Suomen MM-rallin 2025 reittispekulaatiot

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Kyllä pitkä siirtymä voi olla (vrt Portugali, Kroatia), mutta yhteen kertaan ajettavista pätkistä tulee monenlaista harmia ihan nuotitusajasta lähtien. Tällainen reitti ylimääräisellä nuotituspäivällä (ja esim ylimääräisellä valmistautumisella tv-ryhmän suhteen) voisi asettaa Suomen MM-rallin huonoon valoon kuskien, tallien, promoottorin ja FIAn silmissä. Ja lisäksi Suomen kohdalla tapahtuman talous on tiukempi, joten yhteen kertaan ajettavista pätkistä tuleva korkeampi hinta vaikuttaisi tapahtuman tulokseen negatiivisesti. Lopputuloksena voisi olla kahdella eri tavalla, ettei Suomessa enää ole MM-rallia.

Kaikki pätkät televisiodaan nykyään. Tai siis taltioidaan ja lähetetään.

Veikkaisin myös, että ihan merkittävälle osalle katsojia on ihan positiivista, että pätkä ajetaan kahdesti: voi leiriytyä koko päiväksi yhteen paikkaan ja katsoa autot kahteen kertaan. Kertalippuja ostavalle myös kahteen kertaan ajettava pätkä on edullisempi kuin kaksi yhteen kertaan ajettavaa.

VIP-teltan pystyttäjiäkin voisi olla vähemmän jos tarjolla on pelkkä kertaalleen ajettava pätkä.
Mitä harmia nuotitukseen tulee? Kuinka niin aika ei riitä? Kuinka moni kuskeista nuotittaa ”tosissaan” ? Miksi F-cupin nuotituksesta ei nouse haloota, vaikka ei ajeta tuplapätkiä? Onko niillä enemmän massia/enemmän aikaa?

TV-ryhmä mukautuu tai sitten ei, So What. Ne, jotka menevät pätkälle, niin mihin TV:tä tarvitaan? Pitää päästä patsastelemaan TV:hen? In-Car kuvaus onnistuu kaikilla pätkillä ja akkuja löytyy. Mitä menetetään, jos rallia ei näytetä TV:ssä (maksukanavalla ne taitaa jatkossa olla, joten suuri yleisö niitä tuskin kaipaa). TV näyttää joka tapauksessa yleisön esim. kamerakännykällä kuvaamaa materiaalia (”kaadot ja ulosajot”).

VIP? Kyllä ne kännit vetää yhdestä kerrastakin? Kuinka moni ”VIP teltan” ihmisistä tietää ylipäätänsä rallista kovinkaan paljon? Kuinka moni VIP porukasta seuraa rallia toisella ajokerralla? Pitäisikö tietää/pitäisikö seurata/liittykö ralliin?

Yhteen kertaan ajettavista aiheutuu enemmän kustannuksia (mm. tiehoitokulut, EK-porukka, jne), se on selviö. Kestääkö talous sen? kenties/tai sitten ei

Onko suomessa MM-rallia jatkossa ylipäätään, vaikka se olisi universumin paras (kaikki tietää, ettei se ainakaan haittaa) mutta takaako se varmuudella jatkuvuuden?

Korjaako Tampereen lenkki asian? EI. Vaarantaako Tampereen lenkki nämä? Kokeilematta ei tiedä
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Tuossa AnttiL:n vastauksessa tulikin jo monta hyvää pointtia.

Lisätään nyt vielä televisiointiin liittyen esim. se fakta, että pätkät kuvataan autojen sisäkameroilla, helikopterikameralla sekä maastossa olevilla kameraryhmillä. Jos pätkiä ajettaisiin peräkkäin esim. Jyväskylästä Kolille yksittäisinä erikoiskokeina, ei nykyisenkaltainen televisiointi olisi nykyresursseilla mahdollista. Kameraryhmiä tarvittaisiin reilusti enemmän, sisäkameroiden akunvaihtajia toinen mokoma, puhumattakaan siitä, että kaikista näistä kameroista kuvasignaali kulkee pätkien yläpuolella lentävän lentokoneen kautta maalähetys-yksikköön ja sieltä edelleen katsojien vastaanottimiin.

