Suomen MM-ralli 2022

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Oli varmasti huumorilla heitetty, mutta silti. Ei missään nimessä saa jättää. Veikkaan, että aika moni meistä täälläkin on pikkunassikkana siellä metsissä ja pelloilla pyörinyt radio kainalossa. Kaikille apinat vaan mukaan, jotta kiinnostus siirtyy isältä/äidiltä lapsille. Muuten käy niin kuin jääkiekolle.. katsomot täynnä pelkkiä vanhoja käyriä.
No vähän 50/60. Pointti oli että lähteekö ensin ilman muksuja katsomaan mistä on kyse, ja ottaa muksut sitten ens vuonna, vai nyt koko köörillä huonolla tuurilla kävelemään muutama kilsa jotta voi katsella neljännestä rivistä ja kisan jälkeen juuttuu jonnein ruuhkaan lopputuloksena "ei enää ikinä koskaan".
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1029
Oittilassa ehdottomasti suositeltava 8.75km lähdöstä olevaa risteystä, siinä pitkä näkymä, palvelut ja joskus tapahtumiakin ollut. Saapuminen kannatta tehdä 610 tieltä tulevalta hiekkatietä suoraan risteykseen, ei Oittilantetä pitkin, josta usein ollut pahoja ruuhkia. Toki sunnuntai aamu lienee ruuhkattomampi.
Oittilan alun peltoaukeekin ei huono paikka, helppo lähetyminen pitäisi olla siihenkin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3214
Sijainti
JKL
Jos perheen kanssa lähtisin Ruuhimäkeen niin menisin kyllä hyppysuoralle. Se maali on niin täynnä väkeä että suoralle mahtuu paremmin. Ja se on kyllä edelleen hieno paikka katsoa.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Jos perheen kanssa lähtisin Ruuhimäkeen niin menisin kyllä hyppysuoralle. Se maali on niin täynnä väkeä että suoralle mahtuu paremmin. Ja se on kyllä edelleen hieno paikka katsoa.
Totta. Viime vuonna Laukaan kakkoskierrokselta kun lähti R5:sten kuuman ryhmän jälkeen, jätti auton isolle tielle ja juoksi mestoille, niin löysi vielä hyvän paikan toisesta rivistä, toki piti seistä pilkkijakkaran päällä. Toisella puolella tietä on vähemmän väkeä koska sieltä ei liene näkymään kaikkiin hyppyihin yhtä aikaa, sinne vois päästä eturiviinkin?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1349
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Minulla saattaa olla mukana lapsia. Tarkoitus olisi mennä vähän fiiliksen mukaan, eli katsoa enemmän jos on kivaa ja lyhyemmin, jos nälkäkiukku tms. iskee.
Tarkennetaan tähän nyt vielä, että tuolla mm-ralliruuhkissa saattaa kestää (parkkeihin tai pois jonotus yms) ja katsomot helpoilta paikoilta täyttyy varmasti aika ajoissa. Myöskään tuntia ennen ekoja autoja ei saa enää kävellä tiellä, jos tarvitsisi ehtiä joku väljempi paikka. Joten siihen lähestymiseen ja poistumiseen kannattaa/joutuu varata aikaa. Tästä johtuen tilanne, jossa "nälkäkiukku iskee" on jo hävitty. Eväät ehdottomasti lasten kanssa mukaan! (miksei toki aikuistenkin)

Peltopaikat varmasti helpompia lasten kanssa, sopivat tarvittaessa telmimään taka-alalla jos iskee tylsyys. Jos pelto on vieläpä risteyksessä, niin saattaa päästä melko helposti kävelemään kesken erikoiskokeen autolle. Toki muualtakin mahdollista, mutta maasto saattaa vaihdella. Ja tietysti tämänkin asian kriittisyys riippuu lasten iästä, määrästä ja virtatasosta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3524
Itse olen suosiolla skipannut Ruuhimäen. Viimeksi tainnut olla siellä 2015? Onhan se komea pätkä, mutta tuntui joka vuosi kasvavan yleisömäärät ja sitä myöten ryysis parkissa ja katsomossa tietty että ennemmin mennyt muualle. Sama luultavasti tänä vuonna taas.
 

