Suomeen F1/MotoGP-rata?

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Saisi toteutua. Näyttäsi olevan laaja yhteistyö tavoitteena, on ainoa oikea tie. Onkohan hankkeen selvitysmies Timo Pohjola sama kuin entinen (hyvä) RR-kuski? Tilke steppailee kohta Tillolankankaalla :eek!:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
petrolhead sanoi:
Niin totta. Miksi muissa Euroopan maissa voidaan rakentaa F1-ratoja mutta Suomessa ei? Tässä voisi ottaa mallia muusta Euroopasta.
Monzan rataakin kun katsoo niin siinä on heti rata-alueen ulkopuolella asuinalue niin lähellä että varmasti ikkunat helisee F1-viikonloppuna..
Jos siellä on ratojen lähellä niin kalliita taloja että on pakko tykätä motorsportista jos sellaisen ostaa. Suomessa taitaa saada halvalla taloja melualueen tuntumasta joten jotkut urpot muuttaa radan viereen kun halvalla pääsee ja alkaa valittamaan radasta joka on ollut paikallaan iät ja ajat.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Paljosta vetoa että Kouvolan alueelta löytyy liito-oravia jolloin hanke kaatuu ympäristönäkökulmiin.

Toinen vaihtoehto on 100km päässä asuvan valittajamummon valitus joka kaataa projektin.

Perisuomalaista yhteistyötä juu :yuck:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Sue_me sanoi:
Paljosta vetoa että Kouvolan alueelta löytyy liito-oravia jolloin hanke kaatuu ympäristönäkökulmiin.

Toinen vaihtoehto on 100km päässä asuvan valittajamummon valitus joka kaataa projektin.

Perisuomalaista yhteistyötä juu :yuck:
Mäntykankaalla ei elä liito-oravia. Jos papanoita löytyy ovat ne 'kulkeutuneet' jonkun taskussa.. Valittajamummot lienevät tässä tapauksessa pahempi vaihtoehto?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
jupla sanoi:
Mäntykankaalla ei elä liito-oravia. Jos papanoita löytyy ovat ne 'kulkeutuneet' jonkun taskussa.. Valittajamummot lienevät tässä tapauksessa pahempi vaihtoehto?
Suomessa ei sellaista projektia olekaan, jonka kaatamiseksi ei tekosyitä keksittäisi. Varsinkaan jos asia liittyy mitenkään urheiluun.

Vuoden urheilija -äänestyksissä vauhtiveikot pärjäävät kunhan vaan hankkivat kannuksensa ulkomailla, eivätkä päristele kotimaan kamaralla. Menee pian runebergintortut väärään kurkkuun kun V8:n ääni kuuluu kerran vuodessa muutaman kilsan päästä...
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kyllä Pörninkin pitäis tajuta (ellei ole jo tajunnut) että Suomi on loistava keino tuoda lisää rahaa kirstuun. Täällä on kisoja katsonut TV:stä parhaimmillaan 20 % koko kansasta, joten eiköhän katsomot tule täyteen kun sellaiset xx 000 asiakasta (paljon siellä Keski-Euroopassa ne yleensä on?) nielevät katsomot rakennetaan vielä ympärille.

Niin, pitäs vaan se perkuleen rata saada ensin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ÖÖ. sanoi:
Mahtaisikohan autotehtaita kiinnostaa moottorirata oikeasti lumisella alueella? Saataisin vietyä pohjoisimman GP:n paikka Kanadalta.
Siihen riittäisi toki Hankoniemikin. Tosin pohjoisin GP ei ole Montrealissa, vaan Silverstonessa.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
WebSlave sanoi:
Siihen riittäisi toki Hankoniemikin. Tosin pohjoisin GP ei ole Montrealissa, vaan Silverstonessa.
Oho. Kiitoksia korjauksesta. Eipä ole mun maantiedossa taas kehumista. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ÖÖ. sanoi:
Oho. Kiitoksia korjauksesta. Eipä ole mun maantiedossa taas kehumista. :thumbup:
Helppona lähtökohtana on muistisääntö, että USA on about Välimeren korkeudella. Itse asiassa kaikki radat Monzasta pohjoiseen ovat pohjoisemmassa kuin Montreal. Siis Silverstone, Spa, Nürburgring, Magny-Cours, Hungaroring ja itse Monza.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
petrolhead sanoi:
Niin totta. Miksi muissa Euroopan maissa voidaan rakentaa F1-ratoja mutta Suomessa ei? Tässä voisi ottaa mallia muusta Euroopasta.
Monzan rataakin kun katsoo niin siinä on heti rata-alueen ulkopuolella asuinalue niin lähellä että varmasti ikkunat helisee F1-viikonloppuna..

EDIT: Jos Suomeen satuttaisiin täysmittainen rata rakentamaan niin toivottavasti Tilkeä ei päästetä lähellekään piirustuspöytää
EDIT 2 : Miksei Suomeen voisi houkutella isoja kilpailuja katuradoille?
Monzassahan oli vuosi tai kaksi sitten aika kovaäänistä keskustelua sen suhteen, että F1-kisat nostavat melun määrän niin korkeaksi että lähialueen asukkailla alkaa leipoa kiinni kisaviikonloppuna. Tuskin vuonna 1922 Monzan radan valmistuessa kukaan kuvitteli, että 80 vuotta myöhemmin radalla liikkuvat yli 300km/h nopeudella Formula 1 -autot, jotka päästävät kohtalaisen kovan metakan mennessään.

