Suomeen F1/MotoGP-rata?

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Onhan radalle suomeen saannissa paljonkin ongelmia. Ensinnäkin sijainti, Suomi on kaukana, ja vielä vesikin välissä. Suomi on käytännössä saari Euroopasta tullessa. Tilan löytäminen on vaikeaa, kun pitää ensiksi löytää potentiaalinen paikka, sitten saada neuvoteltua maanomistajien kanssa, seuraavaksi tulee valituskierros...

Mikäli rata sitten rakennettaisiin, niin mitäs siellä talvella tehtäisiin? Rata olisi puolet vuodesta täysin käyttämättä. WTCC, Fiagt ym koppiautosarjat olisivat hienoa katsottavaa, mutta löytäisivätkö suomalaiset näitä kisoja jos niissä ei suomalaisväriä ole?
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Lancer sanoi:
Nimimerkki mustavihannes tarkoitti kai että tupakkimainonnastakaan (että olisi sallittua täällä) ei löydy mahdollisuutta saada kisaa tänne...
Kyllä kyllä. Mutta mikä mahdollisuus se tosiaan enää on jos tupakkitehtaita ei ole edes mukana sarjassa Mallua lukuunottamatta. Marlboro tosiaan on vielä kyllä, mutta kuten Bahrainissa nähtiin painostuksen alla logot eivät tule näkymään yhtään sen enempää kuin muuallakaan. Ja viivakoodia saa olla painettuna missä maankolkassa hyvänsä.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
mustakaari sanoi:
Ei tule ei, ainakaan ykkösiä koskaan. Täysin utopistinen juttu. Ensinnäkin talous, ei löydy sellaista yrittäjää joka tekisi miljoonien tappiota vuodesta toiseen. Radalle ei millään saada sellaista määrää aktiviteettia vs. radan sijainti, että se olisi mitenkään taloudellisesti järkevää. Jos rata olisi hevonkuusessa ei-kenenkään silmissä, se voisi kiinnostaa autotehtaita talvitestejä varten, mutta sieltä ei taatusti löydy 100 tuhatta majoituspaikkaa, saati että se olisi liikenteellisesti mitenkään ytimessä.

Toiseksi Suomi on niin pieni markkina-alue ja tämä ei ketään kiinnosta ja on vielä helvetin kallis maa, että huolimatta suomalaisesta menestyksestä en usko että täällä nähdään edes motoGP kisaa. Tupakkimainokset voitais saada näkymään, jos kisa vietäis Imatralle ja rajan taake perkeleen isot plakaatit... juu ei. Unohtakaa koko juttu. Ei tule ei.
Mieluummin kisa Imatralle ja raja kiinni. :eek:

Miksi muuten rata olisi käyttämättömänä puolet vuodesta? Voisihan talvella vaikka järjestää jonkin eksoottisen ratakisan kitkarenkailla. Sponsored by Nokian. Voisipa vaikka joku miljonäärikin käydä kisan alla heittämässä Lamborghinillaan näytöspiruetit yleisön lämmikkeeksi. :D

Ratapäivät olisivat takuuvarma menestys, kunhan hinnat pidettäisiin siedettävällä tasolla. Ajo-opettajiksi vaikkapa jo menneen talven kisakuskeja. Big-Brothel-kisa, jossa kilpailijat istuvat kyydissä ja FRenault-luokan nousevat tähdet ovat kuskeina. Tai sitten julkimoita. Spinnaa tähtien kanssa.

Whenever there's a will, there's a way.. vai miten se oli. Kuka on se suomenmaan Bernie, joka tätä hommaa lähtee järjestämään?
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Moderni F1-rata on täydellistä haihattelua. Toki joku F3:n eurosarjan kriteerit täyttävä baana olisi ihan nasta juttu, mutta formuloita ei täällä brömistellä niin kauan kun F1 viettää nykyisenlaista kasvu- ja nousukautta itään päin. Eikä Berniekään taida olla kovin innokas sitä kisaa Suomelle myöntämään, ehkä sitten kun saadaan 10milj. lisää populaa tänne rajojen sisäpuolelle.

Ja kuka tuon radan rakennus- ja ylläpitokustannukset maksaisi? Tuskin mikään Suomen F3 ja Supersportit vetää niin paljon ihmisiä että kulut tulisi katetuksi. Sen sijaan MotoGP-hanke voisi kantaakin hedelmää, onhan maallamme pitkät ja kunniakkaat perinteet myös RR:n puolelta.

Tuli vielä F1-radasta mieleen: Jostain olen lukenut, että Suomessa ja jopa Virossa olisi järjestetty jotain kisoja GP-kausilla 1940-luvulla ennen Formula ykkösiä. Pitääkö paikkansa?
 

