Suomeen F1/MotoGP-rata?

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
PuoliPöhkö sanoi:
Se tosin vähän askarruttaa, että tuolla radan vasemmassa alakulmassa oleva pystysuuntainen kadunpätkä on soratie.
No, veistävät vähän kuviota renkaan pintaan ennen starttia niin hyvä tulee. Varikko-osuus on myös soratietä.
:alppu:
Varikkosuoran sijoittamisessa oli hieman vaikeuksia. En oikein mistään löytänyt sille sopivaa katua, joten soratie sai kelvata. Nousu uimalanmäelle on varmasti henkeäsalpaava :D.
 

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
WebSlave sanoi:
Keimola on mennyttä, ikävä kyllä. Sen perään on turha haikailla.
Aina voi haikailla :) Keimola olisi ollut mahtava. Meiltä olisi ollut hypoteettiseen f1-kisaan 5 min ajomatka...

Vähän offtopic, mutta silti: nuo luonnokset ja kaavat näyttäisivät tekevän kuitenkin oikeutta radalle. Kahvila on myös hyvä ajatus torniin :thumbup: .

Sitten vielä enemmän offtopic: itsekin teen nettisivuja ja tuo laittamani linkki on kyllä kauhean näköinen www-sivu, mutta... kuten joku ansiokkaasti täällä kommentoi, sisältö on tärkein ja sivusto itse asiassa edustaa myös tiettyä nostalgiaa. Jo sivuille mennessään menee historiaan :ahem:

Sitten vähän asiaa tai edelleen asian vierestä:
- Lienee selvää, että Suomessa resurssit ovat rajalliset (vaikka toisaalta Suomessa f1 kiinnostaa aina).
- F1:siä tai MotoGP:tä ajataan yleensä radalla vaan kerran vuodessa (Suomi ei sijaintina oikein sovi testiradan paikaksi, jollei täällä ehdottu Hjalliksen ratahalli olisi mahdollinen :rolleyes: ).
- Katukisa johonkin kaupunkiin on ainoa edes jotenkin haaveiltavissa oleva ajatus, mutta siinäkin kustannukset olisivat älyttömät.
- Täällä on puhuttu, että kisoja viedään "öljymaihin", mites olisi sitten Norja?

EDIT: Loppuun vielä Keimolasta juttua elävässä arkistossa. Ja ratakierros Jim Clarkin esittelemänä: http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&a=00192
Nyt on vaikea päästää irti: http://youtube.com/watch?v=Mj4AamcIXe4&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
On täällä aikaisemminkin turistu siitä F1-radasta, ongelmaksi muodostui se, että maaperä muuttuu liiaksi ja olisi F1-autoille soveltumaton. Paras maaperä löytyisi sieltä Lapin alueelta, jonka maaperä on pääosin kalliopohjaista mutta vuodenajat taas rajoittavat. Toki se on täysin mahdollista, jos F1-kisa järjestettäisiin kesällä Suomeen, niin mikäs siinä.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Zep sanoi:
Hämeenlinna taitaa kuulua Länsi-Suomen ympäristölupaviraston piiriin, joten se lupaprosessi saattaa valitettavasti kestää...

Lupahakemuksenhan saattaa tekaista nopeastikin, mutta itse luvan saanti saattaa kestää jopa 5-9 vuotta.
Ei vittu mitä pelleilyä! Onneks lyijyhaulitkin kiellettiin sorsanmetsästyksessä, ei onneksi estä ampumasta muita lintuja/eläimiä! :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
DaSilva sanoi:
Kaatuiko nää kaikki vanhat radat ympäri maailman öljykriisiin vai mihin? Miksei Suomessa ois nyt rahaa rakentaa kun oli 60-luvullakin? Taitaa olla ennemmin tahdosta kiinni..
No, ensinnäkin kaikki oli kovasti erilaista 60-luvulla. Radatkin oli lenkkejä joihin muutama heinäpaali laitettiin "turvallisuuden vuoksi". Nykyiset mikroautoradat ovat jo huomattavasti paremmin rakennettuja ja turvallisuuskatselmoituja. Itseasiassa nykyinen karting taitaa olla jo teknisestikin vaativampaa kuin 60-luvun F1.

