Suomalaisnuorten paheet

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Verkkohesari 4.6.2004
WHO: Suomalaisnuoret tupakoivat muita enemmän

Suomalaisnuoret tupakoivat enemmän kuin monen muun maan nuoret. Maailman terveysjärjestön WHO:n selvityksessä pojista 22 prosenttia ja tytöistä 23 prosenttia kertoi polttavansa päivittäin.
Päivittäin tupakoivia 15-vuotiaita oli Suomessa neljänneksi eniten niistä 31 maasta, joita tutkimuksessa käsiteltiin.

Tupakoinnin lisäksi suomalaisnuorten terveyttä syö hieman keskimääräistä yleisempi ylipainoisuus. Pojista liikakiloja kantoi 17 prosenttia ja tytöistä 9 prosenttia.
Suomalaisnuoret kuitenkin kokivat oman terveytensä keskimääräistä hieman paremmaksi.

Tutkimuksessa kysyttiin myös kondomin käytöstä, jossa suomalaisnuoret olivat kansainvälisiä ikätovereitaan laiskempia. Suomalaisista tytöistä 59 prosenttia ja pojista 73 prosenttia kertoi käyttäneensä kondomia viimeisimmässä yhdynnässä. Esimerkiksi Kreikassa ja Espanjassa lähes 90 prosenttia 15-vuotiaista sanoi käyttäneensä kondomia.

WHO:n tutkimuksen aineisto kerättiin vuonna 2002, siihen vastasi noin 162 000 koululaista. Suomesta tutkimukseen osallistui noin 5 400 nuorta.
Ja sitten kommentit. On mennyt melkoiseksi tuo suomalaisten nuorten tupakanpoltto. Tytöistä suurempi osa polttaa kuin pojista. Ero ei tosin ole suuri, ja luulen että tytöt ovat ehkä tällä hetkellä kovempia kehumaan polttamisellaan. Mutta ollaanpas ainakin jossakin tilastossa Euroopan kärkeä. :doubtful:

Sitten tuo kondomiasia. Onkohan tuossa jutussa ollenkaan kerrottu sitä että kuinka suuri osa eri maan nuorista on harrastanut seksiä. Minkä ikäisenä eri maissa on esim 50% ikäluokasta harrastanut seksiä. Tai kuinka nuorena eri maissa sänkypuuhastelut aloitetaan? Mutta järjettömäksi tuo touhu menee kun yläasteikäisten pitää jo sänkyyn päästä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam.S.Walken sanoi:
Verkkohesari 4.6.2004


Ja sitten kommentit. On mennyt melkoiseksi tuo suomalaisten nuorten tupakanpoltto. Tytöistä suurempi osa polttaa kuin pojista. Ero ei tosin ole suuri, ja luulen että tytöt ovat ehkä tällä hetkellä kovempia kehumaan polttamisellaan. Mutta ollaanpas ainakin jossakin tilastossa Euroopan kärkeä. :doubtful:

Sitten tuo kondomiasia. Onkohan tuossa jutussa ollenkaan kerrottu sitä että kuinka suuri osa eri maan nuorista on harrastanut seksiä. Minkä ikäisenä eri maissa on esim 50% ikäluokasta harrastanut seksiä. Tai kuinka nuorena eri maissa sänkypuuhastelut aloitetaan? Mutta järjettömäksi tuo touhu menee kun yläasteikäisten pitää jo sänkyyn päästä.
En nyt muista oliko tilasto itävallasta vaiko saksasta, mutta sen mukaan joka kolmas 12-vuotiasta veti kessua, joten aloittelijoita ovat vielä Suomessa :rolleyes:

Tosta kondomin käytöstä.... minä en todellista syytä tähän tiedä, mutta syy siihen, että Kreikassa ja Espanjassa melkein 90 prosenttia käyttäneensä viimeisimmässä yhdynnässään kondomia vois johtua ihan puhtaasti siitä, että kumpikin ovat kuitenkin suhtkoht uskonnollisia maita esim. Suomeen verrattuna ja ehkä siellä ei pikkupimut ihan samallatavalla käy hakemassa lekurista pillerireseptiä kuin Suomessa. Jollaintavalla se ehkäisy on kuitenkin hoidettava, joten ainoaksi keinoksi jää kondomi. Lisäksi totean, että tosta on vaikee suoraan vedellä minkäänmoisia johtopäätöksiä, sillä jos kyseessä on vakituinen seurustelusuhde ja tyttö syö pilleireitä, ei se kondomin käyttö mun mielestä ole missään määrin välttämätön asia. Hiukan tosta jää nyt se maku, että unohdetaan kokonaan se tosiasia, että ei ne teinitkään sentään ihan pelkkiä irtosuhteita harrasta :rolleyes:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Sam.S.Walken sanoi:
Mutta järjettömäksi tuo touhu menee kun yläasteikäisten pitää jo sänkyyn päästä.
No ei tuossa asiassa ole mitään muutosta. Korkeintaan niinpäin, että 70-80-luvuilla menivät useammat sänkyyn tosi nuorena. Nykyisin kai netti tekee sen, että ei ihan niin suuri osa 15-vuotiasta kundeista juokse p*llun perässä kuin aiemmin.
Webistä kun on paljon helpompi hommata virtuaalista tyydytystä kuin koittaa onneaan ihan oikean kumppanin kanssa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Taisi ennen olla yleinen tapa, että mentiin naimisiin ja peipuuhiin tosi nuorena. Taitaa nuo temput tapahtua nykypäivänä reilusti vanhempana kuin esim. 20 vuotta sitten?

