Suomen MM-ralli 2022

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Jep jep, katsoo ensin minkälainen kilpailijaryntäys oli WRC2-luokkaan kisassa ja sitten, että hylkäys tapahtuu 500g alipainoisen puskurin takia niin ei voi kyllö todeta, kun että hyvää jatkoa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos oikein hifistellään niin pitäisi olla intercoolerit molemmin puolin turboa. Ilma laajenee lämmetessään joten kylmää ilmaa mahtuu kuristimen läpi enemmän kuin lammintä. Turbon kuristimen läpi survottuna ilma lämpiää jolloin sitä pitäisi taas viilentää jotta sylintereihin mahtuu enemmän ilma-polttoaineseosta palamaan ja tehoa tuottamaan. Kokonaan toinen juttu sitten on, onko tällä käytännössä merkitystä vai hifistelläänkö vain joidenkin watin osien tehonlisäyksellä.
Ei sitä ilmaa survota kuristimen läpi. Se perustuu paine-eroon. Kuristimen etupuolella on vallitseva ilmanpaine tai hyvin tehtynä kovassa vauhdissa vielä pieni patopaine siihen päälle. Kuristimen toisella puolella on parhaimmillaan turbon imemä tyhjiö. Vallitseva ilmanpaine on kaikille sama ja tyhjiö on tyhjiö, sekin on kaikille sama. Ilma lämpenee kun sitä puristetaan kasaan ts. paine alkaa nousemaan.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Voi sun saatana nyt tuon Sunisen kanssa, harmittaa!

Nyt kompensaationa tästä autojen vaihto päittäin yhden nimeltämainitsemattoman Solbergin kanssa niin harmitus voisi haihtua...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Sunista kiinnostaa ajaa ykkösluokassa. Hylkäyksellä ei ole uusiin mahdollisuuksiin mitään haittaa, joten Suniselle loppupelissä ole mitään merkitystä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Jos etupuskuri olisi jäänyt matkan varrelle niin olisiko tulos hyväksytty? Tottakai jos ei olisi ollut mitään punnittavaa?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Jos etupuskuri olisi jäänyt matkan varrelle niin olisiko tulos hyväksytty? Tottakai jos ei olisi ollut mitään punnittavaa?
Jo tilalle olisi laitettu laillinen niin kyllä... jälkikäteen ajateltuna etulippa olisi kannattanut jättää pikikselle.
 

Norsula

Member
Liittynyt
11.12.2021
Viestit
13
Kuten aiemmin kirjoittelin, olin ekaa kertaa tänä vuonna katsomassa ja olipa mukavaa! Kiitos kaikille aloittelijaa neuvoneille. Lapset eivät lähteneet mukaan, mutta ehkä se oli hyvä niin sain itse tutustua meininkiin rauhassa, kuten joku pohtikin. Menen varmasti uudelleenkin ja josko silloin olisi mukuloitakin mukana.

Ps. Olisin kiinnostunut näkemään kuvia tai pätkiä niistä vaarallisista paikoista Lankamaalla. Mistähän löytäisi?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Ei saakeli, ne mitä itse olin nähnyt niin oli still-kuvia eri paikasta. Olihan nuo aivan älyttömän vaarallisessa paikassa. Ja mikä helvetti se polkupyöräilijä oli shakedownilla?
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4960
Sijainti
Parc Fermé
Reportaasia jo pistinkin, mutta muutama ranskalainen viiva tähän kohtaa kait kelpaa koko tapahtumasta... Tässä allekirjoittaneen sekavahkoa ajatuksenvirtaa:

