AnttiL
Reittinörtti
Nyt kun edellinen kisa on vielä tuoreessa muistissa niin koitetaan fiilistellä mitkä pätkät toimi hyvin, mitkä ei, mitä pitäisi muuttaa?
Itse olin siis kisan kotikatsomossa ja arvioin tilannetta vain kilpailullisesta näkökulmasta kameroiden kautta.
Minusta tämän vuoden reitti oli ihan toimiva, mutta joiltain osin ehkä vähän tuttu ja turvallinen, sekä nopean puoleinen.
Shakedown on jakanut mielipiteitä. Itse en ihan tykännyt pätkästä joka oli pelkkää yhtä tietyyppiä ja täysiä ajamista, eikä tarjonnut yleisöllekään paljon mitään. Minusta Ruuhimäki voisi olla taas shakedown, ja Laukaa-areenakin varmasti palvelisi katselijoita ja mediaa siinä käytössä. Ruuhimäen loppuosan voisi ajaa myös jonkinlaisena yleisöpätkänä myöhempinä rallipäivinä, ja siirtää power stagen muualle.
Harjun uusi versio oli minusta toimiva! En periaatteessa pidä monen kierroksen pätkistä mutta ymmärrän kyllä että se tarjoaa katsojille paljon enemmän nähtävää. Lisäksi pätkän paras mutka oli juuri siinä kohtaa kun toinen kierros alkoi.
Lankamaa oli toimiva lisäys, vaikkakin olikin ihan reitin nopeimpia pätkiä. Laukaanhan voisi nyt vielä kääntää toisinpäin, kun sitä on 10 vuoden sisään ajettu siihen suuntaan vain kahdesti. Ja edelleen kiinnostaisi kokeilla sitä Epäistenvuorentien kautta menevää reittiä... Ässämäki/Halinen sen sijaan on nyt ajettu jo eri suuntiin tauotta vuodesta 2016 saakka, voisi olla aika kokeilla jotain muuta. Moksiin kaipaisin kovasti Mäkelänkyläntietä, ja miksei vaikka Pöykyntietäkin. Surkeen lenkin sijasta voisi kokeilla niitä Hirvimäen suunnan metsäteitä, vaikka toki on se Surkeen lenkkikin hieno.
Päijälä on kanssa niitä pätkiä jotka on olleet mukana joka vuosi 2014 asti enemmän tai vähemmän samassa muodossa, mutta toisaalta pätkä on niin hieno ja hyvin järjestetty, että vaikea ruveta toivomaan rotaatiota. Kakariston alueella on paljon mahdollisuuksia, mutta jos nyt halutaan jatkossakin ajaa Kakariston risteys ja tämä nykyinen loppu, ei se jätä paljoa vaihtoehtoja. 2021 tyylinen kahden pätkän rinnakkain ajaminen ei välttämättä toimi. Toisaalta jos sitten Kakariston risteys jätettäisiinkin sunnuntain power stageksi...Ouni/Konivuori olisi myös hieno pätkä, mutta ehkä huonosti sopii sitten siihen että pitää päästä ajamaan myös Kakaristossa/Alhojärvellä. Muutenhan lauantaille pätkiä on tarjolla yllin kyllin. Juupajoki, Väärinmaja ja Kolonkulma vaikka lenkkinä. Vekkula oli minusta ihan toimiva lisä, mutta muuttaisin pätkän enemmän vuoden 1995 malliin, alkamaan Vekkulantieltä ja vain käväisemään pikkutiellä.
Vaherin seudullakin saisi vaikka mitä aikaan:
https://www.mapfab.com/map/Aa3a/Vaheri-V1https://www.mapfab.com/map/Aa3b/Vaheri-V2
Molemmissa saataisiin käyttöön pidempi pätkä Vaherintietä ja myös Tyryntien eteläinen osuus, jota ei ole MM-rallissa ajettu. Toki sitten ne Patajoen pikkutiet hyppyinen jäisi pois, mutta kaikkea ei voi saada. Tai toki vuoden 2021 Patajoenkin voi aloittaa tuolta Etelästä Tyryntieltä.
Oittilaan jäin kaipaamaan sitä mahtavaa pikkutietä, toivottavasti ajetaan vielä joskus. Muutenkin tuolla Päijänteen itäpuolella voisi olla potentiaalia toteuttaa edes puolet perjantaista. Pajumäki/Havumäki-akselille voisi saada pätkää, samoin Vartiamäkeen. Jos taas menee etelämmäksi, niin löytyy Mynnilää, Lahdenpohjaa ja Murakkaa.
Aika pitkään on menty sellaisissa kahden vuoden sykleissä, esim 2018 ja 2019 oli aika samanlaiset reitit, ja nyt 2021 ja 2022 oli aika paljon samoja osuuksia. Olisiko nyt taas suurempien muutosten aika? Nyt myös on enemmän dataa uusista autoista. Kovaa ne menee.