Pienelle alueelle sijoitellessa lentokone ehtii vaihtaa paikkaa aina letkan mukana ja päivähuollon aikana se ehtii tankkaamaan. Lyhyet siirtymät pätkien välillä myös mahdollistaa maalihaastattelijoiden siirtymisen aina pätkältä toiselle ilman, että pitäisi palkata 10 eri reportteria ja kuvaajaa.

Tokihan kaiken tämän voisi unohtaa ja palata kultaiselle 80-luvulle, jossa klo 18.30 siinä uutisten jälkeen katseltaisiin Humalamäen pätkää tunnin verran parilla kameralla kuvattuna ja Lampisen Simo olisi ottamassa tunnelmat maalista. Siitä voitaisiin sitten mennä nukkumaan ja seuraavana iltana palattaisiin asian äärelle, että mitäs rallissa on tapahtunut.

Valtaosa nykyisistä rallifaneista on nyt totutettu siihen, että he voivat seurata jokaisen EK:n livenä kuvattuna ja siitä paluuta tuskin enää on. Tv-promoottori myy isoja mainospaikkoja ja näissä sopimuksissa on todennäköisesti hyvin tarkat ehdot, kuinka paljon mainostajien logot kuvissa näkyvät. Ja niin kauan kun Suomen MM-ralli on kalenterissa, on myös täällä noiden reunaehtojen mukaan mentävä.
Tässä taisi fokus olla Tampereen lenkistä? Siihen on turha sotkea Kolia (se on kerrottu toisessa asiayhteydessä).
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Muutama poiminta keskustelusta "Tampereen lenkki"

Akunvaihtajat? Ei kai tämä nyt sentään ole kynnyskysymys. Etkö tosiaan keksi mitään ratkaisua, kuinka tämä ”ongelma” voitaisiin poistaa? Onko tosiaan ratkaisu tupla-EK?

Haastattelut: Eiköhän tälläkin palstalla ole monta aloittelevaa "TV-tähteä", jotka mahdollisesti ilman korvausta, lähtisi tekemään maalihaastattelua? Mitä luulette?

Onko ”Tampereen reitin palauttaminen” sitä, että palataan kaikessa tekemisessä ajassa taaksepäin 40V? Kehitys kehittyy, ei mene taaksepäin
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitä harmia nuotitukseen tulee? Kuinka niin aika ei riitä? Kuinka moni kuskeista nuotittaa ”tosissaan” ? Miksi F-cupin nuotituksesta ei nouse haloota, vaikka ei ajeta tuplapätkiä? Onko niillä enemmän massia/enemmän aikaa?
Kyllä F-Cupissakin alettaisiin nurista jos nuotilla menisi yli päivä. Niiden kisat on lyhyitä ja tiiviillä alueella. Rantarallin pätkät kuulemma ehti ajaa hyvin kolmeen kertaan päivän aikana.
TV-ryhmä mukautuu tai sitten ei, So What. Ne, jotka menevät pätkälle, niin mihin TV:tä tarvitaan? Pitää päästä patsastelemaan TV:hen? In-Car kuvaus onnistuu kaikilla pätkillä ja akkuja löytyy. Mitä menetetään, jos rallia ei näytetä TV:ssä (maksukanavalla ne taitaa jatkossa olla, joten suuri yleisö niitä tuskin kaipaa). TV näyttää joka tapauksessa yleisön esim. kamerakännykällä kuvaamaa materiaalia (”kaadot ja ulosajot”).
TV on se tuote, jota WRC Promoter myy. Jos näitä rahoja ei ole, niin koko sarjaa ei pyöritetä.
VIP? Kyllä ne kännit vetää yhdestä kerrastakin? Kuinka moni ”VIP teltan” ihmisistä tietää ylipäätänsä rallista kovinkaan paljon? Kuinka moni VIP porukasta seuraa rallia toisella ajokerralla? Pitäisikö tietää/pitäisikö seurata/liittykö ralliin?
Sille kalliille VIP-lipulle on enemmän katetta jos voi viettää koko päivän ja nähdä autot kahdesti odotteluineen vs. homma on tunnissa ohi. Vaikkei meille rallifaneille VIPit merkkaa mitään niin taloudellisesti se on aika olennainen tekijä siinä, että tapahtumaa Suomessa järjestetään.
Onko suomessa MM-rallia jatkossa ylipäätään, vaikka se olisi universumin paras (kaikki tietää, ettei se ainakaan haittaa) mutta takaako se varmuudella jatkuvuuden?

