Suomen MM-rallin 2025 reittispekulaatiot

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15642
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä tuli itselläkin mieleen mutta onnistuukohan tuo yksi pätkä kahteen kertaan aamulla ja illalla? Onko liian iso väli tuohon? Melko pitkä päivä tulisi järjestäjälle jos eka pätkä starttaa noin klo 9 ja viimeinen sitten klo 17 tms... Antaisi mahdollisuuden pariin yhteen kertaan ajettavaan pätkään millä saisi vahtelevuutta päivään, esim Leustu aamulla mennessä ja Vaheri illalla takas tullessa...
On myös mahdollista vaikka Västilä-Sahalahti-Uskila-Päijälä ja huolto Länkipohjassa
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
110
Jostain syystä nykyään on suuntaus, että power stagen lopussa pitää olla jokin areenaosuus. Kai se näyttää kivemmalta telkkarissa, kun podiumia katsomassa on ihmisiä.
Juuri tätä mietin itsekin, mitkäs olisivat areenaystävällisiä pätkiä? Ei Himos ehkä huonoimmasta päästä. Ruuhimäki erinomainen, mutta alkaa olla nähty hetkeksi. Ehkä joku Ounin versio, jossa maali kakaristoon?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1238
Perjantai:
EK2: Humalamäki 1 3,03 km (1985)
EK3: Urria 1 16,8 km (2000)
EK4: Ehikki 1 13,29 km (1990)
EK5: Ouninpohja 1 24,38 km (2017)

Tauko: Paviljonki

EK6: Humalamäki 2 3,03 km
EK7 :Urria 2. 16,8 km
EK8: Ehikki 2. 13,29 km
EK9: Ouninpohja 2 24,38 km
EK10: Laajavuori 4,35 km (2024)

Yht: 119,35 km

Ei oo liikaa vaadittu, eihän ;) Legendaarista ainakin jos ei muuta.
Hyvä kokonaisuus, tykkäsin! Varsin legendaarista voisi sanoa.
 

R2

Member
Liittynyt
24.7.2024
Viestit
6
Jostain syystä nykyään on suuntaus, että power stagen lopussa pitää olla jokin areenaosuus. Kai se näyttää kivemmalta telkkarissa, kun podiumia katsomassa on ihmisiä. Tai ehkä pointtina on juuri, että olisi sellainen alue, johon ihmiset tulee katsomaan pätkän loppua ja sitten siirtyvät podiumille. Tämä vähän rajoittaa sitä, mikä voi olla power stage.
Itse olen mielessäni pyöritellyt tätä Hytösensuon nimellä ajetun pätkän peltomutkia potentiaaliseksi power stagen maaliksi, jotka olisi yhdistettävissä Havumäen pätkään. Olisi ainakin isot peltoalueet, johon tehdä podium ja yleisöalueet. Tuon voisi lyödä yhteen mieluiten Lempään kanssa. Ja onhan samoilla suunnilla myös Josemoran rata, jonka voisi kaiketi yhdistää Vartijamäen pätkään. En tosin tiedä mikä on lesendaaristen rappusten tila tänä päivänä.

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15642
Sijainti
Tampereen lenkki
Vartiamäki ja Kavala/Kolonkulma on tosiaan sellaisia joissa poweri loppuisi jokkisrataan. Ei se ihan glamoröösein ympäristö ole mutta sentään tasaisempaa avaraa pintaa kuin pelto.
Vartiamäen rappusten ohi menevä tie on juuri oikaistu pihan ohi, mutta kyllä siitä varmasti vielä rallia voisi ajaa.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
364
Vartiamäki ja Kavala/Kolonkulma on tosiaan sellaisia joissa poweri loppuisi jokkisrataan. Ei se ihan glamoröösein ympäristö ole mutta sentään tasaisempaa avaraa pintaa kuin pelto.
Vartiamäen rappusten ohi menevä tie on juuri oikaistu pihan ohi, mutta kyllä siitä varmasti vielä rallia voisi ajaa.
Juuri mietin tänään että mitä muita areenalopetus-pätkiä olisi kuin Laajavuori, Himos ja Ruuhimäki. Rallicross-radalle lopettaminen ei käynyt mielessänikään, mutta kyllähän tuo toimisi ja yleisöäkin saisi kohtuullisesti 😃
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
735
Vai että reittispekulaatiota? En jaksa miettiä muita, kuin lauantaita. Jos tämä paljon puhetta aiheuttanut loop of Tampere on Tarkiaisen pöydällä, niin olisiko ensi vuosi vähän sellainen kokeilumeiningillä toteutettu, eikä yhtä etähuoltoa vietäisikään vielä ihan Manseen asti, vaan napattaisiin vain yksi pätkä etelästä mukaan? Etähuollon saisi ehkäpä Himokselle? Samalla päästäisiin vähän näkemään, miten yleisöä riittää etelästä kahdelle Jyväskylästä kaukaisemmalle pätkälle.

