Suomeen F1/MotoGP-rata?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
Toki näitä olisi vaikeaa markkinoida suuremmalle yleisölle. F1:n ja rallin lisäksi moottoriurheilusta kiinnostunut Matti Meikäläinen tietää DTM:n ja nykyään MotoGP:n, mutta ei juuri muita sarjoja. Toisaalta, kun se olisi Jyväskylän MM-rallin jälkeen heti toiseksi kansainvälisin moottoriurheilutapahtuma, niin ehkä se jo riittäisikin.
Sarjan kunnollinen televisiointi tekisi sarjaa tutuksi, jos vain tahtoa ja yhteistyöhalukkuutta löytyy. Heikommallakin suomalaismenestyksellä on sarjoja näytetty.Vilander on varmaan vähiten tiedetty kansainvälinen autourheilumestarimme.
PekPoy sanoi:
Itse rohkenisin epäillä ihmisten intoa tulla Suomeen katsomaan Ykkösiä. Suomesta yksinään ei löydy riittävää määrää ihmisiä täyttämään katsomoita, joiden täytyisi olla aika mittavan kokoiset jotta koko hommassa olisi taloudellisesti mitään järkeä.
Kyllä Suomen GP houkuttelisi kummasti väkeä Venäjältä (lähinnä Pietarista), Virosta ja Ruotsista. Enkä aliarvioisi suomalaisten F1-innostuksen määrää. Paljonkohan täältä vuosittain matkustaa muualle kisoja katsomaan? MAXin tilaajiakin on jo yhden GP-viikonlopullisen verran. Paljonko Neste Rally vetää väkeä?

Perusedellytys toki on, että mukana on menestyvä suomalainen. Joka tapauksessa F1-kisa ei taitaisi olla realismia, vaikka täältä päästä saataisiin kaikki edellytykset kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Minnes rata rakennettaisiin? Minnekkään landelle sitä ei voida laittaa, koska venäläisilta kisaturisteilta menisi liian kauan matkattassa sinne.

Jonnekkin Helsinkin lähistölle se pitäisi pistää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
PekPoy sanoi:
tse rohkenisin epäillä ihmisten intoa tulla Suomeen katsomaan Ykkösiä. Suomesta yksinään ei löydy riittävää määrää ihmisiä täyttämään katsomoita, joiden täytyisi olla aika mittavan kokoiset jotta koko hommassa olisi taloudellisesti mitään järkeä.
Helsinki Thunder veti aikanaan yli 100 000 katsojaa, mikä olisi jo täysin vertailukelpoinen luku esim. Barcelonan kanssa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mites tämä hintahaarukka tänne rakennettavalle radalle verrattuna jonnekin kaukoitään rakennetulle radalle?

Siitä kun sitten ryhdytään katteita hankeelle keräämään, niin mahtaakohan koskaan onnistua suomeen ykkösten tuonti?

Muutenkin tuo Bernien meininki on sitä, että kaikki pois euroopasta vaikka ei edes katsojia riitä itse kisapaikalle jossain Malesiassa.

Sinänsä ärsyttävää, että luultavasti täällä lipunostajia olisi vähintään yhtä paljo ku noissa kaukoidän maissa ajettavissa kisoissa mutta muut kustannukset pitävät/siirtävät kisat pois länsimaista :(
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tässä on on oikeastaan kaksi juttua. Tuon radan rakentaminen on jo yksinään ihan oma tarinansa. Kuten aikaisemmin toikkiin kirjoitin, sijainti on ongelmallinen ja haasteellinen. Jotta rata houkuttelisi suurta yleisöä erilaisine tapahtumineen, tulee sen sijaita lähellä pääkaupunkiseutua ja suurten valtaväylien varrella, ei kuitenkaan korvessa. Ja löytyykö sellaista paikkaa missä se/melu ei ketään häirisisi, tuskin. Joka tapauksessa odotettavissa valituksia valitusten perään.