- väkeä aivan pirusti, mikä vaan hyvä juttu, vaikka toikin lieveilmiöitä (tulen näkemään painajaisia Lankamaa 2:lta), kysymys kuuluukin et olikohan tänä kesänä aliarvioitu niin mahdollinen yleisömäärä, kuin jv-määrä?
- netti ei toiminut sitten yhtään missään, toki tekee ihan hyvää ihmiselle tämäkin
- känniurpojen määrä on vähentynyt huomattavasti, itse en ainakaan nähnyt omissa paikoissani kuin max 1-2 konttauskuntoista, tätä puolti myös jv:t joitten kanssa vaihtoi pari sanaa
- samalla ovenavauksella voisi sanoa et perhe/lapsikatsojia on tullut enemmän, ja etenkin naispuolisia lajista kiinnostuneita, enää rallit ei ole äijäporukalla syy lähteä kiskomaan kaljaa ja viinaa, tämä on kyllä suunta jolle itse nostan yläpeukkua
- virolaisia todella vähän vrt. kulta-aikoihin, taitaa Viron mm-ralli viedä lähekkäisyydellään (niin ajankohdallisesti kuin matkallisesti) heidän innon lähteä paikanpäälle?
- muutama pätkä saisi pitää välivuoden, harmi vaan et nämä pätkät taitaa olla aikalailla parhaiten järjestettyjä (lue: Päijälä, Moksi, Ruuhimäki...).
- huoltoparkki kaipaisi ehkä jonkinasteen uudistamista/uutta vetonaulaa
- osallistujien määrä on suhteessa ulosajojen lukumäärään, vuosi vuodelta lukema pienenee, toki alkaa olla niin kallista puuhaa tämän kisan ajaminen että kukaan ei huvikseen rungi
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Jännä miten erilaisia näkemyksiä voi olla, itse tuli nähtyä taas sen verran tiukkaa ryyppäämistä (ja sen mukaista muuta ongelmaa) perjantaina ja lauantaina että en sellaista ole vuosiin rallissa nähnyt. Lauantain kakkoslenkki ja sunnuntai taas enemmän sitä "lajiniilo", peruskatsoja ja perheporukkaa. Mutta tosiaan sattumahan näissä määrää.
 

PaksuPasi

Member
Liittynyt
3.10.2021
Viestit
6
Jännä miten erilaisia näkemyksiä voi olla, itse tuli nähtyä taas sen verran tiukkaa ryyppäämistä (ja sen mukaista muuta ongelmaa) perjantaina ja lauantaina että en sellaista ole vuosiin rallissa nähnyt. Lauantain kakkoslenkki ja sunnuntai taas enemmän sitä "lajiniilo", peruskatsoja ja perheporukkaa. Mutta tosiaan sattumahan näissä määrää.
Itse hakeudun tietoisesti hieman hiljaisempiin paikkoihin poislukien Oittilan alkupään pudottava oikea. Muutama kaveri oli perjantaina ja lauantaina ollut lähellä suosittuja katselupaikkoja, joissa meno oli kuulemma kuin Leijonien kultajuhlissa. Kaveri tokaisikin Päijälästä, että jokaista p-alueen autoa kohden oli viisi humalaista ja kuskit oli tainneet jäädä autoon odottamaan. No ehkä siinä oli pientä värikynää, mutta kuten sanoit, näkyy se olleen paljon kiinni paikasta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Itse hakeudun tietoisesti hieman hiljaisempiin paikkoihin poislukien Oittilan alkupään pudottava oikea. Muutama kaveri oli perjantaina ja lauantaina ollut lähellä suosittuja katselupaikkoja, joissa meno oli kuulemma kuin Leijonien kultajuhlissa. Kaveri tokaisikin Päijälästä, että jokaista p-alueen autoa kohden oli viisi humalaista ja kuskit oli tainneet jäädä autoon odottamaan. No ehkä siinä oli pientä värikynää, mutta kuten sanoit, näkyy se olleen paljon kiinni paikasta.
Haha voin kuvitella. Kuulin että meno oli Kakariston lähellä suhteellisen "railakasta". En kysynyt lisäkysymyksiä. Mutta joo itse kuvailin menoa kuin Leijonien peleissä olisi ollut. Ja ärsytti sielläkin se meno. En tiedä, ehkä pitää vetää kukkahattua vaan syvemmälle vaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Katsoin muuten tätä pätkää vetomiehistä:
niin oliko siellä ainakin Paul Nagle katsomassa vielä ulosajopaikassa? Siinä 8 min paikkeella siis.
 
Ylös