- Ouni vastaiseen tästä vuodesta
- Poikuskulma-Päijälä. Päijälän osuus vastaiseen viime vuosina totuttuun nähden.
- Västilä ylöspäin, lähtien Pajulan lenkiltä.
- Juupajoki
X2
Juuri mietin tänään että mitä muita areenalopetus-pätkiä olisi kuin Laajavuori, Himos ja Ruuhimäki. Rallicross-radalle lopettaminen ei käynyt mielessänikään, mutta kyllähän tuo toimisi ja yleisöäkin saisi kohtuullisesti 😃
Killeri? Ei sillä, että itse toivoisin sitä, mutta yleisöä saisi ainakin mukaan. Tämä lienee monessakin topikissa jo läpi käyty, mutta eikös tuon edelleen onnistuisi yhdistää Laajavuoreen? Toki toimisi myös varmaan pe-illan kassamagneettina myös, jos Harjun paikka on sementoitu torstai-illassa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15642
Sijainti
Tampereen lenkki
- Ouni vastaiseen tästä vuodesta
- Poikuskulma-Päijälä. Päijälän osuus vastaiseen viime vuosina totuttuun nähden.
- Västilä ylöspäin, lähtien Pajulan lenkiltä.
- Juupajoki
Tässä on jotain 100 kilsaa pätkää. Mä en tajua tota Poikuskulma-Päijälää että miten se saadaan ajettua Ounin jälkeen. Lähtö Hännisen paikasta ja sitten pikkuteiden kautta Poikuskulmaan? Eli oikeastaan Päijälä-Poikuskulma, paitsi Päijälän nykyisen pätkän parhaat paikat jää pois? Pajulanlenkki oli niin sairasta vauhtibaanaa että jo 1992 kuskit kritisoi liian nopeeksi.
 

Timppa_

Well-known member
Liittynyt
3.2.2019
Viestit
95
Kuhmoisten Sanomissa on ollut ilmeisesti juttua Päijälän järjestämisestä ja siinä nykyiset järjestäjät ovat kertoneet, että heidän puolestaan ensi vuosi olisi välivuosi järjestelyjen osalta heidän puolestaan. Toki mieli saattaa vielä muuttua tai siten joku muu taho järjestää pätkän.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1954
Kuhmoisten Sanomissa on ollut ilmeisesti juttua Päijälän järjestämisestä ja siinä nykyiset järjestäjät ovat kertoneet, että heidän puolestaan ensi vuosi olisi välivuosi järjestelyjen osalta heidän puolestaan. Toki mieli saattaa vielä muuttua tai siten joku muu taho järjestää pätkän.
https://kuhmoistensanomat.fi/talkoilla-tehdaan-tyytyvaisia-rallifaneja-mutta-kuinka-kauan/

Printissä laajempi juttu. Tämäkin hyvä juttu muistuttamaan meitä rallissa kävijöitä, ketkä tätä tapahtumaa meille tekee.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1238
https://www.mapfab.com/editor/7a31272f-4974-4461-a0eb-30224c263564

Tuli mieleen seuraavanlainen aika random-versio Päijälästä. Tuosta kun Pirttikulmasta tullaan Sappeentielle, niin ehkä voisi jatkaa myös ylöspäin, että maali jossain Ogin paikan havinoilla. Lähtö tosiaan jostain tuolta ylhäältä oman maun mukaan.