Sawo

New member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
1
DaSilva sanoi:
Aivan saat*nan hyvä idea! Nyt se olisi tehtävä kun on vielä rahaa rakentaa. Lyödäänkö vetoa että viherpiipertäjät järjestävät mielenosoituksen tätä vastaan perusteena että talvet lämpenee..

Luulis että sitä rahaa olisi kun eduskunnallekin tehtiin "turhaan" se lisä rakennus joka makso ihan pirusti ja jos aivan turha musiikki talokin tulee tänne niin se vasta on turhaa.. miksei voida tehdä sellasta mikä oikeasti suomalaisia ja ulkomaalaisia turisteja kiinnostaisi kuten tuo täysi mittainen F1-rata ja vaikka sekin ennemmin ympärivuotiseksi johonkin sisä halliin kuin joku hemmetin musiikkitalo...:jaska:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jos haluais F1 kisan, niin siinä pitäs olla joku teema tai erottava tekijä muihin kisoihin verrattuna. Tyyliin juhannuksena ajettas illalla yöttömän yön kisa tai jotain muuta ihmeellistä ja nerokasta.

Hjallis Harkimo tai joku muu vastaava laittaa 100 miljoonaa kehiin, niin äkkiäkös meillä rata olis :D

Kun Berie kokee luonnollisen poistumisen, niin ainahan sitä voi yrittää seuraajalle tyrkyttää itteään, jos on hyvä "tuote" tarjota.

Tietysti jos ei itekkään uskota, että tänne jotain vois saada, niin ei varmasti ole tulossa. Yrittäähän voi aina ja pitääkin.

PS: no joo, ei tänne mitään tuu, kunhan unelmoin... :p
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jalperi sanoi:
Se mikä ei tuosta linkistä käy ilmi niin muistaakseni vuosina 52 ja 53, jolloin kuten tiedätte MM-sarja ajettiin F2:lla, niin eltsussa ajettiin ihan täysiverisillä F1-autoilla.
Tuskinpa vaan.

Kuitenkin kilpailu oli suht. kansainvälinen tapahtuma ja suosittu aikana, jolloin ei televisioita juuri ollut.

P.S.
Revoltin mielipiteille harrastelijasivustoista: :nope:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jalperi sanoi:
Se mikä ei tuosta linkistä käy ilmi niin muistaakseni vuosina 52 ja 53, jolloin kuten tiedätte MM-sarja ajettiin F2:lla, niin eltsussa ajettiin ihan täysiverisillä F1-autoilla.
Joo'o. Kumpanakin vuonna kisa voitettiin fykkösellä, mutta taisi se kaulusto olla enimmäkseen jotain muuta sorttia. 52 voittaja oli Roger Laurent Talbot-Lago T26C:llä ja 53 Rodney Nuckey Cooper Bristolilla.
 
Viimeksi muokattu:

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Jos Suomi radan meinaisi saada f1-sarjaan, niin pitäisi jotenkin erottua muista.

Ratkaisuna katettu ja keinovalaistu f1-rata kompleksi. Tulisi tallien suosikki testipaikaksi. Etuina mahdollisuus testata 24h ympäri vuoden. Ei melu ja sää ongelmia. Lämmityksen voisi hoitaa ydinvoimalan hukkalämmöillä.

Samassa voisi järjestää muita kesäisiä lajeja ja ajattaa muita kilpasarjoja, kun muualla pohjois euroopassa ei onnistu.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
formulaX sanoi:
Ratkaisuna katettu ja keinovalaistu f1-rata kompleksi. Tulisi tallien suosikki testipaikaksi. Etuina mahdollisuus testata 24h ympäri vuoden. Ei melu ja sää ongelmia. Lämmityksen voisi hoitaa ydinvoimalan hukkalämmöillä.
Katettu ratahan olisi sinänsä ihanteellinen testaamista varten, että ainakaan sateita ei tarvitsisi pelätä, mutta toisaalta, jos nyt jo päivitellään kuinka paljon normi moottorirata maksaisi, niin katettuna kustannukset vähintäänkin kaksinkertaistuisivat. Lisäksi radan profiilin pitäisi olla mielekäs, eikä ahtaaseen tilaan pykätty kyhäelmä tyyliin Las Vegasin mikkihiirisyherö.

Ja kyllähän katetulla radalla on muitakin ongelmia: pakokaasut, radan pinnan riittävä lämpötila jne.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
EdHunter sanoi:
Katettu ratahan olisi sinänsä ihanteellinen testaamista varten, että ainakaan sateita ei tarvitsisi pelätä, mutta toisaalta, jos nyt jo päivitellään kuinka paljon normi moottorirata maksaisi, niin katettuna kustannukset vähintäänkin kaksinkertaistuisivat. Lisäksi radan profiilin pitäisi olla mielekäs, eikä ahtaaseen tilaan pykätty kyhäelmä tyyliin Las Vegasin mikkihiirisyherö.