Mutta on aivan totta, että yleinen mielipide moottoriurheilun suhteen tuolla Etelä-Euroopassa ja erityisesti Italiassa on aivan erilainen kuin täällä. Siellä Fioranon testiradan kupeessa asuminen ja Ferrarin myllyjen jatkuva ulvonta on ylpeyden aihe, ei niinkään häiriön aiheuttaja.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Monzassa on nykyisin todella tiukka ympäristölupa (tai mikä tuo melulupa nyt Italiassa onkaan nimeltään). Esim pari vuotta sitten WTCC:n kanssa samana viikonloppuna ajetussa F3000-kisassa autoissa oli todella tökerön näköiset lisävaimentimet putkien päissä ja ymmärtääkseni sama homma jatkuu edelleen. Radan käyttöaikaa on rajattu ja (fykkösiä lukuunottamatta) melurajat ovat varsin matalalla.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
suomessa harvaan asuttuna maana sitä tilaa kuitenkin on, toisin kuin etelä-euroopassa, niin luulisi nyt johonki sen radan saavan aikaiseksi. johtavia moottoriurheilu maita kuitenki ollaan, olisi jo korkea aika saada jokin kansainväliset kriteerit täyttävä rata johonkin... hesan dtm-kisoistakin alkaa olla jo turhan paljon aikaa:doubtful: ei nyt ehkä F1-kisaa saada koskaan mutta jokin ratasarjan osakilpailu olisi hieno homma, rallin puolelta ollaan jo näytetty että homma toimii:alppu:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lancer sanoi:
Kyllä Pörninkin pitäis tajuta (ellei ole jo tajunnut) että Suomi on loistava keino tuoda lisää rahaa kirstuun. Täällä on kisoja katsonut TV:stä parhaimmillaan 20 % koko kansasta, joten eiköhän katsomot tule täyteen kun sellaiset xx 000 asiakasta (paljon siellä Keski-Euroopassa ne yleensä on?) nielevät katsomot rakennetaan vielä ympärille.
Saat lisätä tuohon arvioon vielä yhden nollan. F1 GP:n katsojakeskiarvot lienee jossain 200 000-300 000 välillä. Riippunee kisasta ja laskutavasta, usein lasketaan yhteen koko viikonlopun katsojamäärä.

-
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Antti82 sanoi:
WTCC, Fiagt ym koppiautosarjat olisivat hienoa katsottavaa, mutta löytäisivätkö suomalaiset näitä kisoja jos niissä ei suomalaisväriä ole?
Öhöm. :) Etsi Suomen liput:

http://en.wikipedia.org/wiki/2008_FIA_GT_Championship_season#GT2_standings_3

Toni Vilander vieläpä viime kauden mestari. Toki näitä olisi vaikeaa markkinoida suuremmalle yleisölle. F1:n ja rallin lisäksi moottoriurheilusta kiinnostunut Matti Meikäläinen tietää DTM:n ja nykyään MotoGP:n, mutta ei juuri muita sarjoja. Toisaalta, kun se olisi Jyväskylän MM-rallin jälkeen heti toiseksi kansainvälisin moottoriurheilutapahtuma, niin ehkä se jo riittäisikin.

-
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
AksuPaksu sanoi:
tuohon länsiauto-areenan ympärille tapiolan urheilupuistoon suunniteltiin vain muutama vuosi sitten DTM:n paluuta suomeen. Kilpailu oltaisiin voitu järjestää jo suunnitelmia seuraavana vuotena, mutta kuten suomessa yleensä on tapana, niin se kaatui kai erittäin pienen pientaloalueen asukkaiden raivoisaan vastustukseen.:thumbfh: Hankkeen takana oli ilmeisesti samoja nimiä, kuten sörkan ajoissa aikoinaan mm. lappalainen.
Helmikuu 2008, osittain sama juttu:

http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Helsingin+kaduilla+ei+ajeta+kilpaa+lähivuosina/1135234197706
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Helsingin+kaduilla+ei+kilpailla+lähivuosina/HS20080220SI1SP016tn

Vanha triidi vuodelta 2005:

http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=13314


-
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ferrari 4ever sanoi:
Kuolleena syntynyt ajatus.

1) Rahoittajaa ei löydy.

Suomesta ei löydy tahoa, joka olisi valmis laittamaan 100-miljoonaa euroa - johon on sisällytetty vain radan rakennuksesta aiheutuvat kustannukset - korkean riskin omaavaan hankkeeseen. Valtiolta on turha odottaa avustuksia, koska tukeminen tuskin edistäisi riittävästi kotimaista urheilua suhteessa vaadittuun panostukseen. Verorahoille on tärkeämpiä käyttötarkoituksia kuin tuhlata niitä järjettömyyksiin.

2) Mitä käyttöä radalla olisi?

Jos Italian, Saksan, Englannin ja Ranskan kaltaiset valtiot, historiallisesti moottoriuhreilun keskeisimmät toimijat ja talousjätit, käyvät toivotonta taistelua kilpailujen säilyttämisestä niin mitä mahdollisuuksia Suomella muka olisi saada sirkus pohjolaan? Jauhetaan bullshittiä eksoottisesta ja vetovoimaisesta Suomesta. Samaan aikaan Aasiassa rakennetaan miljardeilla dollareilla yökisoja, Lähi-Idässä ratoja keskelle aavikkoa ja kohta varmaan joku diktaattori ehdottaa radan rakentamista vuoren sisään. Näissä valtioissa on vielä isommat markkinatkin.

Lopulta huippumoderni rata seisoisi talven ylitse käyttämättömänä ja kesällä - todella hyvällä tuurilla - järjestettäisiin yksi isompi moottoripyöräkilpailu (Moto GP:n katsojakeskiarvo 120,000 ihmistä). Lopulta kunnossapito tulisi kalliimmaksi kuin mainos- ja lipputuloista saatu hyöty, joka tarkoittaisi punaista nauhaa vuodesta toiseen.

Sen verran hinnakas hanke, että riittävät rahat saataisiin esimerkiksi lakkauttamalla terveydenhuolto koko Etelä-Suomesta vuoden ajaksi.
Mitä suomesta sitten löytyisi? No katsomot täyteen maksavia asiakkaita. Se kai lienee urheilukilpailun peruskiviä, että katsojia löytyy. Hieman ihmetyttää jossain Bahrainissa kisailu, mutta kai nyt niille sheikeille sitten voidaan yksi osakilpailu ajaa yksityisnäytoksenä.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Zaikom sanoi:
Mitä suomesta sitten löytyisi? No katsomot täyteen maksavia asiakkaita. Se kai lienee urheilukilpailun peruskiviä, että katsojia löytyy. Hieman ihmetyttää jossain Bahrainissa kisailu, mutta kai nyt niille sheikeille sitten voidaan yksi osakilpailu ajaa yksityisnäytoksenä.
Itse rohkenisin epäillä ihmisten intoa tulla Suomeen katsomaan Ykkösiä. Suomesta yksinään ei löydy riittävää määrää ihmisiä täyttämään katsomoita, joiden täytyisi olla aika mittavan kokoiset jotta koko hommassa olisi taloudellisesti mitään järkeä.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
PekPoy sanoi:
Itse rohkenisin epäillä ihmisten intoa tulla Suomeen katsomaan Ykkösiä. Suomesta yksinään ei löydy riittävää määrää ihmisiä täyttämään katsomoita, joiden täytyisi olla aika mittavan kokoiset jotta koko hommassa olisi taloudellisesti mitään järkeä.
Niin no mielumminhan suomalaiset menee kattoo yleisurheilua kaato sateeseen ku F1 kisaa:rolleyes:

Ja ei katsomot täyty missään kisassa pelkästään kyseisen maan asukeista, kyllä niitä ihmisiä tulee joka puolelta maapalloa:ahem:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Silk Cut Jaguar sanoi:
Saat lisätä tuohon arvioon vielä yhden nollan. F1 GP:n katsojakeskiarvot lienee jossain 200 000-300 000 välillä. Riippunee kisasta ja laskutavasta, usein lasketaan yhteen koko viikonlopun katsojamäärä.

-
Tarkoitin että kuinka isoja KATSOMOT ovat, eli monta mahtuu kerralla seuraamaan tapahtumaa.. Tuskin nousee satoihin tuhansiin se määrä.

Nuo kokoviikonloput katsojamäärät ovat siinä mielessä hämääviä kun niihin lasketaan mukaan niitäkin jotka katsoo sekä aika-ajoja kuin kisoja (ja harjoituksia). Mut kyllähän meillä olisi mahdollisuus päästä noihin lukuihin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
100 000 katsojaa olisi melkoinen tavoite. Parhaimmillaan Imatranajoissa oli 1972-73 muistaakseni noin 60 000 katsojaa Saarisen ja Länsivuoren kulta-aikoina, mutta ilman suomalaismenestyjää määrät jäivät varsin alhaisiksi.

Toinen mikä vaikuttaa paljon yleisömääriin on lippujen hinnat. Ilmaisessa Muistojen Imatranajoissa oli pari vuotta sitten poliisin arvion mukaan 20 000 katsojaa. Uudessa MSa:ssa oli mainittu Mugellon MotoGP:n katsojamäärien olevan lievässä laskussa Rossi-huumasta huolimatta, sillä kolmen päivän lippu maksoi jo 160 euroa ja sunnuntain lippukin 90 euroa. Lähihotellit vetivät 180 euroa yöltä - kaikki nämä vaikuttavat katsojamääriin.

Paljonkos Sörnäisten DTM (tms.) kisoissa mahtoi olla porukkaa? Entä Ahveniston vauhtiajoissa, kun Keke oli mukana?
 
Ylös