Edit; tai sitten tuo Hahmajärvi kierrettäisiin vasemmalta ja tultaisiin Pirttikulmaan.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15642
Sijainti
Tampereen lenkki
Toi Hahmajärventie on aikamoista lentokenttää, paljon mielekkäämpää olisi ajaa Orivedentietä länteen ja ajaa Poikuskulman makea osuus. Tuo pikkutie taas on kärrypolkua, ei autolla läpiajettava. Pitäisi käyttää sitä 2018 pikkutietä. Jos siitä kääntyy etelään, pätkästä tulee lähes 30 km pitkä (tämän esittelin Lönnin striimissä fantasiarallissani) tai sitten kääntyy pohjoiseen Hännisen paikkaan jolloin varsinaista Päijäläntietä ajetaan vain vähän, tai ainakin sen parhaat paikat jää pois, mutta nykyisen Jyskälän kontekstisssa se olisi oikea versio. Pienenä mausteena voidaan käyttää pikkutielenkistä eteläpääty jolloin saadaan pidempi kiihdytys Hännisen paikkaan. Harmillisesti tällä pätkällä olisi vähemmän peltoparkkeja tarjolla kuin nykyisessä.

https://www.mapfab.com/map/AgMg/Pirttikulma-23-km

Ei muuten kannata jakaa tota editor-linkkiä, sillä pääsee kuka tahansa muokkaamaan tota
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5063
Sijainti
Parc Fermé
https://kuhmoistensanomat.fi/talkoilla-tehdaan-tyytyvaisia-rallifaneja-mutta-kuinka-kauan/

Printissä laajempi juttu. Tämäkin hyvä juttu muistuttamaan meitä rallissa kävijöitä, ketkä tätä tapahtumaa meille tekee.
Päijäläläisiä ei tunnu kiinnostavan, kuinka muilla erikoiskokeilla hommat hoidetaan. Tärkeintä ei ole tyytyä AKK:n vähimmäismääräyksiin, vaan antaa hyvä kuva Päijälästä.

Mainitaan nyt vielä sen verran kun itsekin oon enemmän vähemmän suoraan tätä ek:ta sanonut väsyneeksi: Jos ek:t valittaisiin palveluitten ja puitteiden perusteella, niin Päijälä olisi joka vuosi ohjelmistossa, tässä ekssa on aina kaikki asiat tehty tiptop eikä vähän sinnepäin.

Se ei ole mitenkään kyläläisten tai erikoiskoetta tekevien talkoolaisten syy et pätkä tuntuu väsähtäneeltä, mutta jotain muutosta tuokin kaipaisi reittiin. Uskaltaisin väittää et samaa fiilistä tulisi täysipitkästä Ounistakin jos sitä ajettaisiin 10v putkeen ohjelmistossa niin ettei sen pituudessa tai ajosuunnassa tapahtuisi mitään uudistumista.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1238
Toi Hahmajärventie on aikamoista lentokenttää, paljon mielekkäämpää olisi ajaa Orivedentietä länteen ja ajaa Poikuskulman makea osuus. Tuo pikkutie taas on kärrypolkua, ei autolla läpiajettava. Pitäisi käyttää sitä 2018 pikkutietä. Jos siitä kääntyy etelään, pätkästä tulee lähes 30 km pitkä (tämän esittelin Lönnin striimissä fantasiarallissani) tai sitten kääntyy pohjoiseen Hännisen paikkaan jolloin varsinaista Päijäläntietä ajetaan vain vähän, tai ainakin sen parhaat paikat jää pois, mutta nykyisen Jyskälän kontekstisssa se olisi oikea versio. Pienenä mausteena voidaan käyttää pikkutielenkistä eteläpääty jolloin saadaan pidempi kiihdytys Hännisen paikkaan. Harmillisesti tällä pätkällä olisi vähemmän peltoparkkeja tarjolla kuin nykyisessä.