Mutta suurin ongelma ei olekaan se, että saataisiko rata rakennettua. Kyllähän se voisi hyvinkin onnistua, eihän pelkän radan budjetti aivan mikään hirmuinen ole. Mutta, mitäs sitten kun rata on tehty? Millä perusteella mitätön markkina-alue saisi itselleen kisan FOM:ilta? Nykyisin kisojen painopiste on koko ajan pois Euroopasta kohti autonvalmistajien suuria markkina-alueita. Skandinaavia ja Venäjän läheisyys olisi oikeastaan ainoa valtti. Rahaa siis pitäisi oikeasti lapioida jotta kisa saataisiin Suomeen.

Silloin siis meillä olisi moottorirata jolla olisi hyvin vähän mielekästä käyttöä ja todella suuret kulut per kilpailu (radan ylläpito, parannukset jne).

Itse näkisin pieniä mahdollisuuksia katuradalle - teitä ei tarvitsisi niin rakentaa, käyttöä ei tarvitsisi keksiä kisojen väliselle ajalle ja kisoja voisi harkita ehkäpä joka toinen tai kolmas vuosi jolloin saataisiin suurempi budjetti per kisa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllähän se asiaa taitaa olla niin, että F1/MotoGP-tasoinen rata Suomessa on perusteltavissa ainoastaan tunnesyillä, ei niinkään järjellä. Varsinkaan taloudellisella sellaisella. Kuten muut ovatkin jo ehtineet mainita, ei Suomella ole tarjota näille sarjoille oikeastaan mitään. Markkina-alue on suorastaan mitätön ja paikallista rahaa näihin Lähi-Idän öljyihmeisiin verrattuna säälittävän vähän. Mutta eipä sillä, kivaahan se olisi nähdä ykköset Suomessa mutta eipä tule toteutumaan...
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Toni_V sanoi:
Silloin siis meillä olisi moottorirata jolla olisi hyvin vähän mielekästä käyttöä ja todella suuret kulut per kilpailu (radan ylläpito, parannukset jne).

Itse näkisin pieniä mahdollisuuksia katuradalle - teitä ei tarvitsisi niin rakentaa, käyttöä ei tarvitsisi keksiä kisojen väliselle ajalle ja kisoja voisi harkita ehkäpä joka toinen tai kolmas vuosi jolloin saataisiin suurempi budjetti per kisa.
IS F1-kausiliitteessä oli asiaa koskien artikkeli, jossa oli haastateltu AKK:n toimitusjohtajaa Jarmo Mahosta. Mahosen mukaan Helsingistä ei löydy F1-radalle sopivaa paikkaa - Sörnäistenkin entinen katurata-alue on jäänyt osittain uusien rakennusten alle. Ja muut Suomen kaupungeista eivät taida tulla tällaisessa tapauksessa kysymykseenkään. Niinpä ainoa ratkaisu olisi todella rakentaa moottorirata jonnekin pääkaupunkiseudun lähistölle. Mahosen mukaan kustannuksetkin katuradan ja moottoriradan välillä ovat lähes samat. Lisäksi moottorirata hyödyttäisi myös muita luokkia ja harrastajia.

Jostain vain tarvitsisi nyhjäistä ne miljoonat ja saada vielä poliitikot ja kansan syvät rivit hankkeen taakse. Se taas ei olekaan ihan helppo tehtävä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Asiasta kolmanteen, kuinkahan paljon AKK käyttää rahaa vuosittain? Jos joku osaa antaa tuohon edes suuntaan antavan vastauksen, niin saataisiin hieman perspektiiviä siihen kuinka suurta lisäpanosta oikeasti tarvittaisiin F1-mitat täyttävän radan suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon.
 