Huono esimerkki, mutta muistelisin Marian olleen Jeesuksen syntyessä 15 vuotta vanha :eek!: ja se oli normaali ikä synnyttää tuon ikäisenä.

Myös varmasti keski-iän kasvu on vaikuttanut tähän, ei tartte naiskennella niin nuorena kun tietää ettei kuole kolmekymppisenä.

Uskoisin myös, että suomessa tuo nuorten ikäluokkien petipuuhat on harvinaisempaa kuin muualla. Ehkäpä jossain Italiassa aloitetaan touhut aikaisemmin kuin koto-suomessa, joka on täynnä jöröjukkia, jotka eivät uskalla lähestyä vastakkaista sukupuolta ilman kossupullollista pohjalla.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Sam.S.Walken sanoi:
On mennyt melkoiseksi tuo suomalaisten nuorten tupakanpoltto.
Jotenkin mulla on ollut sellainen käsitys, että Suomessa nuorten tupakanpoltto on vähentynyt viime vuosina, mutta saatan toki olla väärässäkin.
Muistan 90-luvun loppupuolella, kun koulussa kerrottiin, että tilastojen mukaan kohta tytöt polttavat poikia enemmän ja niin siinä on sitten näköjään käynytkin.

Ja mitä nuorten kondomin käyttöprosentteihin tulee, niin toivottavasti noissa luvuissa on huomioitu vain ne, jotka ylipäätänsä ovat harrastaneet yhdyntää. Melko varmasti onkin, eihän tuossa vertailussa muuten mitään järkeä olisikaan. :doubtful:

Tuli vaan mieleen, kun tuossa keväällä täyttelin opiskelijoiden terveystutkimuslomaketta ja eräässä kohdassa kysyttiin, mitä ehkäisytapoja käyttää. Kai se jää sitten tulostenlukijan vastuulle tulkita, vetääkö meikäpoika paljaalla vai käteen. :D
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ihan siedettävissä luvuissa ovat. Tosin harvemmin 12-15-vuotiaat ovat himopolttajia. Tuossa vaiheessa on vielä "coolia" vetää sätkä päivässä koulukavereiden nähden. Jäähän se sitten yleensä tavaksi mutta useat myös lopettavat. Yllättävän moni nuori veti omassa yläasteessa hieman röökiä mutta parin vuoden päästä suuri osa noista oli päättänyt laittaa asialle stopin.

Jos tekisivät saman tiedustelun (en sitten tiedä, että onko tuo tehty vain 15-vuotiailta) 18-19-vuotiailta, armeija-iässä olevilta, nuorilta niin saisivat mukavasti päiviteltävää - lukujen räjähtäessä käsiin.

Kondomin käyttö on tosin aika alhainen. Tiedä sitten, että kuinka monta pilleri-purkkia tytöt vetävät päivässä masuun. :rolleyes:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ennen vanhaan tosiaan tehtiin eka lapset noin 15 vuotiaana! Tuo NEITSYT-Marian synnytysikä oli aika mielenkiintoinen juttu?
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Noihin nuorille tehtyihin kyselyihin kannattaa aina suhtautua hieman epäillen. Muistan kun joskus 5 vuotta sitten niitä itse täyttelin (nimettömänä tietenkin), pistin niihin kyllä sellasta roskaa että alta pois. Enkä ollut ainoa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Ferrari 4ever sanoi:


Jos tekisivät saman tiedustelun (en sitten tiedä, että onko tuo tehty vain 15-vuotiailta) 18-19-vuotiailta, armeija-iässä olevilta, nuorilta niin saisivat mukavasti päiviteltävää - lukujen räjähtäessä käsiin.

Tuo on kyllä täysin totta. Armeijassa viimeistään huomasi, kuinka helvetin paljon parikymppiset polttaa. Varsinkin itse kun en ole koskaan polttanut, tuntui oudolta seurata sitä kun jokaikisessä välissä piti olla rööki huulessa, jopa urheilusuorituksen aikana. :eek!:


originally posted by Giffen:
...pistin niihin kyllä sellasta roskaa että alta pois.
Taitaa olla ainoa asia sun jutuistas, jota en epäile yhtään. Ilmeisesti tulee ihan luonnostaan?
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Hmm... Jos katson omaa luokkaani, ja mietin ton tutkimuksen paikkaansapitävyyttä, sanoisin, että kyllä toi tupakointi ainakin hyvin voi olla oikea lukema.

Noista kortsuista en sitten tiedä, enpä ole niin perehtynyt muihin kuin omiin asioihini sillä saralla. Sen osaan sanoa, että ainakin kaksi luokkamme tytöistä on sukupuolitautitestissä ollut...

Niin ja minä siis päätin nyt 8. luokan.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Juhis sanoi:
Taitaa olla ainoa asia sun jutuistas, jota en epäile yhtään. Ilmeisesti tulee ihan luonnostaan?
Eehe ehehehee-heheeeheee...

Voisin veikata että 20% valehtelee noihin. Molempiin suuntiin. virhemarginaalit on varmaan siinä 10% luokkaa. Varsinkin vahvojen päihteiden käyttö-tilastoja, jotka on tehty suorilla nimettömillä kyselyillä, kannattaa katsoa todella kriittisesti.

Pistäkääs moderaattorit mulle banni provosoinnista:thumbdown
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Tuosta kondomin käytöstä en osaa sanoa mitään, mutta nuo lukemat tupakanpoltosta saattavat jopa aavistuksen verran alakanttiin, ainakin mitä omia kavereitani ajattelen. Olen siis 17 ja ehkä vähän alle puolet kavereistani polttaa, suunnilleen saman verran luulisin muidenkin suunnilleen ikäisteni täällä päin polttavan. Aika moni tosin on ainakin yrittämässä lopettamista.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Minusta tupakanpoltto on jopa vähentynyt viime aikoina. Toisaalta se saattaa johtua myös siitä, että on itse varttunut pari vuotta vanhemmaksi .. ja kun ei ole hirveästi tuttuja tuolta yläasteelta. Kuitenkin kun rupesin miettimään noita tilastoja, niin esimerkiksi kukaan niistä kymmenestä (pojasta), joiden kanssa olen eniten tekemisissä ei polta. Valtaosa heistä on 17-18-vuotiaita. Mitä tyttöihin tulee, niin voisin sanoa sen, että karkeasti arvioituna varmaankin lähes 50% polttaa.
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
kristian.s sanoi:
Minusta tupakanpoltto on jopa vähentynyt viime aikoina. Toisaalta se saattaa johtua myös siitä, että on itse varttunut pari vuotta vanhemmaksi .. ja kun ei ole hirveästi tuttuja tuolta yläasteelta. Kuitenkin kun rupesin miettimään noita tilastoja, niin esimerkiksi kukaan niistä kymmenestä (pojasta), joiden kanssa olen eniten tekemisissä ei polta. Valtaosa heistä on 17-18-vuotiaita. Mitä tyttöihin tulee, niin voisin sanoa sen, että karkeasti arvioituna varmaankin lähes 50% polttaa.
Olisiko jotain tekemistä sillä, että oletko lukiossa vai ammattikoulussa?
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Jeps, lukiossahan minä. Se on juuri tuon takia paha mennä vertailemaan - joku on sitä mieltä, että nykyään poltetaan enemmän, jonkun mielestä polttaminen on vähentynyt jne .. Riippuu niin paljon siitä, missä piireissä liikkuu, ketään kuitenkaan väheksymättä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ylä-asteella jotain 10% porukasta poltti, heistä harva yli 3tupakkaa päivässä. Nyt kaveripiirin miespuoliset armeijassa (moni oppinut polttamisen "jalon" taidon) ja naispuoliset ovat taidelukiolaisia (kyllä ne muutakin kuin hamppua polttaa).

Vedin aivan omat arvonnat niissä terveyskyselyissä. Sen mukaan olen neitsyt, joka on harrastanut seksiä ilman ehkäisyä yhdenillan tuttujen kanssa.:p
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Noista tupakan poltto prosenteista sen verran, että voisin melkein väittää, että ne luvut ovat todellisuudessa suurempia. Sekä lukiossa olessani, että armeijassa vähintään 70% poltti. Testit eivät todellakaan ole mikään luotettava lähde vai olenko sittenkin vain sattumalta ajautunut tupakoiviin piireihin vai mitä? .
 
Ylös