https://www.mapfab.com/map/AgMg/Pirttikulma-23-km

Ei muuten kannata jakaa tota editor-linkkiä, sillä pääsee kuka tahansa muokkaamaan tota
Joo, piti itseasiassa juuri se 2018 pikkutie tuohon piirtää. Reilun 8 km pitkä osuus tuo Hahmajärventien iso tie ja vähemmän se on lentokenttää kuin esim. Mutanen-Kakaristo väli, yllättävän paljon se kääntyy ja on nööliä tarjolla. Oletko ajanut ikinä livenä läpi?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15642
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, piti itseasiassa juuri se 2018 pikkutie tuohon piirtää. Reilun 8 km pitkä osuus tuo Hahmajärventien iso tie ja vähemmän se on lentokenttää kuin esim. Mutanen-Kakaristo väli, yllättävän paljon se kääntyy ja on nööliä tarjolla. Oletko ajanut ikinä livenä läpi?
En ole ajanut livenä läpi mutta katsonut onboardia rallista ja olen sen verran niitä onboardeja katsellut että osaan tien luonnetta haistella :) . Tiedän että siellä on isoja hyppyjä mutta kyllä se Rally1:llä ajettaisiin aika pitkälti isoin vaihde silmässä. Saman tien länsipuolisko taas on tosi teknistä, kääntyilevää ja kumpuilevaa. EIkä ole sattuma, että kun B-ryhmän aikaan ajettiin Poikuskulmaa niin se pätkä koostui nimenomaan tuosta länsipuolesta, itäpuoli ajettiin siirtymänä (vai loppuko pätkä vaikka kunnanrajaan?). Lisäksi jos ajettaisiin länsipuolelta, saataisiin pätkälle periaatteessa yksi välitiepiste lisää, koska itäpuolen versiossa Orivedentietä on niin lyhyt pätkä, että sekä lännestä että idästä tulevat katsojat kansoittavat samat katselupaikat.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1238
En ole ajanut livenä läpi mutta katsonut onboardia rallista ja olen sen verran niitä onboardeja katsellut että osaan tien luonnetta haistella :) . Tiedän että siellä on isoja hyppyjä mutta kyllä se Rally1:llä ajettaisiin aika pitkälti isoin vaihde silmässä. Saman tien länsipuolisko taas on tosi teknistä, kääntyilevää ja kumpuilevaa. EIkä ole sattuma, että kun B-ryhmän aikaan ajettiin Poikuskulmaa niin se pätkä koostui nimenomaan tuosta länsipuolesta, itäpuoli ajettiin siirtymänä (vai loppuko pätkä vaikka kunnanrajaan?). Lisäksi jos ajettaisiin länsipuolelta, saataisiin pätkälle periaatteessa yksi välitiepiste lisää, koska itäpuolen versiossa Orivedentietä on niin lyhyt pätkä, että sekä lännestä että idästä tulevat katsojat kansoittavat samat katselupaikat.
Juu, se on kyllä teknisempää, mutta jos tosiaan tultaisiin tuolta 2018 Päijälän pikkutieltä Pirttikulmaan päin tuo Hahmajärvi länsi- tai itäpuolelta kiertäen, niin mielestäni ei olisi järjetöntä ajaa tuollaista 8-9km kyytiosuutta välissä, sillä nuo kaksi pikkutietä rikkoisi kivasti rytmiä. Mut näyttää olevan makuasioita. 😂
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15642
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos Päijälä jää pois, ja Ouninpohja jatkaa, lauantain lenkki voisi olla vaikka tällainen

Väärinmaja tai Juupajoki 20 km
Västilä eri suuntaan, ehkä Vedentaustantieltä lähtien 20 km
Ouninpohja 33 km

Tai sitten neljä pätkää:

Kolonkulma 10 km (2010)
Siitama 15 km (lähtö 9-tien suunnasta)
Västilä 20 km (kuten edellä)
Ouninpohja 33 km

https://www.mapfab.com/map/AgMm/Lauantain-lenkki-2025
 
Ylös