Ja kyllähän katetulla radalla on muitakin ongelmia: pakokaasut, radan pinnan riittävä lämpötila jne.
Itseasiassa tuollainen katettu rata olisi aika hieno. Ei se kustannuksiakaan prosentteina aivan hirmuisesti lisäisi jos kate pystyttäisiin rakentamaan jostain kankaasta tms. muusta kevyestä. Monet teollisuushallit ovat noita pressusysteemejä.

Pakokaasutkaan eivät ole ongelma, vaan katsojien vaatima ilmanvaihto. Siitäkin on rakentajilla kokemusta kun euroopassa on noita lähes 100k ihmisiä vetäviä jalkapallostadioneja. En ymmärrä miksi radan lämpötila olisi jotenkin ongelma, sehän olisi suunnilleen sama kuin sisäilman lämpötila eli sama kuin pilvisen sään kisoissa.

Se, mikä voisi olla erikoista olisi vaikkapa sadekelin kisa hallitussa radan kastelussa. Olisi todella hienoa nähdä koko viikonloppu tasaisessa sadekelissä.

Itse olen sitä mieltä ettei pelkästään F1-kisoja varten mitään erikoisuutta ei kyllä tarvita. Jos rahaa on niin kisa luultavasti saataisiin, mikään erikoisuus ei todennäköisesti lisäisi kisan mahdollisuutta. Siihen, mitä loppuajan radalla tehtäisiin sitten jo tarvittaisiinkin jotain erikoisuutta. Esimerkiksi Gotland Ringillä on keksitty ympäristöteema joka nykyään myy kuin häkä. Pari tuulimyllyä sinne ja autovalmistajat ovat siellä mielellään esittelemässä uutuuksiaan kun rata antaa hyvän imagon.

Jos valtion taholta alettaisiin F1-rataa pykäämään, niin en tiedä olisinko puolesta vai vastaan. Puolesta siltä osin että olisihan se kisa Suomessa hieno, mutta vastaan siltäosin että tuollainen olisi järjetöntä rahan tuhlausta kisakohtaisesti laskettuna. Valtion kannalta olisi halvempaa lennättää vuosittain 100000 suomalaista vaikka unkariin katsomaan kisaa kuin rakentaa oma rata.

Toki, jos jotain maksavaa käyttöä keksittäisiin radalle muuksi ajaksi, mutta mitä? Suomen sarjat ovat sellaisia että ratavuokrat on käytännössä nolla. Venäläiset ökyrikkaat ajelemaan joku kisa Ferrareilla? Formuloiden talvitestiä jos rata on lämmitetty? Moto-GP ihan potentiaalisesti...

Noh, ainahan sitä voi haaveilla, mutta jos ökyrikasta sponsoria ei saa, niin vaikea kuvitella miten kisa olisi mahdollista.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Toni_V sanoi:
Itseasiassa tuollainen katettu rata olisi aika hieno. Ei se kustannuksiakaan prosentteina aivan hirmuisesti lisäisi jos kate pystyttäisiin rakentamaan jostain kankaasta tms. muusta kevyestä. Monet teollisuushallit ovat noita pressusysteemejä.
Voihan se olla noinkin. Silti en oikein käsitä koko katetun radan ideaa, noudattaisiko se radan profiilia (tyyliin hiihtoputki) vai olisiko se koko ratakompleksin kokoinen rakennelma (tyyliin Power Parkin sisäkartingrata)? Kumpi on järkevämpi eli taloudellisempi eli mielekkäämpi..?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Täysin katettu rata on tietenkin täyttä utopiaa täällä, öljyrahoilla sellainenkin pystyttäisiin toteuttamaan, onhan jonnekin Dubaihin (muistaakseni) luotu sisälaskettelukeskuskin (vaikka rata toki on aika lyhyt). Mutta kivahan tuota on visioida.

Helpoimmin tuo on toteutettavissa valitsemalla jokin laaksonpoikanen ja kattamalla se. Tilan lämmitys olisi Suomen ilmastossa aivan järjetön kustannus, eikä sitä saataisi kompensoitua oikein minkäänlaisella toiminnalla. Mahdollisten asiakkaiden olisi kuitenkin halvempaa kuljettaa kalustonsa jonnekin lämpimiin maihin.

Olen eri mieltä tuosta erikoisuudesta Toni_V:n kanssa. Erikoisuus myy, ja se olisi ainut potentiaalinen myyntivaltti täällä, jossa markkina-alue on pieni, eikä fanipohjaakaan tarvitse enää kasvattaa. Suomen kaltaisia ehdokkaita olisi Bernien ovella tusina, joten tarjottavassa tuotteessa täytyisi olla jotain houkuttelevaa. Sisätiloissa esim. ilta-GP onnistuisi valaistuksen puolesta helpommin kuin väliaikaisten valaistusten rakentaminen. Puhumattakaan suunnitelluista sprinkler-kasteluista.

