos ja vitos sijoillaan Jaramassa. Ketään ei kuitenkaan kiinnosta, koska se ei kuulu Formila 1 osastolle, joten ei siitä sen enempää.
Kiinnostaa..
Niin no, kyllä varmaan. En oo vaan tällä foorumilla huomannu keskustelua aiheesta kovinkaan paljon jos ei Heikki Kovalaista ja Franck Montagnya oteta huomioon. Muutenkin aika verkkaista tuo keskustelu tuolla "Muu moottoriurilu" palstalla. No tämä Formula 1 puoli onkin täysin väärä puoli siitä aiheesta keskustelemaan vaikka syytä olisi! Tai itseasiassahan kyllähän Montagny ja Kovalainen ainoina siinä sarjassa ajelevista miehistä tänne varsinaisesti kuuluvat kun Gene ei enää aja Bernoldinkin F1-hommat on ainakin "telakalla"
CaPtEeNi:
Renkaat: Jatkavatko Michelineillä?
Minardi käytti 2003 Bridgestoneja..

Ja tämä (kansalaiskeräys) on kyllä aika hyvä idea, eikö..?
Perskules, niinhä se oliki...meni väärinpäi.
Olisi Minardi pitäytynyt Michelineissä niin olis ollut Jordanin viime kaudella kovilla!

Tuo kansalliskeräys juttu meni ihan ohi...mutta yx juttu viel:
Vielä niistä kuskeista. Kovalaisen mahdollisuudet saattavat olla tarkemmin ajatellen aika hyvät. Sillä ne kuljettajat jolla isoja sponsoreita on takanaan tuskin haluavat nimeään näkymään edes Minardiin ottaen huomioon tallin historian kovimman pohjanoteerauksen menneellä kaudella...?

<small>[ 30-11-2003, 20:20: Message edited by: CaPtEeNi ]</small>
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kovalaisen mahdollisuuksia olisi paljon helpompi arvioida jos selviäisi keitä hänellä oikein on vastassaan. Tällä hetkellä siitä ei ole kunnollista käsitystä. Jos sponsorit tuijottaisivat edellisten vuosien tuloksia, niin ei varmaan niitä Minardille olisi löytynyt enää vähään aikaan. Tosiasiassa taidetaan kuitenkin katsoa enemmän niitä tärkeämpi tuloksia, eli sitä miten vuosi minardilla on jo useammallekin kuljettajalle avannut tien parempiin talleihin. Yksittäistä kuljettaja tukeva sponsori tuskin välittää juuri juuri tallin imagosta, jos se on parasta mitä suojatille on sillä hetkellä tarjolla.

En kuitenkaan oikein usko, että Minardin osalta mitään selviää noitten sponsorien jne. suhteen ennen kuin sitten kauden alettua. Ainakaan tällä hetkellä ei liiku huhuja ongelmista, joten sitä voinee pitää hyvänä merkkinä. Kiinnostavaa on kyllä nähdä millaisella värityksellä noihin testeihin sitten mennään ja onko Arrowsin malli mahdollisesti edelleen mukana, mitä tosin pidän epätodennäköisenä. Luultavasti nähdään edellisvuosien kaltaisia testejä, joissa useampikin tuntematton kuski kiertää rataa 10-20 kierrosta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Minardin omilla sivuilla ladataan kyllä aikatavalla enemmän sisältöä noihin testeihin:

EUROPEAN MINARDI TO TEST AT VALLELUNGA

FAENZA, ITALY, November 28, 2003


European Minardi Cosworth today confirms that it will stage a three-day test at Vallelunga, on December 10, 11 and 12. The team will take two PS03 chassis to the Italian circuit, situated near Rome, with the dual aims of conducting driver evaluations and carrying out a detailed technical programme.

Among those scheduled to test for the Faenza squad are Argentina’s José Maria Lopez, Heikki Kovalainen, from Finland, and Italy’s Fabrizio Del Monte, although there is a possibility the trio may be joined by one or two other drivers.

In addition, one of European Minardi’s regular 2003 drivers will shoulder a technical workload that includes tyre testing for Bridgestone, engine development work for Cosworth Racing, and the evaluation of possible new chassis components for the 2004 European Minardi.

“This looks set to be our busiest test of the year,” comments European Minardi Team Principal, Paul Stoddart. “It makes the best use of resources, however, to run what amounts to two separate, but parallel, programmes at Vallelunga, one focused on evaluating a number of young drivers whom we have been watching closely in recent months, and the other, on testing and assessing various components for the 2004 Minardi.

“The driver evaluation part of the exercise is simply a further example of the team’s ongoing, and highly successful policy of seeking out the best young talents on the motor racing scene and introducing them to Formula One in a controlled and responsible way. It is obviously an approach that has paid off handsomely, as we saw at Monza this year, when eight of the 20 competitors on the starting grid for the Italian Grand Prix were either former or current Minardi drivers.

“As for the technical programme scheduled for Vallelunga, this is aimed at developing some of the key performance aspects of the 2004 European Minardi Cosworth. Work is progressing well on the new car, and this test should provide the team’s engineers and designers with some valuable data that will assist them in developing a definitive specification for the PS04.”

------------------------------
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
AMS82:
Kovalaisen mahdollisuuksia olisi paljon helpompi arvioida jos selviäisi keitä hänellä oikein on vastassaan. Tällä hetkellä siitä ei ole kunnollista käsitystä. Jos sponsorit tuijottaisivat edellisten vuosien tuloksia, niin ei varmaan niitä Minardille olisi löytynyt enää vähään aikaan. Tosiasiassa taidetaan kuitenkin katsoa enemmän niitä tärkeämpi tuloksia, eli sitä miten vuosi minardilla on jo useammallekin kuljettajalle avannut tien parempiin talleihin. Yksittäistä kuljettaja tukeva sponsori tuskin välittää juuri juuri tallin imagosta, jos se on parasta mitä suojatille on sillä hetkellä tarjolla.