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
EdHunter sanoi:
Niinpä ainoa ratkaisu olisi todella rakentaa moottorirata jonnekin pääkaupunkiseudun lähistölle.
..Kerava? :D

No oikeestihan jos laittais vaikka Helsinki-Vantaan lentokentälle jotain radanpoikasta (toisaalta saattaisi haitata vähän lentoliikennettä.. :jaska: ) ottais mallia vaikka Jenkkilän Clevelandista..
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Tai miten olisi Malmin lentokenttä, siellähän ainakin joskus kai jotain SM-ajoja ajeltiin. Eksotiikan vuoksi ajettaisiin vielä oikein yökisa, jotta aasialaiskatsojien ei tarvitsisi herätä aamuyöllä kisoja seuraamaan. :idea: Valotkin olisi jo osittain valmiina ja äkkiäkös ne yökisaa varten väsäisi, niin Bernie-setä ainakin tykkäis...
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
EdHunter sanoi:
IS F1-kausiliitteessä oli asiaa koskien artikkeli, jossa oli haastateltu AKK:n toimitusjohtajaa Jarmo Mahosta. Mahosen mukaan Helsingistä ei löydy F1-radalle sopivaa paikkaa - Sörnäistenkin entinen katurata-alue on jäänyt osittain uusien rakennusten alle. Ja muut Suomen kaupungeista eivät taida tulla tällaisessa tapauksessa kysymykseenkään. Niinpä ainoa ratkaisu olisi todella rakentaa moottorirata jonnekin pääkaupunkiseudun lähistölle. Mahosen mukaan kustannuksetkin katuradan ja moottoriradan välillä ovat lähes samat. Lisäksi moottorirata hyödyttäisi myös muita luokkia ja harrastajia.

Jostain vain tarvitsisi nyhjäistä ne miljoonat ja saada vielä poliitikot ja kansan syvät rivit hankkeen taakse. Se taas ei olekaan ihan helppo tehtävä.
Joop, luinkin tuon jutun juuri. Itse IS:n liitekin oli yllättävän hyvä.

Itse kyllä veikkaisin että kokonaisuutena katurata olisi edullisempi. Erityisesti katuradan ylläpito ei maksaisi koska ei ole ylläpidettävää. Täysmittainen F1-rata pitäisi viedä jonnekin pois kaupungeista jottei rakennusalaa jää sen alle ja tämä toisi mukanaan suuren kulun oheistoimintojen järjestämisestä. Laskennallisesti uusi rata Suomeen voisi maksaa jotain 100 ME paikkeilla ja vuosittaiset kisat voisivat olla 20 ME paikkeilla + pakolliset huoltotyöt. Eli eka vuosi ~120 ME ja sitten voisi laskea ~30ME per vuosi.

Eihän tuo ole summa eikä mikään jos valtio lähtisi asiaan mukaan, voisi olettaa että ainakin puolet rahasta tulisi takaisin bisneksien kanssa. Samaten jos jotain ökyrikkaita saataisiin sponssaamaan.

Yksi varteenotettava vaihtoehto olisi vuokrata Gotland Ring ja pitää siellä Suomen GP.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Pitäisikö? Kyllä.
Toteutuuko tällainen ratahanke? Ei.

Suomi ei ole kilpailupaikkana mitenkään erityisen houkutteleva, tupakkia ei saa mainostaa ja jos se rata saataisiinkiin kasaan ja autot kisaamaan, olisi ensimmäisessä mutkassa viherpipertäjät ketjuineen ja plakaatteineen valmiina vastustamassa. Lisäksi rata-alueelta löytyisi yllättäen liito-oravia, mikä tietenkin kaataisi koko hankkeen. :jaska:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
mustavihannes sanoi:
Pitäisikö? Kyllä.
Toteutuuko tällainen ratahanke? Ei.