maumau74

Well-known member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
158
Sijainti
Naantali
Oli varmasti huumorilla heitetty, mutta silti. Ei missään nimessä saa jättää. Veikkaan, että aika moni meistä täälläkin on pikkunassikkana siellä metsissä ja pelloilla pyörinyt radio kainalossa. Kaikille apinat vaan mukaan, jotta kiinnostus siirtyy isältä/äidiltä lapsille. Muuten käy niin kuin jääkiekolle.. katsomot täynnä pelkkiä vanhoja käyriä.
Juu, ehdottomasti muksut mukaan! Mulla poika ollut mukana 4 vuotiaasta lähtien ja täytti tänävuonna 26 ja vielä tullaan tämä 350km matka sinne parhaaseen ralliin :) Loistavaa isä - lapsi aikaa!
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
874
Itse olen suosiolla skipannut Ruuhimäen. Viimeksi tainnut olla siellä 2015? Onhan se komea pätkä, mutta tuntui joka vuosi kasvavan yleisömäärät ja sitä myöten ryysis parkissa ja katsomossa tietty että ennemmin mennyt muualle. Sama luultavasti tänä vuonna taas.
Toivottavasti rallin järjestäjät skippaisi myös jo Ruuhimäen. Alkaa olla aika nähty.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1404
Sijainti
Porvoo
Juu, ehdottomasti muksut mukaan! Mulla poika ollut mukana 4 vuotiaasta lähtien ja täytti tänävuonna 26 ja vielä tullaan tämä 350km matka sinne parhaaseen ralliin :) Loistavaa isä - lapsi aikaa!
On kyllä. Kaupasta haluamat eväät niin johan on mieli kirkas. 😊 Itsellä ollu muksu jo SM sprintissä 2-vuotiaana mukana. Valitsen aina sopivat kisat minne mennä ja SM rallit sekä Sprintit on ollu hyviä kun reitin tietää ennakkoon niin voi suunnitella hyvän pelipaikan joka on silti turvallinen ja josta on tarvittaessa helppo siirtyä. Cupit yms. jätän suosiolla väliin kun reitti pitää ajaa läpi aikaisin aamulla ja paikkoihin voi olla paljon käveltävää.

Secto on itsellä silti miesten reissu kun maksimoidaan kärjen katsominen ja kun pätkien määrä voi huidella jopa 13-14 niin ei se ole enää pienen lapsen reissu.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7512
Toivottavasti rallin järjestäjät skippaisi myös jo Ruuhimäen. Alkaa olla aika nähty.
Tai kääntäisi ajosuuntaa. Mielestäni parempi pätkä toiseen suuntaan, mutta sekin vaihtoehto on varmaan suljettu pois tekohyppyrin takia.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
645
Hieman OT; mahtaako tänä viikonloppuna tehdastiimit, R5:t, pikkuluokat tai vaikka Vetomiehet testailla kalustoa Pirkanmaa/Keski-Suomi/Häme-seudulla? Polte penkalle aistimaan bensan palamista on kova. Jos ei halua julkisesti laittaa jakoon, niin voi pistää vaikka privalla 🤚
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
59
Hieman OT; mahtaako tänä viikonloppuna tehdastiimit, R5:t, pikkuluokat tai vaikka Vetomiehet testailla kalustoa Pirkanmaa/Keski-Suomi/Häme-seudulla? Polte penkalle aistimaan bensan palamista on kova. Jos ei halua julkisesti laittaa jakoon, niin voi pistää vaikka privalla 🤚
https://www.ely-keskus.fi/documents/13166/0/Ralliautojen+kehitystestiajojen+päätöksen+yleistiedoksianto+10062022.pdf/6f7195c3-d388-c4fa-1c6f-421ce5472dbb?t=1654849259617
Tuossa on muutamia testiteitä ja aikoja. Tarkemmin en tiedä kenen testejä nuo on, mutta bensa niissä varmaan haisee kaikissa.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Tai kääntäisi ajosuuntaa. Mielestäni parempi pätkä toiseen suuntaan, mutta sekin vaihtoehto on varmaan suljettu pois tekohyppyrin takia.
Siitä isolta hypyltä alkoi tulla kyllä melkoisen levottomia leiskautuksia, mutta kyllähän tekohypyn saisi mukaan toisin päin tekemällä pätkästä sprintin tai sitten jatkamalla länteen pohjoispäästä (ainakin teoriassa).