Businessmiesten haasteena olisi taas keksiä järkevää tapahtumaa radalle ympäri vuoden. Varmasti sitä saataisiin, mutta pelkän moottoriurheilupyhätön ympärille voisi olla vaikeata, jos haasteena saada oikea "F-ykköspyhättö". Radan tulisi olla erittäin monikäyttöinen ja muunneltavissa, jotta saataisiin erilaisia kilpailuja ja kovempaa käyttöastetta. Tarvittaisiin myös uusia innovatiivisia ideoita, vaikkapa voisiko samaan kompleksiin yhdistää jonkun monitoimi/urheiluhalli/jäähalli-hankkeen, jolloin saataisiin kalliille liikennejärjestelyille enemmän käyttöä, tai tekemällä samalle alueelle vaikka innovatiivinen jalkapallostadion, jolloin voitaisiin hyödyntää edes osaa katsomorakenteista muulloinkin jne jne. Nämä taas lisää kustannuksia ja sitä kautta riskiä. Rakentamiskustannukset tulisivat joka tapauksessa olemaan moninkertaiset vaikkapa lähi-itään tai SEA-alueelle rakennettavaan rataan verrattuna. Työvoimakustannukset kalliita ja talvi/routa aiheuttaa omat haasteensa.

Ykkösten saaminen radalle tai vaikkapa motoGP:n... aika hankalaa. Molemmissa ongelmana maantieteellinen sijainti ja markkinatalous. Suomi ei ole mitenkään merkittävän hyvässä asemassa kummassakaan. Iltakisa... mielenkiintoinen ajatus. Entäpä majoitusjärjestelyt? Vaaditaan mahdottoman paljon majoitustilaa ja se edellyttää taas sijaintia pääkaupunkiseudun lähettyvillä. Ja kyllähän Neste Rally kerää populaa ulkomailtakin paljon, mutta onko se riittävästi? Rallikansa on ihan omansa ja lippujen hinnat aivan toista luokkaa kuin ykkösissä. Ralli lipun hinnalla ei pääse edes kurkistelemaan aidan takaa, kun ykkösten kisaliput on aina alkaen n. 130€ >> kuinka paljon oikeasti löytyisi kiinnostuneita suomesta joka olisi vuodesta toiseen valmis laittamaan minimissään 300€/hlö kisaviikonloppuun? Täällä foorumilla väkeä on, mutta miten muualla... otetaanpa vaikka Span kisa, väkeä on ympärillä muutaman sadan kilometrin säteellä paljon... 10Milj.?? Ja maita? Riittääkö edes... Miten Suomessa? Liikenneyhteydet... teitä tulee joka suunnasta jne... Ja muutenkin... tämä on aika utopiaa. Nyt ja aina. Yrittää voi aina, mutta aikamoiset riskit jos businessidea perustuisi tämän päälle... juu mun rahat ei ehkä menis tähän hankkeeseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Stedos sanoi:
Minnes rata rakennettaisiin? Minnekkään landelle sitä ei voida laittaa, koska venäläisilta kisaturisteilta menisi liian kauan matkattassa sinne.

Jonnekkin Helsinkin lähistölle se pitäisi pistää.
Tuo nyt tutkinnan alla oleva Kouvolan seutu on lähempänä Venäjän rajaa, ja siinä lähellä on Kausalan (Iitin) juna-asema. Eli kyllä sinne pääsee niin autolla kuin vaikka erikoisjunalla suoraan Pietarista - jos halutaan.

-Edit- Kotimaisittain ajatellen Forssa olisi suht ideaali sijoituspaikka. Se sijaitsee aika tarkalleen kolmion Helsinki-Tampere-Turku keskipisteessä. Alastarokaan ei ole paha Turun ja Tampereen puolivälissä. Alastarollahan oli suureelliset Finlandia Circuit suunnitelmat, mutta toteutus jäi puolitiehen.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
WebSlave sanoi:
Alastarollahan oli suureelliset Finlandia Circuit suunnitelmat, mutta toteutus jäi puolitiehen.
Löytyykö Alastaron moottoriradan ympärillä tilaa laajentaa? Alla on about samassa mittakaavassa Istanbul Park ja Alastaro (mittakaava on sen verran lähelle oikeaa että siitä selviää Suomesta löytyvien ratojen ja modernin F1-radan kokoero).
 
Viimeksi muokattu:

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Feretti sanoi:
Niin no mielumminhan suomalaiset menee kattoo yleisurheilua kaato sateeseen ku F1 kisaa:rolleyes:

Ja ei katsomot täyty missään kisassa pelkästään kyseisen maan asukeista, kyllä niitä ihmisiä tulee joka puolelta maapalloa:ahem:
Joka kesä järjestettävään ilmaiseen kaivarin kesäkonserttiin saapuu ihmisiä n. 100 000 :D Katsojamäärät ei olisi mkn ongelma Suomessa, vormulat on kuitenkin kansanlaji ja eurooppalaiset varmasti mielellään tulisi tänne jos puitteet olisi kondiksessa. Mutta valitettavasti muut ongelmat muodostuisivat ylitsepääsemättömäksi tälläisessä hiiren paskan kokoisessa maassa :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Alastarokaan ei ole paha Turun ja Tampereen puolivälissä.
Ilmeisesti on, sillä silmämäärin arvioituna Jurvan Botniaring ja Vetelin Kemorakin ovat keränneet enemmän katsojia SM-tason ratakisoihin kuin Alastaro... Syy voi toki olla jossain ihan muussakin kuin radan sijainnissa.
 

Amppeeri

Active member
Liittynyt
30.9.2007
Viestit
29
Mitenhän vaikuttaa toi ilmasto radan hintaan? kun bahrainissa ei taida hirveesti routia toi maa. Suomessa joutuis radan pohjaankin panostamaan aivan eritavalla, kun jossain etelän maassa, ellei sitten tavaramerkkinä olis perisuomalainen routapatti pääsuoran päässä ja nastoilla hiotut urat ajolinjalla..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Sarjan kunnollinen televisiointi tekisi sarjaa tutuksi, jos vain tahtoa ja yhteistyöhalukkuutta löytyy. Heikommallakin suomalaismenestyksellä on sarjoja näytetty.Vilander on varmaan vähiten tiedetty kansainvälinen autourheilumestarimme.
Meinasinkin mainita tuon. Tällä hetkellä Urheilukanavaa lukuunottamatta muiden kuin F1:n, rallin ja MotoGP:n näkyvyys telkkarissa on luokkaa "ei oo". Tietty sarjan telkkarinäkyvyys usein korreloi jollain tavalla ylipäätään sarjan suuruuden/kiinnostavuuden kanssa eikä Suomen kokoiseen ja muutaman päätelkkarikanavan maahan montaa sarjaa mahdu. (Oonkin muuten kaivannut Ruutulippua takaisin, ei varmaankaan ole tulossa enää...)

Lancer sanoi:
Tarkoitin että kuinka isoja KATSOMOT ovat, eli monta mahtuu kerralla seuraamaan tapahtumaa.. Tuskin nousee satoihin tuhansiin se määrä.
Ok. :)

Bobakki sanoi:
Helsinki Thunder veti aikanaan yli 100 000 katsojaa, mikä olisi jo täysin vertailukelpoinen luku esim. Barcelonan kanssa.
Katukisat tuppaa vetämään yleensä helpommin väkeä paikasta ja sarjasta riippumatta vrt. moottoriratoihin, tietty sen mukaan kuinka paljon sinne ylipäätään ihmisiä mahtuu.


edit: kijroitusvihre
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Silk Cut Jaguar sanoi:
Tällä hetkellä Urheilukanavaa lukuunottamatta muiden F1:n, rallin ja MotoGP:n näkyvyys telkkarissa on luokkaa "ei oo".
Olisikohan tällä valitettavalla faktalla ja Vauhdin Maailman päätoimittajan Olli Koivusalon viimeisimmässä pääkirjoituksessa mainitsemalla asialla jonkinlaista yhteyttä?
Olli Koivusalo sanoi:
Suurelle yleisölle ei ole olemassa mitään muuta moottoriurheilua kuin F1, MM-ralli ja MotoGP.
Ei kai, sillä hän jatkaa näin:
Eikä siitä kannata syyttää suurta yleisöä tai tiedotusvälineitä.
Jep. Täysin väärässä olemme. Televisionäkyvyydellä ei ole mitään vaikutusta siihen, mitä mattimiekäläiset seuraavat. Vika on muualla. :rolleyes:

Alastaron konseptissa oli muistaakseni ihan kohtuullinen rataprofiili, mutta eipä siitäkään tullut mitään. Jos Suomessa koskaan ajetaan kansainvälisesti suuria ratakilpailuja, en valitettavasti näe paljon muita vaihtoehtoa kuin katukilpailu Helsingissä. Uusi suuren mittaluokan moottorirata ei enää 2000-luvulla rahoita itse itseään, joten alueella tarvitsisi olla paljon muutakin toimintaa. Dubaissa tämä on ymmärretty ja sinne ollaankin rakentamassa kaikkea hotelleista, toimistoihin ja teemapuistoihin.

Suomessa ei tulla ikinä ajamaan F1-osakilpailua, mutta ehkä iltakilpailu voisi toimia A1GP:ssä. Sekin tarkoittaisi sitä, että Salon tarvitsisi ensin saada se oma joukkue sinne. MotoGP:stä en osaa sanoa, ehkä se olisi mahdollista, jos rata ja promoottori ovat todella hyviä. WTCC ja DTM luultavasti olisivat jo täällä, jos vain olisi rata jolla ajaa.

Tulevaisuudessa katukilpailujen järjestäminen helpottuu, sillä ekotekniikan ansiosta autojen äänet hiljenevät kuten protoissa on jo nähty. Jos olisin kilpailupromoottori jonka märkä uni on tuoda suuri kansainvälinen moottoriurheilusarja Suomeen, aloittaisin jo etsimään betoniseiniä ja verkkoaitaa, enkä haaskaisi aikaa sopivan maapläntin etsintään. Ellei sellainen löydy Vantaalta alueelta, jossa mukiloitu ajanottotorni vieläkin seisoo pystyssä odottamassa seuraavaa kilpailua :frown:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CARTer sanoi:
Suomessa ei tulla ikinä ajamaan F1-osakilpailua, mutta ehkä iltakilpailu voisi toimia A1GP:ssä. Sekin tarkoittaisi sitä, että Salon tarvitsisi ensin saada se oma joukkue sinne. WTCC ja DTM luultavasti olisivat jo täällä, jos vain olisi rata jolla ajaa.
Eikös WTCC:tä kaavailtu joku aika sitten Ahveniston mahdollisesti remontoitavalle radalle?

A1 GP voisi jopa toimia jos olisi suomalaistalli mukana. Lippujen hinnatkaan eivät varmasti päätä huimaísi.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
No, jos saavat joskus aikaiseksi ison radan Suomeen niin toivottavasti kattovat oikein mökisen paikan sille :)

EDIT: -mäkisen paikan.
Eli alueen jossa korkeuserot ovat suuret. Siis paljon kukkuloita/harjua, tms.
Ei kesämökkejä (tai muuta leiripaikkaa).
:p
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
petrolhead sanoi:
No, jos saavat joskus aikaiseksi ison radan Suomeen niin toivottavasti kattovat oikein mökisen paikan sille :)
Ei mielellään mökkialueelle. Silloin rataa saisi käyttää vain talvisin, arkipäivinä klo 10-16.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
Ellei sellainen löydy Vantaalta alueelta, jossa mukiloitu ajanottotorni vieläkin seisoo pystyssä odottamassa seuraavaa kilpailua :frown:
Perinteiden jatkamiseksi kisa Keimolan katuradalla? ;)
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Sue_me sanoi:
Eikös WTCC:tä kaavailtu joku aika sitten Ahveniston mahdollisesti remontoitavalle radalle?
Kyllä ja edelleen suunnitelmat pitää. Tänä vuonna appara saa toivottavasti uuden ympäristöluvan ja sitten alkaa täällä tapahtumaan...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
"Rata sijaitsee luonnonsuojelualueen tuntumassa, mikä asettaa omat vaatimuksensa kaikelle radalla harjoitettavalle toiminnalle. Radan toimintaa säätelee ympäristölupa, joka nykymuodossaan on voimassa 31.12.2008 saakka."

ja seuraava

http://www.hameensanomat.fi/Article.jsp?article=63766

viittaisi siihen, että uusi hakemus pitää olla ympäristölupavirastossa 31.12.2008 mennessä ja nykyinen lupa on voimassa siihen saakka, kunnes uusi astuu voimaan -joka sitten taas on riippuvainen valituskierteestä.
Nykyinen ympäristölupa on todennäköisesti myönnetty ennen vuotta 2003 ja ei siten ole sähköisessä muodossa netissä.
 
Ylös