Suomi ei ole kilpailupaikkana mitenkään erityisen houkutteleva, tupakkia ei saa mainostaa ja jos se rata saataisiinkiin kasaan ja autot kisaamaan, olisi ensimmäisessä mutkassa viherpipertäjät ketjuineen ja plakaatteineen valmiina vastustamassa. Lisäksi rata-alueelta löytyisi yllättäen liito-oravia, mikä tietenkin kaataisi koko hankkeen. :jaska:
Joo, voin jo kuvitella jonkun vihreiden nokkaämmän avautumista jo hankkeesta puhuttaessa.
"Ne rahat pitäisi laittaa Itämeren puhdistamiseen!" "Sellainen kannustaa yksityisautoilua!" "Herkät luontokappaleet kärsivät!":jaska:

Kyllä rahat varmaan saataisiin kasaan, mutta isoin ongelma lienee, että Bernie ei halua tuoda sirkusta tänne. Ja mikäs ihme se on.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
mustavihannes sanoi:
Suomi ei ole kilpailupaikkana mitenkään erityisen houkutteleva, tupakkia ei saa mainostaa
Yhdessäkään kisassa ei enää näy edes Marlboron logot joten siinä mielessä aivan sama. Tupakkimainonta on mennyttä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Torres sanoi:
Joo, voin jo kuvitella jonkun vihreiden nokkaämmän avautumista jo hankkeesta puhuttaessa.
"Ne rahat pitäisi laittaa Itämeren puhdistamiseen!" "Sellainen kannustaa yksityisautoilua!" "Herkät luontokappaleet kärsivät!":jaska:

Kyllä rahat varmaan saataisiin kasaan, mutta isoin ongelma lienee, että Bernie ei halua tuoda sirkusta tänne. Ja mikäs ihme se on.
Suomen ongelma on ollut 'kaukaisuus' jo muinoin Imatranajojen aikana. Autolla saa jurrata jonkun aikaa Keski-Euroopasta, vielä lauttamatka välissä.

Kyllähän luonnonsuojelijat voi vastustaa ratahanketta, jos sitä yritetään tärkeälle esim. jyrsijäalueelle, mutta jos kerran rata tehdään, niin tuskin vastustuksesta tarvitsee peljätä suppealla rata-alueella (vrt. Neste-Rallyn hiukan laajempi kisa-alue).

F1:t meille on utopiaa, ehkä myös MotoGP, mutta maailmalla on muitakin hienoja sarjoja (WTCC, Superbike, GT..). Toiveissa on hyvä piehtaroida...
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Pisti kyllä hieman hymyilyttämään tuo IS F1-liitteen väläyttelemä vetoapu Suomen GP:lle Pietarin ratahankkeen myötä. Mielestäni Venäjän GP:n järjestyminen olisi paremminkin Suomen GP-toiveiden kuolinisku kuin mahdollisuus. FIA ei ikinä tule myöntämään KAHTA osakilpailua tänne kylmään Pohjolaan - varsinkin 500 km:n säteelle toisistaan.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Banaani sanoi:
Yhdessäkään kisassa ei enää näy edes Marlboron logot joten siinä mielessä aivan sama. Tupakkimainonta on mennyttä.
Nimimerkki mustavihannes tarkoitti kai että tupakkimainonnastakaan (että olisi sallittua täällä) ei löydy mahdollisuutta saada kisaa tänne...
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ei tule ei, ainakaan ykkösiä koskaan. Täysin utopistinen juttu. Ensinnäkin talous, ei löydy sellaista yrittäjää joka tekisi miljoonien tappiota vuodesta toiseen. Radalle ei millään saada sellaista määrää aktiviteettia vs. radan sijainti, että se olisi mitenkään taloudellisesti järkevää. Jos rata olisi hevonkuusessa ei-kenenkään silmissä, se voisi kiinnostaa autotehtaita talvitestejä varten, mutta sieltä ei taatusti löydy 100 tuhatta majoituspaikkaa, saati että se olisi liikenteellisesti mitenkään ytimessä.

Toiseksi Suomi on niin pieni markkina-alue ja tämä ei ketään kiinnosta ja on vielä helvetin kallis maa, että huolimatta suomalaisesta menestyksestä en usko että täällä nähdään edes motoGP kisaa. Tupakkimainokset voitais saada näkymään, jos kisa vietäis Imatralle ja rajan taake perkeleen isot plakaatit... juu ei. Unohtakaa koko juttu. Ei tule ei.
 
Ylös