En kuitenkaan oikein usko, että Minardin osalta mitään selviää noitten sponsorien jne. suhteen ennen kuin sitten kauden alettua. Ainakaan tällä hetkellä ei liiku huhuja ongelmista, joten sitä voinee pitää hyvänä merkkinä. Kiinnostavaa on kyllä nähdä millaisella värityksellä noihin testeihin sitten mennään ja onko Arrowsin malli mahdollisesti edelleen mukana, mitä tosin pidän epätodennäköisenä. Luultavasti nähdään edellisvuosien kaltaisia testejä, joissa useampikin tuntematton kuski kiertää rataa 10-20 kierrosta.
Eihän niitä sponsseja Minardille ole tuloksien, edes edellisvuosien, takia Minardille tullut koskaan. (tai heittäkää esimerkki kehiin!) Tarkoitan että yleensä kun Rumi ja Minardi oli ohjaksissa ja 2001 myös myönnettiin reilusti että ei kärkeä lähdetä tavoittelemaan. Tänä kautena oli kuitenkin syytä olettaa että menestystä tulee. Stoddart sai paketin näyttämään uskottavalta ja hyvältä täksi kaudeksi. Rahaa ja hyvät kuljettajat. "virallinen arvio" oli 10-20 pistettä. Siitä ja Cosworthin moottorista voisi vetää johtopäätöksen että 5 pistettä olisi realistista. Kuitenkin kun mietitään mitä noiden lupauksien kate oli... Kävi kuitenkin ihan toisinpäin eikä Minardi ole sitten debyyttinsä vuoden 1985 jälkeen näin kilpailukyvytön verrattaen muihin. Se syö aika paljon tulevien sponsoreiden silmissä.
Ei tuulitunneli-testiä. MUST nykypäivänä tai auto ei yksinkertaisesti ole kilpailukykyinen. Ei testausta, se vähä tapahtui niillä kuljettajilla jotka toivat kertasumman etukäteen. Se esim.venäläinen mikälie. Stoddart ei osannut arvioida kuinka kovaa kilpailu renkaiden kohdalla on ja kuinka merkityksellistä. Vaihtoi turhaan huonompaan vähän ennen kauden alkua vaikka käsittääkseni FIA:n F1-sarjaan mukaan sitoutuneiden renkaan toimittajien pitää rengastaa kaikki tallit? -Onko se sitten niin että vuosittain vuorotellaan. Ens vuonna sitten Michelinit?
Sitten vielä tuo Arrowssin jäämistön osto eli A23 -Hyvä juttu sinänsä että A23 saatiin mutta miksi (!)? Sitä ei otettu heti käyttöön?? Ainoa hyväksyttävä syy tähän on sääntöjenvastaisuus. Siis A23/PS04 siirtyy "pienten muutosten" eri autoksi.
Mutta olihan Minardilla huonoa tuuriakin. Miettikääpä Brasilian kisaa! Verstappen olisi voinut voittaa siellä! Pisteet olisivat olleet mahdollisia parissa muussakin kisassa mutta huonoa tuuria.
Mutta sanon vain että lupaamalla kuuta taivaalta ja ollaan jatkuvasti joukon jatkona noin selvästi menetetään ne viimeisetkin sponssit. Trust ei varmasti jatka. Tollanen toiminta ei pitemmänpäälle kannata kuten Arrowssin tilanteessa nähtiin jolloin Tomppa heitti kuskit sponsseineen ulos "tostvaa".
Joten mä en näkis nyt 2004 kauteen valmistauduttaessa Minardin tilannetta 2002 ja 2003 kausien alkuun nähden. Sponsori-puoli on hämäränpeitossa (paitti European Avalon), varsinkin sen Not payed/Boycott -jutun jälkeen.
Sen sijaan Stoddart taitaa kääntää katseensa taas Renaultin ja Briatoren puoleen ja ottaa kuljettajan kehittymään, tässä tapauksessa vissiin siis Heikki Kovalaisen.
Mutta kaikki kuskithan tonne on mahollista päästä kun pätäkkää löytyy.
Kysymys kuuluukin kuka haluaa?
Verstappen on ilmoittanut ettei jatka.
Wilson saattaisi jopa mennä mielummin testaajaksi jonnekkin muualle. Ehkä.
Matteo Bobbi haluaa, kai sillä jotain taustaakin on, eikä ihan kädetön tuloksien perusteella ole.
Se jolla on rahoitusta sinne tulee.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tota, muistaakseni Minardi kylläkin testasi Verstappenin voimin kauden aikana, mm. niitä Arrowsin vanhoja kamoja... ja sitten ennen kautta ajettiin auto sisään "normaaliin" tapaan... taisivat ajaa osan testeistä jopa F3000 kumeilla kun eivät brisukoilta kunnollisia saaneet...
(ja muistaakseni Minardi kuului siihen testikielto sopimukseenkin, eihän ne montaa päivää kauden aikana edes saaneet testata)

myöskään en usko väitteeseen "ei tuulitunneli testiä", ei mikään talli tänä päivänä täysin ilman tunnelia kehitä autoa, joten luulisi Minardinkin kyllä testanneen auton pienoismallia tms jonkun muun tunnelissa (esmes vuokraa joltakulta?!) näinhän mm. Williams menetteli 90-luvulla kun niiden omaa tunneli siirrettiinmuuton aikana joskus 96 vuoden tienoilla...

Itse kaipasin minardille silloin Brunnerin aikaan kunnon tukiporukkaa, olis ehkä noussut teami jonkun verran jos gustav olisi saanut kunnolla rahnaa...
93 muistuu elävästi mieleen Minardin osalta, Fordin asiakas koneella varustettu auto ei silloin ollut kai ollenkaan huono...

<small>[ 01-12-2003, 01:21: Message edited by: FO110K ]</small>
 
Ylös