Perinteitä vaalivan F1-fanin mieltymyksiin tuollainen idea ei tietenkään sovi ollenkaan, mutta minä kaipaisinkin hieman enemmän variaatioita kisoihin. Olosuhteiltaan säädettävissä oleva sisätila-GP voisi olla sellainen.

Jos rataan vielä pystyisi rakentamaan useampia toisistaan poikkeavia konfiguraatioita, niin sillähän pystyisi vaikka järjestämään talvisarjan.

No, se visioinnista.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Kuinka paljon F1-radan tekeminen Suomeen tulisi halvimmillaan maksamaan?

Nykyisien ja tulevien ratojen "budjeteissa" on aika paljon hajontaa.

Shanghai 450M$
Bahrain 150M$
Korea 264M$
Intian kisan suunnittelussa on jotain arvioita. Pelkkä rata 100-150M$
Sen lisäksi tietysti kaikki tarvittavat rakennukset yms. ja kokonaisuus maksaisi yli 400M$
F1-kisan lupamaksut on vielä 15-50M$

Voisi ihan hyvin jättää yhden toista sataa miljoonaa euroa maksavan musiikkitalon rakentamatta ja panostaa rataan. :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kyllä nykykustannuksilla F1-radan haaveileminen Suomeen on turhanpäiväistä hommaa. Ratakisoissa tuomaroineena tiedän, ettei esim. kotimainen ratasarja juuri elätä ketään. Joten kerran-pari vuodessa kisaviikonloppuja järjestävä megakompleksi ei tule kuuloonkaan.

Radan rakennuskustannuksissa toki voi aina säästää:
-Ei palkkaa Tilkeä suunnittelemaan rataa
-Jättää megalomaaniset varikko-pääkatsomokompleksit väliin
-Jotain vanhaa lentokenttää ym. voisi käyttää osittain pohjana

Tällä hetkellä suomen radoista korkeimmat FIA-luokitukset omaa vissiin Kemora. Tai ainakin näin oli joskus. Kemora oli Suomen radoista ainut kakkoskategoriassa (F3000-taso).
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Sue_me sanoi:
Radan rakennuskustannuksissa toki voi aina säästää:
-Ei palkkaa Tilkeä suunnittelemaan rataa
-Jättää megalomaaniset varikko-pääkatsomokompleksit väliin
-Jotain vanhaa lentokenttää ym. voisi käyttää osittain pohjana
Ja noiden säästöjen jälkeen olisi turha haaveilla itse, että Bernie edes vilkaisisi tänne.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kuolleena syntynyt ajatus.

1) Rahoittajaa ei löydy.

Suomesta ei löydy tahoa, joka olisi valmis laittamaan 100-miljoonaa euroa - johon on sisällytetty vain radan rakennuksesta aiheutuvat kustannukset - korkean riskin omaavaan hankkeeseen. Valtiolta on turha odottaa avustuksia, koska tukeminen tuskin edistäisi riittävästi kotimaista urheilua suhteessa vaadittuun panostukseen. Verorahoille on tärkeämpiä käyttötarkoituksia kuin tuhlata niitä järjettömyyksiin.

2) Mitä käyttöä radalla olisi?

Jos Italian, Saksan, Englannin ja Ranskan kaltaiset valtiot, historiallisesti moottoriuhreilun keskeisimmät toimijat ja talousjätit, käyvät toivotonta taistelua kilpailujen säilyttämisestä niin mitä mahdollisuuksia Suomella muka olisi saada sirkus pohjolaan? Jauhetaan bullshittiä eksoottisesta ja vetovoimaisesta Suomesta. Samaan aikaan Aasiassa rakennetaan miljardeilla dollareilla yökisoja, Lähi-Idässä ratoja keskelle aavikkoa ja kohta varmaan joku diktaattori ehdottaa radan rakentamista vuoren sisään. Näissä valtioissa on vielä isommat markkinatkin.

Lopulta huippumoderni rata seisoisi talven ylitse käyttämättömänä ja kesällä - todella hyvällä tuurilla - järjestettäisiin yksi isompi moottoripyöräkilpailu (Moto GP:n katsojakeskiarvo 120,000 ihmistä). Lopulta kunnossapito tulisi kalliimmaksi kuin mainos- ja lipputuloista saatu hyöty, joka tarkoittaisi punaista nauhaa vuodesta toiseen.

Sen verran hinnakas hanke, että riittävät rahat saataisiin esimerkiksi lakkauttamalla terveydenhuolto koko Etelä-Suomesta vuoden ajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös