Suomen MM-ralli 2021

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
2021
- 10 x WRC
- 27 x R5
- 1 x Rally3
= 38 nelivetoista

2016
- 20 x WRC
- 27 x RC2 (R5, S2000, N4/R4)
= 47 nelivetoista

2011
- 20 x WRC
- 17 x S2000 tai R4
- 36 x N4
= 73 nelivetoista

2006
- 27 x A8 (sis. WRC)
- 30 x N4
= 57 nelivetoista

2001
- 41 x A8 (sis. WRC)
- 56 x N4
= 95 nelivetoista

Tosin uskaltaisin kyllä väittää että noissa nykypäivän R5-autoissa on vähintään yhtä paljon katsottavaa kuin 10 vuoden takaisissa WRC-autoissa. Samat N-ryhmäläiset taas on sitten siirtyneet nelivetomiesten puolelle.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
110
Tosin uskaltaisin kyllä väittää että noissa nykypäivän R5-autoissa on vähintään yhtä paljon katsottavaa kuin 10 vuoden takaisissa WRC-autoissa. Samat N-ryhmäläiset taas on sitten siirtyneet nelivetomiesten puolelle.
Juuri tätä tarkoitin, mutta muotoilin huonosti. Kyllä WRC2 voittaa kiinnostavuudessaan mielestäni helposti menneen nelivetoännän. Myös jos verrataan noihin 2011 kärkiautoihin, niin kuinka hyvin WRC2 kärki mahtaisi pysyä mukana?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Juuri tätä tarkoitin, mutta muotoilin huonosti. Kyllä WRC2 voittaa kiinnostavuudessaan mielestäni helposti menneen nelivetoännän. Myös jos verrataan noihin 2011 kärkiautoihin, niin kuinka hyvin WRC2 kärki mahtaisi pysyä mukana?
Ainakin joskus vertasin 2012 Ouninpohjaa Hirvosen Citroenin videosta ja 2018 Kakaristoa Rovanperän Skodan videosta yhteneviltä osiltaan reittiä (Lamminpään risteyksestä Kakaristoon ja Liisanmutkaan) ja eroa tuli ehkä sekunti WRC:n hyväksi, ja toki mittavirhettäkin tulee käsin kellottaessa. Mutta erot on varmasti hyvin pienet enää.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Ainakin joskus vertasin 2012 Ouninpohjaa Hirvosen Citroenin videosta ja 2018 Kakaristoa Rovanperän Skodan videosta yhteneviltä osiltaan reittiä (Lamminpään risteyksestä Kakaristoon ja Liisanmutkaan) ja eroa tuli ehkä sekunti WRC:n hyväksi, ja toki mittavirhettäkin tulee käsin kellottaessa. Mutta erot on varmasti hyvin pienet enää.
Ja toinen näyttää videolta, että mennään ihan pilven laitaa, kun taas skoda ei miltään. Alustan kehitys lyhyessä ajassa ihan älytöntä.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Lisäksi vuosia on vaikea verrata keskenään koska katsojan näkökulmasta kuskikin vaikuttaa aika paljon, kyllähän monena vuonna on nelivetoisten puikoissa ollut aika paljon niitä osallistujia kilpailijoiden lisäksi. Tänä vuonna ei ole kuskeja paljon, mutta taso on kova.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Jaahas, eli ilmeisesti nyt ei tarvitse rekisteröidä niitä passeja mihinkään. Kuulemma kaikki postitettukin. Ralliaplikaatio pitäisi tulla myöhemmin tällä viikolla.
 

mufcAleksi

Well-known member
Liittynyt
17.7.2017
Viestit
70
Minäkin sain passini tänään. Aika läheltä liippasi, vähän alkoi jo tuntumaan ettei ne tule ollenkaan.
 

John Doup

Member
Liittynyt
8.6.2017
Viestit
22
Ja toinen näyttää videolta, että mennään ihan pilven laitaa, kun taas skoda ei miltään. Alustan kehitys lyhyessä ajassa ihan älytöntä.
Juuri tämä. Huomisen ralli-illan ”Miksei ajeta sitä ja tätä, kun ovat niin hienoja hyppypätkiä?” -kysymykseen voisi olla myös vastauksena, että nykyisillä alustoilla, nuo legendaariset tiet voisivat olla melko paljon vaisumpia.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Ai jumalauta, edelliseltä sivulta saisi kyllä hyvää matskua Ralli-ilta -bingoon, jos ei työt sotkisi harrastuksia huomenillalla :D Hirveästi ei kyllä tärkeetä asiaa varmaan jää väliin, mutta kivahan nuo samat jorinat on ikäänkuin rallifiilistä nostattaakseen vuodesta toiseen kuunnella. Plussaa olis, jos Tahko kilpailuun valmistautumiskiireiltään ehtisi tulla studioon ja ilmoittaan mitkä pätkät on makeita ja mitkä ei!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Tämä voi olla tuon bingon tasoinen kysymys, mutta onko nuo peltoparkkien hinnat mainittu jossain? En koko katsojaopasta ole vielä lukenut, mutta ei vielä ainakaan tullut vastaan. 5€ muistaakseni taisi olla aiemmin, mutta 2018 viimeksi käynyt niin toki voinut muuttua. Sen puoleen relevantti info että osaisi varautua ja kaivaa sopivia summia käteistä mukaan.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Nyt näyttää sääennuste taas Lauantai aamupäivälle sadetta, iltapäivällä pitäisi olla selkeämpää
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Tämä voi olla tuon bingon tasoinen kysymys, mutta onko nuo peltoparkkien hinnat mainittu jossain? En koko katsojaopasta ole vielä lukenut, mutta ei vielä ainakaan tullut vastaan. 5€ muistaakseni taisi olla aiemmin, mutta 2018 viimeksi käynyt niin toki voinut muuttua. Sen puoleen relevantti info että osaisi varautua ja kaivaa sopivia summia käteistä mukaan.
Syy tiedon puutteeseen lienee se, ettei asiasta ole linjausta. Ainakin omat muistikuvat ennen 2019 ajalta penkalta muistelee että hinnoittelu perustuu ihan mitä pellon omistaja/järjestävä seura haluaa siitä. Mutta se 5e on ollut yleinen. Toisaalta joskus muistan 10e maksujakin todistaneeni.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Tästä sitten:

Erinomaista! Jos asiantuntijana studiossa olisi Tommi Mäkinen, vähintään yksi kysyisi....mitä mietit kun Carloksen auto syttyi tuleen?

Vakavasti puhuttuna ajelin kesällä Tampereen lenkin perinteisiä pätkiä läpi. Tiet ovat nykyisille autoille turhan vauhdikkaita. Siitamassa 4,4 kilsan takaviiston jälkeen pätkä olisi liki kaasu pohjassa maaliin saakka, Västilässä ei paljoakaan tarvitse nostella. Sahalahti on nopeaa, samoin Koivulahti.

Kuinkahan paljon Ouninpohjan Hämepohjan ja Mutasen välisen osuuden puuttumiseen tämän vuoden reitiltä vaikuttaa se, että Mutasen risteyksen tuntumasta perattiin ojia 2019. Monen mutkan profiili suoristui melkoisesti. Nykyisellä WRC:llä pystyisi monen paikan ajamaan suoraan noin kahden kilsan osuudella Mutasen risteyksestä Hämepohjaan päin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16083
Sijainti
Tampereen lenkki
Vakavasti puhuttuna ajelin kesällä Tampereen lenkin perinteisiä pätkiä läpi. Tiet ovat nykyisille autoille turhan vauhdikkaita. Siitamassa 4,4 kilsan takaviiston jälkeen pätkä olisi liki kaasu pohjassa maaliin saakka, Västilässä ei paljoakaan tarvitse nostella. Sahalahti on nopeaa, samoin Koivulahti.
Periaatteessa ongelma on ihan sama Jyväskylän alueellakin, ja jos Tampereella ajettaisiin niin pätkiä pitäisi varioida. Hyvä esimerkki vaikka Parkkola, ei sitäkään ajeta vuoden 1999 muodossa vaikka muutama kilsa sitä isoa tietä onkin Moksin pätkällä. Toki vaikka Västilään, Uskilaan, Koivulahteen tai Sahalahteen ei ole niin helppo lisätä teknistä pikkutieosuutta, mutta kyllä tälläkin seudulla pätkiä olisi.

Savo ja Pengonpohja varmaan olisi ainoita isoja teitä, joissa ei tarvitsisi olla edes yhtään risteystä eikä lisättyä pikkutietä, ja keskinopeudet jäisi alle 130 km/h nykyisellä WRC:llä.
Kuinkahan paljon Ouninpohjan Hämepohjan ja Mutasen välisen osuuden puuttumiseen tämän vuoden reitiltä vaikuttaa se, että Mutasen risteyksen tuntumasta perattiin ojia 2019. Monen mutkan profiili suoristui melkoisesti. Nykyisellä WRC:llä pystyisi monen paikan ajamaan suoraan noin kahden kilsan osuudella Mutasen risteyksestä Hämepohjaan päin.
Onhan Hämepohjan ja Mutasen väli ollut pois reitiltä jo 2018 ja 2019 myös. Suurin ongelmahan tuolla tiellä on se keltaisen talon hypyn jälkeinen vauhtiosuus, muuten se on ihan kohtuullista. Jos ajaisi pelkän alkuosan Hämepohjasta keltaiselle talolle, niin ei olisi yleisölle yhtään kunnon välitietä.

Mutkien profiileja saa korjattua ja oikomista estettyä äläbetonilla kyllä.

Okskulmantie on kunnostettu juuri, joten sen takia Kakariston risteykseen pitää tulla tänä vuonna eri suunnasta.
 
Ylös