Korjaako Tampereen lenkki asian? EI. Vaarantaako Tampereen lenkki nämä? Kokeilematta ei tiedä
Tampereen lenkki voi tuoda lisää yleisöä tai sitten ei. Kuten sanot, kokeilematta ei tiedä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Muutama poiminta keskustelusta "Tampereen lenkki"

Akunvaihtajat? Ei kai tämä nyt sentään ole kynnyskysymys. Etkö tosiaan keksi mitään ratkaisua, kuinka tämä ”ongelma” voitaisiin poistaa? Onko tosiaan ratkaisu tupla-EK?

Haastattelut: Eiköhän tälläkin palstalla ole monta aloittelevaa "TV-tähteä", jotka mahdollisesti ilman korvausta, lähtisi tekemään maalihaastattelua? Mitä luulette?

Onko ”Tampereen reitin palauttaminen” sitä, että palataan kaikessa tekemisessä ajassa taaksepäin 40V? Kehitys kehittyy, ei mene taaksepäin
No ihan käytännön juttuja, kuten akkuja, en tiedä, mutta kyllähän se pienenä lenkkinä menevä reitti toimii helpommin maalihaastattelijalle, joka vaihtaa kahden pätkän välillä vs. pitää ajaa lineaarisen reitin "perässä. Esim jos oot ensin Pengonpohjassa ja sit pitäis vaihtaa Lauttakulmaan käynnissä oleva Sarvanan pätkä ohittaen niin voi tulla kiire.

Pelkät haastattelijat ei riitä, pitää olla myös enemmän kuvaajia ja langattomia laitteita.

Kyllä se lenkki saadaan tehtyä nykyisellä systeemilläkin, tai sitä vähän venyttämällä, ei tarvitse räjäyttää koko konseptia täysin uusiksi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Mitä harmia nuotitukseen tulee? Kuinka niin aika ei riitä? Kuinka moni kuskeista nuotittaa ”tosissaan” ? Miksi F-cupin nuotituksesta ei nouse haloota, vaikka ei ajeta tuplapätkiä? Onko niillä enemmän massia/enemmän aikaa?
F-Cup on yhden päivän kisa ja sellaisen nuotittaa myös yhdessä päivässä, noin yleisesti. Kaikki riippuu toki etäisyyksistä ja kiertolenkeistä miten pääsee kulkemaan pätkien välillä, mutta noin lähtökohtana 6-7ek/päivä on ihan hyvä tahti nuotitukselle ilman että tulee liian kiire tai liian pitkä päivä. Eli jos rallissa on noin 12-15 nuotitettavaa erikoiskoetta, niin sen tekee kahdessa päivässä. Jos sitten nuotitettavien erikoiskokeiden määrä nousee vaikka 18:ta se vaatii yhden ylimääräisen nuottipäivän. Ihan varmasti tallit ja kuskit/kartturit älähtävät jos tekee aikataulun siten että päivässä olisi 9-10 nuotitettavaa pätkää. Omalla kohdalla muistan kilsoissa pisimmän päivän olleen noin 700km ja 12h, taisi olla 6 tai 7 eekoota. Sipuli oli aika pehmeä kun kotia päästiin. Liian pitkät nuottipäivät on turvallisuus riski noilla vauhdeilla ja siksi niitä ei voi määräänsä enempää venyttää.

Mutta kyllä suurin tekijä miksi yksittäisiä pätkiä ei juurikaan ole, on ek:lle tarvittavan henkilöstön määrä. Ounissa taisi useita satoja henkilöitä. Jos päivässä tehtäisiin esim. 10 eri erikoiskoetta niin henkilöstöä tarvitaan pirusti. Ja tarvittavan henkilöstön määrä kaksinkertaistuu jos ajetaan 10 pätkää kertaalleen vs. 5 pätkää kahteen kertaan. Kun jo näille nykyisillekin erikoiskokeille on hankaluuksia saada väkeä ja kun katsoo tuota Tukesin uutta ohjeistusta. niin ei tarve ainakaan vähenemään päin ole... Yksittäisen pätkän lipputulot eivät kata sen tekemisen kustannuksia, Kun sen työn joutuu joka tapauksessa tekemään, niin käytännössä samalla kustannuksella sen voi sitten ajaa myös kahdesti. Puhtaasti kustannus kysymys siis.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse asiassa Tampereen lenkki voisi tuoda haastetta kahden päivän nuotitukseen jo ihan normaalilla 2x4 systeemilläkin, kun pätkät on niin kaukana Jyväskylästä. Ainakin sitten toisena nuottipäivänä pitäis pystyä nuotittaan perjantain ja sunnuntain pätkät tai sitten osa niistä pitäis olla matkalla Tampereelle. Esim semmonen lenkki että perjantai olis nykyinen Laukaa-Myhinpää-akseli ja sunnuntai vaikka Joutsassa, alkais oleen jo vähän tiukka.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
80
Muutama poiminta keskustelusta "Tampereen lenkki"

Akunvaihtajat? Ei kai tämä nyt sentään ole kynnyskysymys. Etkö tosiaan keksi mitään ratkaisua, kuinka tämä ”ongelma” voitaisiin poistaa? Onko tosiaan ratkaisu tupla-EK?

Haastattelut: Eiköhän tälläkin palstalla ole monta aloittelevaa "TV-tähteä", jotka mahdollisesti ilman korvausta, lähtisi tekemään maalihaastattelua? Mitä luulette?

Onko ”Tampereen reitin palauttaminen” sitä, että palataan kaikessa tekemisessä ajassa taaksepäin 40V? Kehitys kehittyy, ei mene taaksepäin
Myönnettäkööt, että akunvaihtajat oli vähän ontuva argumentti. Mutta siinä vaiheessa kun alat vertaamaan F-cupin nuotittamista MM-sarjan vastaavaan, niin tasoissa ollaan.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
F-Cup on yhden päivän kisa ja sellaisen nuotittaa myös yhdessä päivässä, noin yleisesti. Kaikki riippuu toki etäisyyksistä ja kiertolenkeistä miten pääsee kulkemaan pätkien välillä, mutta noin lähtökohtana 6-7ek/päivä on ihan hyvä tahti nuotitukselle ilman että tulee liian kiire tai liian pitkä päivä. Eli jos rallissa on noin 12-15 nuotitettavaa erikoiskoetta, niin sen tekee kahdessa päivässä. Jos sitten nuotitettavien erikoiskokeiden määrä nousee vaikka 18:ta se vaatii yhden ylimääräisen nuottipäivän. Ihan varmasti tallit ja kuskit/kartturit älähtävät jos tekee aikataulun siten että päivässä olisi 9-10 nuotitettavaa pätkää. Omalla kohdalla muistan kilsoissa pisimmän päivän olleen noin 700km ja 12h, taisi olla 6 tai 7 eekoota. Sipuli oli aika pehmeä kun kotia päästiin. Liian pitkät nuottipäivät on turvallisuus riski noilla vauhdeilla ja siksi niitä ei voi määräänsä enempää venyttää.

Mutta kyllä suurin tekijä miksi yksittäisiä pätkiä ei juurikaan ole, on ek:lle tarvittavan henkilöstön määrä. Ounissa taisi useita satoja henkilöitä. Jos päivässä tehtäisiin esim. 10 eri erikoiskoetta niin henkilöstöä tarvitaan pirusti. Ja tarvittavan henkilöstön määrä kaksinkertaistuu jos ajetaan 10 pätkää kertaalleen vs. 5 pätkää kahteen kertaan. Kun jo näille nykyisillekin erikoiskokeille on hankaluuksia saada väkeä ja kun katsoo tuota Tukesin uutta ohjeistusta. niin ei tarve ainakaan vähenemään päin ole... Yksittäisen pätkän lipputulot eivät kata sen tekemisen kustannuksia, Kun sen työn joutuu joka tapauksessa tekemään, niin käytännössä samalla kustannuksella sen voi sitten ajaa myös kahdesti. Puhtaasti kustannus kysymys siis.
JEP, totta joka sana. Henkilöstö tässä se yksi suurimmista haasteista on ja kun siihen lisää koko ajan kiristyvät speksit, niin siitä ei selviä. Taloudellisuus on myös haaste, koska pätkät söisivät toistensa kannattavuutta. Mutta ei saa heittää kirvestä kaivoon heti kättelyssä, joten haasteita pitää olla. "Tampereen lenkki" on vielä elossa....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.mapfab.com/map/AezV/Tampereen-Lenkki-Himoksella

AikaEKSiirtymäIhanneaika
6:41Parc Ferme OUT120.21 km02:03
8:44Siitama 115.56 km66.67 km01:35
10:19Pengonpohja 118.07 km29.00 km01:00
11:19Pirttijärvi 19.61 km42.00 km01:04
12:23Siitama 215.56 km21.45 km00:50
13:13Huolto Tampere36.46 km01:16
14:29Pengonpohja 218.07 km29.00 km01:00
15:29Pirttijärvi 29.61 km74.00 km01:36
17:05Rapsula 1 (TV)20.56 km14.86 km00:58
18:03Himos4.11 km0.50 km00:17
18:20Regroup Himos16.65 km00:45
19:05Rapsula 2 (TV)20.56 km63.61 km01:37
20:42Huolto Paviljonki00:45
21:27Parc Ferme In
YHTEENSÄ131.71 km514.41 km

Tossa oma idea siihen miten tehdään Tampereen lenkki niin että pätkät ajetaan kahteen kertaan (paitsi Himoksen yleisöpätkä, jolla pelataan aikaa Rapsulan vetojen välissä). Negatiivisena tossa on pitkä siirtymä aamulla Siitamaan, mutta ei ole suuri ero siihen mitä se on nykyään Päijälään.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Myönnettäkööt, että akunvaihtajat oli vähän ontuva argumentti. Mutta siinä vaiheessa kun alat vertaamaan F-cupin nuotittamista MM-sarjan vastaavaan, niin tasoissa ollaan.
Miten niin tasoissa? Mikä siinä on ero, muuta kuin reittin pituus, jonka kanssa voi selvitä, mutta ei ilman tuskaa, kuten toisessa viestissä asia tuotiin hyvin esille. F-Cup on tosi harrastajalle, mutta "miljoonakuski" kestää enemmän.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
https://www.mapfab.com/map/AezV/Tampereen-Lenkki-Himoksella

AikaEKSiirtymäIhanneaika
6:41Parc Ferme OUT120.21 km02:03
8:44Siitama 115.56 km66.67 km01:35
10:19Pengonpohja 118.07 km29.00 km01:00
11:19Pirttijärvi 19.61 km42.00 km01:04
12:23Siitama 215.56 km21.45 km00:50
13:13Huolto Tampere36.46 km01:16
14:29Pengonpohja 218.07 km29.00 km01:00
15:29Pirttijärvi 29.61 km74.00 km01:36
17:05Rapsula 1 (TV)20.56 km14.86 km00:58
18:03Himos4.11 km0.50 km00:17
18:20Regroup Himos16.65 km00:45
19:05Rapsula 2 (TV)20.56 km63.61 km01:37
20:42Huolto Paviljonki00:45
21:27Parc Ferme In
YHTEENSÄ131.71 km514.41 km

Tossa oma idea siihen miten tehdään Tampereen lenkki niin että pätkät ajetaan kahteen kertaan (paitsi Himoksen yleisöpätkä, jolla pelataan aikaa Rapsulan vetojen välissä). Negatiivisena tossa on pitkä siirtymä aamulla Siitamaan, mutta ei ole suuri ero siihen mitä se on nykyään Päijälään.
Menettelee, mutta ei ainoa mahdollinen (makuasioita). Pirttijärvi tai Vänninmaja on hyvä välitie ja mm. Bossen reenipätkä joskus silloin.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Itse asiassa Tampereen lenkki voisi tuoda haastetta kahden päivän nuotitukseen jo ihan normaalilla 2x4 systeemilläkin, kun pätkät on niin kaukana Jyväskylästä. Ainakin sitten toisena nuottipäivänä pitäis pystyä nuotittaan perjantain ja sunnuntain pätkät tai sitten osa niistä pitäis olla matkalla Tampereelle. Esim semmonen lenkki että perjantai olis nykyinen Laukaa-Myhinpää-akseli ja sunnuntai vaikka Joutsassa, alkais oleen jo vähän tiukka.
Jos Tampereelle tullaan, niin silloin ei mennä Myhinpäähän. Lankamaa/Laukaa olisi maksimi siihen suuntaan (mutta ei niitäkään pakolla)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Menettelee, mutta ei ainoa mahdollinen (makuasioita). Pirttijärvi tai Vänninmaja on hyvä välitie ja mm. Bossen reenipätkä joskus silloin.
Näsijärven kierron sijasta voidaan mennä myös Pälkäneen suuntaan, tämä jopa olisi järkevämpi etelän yleisömassojen suhteen. Uskilaa, Sahalahtea jne.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Tampereen lenkille varsinkin tehdas ukot ottaa hotellin Tampereelta joten on lyhyt matka nuotille aamulla...

Ja tuohon henkilöstön määrään vielä... Eräs kuski aikanaan sai rallin ilmoittautumismaksun kuitattua sillä että toi bussilastillisen järkkäreitä Ouniin... Joten siitä voi päätellä miten arvokaasta työvarasta on kyse...
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Näsijärven kierron sijasta voidaan mennä myös Pälkäneen suuntaan, tämä jopa olisi järkevämpi etelän yleisömassojen suhteen. Uskilaa, Sahalahtea jne.
Mahdollisia, mutta ei herätä samanlaista intohimoa (makuasioita)
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Lisään vielä, että Savo on minusta mahdoton MM-ralliin yleisön hankalan pääsyn vuoksi. Myös Siikalahti/Sarvana on samasta syystä ongelmallinen.
Jep. tämä tiedossa, ei optimaalinen suurille massoille. Mutta on ne ihmiset ennekin Savon täyttäneet. Savo suorastaan kerää haasteita mm. järjestysmiehille, mutta tunnetta pitää olla (ja siihen on Tampereen seudulla totuttu).

Siikalahden laittaisin niin, että ainoastaan Muroleen kanavalta on suunta isolle tielle (kohti Tamperetta). Vastasuuntaan ei olisi mahdollista ajaa. Myös kanavan kääntösilta on haaste, mutta ei mahdoton.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta siis Savoon ja Siikalahteen ei mene hyviä väliteitä, ainakaan sellaisia joihin voisi pysäköidä. No, Siikalahdessa sentään olisi peltoaluetta jonne tehdä sulun sisällä oleva traileriyöparkki, Savossa ei yhtään peltoa.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Mutta siis Savoon ja Siikalahteen ei mene hyviä väliteitä, ainakaan sellaisia joihin voisi pysäköidä. No, Siikalahdessa sentään olisi peltoaluetta jonne tehdä sulun sisällä oleva traileriyöparkki, Savossa ei yhtään peltoa.
Savon pätkää on ajettu keskellä yötä ja silloinkin katsojia oli noin 10000 (lehtitiedon mukaan), eikä silloinkaan ollut kuin sama välitie ja autolla oli pakko tulla. Tämä taisi olla yksi kivi AKK:n kengissä, kun yksi EK "dominoi" katsojamäärissä. Kerran se on peruttu (yleisöön vedoten, mutta järjestäjien kommentteja kuunneltuani, perimätieto kertoo että se oli "täysin" harkittu juttu, mutta mene ja tiedä, oliko näin?)
 
Ylös