Edit: Siinä perinteisellä alueella sais kartan mukaan nykyisillä teillä 5,5 kilsaa jos lähtee Lasilandialta vastakarvaan ja lopettaa tekohypylle.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14684
Sijainti
Tampereen lenkki
Viimevuotiseen tapaan suunnittelustriimit tulevat taas ja ensimmäinen osa koittaa perjantaina 22.7. klo 18:00. Luvassa ennen kaikkea parhaiden katselupaikkojen etsiminen sekä reittikokonaisuuden suunnittelu ja aikataulutus katsojan näkökulmasta. Lisäksi jaetaan ajatukset myös kilpailullisesta aspektista.

Suorana: https://www.twitch.tv/joonaslonn
Tallenteet: https://www.youtube.com/channel/UCOs52ULj1KsiwuCUQ9wse3A

Näytä liitetiedosto 2525
Tämä alkaa siis pian. Ite en pääse paikalle livenä, mutta kävin tänään Hyundain testeissä nauhottamassa vähän Rally1-pörinää ja omaa höpötystä jotka näytetään striimissä :)
 

SpectatorPRO

Member
Liittynyt
6.7.2022
Viestit
8
Olen vasta innostunut rallista ja haluaisin mennä tänä vuonna Jyväskylään katsomaan. Seuraa siis pari aloittelijan kysymystä.

Suunnitelmissani olisi mennä paikalle sunnuntaina autolla. Minulla ei ole vielä lippua. Onko mahdollista, että ek-lippuja ei saisi enää paikanpäällä, jos muutkin ovat innostuneet Kallen menestyksestä?

Entä mikä olisi "aloittelijalle hyvä paikka" mennä pällistelemään? Minulla saattaa olla mukana lapsia. Tarkoitus olisi mennä vähän fiiliksen mukaan, eli katsoa enemmän jos on kivaa ja lyhyemmin, jos nälkäkiukku tms. iskee.
Oittilan lopun peltolenkillä on hyvää ja pitkää näkemää tarjolla, auton saa suht. lähelle ja on valinnanvaraa, millasta peltomutkaa haluaa: ysikymppiä, pyöreempää alamäkiristeystä, loivempaa mutkaa ja pieni nypyn ylityskin siellä on. Risteyksiäkin on siinä ympärillä sekä kovasta ja hitaasta vauhista olevat ysikympit, että sit pätkän viimenen neulansilmämäinen risteys.

Se alun peltoalue on aivan hirvee. Pitkähkön oikeen joutuu katteleen todella kaukaa tiestä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5267
Sijainti
Suonionkatu 1 C
It's the most wonderful time of the year... eikä sillä tietenkään viitata mihinkään kirkolliseen juhlapyhään, vaan vuoden todelliseen kohokohtaan, Suomen MM-ralliin. Rallifiilis nousee itselläkin niin, että voisi kuvitella elävänsä uudelleen vuotta 1999. Ja koska itse ralli on jo ihan oven takana, niin myös Rallitietäjä-kisan ilmoittautumisaika on alkanut. Siispä rivit kuntoon ja penkalle!

https://f1-forum.fi/threads/rallitietaejae-2022-secto-rally-finland.24240/
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
827
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
No vähän 50/60. Pointti oli että lähteekö ensin ilman muksuja katsomaan mistä on kyse, ja ottaa muksut sitten ens vuonna, vai nyt koko köörillä huonolla tuurilla kävelemään muutama kilsa jotta voi katsella neljännestä rivistä ja kisan jälkeen juuttuu jonnein ruuhkaan lopputuloksena "ei enää ikinä koskaan".
Mää ehkä en olis tässä, jos 84-?? meidän ukko ei olis vieny mua Jyväskylän suurajoihin. Ja sit muuten käveltiin ja rämmittiin, nuuka ukko EI maksanut parkista, eikä lipuista pätkille. Oon kyllä ikuisesti kiitollinen, tuli nähtyä se kuuluisa B-ryhmä ja Trabantit yms.
Länkipohja,Savo,Pentinmaa, Siitama, Sahalahti ainakin tuli käytyä.
Joten ne kenellä on, tenavat mukaan!
 
Ylös