Mitä mietteitä muilla?
Itse olin siis kisan kotikatsomossa ja arvioin tilannetta vain kilpailullisesta näkökulmasta kameroiden kautta.
Minusta tämän vuoden reitti oli ihan toimiva, mutta joiltain osin ehkä vähän tuttu ja turvallinen, sekä nopean puoleinen.
Shakedown on jakanut mielipiteitä. Itse en ihan tykännyt pätkästä joka oli pelkkää yhtä tietyyppiä ja täysiä ajamista, eikä tarjonnut yleisöllekään paljon mitään. Minusta Ruuhimäki voisi olla taas shakedown, ja Laukaa-areenakin varmasti palvelisi katselijoita ja mediaa siinä käytössä. Ruuhimäen loppuosan voisi ajaa myös jonkinlaisena yleisöpätkänä myöhempinä rallipäivinä, ja siirtää power stagen muualle.
Harjun uusi versio oli minusta toimiva! En periaatteessa pidä monen kierroksen pätkistä mutta ymmärrän kyllä että se tarjoaa katsojille paljon enemmän nähtävää. Lisäksi pätkän paras mutka oli juuri siinä kohtaa kun toinen kierros alkoi.
Lankamaa oli toimiva lisäys, vaikkakin olikin ihan reitin nopeimpia pätkiä. Laukaanhan voisi nyt vielä kääntää toisinpäin, kun sitä on 10 vuoden sisään ajettu siihen suuntaan vain kahdesti. Ja edelleen kiinnostaisi kokeilla sitä Epäistenvuorentien kautta menevää reittiä... Ässämäki/Halinen sen sijaan on nyt ajettu jo eri suuntiin tauotta vuodesta 2016 saakka, voisi olla aika kokeilla jotain muuta. Moksiin kaipaisin kovasti Mäkelänkyläntietä, ja miksei vaikka Pöykyntietäkin. Surkeen lenkin sijasta voisi kokeilla niitä Hirvimäen suunnan metsäteitä, vaikka toki on se Surkeen lenkkikin hieno.
Päijälä on kanssa niitä pätkiä jotka on olleet mukana joka vuosi 2014 asti enemmän tai vähemmän samassa muodossa, mutta toisaalta pätkä on niin hieno ja hyvin järjestetty, että vaikea ruveta toivomaan rotaatiota. Kakariston alueella on paljon mahdollisuuksia, mutta jos nyt halutaan jatkossakin ajaa Kakariston risteys ja tämä nykyinen loppu, ei se jätä paljoa vaihtoehtoja. 2021 tyylinen kahden pätkän rinnakkain ajaminen ei välttämättä toimi. Toisaalta jos sitten Kakariston risteys jätettäisiinkin sunnuntain power stageksi...Ouni/Konivuori olisi myös hieno pätkä, mutta ehkä huonosti sopii sitten siihen että pitää päästä ajamaan myös Kakaristossa/Alhojärvellä. Muutenhan lauantaille pätkiä on tarjolla yllin kyllin. Juupajoki, Väärinmaja ja Kolonkulma vaikka lenkkinä. Vekkula oli minusta ihan toimiva lisä, mutta muuttaisin pätkän enemmän vuoden 1995 malliin, alkamaan Vekkulantieltä ja vain käväisemään pikkutiellä.
Vaherin seudullakin saisi vaikka mitä aikaan:
https://www.mapfab.com/map/Aa3a/Vaheri-V1https://www.mapfab.com/map/Aa3b/Vaheri-V2
Molemmissa saataisiin käyttöön pidempi pätkä Vaherintietä ja myös Tyryntien eteläinen osuus, jota ei ole MM-rallissa ajettu. Toki sitten ne Patajoen pikkutiet hyppyinen jäisi pois, mutta kaikkea ei voi saada. Tai toki vuoden 2021 Patajoenkin voi aloittaa tuolta Etelästä Tyryntieltä.
Oittilaan jäin kaipaamaan sitä mahtavaa pikkutietä, toivottavasti ajetaan vielä joskus. Muutenkin tuolla Päijänteen itäpuolella voisi olla potentiaalia toteuttaa edes puolet perjantaista. Pajumäki/Havumäki-akselille voisi saada pätkää, samoin Vartiamäkeen. Jos taas menee etelämmäksi, niin löytyy Mynnilää, Lahdenpohjaa ja Murakkaa.
Aika pitkään on menty sellaisissa kahden vuoden sykleissä, esim 2018 ja 2019 oli aika samanlaiset reitit, ja nyt 2021 ja 2022 oli aika paljon samoja osuuksia. Olisiko nyt taas suurempien muutosten aika? Nyt myös on enemmän dataa uusista autoista. Kovaa ne menee.
Mitä mietteitä muilla?