Jos siellä on ratojen lähellä niin kalliita taloja että on pakko tykätä motorsportista jos sellaisen ostaa. Suomessa taitaa saada halvalla taloja melualueen tuntumasta joten jotkut urpot muuttaa radan viereen kun halvalla pääsee ja alkaa valittamaan radasta joka on ollut paikallaan iät ja ajat.petrolhead sanoi:Niin totta. Miksi muissa Euroopan maissa voidaan rakentaa F1-ratoja mutta Suomessa ei? Tässä voisi ottaa mallia muusta Euroopasta.
Monzan rataakin kun katsoo niin siinä on heti rata-alueen ulkopuolella asuinalue niin lähellä että varmasti ikkunat helisee F1-viikonloppuna..
Mäntykankaalla ei elä liito-oravia. Jos papanoita löytyy ovat ne 'kulkeutuneet' jonkun taskussa.. Valittajamummot lienevät tässä tapauksessa pahempi vaihtoehto?Sue_me sanoi:Paljosta vetoa että Kouvolan alueelta löytyy liito-oravia jolloin hanke kaatuu ympäristönäkökulmiin.
Toinen vaihtoehto on 100km päässä asuvan valittajamummon valitus joka kaataa projektin.
Perisuomalaista yhteistyötä juu :yuck:
Suomessa ei sellaista projektia olekaan, jonka kaatamiseksi ei tekosyitä keksittäisi. Varsinkaan jos asia liittyy mitenkään urheiluun.jupla sanoi:Mäntykankaalla ei elä liito-oravia. Jos papanoita löytyy ovat ne 'kulkeutuneet' jonkun taskussa.. Valittajamummot lienevät tässä tapauksessa pahempi vaihtoehto?
Siihen riittäisi toki Hankoniemikin. Tosin pohjoisin GP ei ole Montrealissa, vaan Silverstonessa.ÖÖ. sanoi:Mahtaisikohan autotehtaita kiinnostaa moottorirata oikeasti lumisella alueella? Saataisin vietyä pohjoisimman GP:n paikka Kanadalta.
Oho. Kiitoksia korjauksesta. Eipä ole mun maantiedossa taas kehumista. :thumbup:WebSlave sanoi:Siihen riittäisi toki Hankoniemikin. Tosin pohjoisin GP ei ole Montrealissa, vaan Silverstonessa.
Helppona lähtökohtana on muistisääntö, että USA on about Välimeren korkeudella. Itse asiassa kaikki radat Monzasta pohjoiseen ovat pohjoisemmassa kuin Montreal. Siis Silverstone, Spa, Nürburgring, Magny-Cours, Hungaroring ja itse Monza.ÖÖ. sanoi:Oho. Kiitoksia korjauksesta. Eipä ole mun maantiedossa taas kehumista. :thumbup:
Monzassahan oli vuosi tai kaksi sitten aika kovaäänistä keskustelua sen suhteen, että F1-kisat nostavat melun määrän niin korkeaksi että lähialueen asukkailla alkaa leipoa kiinni kisaviikonloppuna. Tuskin vuonna 1922 Monzan radan valmistuessa kukaan kuvitteli, että 80 vuotta myöhemmin radalla liikkuvat yli 300km/h nopeudella Formula 1 -autot, jotka päästävät kohtalaisen kovan metakan mennessään.petrolhead sanoi:Niin totta. Miksi muissa Euroopan maissa voidaan rakentaa F1-ratoja mutta Suomessa ei? Tässä voisi ottaa mallia muusta Euroopasta.
Monzan rataakin kun katsoo niin siinä on heti rata-alueen ulkopuolella asuinalue niin lähellä että varmasti ikkunat helisee F1-viikonloppuna..
EDIT: Jos Suomeen satuttaisiin täysmittainen rata rakentamaan niin toivottavasti Tilkeä ei päästetä lähellekään piirustuspöytää
EDIT 2 : Miksei Suomeen voisi houkutella isoja kilpailuja katuradoille?
Saat lisätä tuohon arvioon vielä yhden nollan. F1 GP:n katsojakeskiarvot lienee jossain 200 000-300 000 välillä. Riippunee kisasta ja laskutavasta, usein lasketaan yhteen koko viikonlopun katsojamäärä.Lancer sanoi:Kyllä Pörninkin pitäis tajuta (ellei ole jo tajunnut) että Suomi on loistava keino tuoda lisää rahaa kirstuun. Täällä on kisoja katsonut TV:stä parhaimmillaan 20 % koko kansasta, joten eiköhän katsomot tule täyteen kun sellaiset xx 000 asiakasta (paljon siellä Keski-Euroopassa ne yleensä on?) nielevät katsomot rakennetaan vielä ympärille.
Öhöm. Etsi Suomen liput:Antti82 sanoi:WTCC, Fiagt ym koppiautosarjat olisivat hienoa katsottavaa, mutta löytäisivätkö suomalaiset näitä kisoja jos niissä ei suomalaisväriä ole?
Helmikuu 2008, osittain sama juttu:AksuPaksu sanoi:tuohon länsiauto-areenan ympärille tapiolan urheilupuistoon suunniteltiin vain muutama vuosi sitten DTM:n paluuta suomeen. Kilpailu oltaisiin voitu järjestää jo suunnitelmia seuraavana vuotena, mutta kuten suomessa yleensä on tapana, niin se kaatui kai erittäin pienen pientaloalueen asukkaiden raivoisaan vastustukseen.:thumbfh: Hankkeen takana oli ilmeisesti samoja nimiä, kuten sörkan ajoissa aikoinaan mm. lappalainen.
Mitä suomesta sitten löytyisi? No katsomot täyteen maksavia asiakkaita. Se kai lienee urheilukilpailun peruskiviä, että katsojia löytyy. Hieman ihmetyttää jossain Bahrainissa kisailu, mutta kai nyt niille sheikeille sitten voidaan yksi osakilpailu ajaa yksityisnäytoksenä.Ferrari 4ever sanoi:Kuolleena syntynyt ajatus.
1) Rahoittajaa ei löydy.
Suomesta ei löydy tahoa, joka olisi valmis laittamaan 100-miljoonaa euroa - johon on sisällytetty vain radan rakennuksesta aiheutuvat kustannukset - korkean riskin omaavaan hankkeeseen. Valtiolta on turha odottaa avustuksia, koska tukeminen tuskin edistäisi riittävästi kotimaista urheilua suhteessa vaadittuun panostukseen. Verorahoille on tärkeämpiä käyttötarkoituksia kuin tuhlata niitä järjettömyyksiin.
2) Mitä käyttöä radalla olisi?
Jos Italian, Saksan, Englannin ja Ranskan kaltaiset valtiot, historiallisesti moottoriuhreilun keskeisimmät toimijat ja talousjätit, käyvät toivotonta taistelua kilpailujen säilyttämisestä niin mitä mahdollisuuksia Suomella muka olisi saada sirkus pohjolaan? Jauhetaan bullshittiä eksoottisesta ja vetovoimaisesta Suomesta. Samaan aikaan Aasiassa rakennetaan miljardeilla dollareilla yökisoja, Lähi-Idässä ratoja keskelle aavikkoa ja kohta varmaan joku diktaattori ehdottaa radan rakentamista vuoren sisään. Näissä valtioissa on vielä isommat markkinatkin.
Lopulta huippumoderni rata seisoisi talven ylitse käyttämättömänä ja kesällä - todella hyvällä tuurilla - järjestettäisiin yksi isompi moottoripyöräkilpailu (Moto GP:n katsojakeskiarvo 120,000 ihmistä). Lopulta kunnossapito tulisi kalliimmaksi kuin mainos- ja lipputuloista saatu hyöty, joka tarkoittaisi punaista nauhaa vuodesta toiseen.
Sen verran hinnakas hanke, että riittävät rahat saataisiin esimerkiksi lakkauttamalla terveydenhuolto koko Etelä-Suomesta vuoden ajaksi.
Itse rohkenisin epäillä ihmisten intoa tulla Suomeen katsomaan Ykkösiä. Suomesta yksinään ei löydy riittävää määrää ihmisiä täyttämään katsomoita, joiden täytyisi olla aika mittavan kokoiset jotta koko hommassa olisi taloudellisesti mitään järkeä.Zaikom sanoi:Mitä suomesta sitten löytyisi? No katsomot täyteen maksavia asiakkaita. Se kai lienee urheilukilpailun peruskiviä, että katsojia löytyy. Hieman ihmetyttää jossain Bahrainissa kisailu, mutta kai nyt niille sheikeille sitten voidaan yksi osakilpailu ajaa yksityisnäytoksenä.
Niin no mielumminhan suomalaiset menee kattoo yleisurheilua kaato sateeseen ku F1 kisaaPekPoy sanoi:Itse rohkenisin epäillä ihmisten intoa tulla Suomeen katsomaan Ykkösiä. Suomesta yksinään ei löydy riittävää määrää ihmisiä täyttämään katsomoita, joiden täytyisi olla aika mittavan kokoiset jotta koko hommassa olisi taloudellisesti mitään järkeä.
Tarkoitin että kuinka isoja KATSOMOT ovat, eli monta mahtuu kerralla seuraamaan tapahtumaa.. Tuskin nousee satoihin tuhansiin se määrä.Silk Cut Jaguar sanoi:Saat lisätä tuohon arvioon vielä yhden nollan. F1 GP:n katsojakeskiarvot lienee jossain 200 000-300 000 välillä. Riippunee kisasta ja laskutavasta, usein lasketaan yhteen koko viikonlopun katsojamäärä.
-